Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Siste nytt om reservasjon av intromodell

Startet av elektro, onsdag 24. februar 2021, klokken 10:38

« forrige - neste »

hdh

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 26. februar 2021, klokken 17:24
Les siste nytt i den Koreanske avisen fra i går...

Reservasjoner om tar litt lengre tid, er nå en ting men mangel på chips brikker er noe annet.

https://m.koreatimes.co.kr/pages/article.asp?newsIdx=304676

Kopi:

Hyundai Motor is enjoying brisk preorders for its new electric vehicle (EV), the IONIQ 5, but facing production concerns due to the prolonged global chip shortage for cars.

En artikkel i Reuters hevder det stikk motsatte - at Hyundai har hamstret chipset mens resten av bransjen ikke gjorde det og de da ikke blir rammet av den pågående mangelen på chipset.

https://www.reuters.com/article/idUSKBN2AQ0EF
-Sort '14 Renault Zoe Intens

-Race Blue '24 Skoda Enyaq IV80X Sportline

Trond.m

#91
Neppe, det er nok et tegn på at de er to som jobber med å telle. Den ene bruker epost (senior employee), mens den andre bare har fått opplæring på SMS (trainee) 🤣

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Trond.m på fredag 26. februar 2021, klokken 19:08
Neppe, det er nok et tegn på at de er to som jobber med å telle. Den ene bruker epost (senior employee), mens den andre bare har fått opplæring på SMS (trainee) 🤣
Husk at de må lære seg overgangen fra kuleramme til Excel først...
https://www.youtube.com/watch?v=pQHX-SjgQvQ

advale

Sitat fra: batterimannen på fredag 26. februar 2021, klokken 10:45
Blir kanskje den mest flippbare modellen siden Kona og e-Niro?

Ioniq 5 er veldig fin bil, men har liten tro på at den kan flippes noe særlig. Er tross alt snakk om en bil til 500 000. Når Kona kom ut så kostet den 325 000 og med ekstrem udekket behov i markedet for en "billig" bil med lang rekkevidde.

Ioniq 5 er en bil til halv mill, og i det området er det tjokka fult av nye biler som kommer. Hvor mye kostet Tesla Model Y før den gikk opp? Mente å huske det var under 500'... Det kommer også an på hvordan Hyundai legger ut kortene sine. Om slusene og levering åpnes samtidig med de vanlige bestillingene.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#94
Sitat fra: advale på fredag 26. februar 2021, klokken 22:05
Sitat fra: batterimannen på fredag 26. februar 2021, klokken 10:45
Blir kanskje den mest flippbare modellen siden Kona og e-Niro?

Ioniq 5 er veldig fin bil, men har liten tro på at den kan flippes noe særlig. Er tross alt snakk om en bil til 500 000. Når Kona kom ut så kostet den 325 000 og med ekstrem udekket behov i markedet for en "billig" bil med lang rekkevidde.

Ioniq 5 er en bil til halv mill, og i det området er det tjokka fult av nye biler som kommer. Hvor mye kostet Tesla Model Y før den gikk opp? Mente å huske det var under 500'... Det kommer også an på hvordan Hyundai legger ut kortene sine. Om slusene og levering åpnes samtidig med de vanlige bestillingene.

Helt enig: nå har vi allerede f.eks. Polestar 2 på markedet. Likt med Ioniq 5 kommer Mach-E og deretter på løpende bånd: Enyaq, ID.4, Q4, Kia "CV", Ariya, Megane "e-Vision" og den litt mer usikre Model Y (dog ikke usannsynlig i 2021) i tillegg til div. kinesiske modeller som vi knapt kjenner til enda.

elbilfanen

Sitat fra: Trond.m på torsdag 25. februar 2021, klokken 17:27
Lurer forresten på hvorfor jeg bare har fått en bekreftelses-mail. Jeg fikk beskjed av forhandler om at dersom man ville ha mulighet til å endre farge, så måtte man reservere dobbelt. Og jeg liker konkurranse, så jeg bestilte hos 2 forhandlere. Brukte også 2 epost adresser, i tilfelle det betyr noe. Men jeg fikk bare en bekreftelses-mail og der er det ingen info om farge eller forhandler. Kommer uansett bare til å bestille maks 1 bil (trolig ingen), men jeg har tidligere opplevd at det er lønnsomt å ha reservasjon hos 2 forhandlere. Blir forhandler XX for grådig og skal legge på ekstra «registrerings-omkostninger, betaling for gummimatter etc, så sier jeg bare takk...da bestiller jeg heller hos forhandler YY. Det stanser alltid slike forsøk på urimelige ekstra-inntekter 😉
Men på grunn av alt rotet med bestilling, så faller jeg sikkert utenfor uansett, men jeg er sikkert ikke den eneste som helgarderer. Da blir det nok fort ledige biler for de på venteliste 👍
Mener Trond.m har et godt poeng mhp det jeg har markert med bold skrift over....

Er det noen som har konkrete eksempler på hva for å levere en Ioniq 5 ?

hELgenen

Høres snodig ut om en forhandler skulle dytte på ekstra utgifter. Nå kjenner jeg lite til forhandlernettet for hyundai,men skulle noen prøve seg med en lokal vri så gidder jeg ikke handle der. Å prøve å starte et kundeforhold ved å dunke inn noen sære avgifter vil være særs dumt . Så dukker det opp en avgift ut over prisen som er kommunisert ut så blir ikke jeg kunde. Det finnes andre alternativer og innen 2 mnd kommer det flere også,så ingen panikk her. Jeg kjøper for å eie og vil da måtte forholde meg til forhandler,og jeg gidder rett og slett ikke starte et slikt forhold med å betale ekstra.

arthur

Sitat fra: advale på fredag 26. februar 2021, klokken 22:05
Sitat fra: batterimannen på fredag 26. februar 2021, klokken 10:45
Blir kanskje den mest flippbare modellen siden Kona og e-Niro?

Ioniq 5 er veldig fin bil, men har liten tro på at den kan flippes noe særlig. Er tross alt snakk om en bil til 500 000. Når Kona kom ut så kostet den 325 000 og med ekstrem udekket behov i markedet for en "billig" bil med lang rekkevidde.

Ioniq 5 er en bil til halv mill, og i det området er det tjokka fult av nye biler som kommer. Hvor mye kostet Tesla Model Y før den gikk opp? Mente å huske det var under 500'... Det kommer også an på hvordan Hyundai legger ut kortene sine. Om slusene og levering åpnes samtidig med de vanlige bestillingene.

På det veste, eller beste avhengig av øynene som ser, ble en Kona solgt til rundt 450.000 som flippet, og hva vil du tro at en Ioniq5 skal være verdt i forhold til en Kona til 450.000? For egen del vil jeg si at 100.000 merpris ikke er urealistisk.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

anorway

Sitat fra: advale på fredag 26. februar 2021, klokken 22:05
Sitat fra: batterimannen på fredag 26. februar 2021, klokken 10:45
Blir kanskje den mest flippbare modellen siden Kona og e-Niro?
Ioniq 5 er en bil til halv mill, og i det området er det tjokka fult av nye biler som kommer. Hvor mye kostet Tesla Model Y før den gikk opp? Mente å huske det var under 500'... Det kommer også an på hvordan Hyundai legger ut kortene sine. Om slusene og levering åpnes samtidig med de vanlige bestillingene.

Jeg har en Tesla Model Y bestilling inne nå. Jeg var relativt tidlig ute så fikk en pris på:  521.242,-
(Inkluderer skatter)
Ser nå at i dag ligger samme oppsett til: kr. 549.142,- kr.

Vet også at noen var tidligere ute også med bestilling, og da var prisen enda lavere.

Så ja, det er mye konkurrenter rundt 500K.



Electric cars in Norway

#99
anorway :+1: ja noen har vel vunnet i lotto på sin TMY bestilling ... det var før valuta tullet med høy og lav krone og korona tidene.... dvs i gammel tildregning :D :D før virus tidsalderen begynte..

telcontar

Selger sier 30-40k mer for likt utstyrt Ioniq5 mot Project 45. Da er det også mulig å få storkunde rabatt på den, mens Project 45 er det ingen rabatt. Da kommer jeg ca 15k dyrere ut og med større fargevalg, kan forhåpentligvis velge panorama tak. Verdt det etter min mening

andy99

Sitat fra: anorway på lørdag 27. februar 2021, klokken 10:31
Sitat fra: advale på fredag 26. februar 2021, klokken 22:05
Sitat fra: batterimannen på fredag 26. februar 2021, klokken 10:45
Blir kanskje den mest flippbare modellen siden Kona og e-Niro?
Ioniq 5 er en bil til halv mill, og i det området er det tjokka fult av nye biler som kommer. Hvor mye kostet Tesla Model Y før den gikk opp? Mente å huske det var under 500'... Det kommer også an på hvordan Hyundai legger ut kortene sine. Om slusene og levering åpnes samtidig med de vanlige bestillingene.

Jeg har en Tesla Model Y bestilling inne nå. Jeg var relativt tidlig ute så fikk en pris på:  521.242,-
(Inkluderer skatter)
Ser nå at i dag ligger samme oppsett til: kr. 549.142,- kr.

Vet også at noen var tidligere ute også med bestilling, og da var prisen enda lavere.

Så ja, det er mye konkurrenter rundt 500K.
Det er flere som har sikret pris på LR AWD model Y helt ned i 474 tusen.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

anorway

Sitat fra: andy99 på lørdag 27. februar 2021, klokken 11:28
Sitat fra: anorway på lørdag 27. februar 2021, klokken 10:31
Sitat fra: advale på fredag 26. februar 2021, klokken 22:05
Sitat fra: batterimannen på fredag 26. februar 2021, klokken 10:45
Blir kanskje den mest flippbare modellen siden Kona og e-Niro?
Ioniq 5 er en bil til halv mill, og i det området er det tjokka fult av nye biler som kommer. Hvor mye kostet Tesla Model Y før den gikk opp? Mente å huske det var under 500'... Det kommer også an på hvordan Hyundai legger ut kortene sine. Om slusene og levering åpnes samtidig med de vanlige bestillingene.

Jeg har en Tesla Model Y bestilling inne nå. Jeg var relativt tidlig ute så fikk en pris på:  521.242,-
(Inkluderer skatter)
Ser nå at i dag ligger samme oppsett til: kr. 549.142,- kr.

Vet også at noen var tidligere ute også med bestilling, og da var prisen enda lavere.

Så ja, det er mye konkurrenter rundt 500K.
Det er flere som har sikret pris på LR AWD model Y helt ned i 474 tusen.

Dette var vel prisene på Model Y når den ble lansert i Norge (2019)

Long Range - 432.000,-
Long Range AWD -465.000,-
Performance - 538.000,-

EspenM3

Sitat fra: telcontar på lørdag 27. februar 2021, klokken 10:45
Selger sier 30-40k mer for likt utstyrt Ioniq5 mot Project 45. Da er det også mulig å få storkunde rabatt på den, mens Project 45 er det ingen rabatt. Da kommer jeg ca 15k dyrere ut og med større fargevalg, kan forhåpentligvis velge panorama tak. Verdt det etter min mening

Ikke hør på slikt. Det finnes ikke info fra importør om priser på modellene som kommer etter P45 enda, så all slik info er ren synsing.

daktari

Kommer ganske sikkert rabatter også, og Kia kommer med en lik modell snart.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA