Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rivian R1S

Startet av MartinSan, torsdag 11. februar 2021, klokken 15:34

« forrige - neste »

Amatøren

Prøvekjørte Audi e-tron med HUD før kjøp. Helt bortkastet ved polariserte solbriller. Savner ikke HUD.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Rosstopher

2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Radial

Oioioi,  R1T veier intet mindre enn 8532lbs (3870kg)!
Blir en soleklar Lett Lastebil her til lands ja...😳

https://tfltruck.com/2021/09/did-you-know-the-2022-rivian-r1t-is-a-heavy-duty-truck-owners-manual-tells-all/
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Rosstopher

Sitat fra: Radial på mandag 27. september 2021, klokken 11:51
Oioioi,  R1T veier intet mindre enn 8532lbs (3870kg)!
Blir en soleklar Lett Lastebil her til lands ja...😳

Det er GVWR, altså tillatt totalvekt. Egenvekt blir godt under 3500 kg, men sannsynligvis ikke så lavt at det er mulig å ha den som personbil.

Da ender vi vel opp med kun forseter og skillevegg i baksetet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Fra samme artikkel:

"Rivian has NOT published precise payloads or curb weights for the new R1T pickup, but the Rivian owner's manual provides a hypothetical payload calculation with 1,400 lbs of capacity."

Det skulle tilsi maksimalt 635 kg. Skal man utnytte det, kan ikke bilen veie mer enn 2865 kg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hovik

Configuratoren til R1S er oppe å kjører, https://rivian.com/configurator/r1s . Prisene ser veldig hyggelige ut.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

Maxwell_400

Sitat fra: RJK på mandag 27. september 2021, klokken 20:47
Fra samme artikkel:

"Rivian has NOT published precise payloads or curb weights for the new R1T pickup, but the Rivian owner's manual provides a hypothetical payload calculation with 1,400 lbs of capacity."

Det skulle tilsi maksimalt 635 kg. Skal man utnytte det, kan ikke bilen veie mer enn 2865 kg.


    Lexus LX: 6,000 lbs. (2,727 kg)
    Rivian R1T: 5,886 lbs. (2,570 kg)
    Rivian R1S: 5,842 lbs. (2,650 kg)
    Toyota Sequoia: 5,983 lbs. (2,714 kg)
    Cadillac Escalade ESV: 5,728 lbs. (2,598 kg)
    Mercedes G-Class: 5,700 lbs. (2585 kg)
    Infiniti QX80: 5,676 lbs. (2,580 kg)
    Tesla Model X Performance: 5,531 lbs. (2,509 kg)
    Ford Expedition: 5,443 lbs. (2,470 kg)
    Tesla Model X Long Range: Weight: 5,421 lbs.
    Mercedes-Benz GLS: 5,335 lbs. (2,425 kg)
    Land Rover Range Rover: 4,995 lbs. (2,266 kg)
    Land Rover Discovery: 4,923 lbs. (2,233 kg)
    Ford F-150: 4,913 lbs. (2228 kg)
    Chevrolet Silverado: 4,815 lbs. (2,184 kg)
    Toyota 4Runner: 4,654 lbs. (2,111 kg)
    Jeep Grand Cherokee: 4,625 lbs. (2098 kg)
    Volvo XC90: 4,466 lbs. (2025 kg)
    Jeep Wrangler 4-Door: 4,200 lbs. (1,905 kg)

https://weightle.com/rivian-r1s
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

RJK

Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 11. november 2021, klokken 09:48
Sitat fra: RJK på mandag 27. september 2021, klokken 20:47
Fra samme artikkel:

"Rivian has NOT published precise payloads or curb weights for the new R1T pickup, but the Rivian owner's manual provides a hypothetical payload calculation with 1,400 lbs of capacity."

Det skulle tilsi maksimalt 635 kg. Skal man utnytte det, kan ikke bilen veie mer enn 2865 kg.


    Lexus LX: 6,000 lbs. (2,727 kg)
    Rivian R1T: 5,886 lbs. (2,570 kg)
    Rivian R1S: 5,842 lbs. (2,650 kg)
    Toyota Sequoia: 5,983 lbs. (2,714 kg)
    Cadillac Escalade ESV: 5,728 lbs. (2,598 kg)
    Mercedes G-Class: 5,700 lbs. (2585 kg)
    Infiniti QX80: 5,676 lbs. (2,580 kg)
    Tesla Model X Performance: 5,531 lbs. (2,509 kg)
    Ford Expedition: 5,443 lbs. (2,470 kg)
    Tesla Model X Long Range: Weight: 5,421 lbs.
    Mercedes-Benz GLS: 5,335 lbs. (2,425 kg)
    Land Rover Range Rover: 4,995 lbs. (2,266 kg)
    Land Rover Discovery: 4,923 lbs. (2,233 kg)
    Ford F-150: 4,913 lbs. (2228 kg)
    Chevrolet Silverado: 4,815 lbs. (2,184 kg)
    Toyota 4Runner: 4,654 lbs. (2,111 kg)
    Jeep Grand Cherokee: 4,625 lbs. (2098 kg)
    Volvo XC90: 4,466 lbs. (2025 kg)
    Jeep Wrangler 4-Door: 4,200 lbs. (1,905 kg)

https://weightle.com/rivian-r1s
Flott tabell. Da ser det ut som den burde komme gunstig ut for oss med bare B, selv om B96 eller helst BE bør anskaffes om man ønsker å dra tilhenger. Men sånn den står nå, skal den greit klare å ta 5 voksne, taktelt, Gear tunnel camp-kitchen, sykler og annet opp-pakning og bekledning for en ferie.

Nå mangler bare en løsning for solcellepaneler på taket, som kan foldes ut og generere strøm til batteriet. Ser for meg et lite lag med solcellepaneler som kan trekkes ut og vippes nedkant mot rute/panser, men slik at man fremdeles kan åpne panseret med dette utfelt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Maxwell_400

Sitat fra: RJK på torsdag 11. november 2021, klokken 13:43
]
Flott tabell. Da ser det ut som den burde komme gunstig ut for oss med bare B, selv om B96 eller helst BE bør anskaffes om man ønsker å dra tilhenger. Men sånn den står nå, skal den greit klare å ta 5 voksne, taktelt, Gear tunnel camp-kitchen, sykler og annet opp-pakning og bekledning for en ferie.

Nå mangler bare en løsning for solcellepaneler på taket, som kan foldes ut og generere strøm til batteriet. Ser for meg et lite lag med solcellepaneler som kan trekkes ut og vippes nedkant mot rute/panser, men slik at man fremdeles kan åpne panseret med dette utfelt.

Kan jo trekke 5 tonn også, jeg har alle bokstaver på førerkortet men også BE med kode 79.06:

79.06   Klasse BE uten begrensning på tilhengers tillatte totalvekt til 3500 kg
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

E_S

Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 11. november 2021, klokken 16:00


Kan jo trekke 5 tonn også, jeg har alle bokstaver på førerkortet men også BE med kode 79.06:

79.06   Klasse BE uten begrensning på tilhengers tillatte totalvekt til 3500 kg

Da må man over på en form for lastebilkobling med elektriske bremser eller trykkluftbremser, da EU-regelverk uansett ikke tillater mer enn 3500 kg totalvekt på tilhenger med 50 mm kulekobling og/eller påløpsbrems.
:)

Maxwell_400

Sitat fra: E_S på torsdag 11. november 2021, klokken 17:15
Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 11. november 2021, klokken 16:00


Kan jo trekke 5 tonn også, jeg har alle bokstaver på førerkortet men også BE med kode 79.06:

79.06   Klasse BE uten begrensning på tilhengers tillatte totalvekt til 3500 kg

Da må man over på en form for lastebilkobling med elektriske bremser eller trykkluftbremser, da EU-regelverk uansett ikke tillater mer enn 3500 kg totalvekt på tilhenger med 50 mm kulekobling og/eller påløpsbrems.

Takker, lærer litt hver dag  :)
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Rosstopher

Sitat fra: E_S på torsdag 11. november 2021, klokken 17:15
Da må man over på en form for lastebilkobling med elektriske bremser eller trykkluftbremser, da EU-regelverk uansett ikke tillater mer enn 3500 kg totalvekt på tilhenger med 50 mm kulekobling og/eller påløpsbrems.

Får man altså trukket større tilhengere om man har større kule og elektrisk (normalt elektrohydraulisk) brems? Amerikanerne kan jo trekke 10+ tonn på kula med elektrisk brems og 15+ tonn på svingskive/gooseneck med elektrisk brems, men jeg har ikke fått med meg at elektriske bremser er likestilt med luftbrems i Norge.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

bmw2002

Edmunds har gjort en veiing av R1T. Fasit er 3240kg.

Virker ellers fornøyd med bilen

https://www.youtube.com/watch?v=CqR-a2nqXdg

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: bmw2002 på fredag 12. november 2021, klokken 23:43
Edmunds har gjort en veiing av R1T. Fasit er 3240kg.

Virker ellers fornøyd med bilen

https://www.youtube.com/watch?v=CqR-a2nqXdg

Da blir det nok få Rivian biler å finne i Europa hvis de ikke lanserer en egen Europamodell som er sånn ca 500kg  lettere (slik Tesla har tenkt å gjøre med CyberTruck)

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA