Elbilforum.no

Bilmerker => RIVIAN => Emne startet av: MartinSan på torsdag 11. februar 2021, klokken 15:34

Tittel: Rivian R1S
Skrevet av: MartinSantorsdag 11. februar 2021, klokken 15:34
Launch Edition pålydende $77,500 skal etter planen hit the roads for amerikanske kunder i august i år.
Adventure edition til $77,500 skal være klar til levering i januar 22. Det samme for Explore edition til $70,000.

Vi snakker stor suv: 5,13 meter lang, 1,83 høy og 2 meter bred.
Noen specs: 105kWh, 135kWh og 180kWh batteripakker, fra 402 til 753 hk, ladeeffekt opptil 160 kW, bagasjerom på 499 liter med alle tre seteradene oppe, legger man ned tredje rad blir det 1323 liter. Nesten 2500 liter med andre og tredje seterad nede. Samt ca 311 liter i frunken. (uten reservedekk får du også 141,5 liter ekstra).

Den skal kunne trekke 3500 kg og ha rekkevidde opptil 640 km (EPA)

Ingen forhandlernettverk i Norge foreløpig som jeg vet om, men lov å håpe at det endrer seg.

Hva synes dere om bilen? Personlig synes jeg den er tøff, romslig og har herlige specs. Man kan si hva man vil om frontlyktene (kalt stadium lights) men jeg synes de er unike og har karakter.

Lov å håpe at det finnes noen slike på norske skilter før sommeren 2022?


(https://southfloridareporter.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2021/01/30141218/Rivian-640x427.jpg) 

(https://cdn.motor1.com/images/mgl/V7Ww9/s1/rivian-r1s-elektrikli-suv.jpg)

(https://electricwhip.com/wp-content/uploads/2019/01/rivian-r1s-electric-suv-696x465.jpg)

https://rivian.com/r1s (https://rivian.com/r1s)
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: RJKtorsdag 11. februar 2021, klokken 16:21
For min del ville jeg mye heller hatt R1T, altså pickupen...
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Counterpointertorsdag 11. februar 2021, klokken 17:52
R1S frister veldig, men er mye større bil enn jeg trenger.

Den er både barsk og teknologisk interresant.

Tank turn er utrolig kult, og den virker meget kompetent i terrenget.
Tittel: Rivian R1S
Skrevet av: oivindgtorsdag 11. februar 2021, klokken 18:05
Fikk veldig sansen for Rivian da jeg så Long Way Up. Virker som de gjør mye riktig teknisk. Nå har de fått solid finansiering i tillegg. Tror begge bilene blir veldig bra.

Amerikansk pickup/kombi blir aldri feil hvis man har plass til bilen.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: MartinSansøndag 14. februar 2021, klokken 01:47
Noen rykter: Rivian er på jakt etter lokasjon for å bygge fabrikk i Europa. Dessuten en mulig IPO for den som er interessert.

https://insideevs.com/news/487671/rivian-factory-europe-rumor-possible/ (https://insideevs.com/news/487671/rivian-factory-europe-rumor-possible/)

https://electrek.co/2021/02/11/rivian-reportedly-scouting-sites-for-a-factory-in-europe/ (https://electrek.co/2021/02/11/rivian-reportedly-scouting-sites-for-a-factory-in-europe/)
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Guljfesktirsdag 02. mars 2021, klokken 17:52
Tror både suv og pickup blir konge!  Legger inn bestilling tvert, om en leverandør i Norge tilbyr.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 03. mars 2021, klokken 14:17
Det virker som det i stor grad har stoppet opp med Rivian etter at de har fått investorer fra Amazon og Ford osv. Disse har ført til at varebiler til Amazon har tatt fokuset vekk fra Rivian-bilene, og at Rivian må ta hensyn til Ford F-150 osv. Uansett virker det som at det er laaangt vekke fra å selges noen av disse til Norge. Det er utrolig mange i USA som kunne tenke seg å kjøpe, og de har ikke akkurat oppgitt en plan for å selge til Norge...hadde jo vært kult å importert fra USA, men når den ikke er typegodkjent i Europa så blir jo ikke det mulig. Føler det er mange år siden de sa: "nå ruller vi snart på veiene"...men er jo bare testbiler....men nå er det jo ikke lenge til de faktisk skal ut på amerikanske veier...
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: chargeduponsdag 03. mars 2021, klokken 17:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 03. mars 2021, klokken 14:17
hadde jo vært kult å importert fra USA, men når den ikke er typegodkjent i Europa så blir jo ikke det mulig.
Jeg har hovedsaklig lest meg opp på import av personbil fra USA, ikke pickup eller lette lastebiler. Ikke ta innlegget for god fisk da jeg ikke vet vekten på Rivian R1S og om den feks må registreres som lastebil som helt sikkert har andre regler enn personbiler.
Er det ikke slik reglene på import fra USA ble forenklet i 2017? At så lenge bilen er typegodkjent i USA (i original stand) og man kjøper en bil som har hatt skilt i minst 6mnd, trenger den ikke være typegodkjent for europa for å få skilt i Norge? Under unntak på https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/import/Privat+import/Godkjenn+kjoretoyet/Slik+blir+et+kjoretoy+godkjent
Jeg kunne i teorien kjøpt en brukt model Y før den blir typegodkjent i europa (hvis den ikke allerede er det) og fått den registrert i Norge, selvfølgelig med alle bakdelene som feil ladeport og manglende hurtiglading/app/garanti osv.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 08. mars 2021, klokken 23:07
Ser ut til at det går å importere, ja. Du har rett i det. Ser de måtte ofre litt de som importerte Tesla Model 3, blant annet superlading. Vil Rivian USA ha CCS som kan brukes i Norge?
https://dinside.dagbladet.no/motor/anette-greide-ikke-vente-lenger-pa-folke-teslaen/70446624
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: chargeduptirsdag 09. mars 2021, klokken 10:43
Den vil iaf ha CCS, https://rivian.com/support/article/what-charging-networks-are-rivian-vehicles-compatible-with , men sannsynligvis CCS type 1, ikke CCS type 2 som blir brukt i Europa. Bilde som viser forskjellen fra Nissan: https://cdn.motor1.com/images/mgl/X9br2/s1/combined-charging-system-ccs.jpg
Om den så skulle få CCS type 2 i USA er det uansett ingen garanti for at det vil virke selv om CCS protokollen er fulgt (sist sett på Maxus https://motor.no/elbil/problemer-i-fleng-pa-ny-kinesisk-elbil/192620 , men også mange andre nye elbiler har slitt med noen ladere i starten, feks I-pace/efatec/fortum i 2018(?) bmw i3 i 2015 (?) osv) og man kan ikke forvente hjelp fra Rivian med softwareoppdatering eller til å kommunisere med hurtigladeleverandør/produsent.

Hvis man er villig til å ta risikoen får man en unik bil, sannsynligvis mange år før de lanseres i Europa. For ordens skyld så heier jeg på privatpersoner som tør importere annerledesbiler til Norge, men man skal sette seg godt inn i regler og forskjeller før man faktisk gjør det. Skal man importere en Rivian kan man ikke regne med å få hurtigladet, ha fungerende app/radio/softwareoppdateringer/navigasjon eller garanti. Det kan hende det dukker opp løsninger på noen av problemene (som feks kinaovergangen den amerikanske model 3 (ble solgt med sist den lå på finn) bruker for å lade på CCS, som sikkert ikke er godkjent), men man kan ikke importere bilen og forvente at den er like "feilfri" som en hvilken som helst ny europeisk modell, feks id3 :P
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 11. mars 2021, klokken 12:09
Hmm, uten hurtiglading blir ikke jeg den som importerer Rivian på egen hånd i hvert fall. Er jo en helt latterlig praktisk bil den SUV-versjonen...selv bak alle 7 setene er det god plass, og bak de 5 er det et hav... Er jo og digg at det er helt flatt.

https://insideevs.com/news/493530/see-rivian-r1s-with-folded-seats/?fbclid=IwAR0fWgZyK6vaEWgP7iRUoTZ2qJ7BKaTNn0mTouBQ2dxZh1tJu-bXAU2ZT1E
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: bmw2002lørdag 13. mars 2021, klokken 22:28
Tøff bil og god plass. Men bygges nok ikke en utgave for Europa med matrix lys, bedre seter og skinn som Europeiske biler har.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Counterpointerlørdag 13. mars 2021, klokken 23:34
Er det noen grunn til at «stadion lights» som Rivian har ikke kan ha matrix funksjon?

Har ikke studert dette nøye da jeg tror det tar en stund før Rivian kommer til Norge, og da kan mange ting være revidert.

En generell betraktning er at de har stort fokus på offroad og villmarkskjøring, der trengs gode lys, så håper de fokuserer på dette.

Nå finnes det forøvrig LEDbar med matrix funksjon så det eksisterer allerede alternativer for dette.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: bmw2002mandag 15. mars 2021, klokken 20:52
Matrix lys er ikke lovlig i USA. Lite fokus på bra lys der og gamle regler. Derfor har alt av amerikanske biler stort sett dårlige lys fordi de ikke gidder å lage en bedre versjon for EU.

https://www.caranddriver.com/features/columns/a33447381/why-is-america-stuck-with-bad-headlights/
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: MartinSanonsdag 05. mai 2021, klokken 14:04
Spekulasjoner om mulige norske fasiliteter for Rivian

https://www.tv2.no/broom/13983233/ (https://www.tv2.no/broom/13983233/)
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Counterpointeronsdag 05. mai 2021, klokken 17:08
Sitat fra: MartinSan på onsdag 05. mai 2021, klokken 14:04
Spekulasjoner om mulige norske fasiliteter for Rivian

https://www.tv2.no/broom/13983233/ (https://www.tv2.no/broom/13983233/)
Litt mer enn spekulasjon

Rivian er en av veldig få biler som omtrent ikke har konkurrenter i samme klasse. Passer veldig bra for Norge med en forhandler/service.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: batterimannentorsdag 17. juni 2021, klokken 09:13
I forhold til rekkevidde, plass, akselerasjon og teknologi så er det rart at denne ikke er mer interesse rundt denne bilen. Det er jo en god stund til den kommer, men er det også et spesielt utseende som er en show stopper for en del?
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 17. juni 2021, klokken 09:42
Sitat fra: batterimannen på torsdag 17. juni 2021, klokken 09:13
I forhold til rekkevidde, plass, akselerasjon og teknologi så er det rart at denne ikke er mer interesse rundt denne bilen. Det er jo en god stund til den kommer, men er det også et spesielt utseende som er en show stopper for en del?

Det har nok og litt med at Ford og Amazon har kjøpt seg inn og forbi Rivian, sånn at Rivian har måttet prioritere budbiler og å hjelpe Ford med nye elbiler. Ser at Ford i forrige uke spyttet 1,3 millarder USD til i Rivian for å få laget ny modell med Rivian chassi. Er og litt det at det er en enorm interesse i USA etter Rivian, mens den forventede produksjonskapasiteten virker å være ganske begrenset til å begynne med. De har visst sett etter produksjonssteder i Europa og, men virker som de har for mye å gjøre til å få det til å skje med det første. Men nå er det vel ikke mer enn ca 3 måneder til Rivian-SUV'en blir levert i USA, så kanskje det vil skje mer snart.

Nå som Ford er medeiere i Rivian så kan en kanskje forvente samme prisstrategi som Ford har i Norge...? Ble ganske skuffet over at de skulle ha 900.000 for Ford Explorer når den kom som ladbar hybrid i Norge, når samme bil i USA var veldig mye billigere. Litt er avgiftsforskjeller, men når jeg la til dette var det fortsatt en ganske stor forskjell. En kan gjerne tenke seg at Rivian og kommer til å bli typisk en 900.000-kroners bil i Norge, men ikke godt å si. De vil jo og få konkurranse fra Fords egen F150 lightening, som er nesten halv pris for billigst utgave i USA, dog med mye mindre batteri og luksus.

Har jo sett Rivian i årevis...3 år?...men skjer jo ikke noe. Jeg synes stadion-lysene er kule, men merker at andre jeg kjenner har veldig delt mening...hater eller elsker de...
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Guljfesktorsdag 24. juni 2021, klokken 18:40
Har mast litt til Rivian kundeservice, og fikk nå mail om at de hadde mål om å kunne levere biler til Europa i 2022. Så kan da hende det skjer noe på denne fronten også :)
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: bmw2002søndag 25. juli 2021, klokken 22:04
Finnes det noen komplett utstyr over hva slags utstyr disse bilene har?

Ser man på alt enkelte amerikanske biler mangler (feks HUD, kjøling i seter, varme i seter, elektrisk hengerfeste+++)
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Rosstophersøndag 25. juli 2021, klokken 23:44
Sitat fra: bmw2002 på søndag 25. juli 2021, klokken 22:04
Finnes det noen komplett utstyr over hva slags utstyr disse bilene har?

Ser man på alt enkelte amerikanske biler mangler (feks HUD, kjøling i seter, varme i seter, elektrisk hengerfeste+++)

Mye info på hjemmesiden til Rivian. Elektrisk hengerfeste skal du nok se langt etter på stor amerikansk SUV eller pickup. Der er det firkantrør som gjelder så du kan sette på det hengerfestet som passer ditt bruk.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: chargedupmandag 26. juli 2021, klokken 14:33
Corvette har hatt HUD siden minimum 2005 (sikkert lenger også), så det at det er amerikansk trenger ikke være synonymt med uten HUD. Rivian R1S kommer ikke til å leveres med HUD ifølge første google søk.
R1S har varme i seter (og ratt) som std og man kan også velge ventilerte seter som ekstrautstyr (dvs i alle pakker bortsett fra innstegsmodell).

"Utstyrslisten" finnes på bunn av nettsiden: https://rivian.com/r1s
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: batterimannentirsdag 03. august 2021, klokken 13:26
Hvis dere har en bratt bakke opp til hytta:
https://twitter.com/RJScaringe/status/1418635220090294275?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1418635220090294275%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Felectrek.co%2F2021%2F08%2F02%2Frivian-electric-suv-climb-insane-45-degree-slope%2F (https://twitter.com/RJScaringe/status/1418635220090294275?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1418635220090294275%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Felectrek.co%2F2021%2F08%2F02%2Frivian-electric-suv-climb-insane-45-degree-slope%2F)
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Counterpointeronsdag 04. august 2021, klokken 10:30
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 03. august 2021, klokken 13:26
Hvis dere har en bratt bakke opp til hytta:
https://twitter.com/RJScaringe/status/1418635220090294275?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1418635220090294275%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Felectrek.co%2F2021%2F08%2F02%2Frivian-electric-suv-climb-insane-45-degree-slope%2F (https://twitter.com/RJScaringe/status/1418635220090294275?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1418635220090294275%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Felectrek.co%2F2021%2F08%2F02%2Frivian-electric-suv-climb-insane-45-degree-slope%2F)
Sandstein er som å kjøre på sandpapir som ikke løsner. Kan ikke sammenlignes med noe vi har i Norge. Men hvis du har hytte i Moab, så er dette helt realistisk
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: fuggalponsdag 04. august 2021, klokken 13:07
Ser en kan forhåndsbestille og velge land. Mener dette ikke var en mulighet på sidene tidligere. Noen som har klinket til med egenandelen?
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Rosstopheronsdag 04. august 2021, klokken 13:29
Sitat fra: fuggalp på onsdag 04. august 2021, klokken 13:07
Ser en kan forhåndsbestille og velge land. Mener dette ikke var en mulighet på sidene tidligere. Noen som har klinket til med egenandelen?

Hvis du ser samme sted som meg er det landskoden til telefonnummeret man kan legge inn, og den har alle verdens land på lista. Det står også i vilkårene: "You must be at least 18 years of age and a resident of the United States to Preorder a Vehicle."
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: batterimannenfredag 27. august 2021, klokken 07:18
Rivian bekrefter at de skal komme til Norge:

https://www.tv2.no/broom/14188360/
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: elektrolørdag 28. august 2021, klokken 08:04
Har den delingsnett og Matrix lys?
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: RJKlørdag 28. august 2021, klokken 19:47
Sitat fra: elektro på lørdag 28. august 2021, klokken 08:04
Har den delingsnett og Matrix lys?
Så vidt jeg vet, er ikke lyktene matrix. Til lagring og sikring av lasten så har den "GEAR TUNNEL", så du kan legge inn ski, staver og andre lange gjenstander i, om du ikke har kjøpt camping-kjøkkenet som tar den plassen. Men du kan sikkert ta ut om du absolutt må ha det. Dessuten har den en gedigen frunk for å skille bagasjen.

R1T har og støtte for det meste av tilleggsutstyr for å sikre bagasje på planet, i tillegg til fysisk adskillelse mellom planet og kupéen. Altså bruker du stropper og stopp-stenger til å sikre feste ting som ellers kunne forflyttet seg.

R1S skal og ha lastekroker innvendig, men usikker på om den har delingsnett, det aner jeg ikke noe om. Men med gear tunnel og gedigen frunk, samt lastekroker, så er vel problemet begrenset. Får du ikke med sikringsnett eller stropper, så er vel dette uansett tilbehør man lett skaffer seg hos forhandler av bilrekvisita.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Counterpointerlørdag 28. august 2021, klokken 20:45
R1S har ikke geartunnell
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: RJKlørdag 28. august 2021, klokken 22:01
Det har du helt rett i...!

Jeg er nok for gira på R1T, så tenkte nok mest på den, ja. Poeng til R1T, og i mine øyne:

R1T > R1S

;)
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Counterpointerlørdag 28. august 2021, klokken 23:02
Jeg vil heller ha R1S, klarer meg fint uten tunell.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Rosstophersøndag 29. august 2021, klokken 09:37
Gear tunnel er genialt hvis man først skal ha pickup. Et alternativ til å permanent ha en svær kasse i planet som tar opp masse plass slik som veldig mange pickuper har.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Counterpointersøndag 29. august 2021, klokken 11:33
Helt enig at tunnel er supert på pick-up. Lett å laste inn i. Sånn sett er frunk løsningen til F150 Lightening også et fremskritt med åpning ned til støtfanger. Rivian kunne jo sikkert kopiert den på neste utgave siden de er i nært samarbeid med Ford.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: RJKmandag 30. august 2021, klokken 03:20
Det er jeg helt enig i.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: MartinSantorsdag 02. september 2021, klokken 15:05
Første test ute, riktignok av R1T, men mye interessant lesning og fine bilder og videoer.

https://www.motortrend.com/reviews/2022-rivian-r1t-electric-pickup-truck-first-drive-review (https://www.motortrend.com/reviews/2022-rivian-r1t-electric-pickup-truck-first-drive-review)

En estimert curb weight på 7000 lb - ca 3175 kg for R1T. Antagelig noe mer for R1S. Bør muligens oppgradere førerkortet mitt jeg da  :)

(fiffig med den portable høyttaleren).
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Counterpointertorsdag 02. september 2021, klokken 16:48
Sitat fra: MartinSan på torsdag 02. september 2021, klokken 15:05
Første test ute, riktignok av R1T, men mye interessant lesning og fine bilder og videoer.

https://www.motortrend.com/reviews/2022-rivian-r1t-electric-pickup-truck-first-drive-review (https://www.motortrend.com/reviews/2022-rivian-r1t-electric-pickup-truck-first-drive-review)

En estimert curb weight på 7000 lb - ca 3175 kg for R1T. Antagelig noe mer for R1S. Bør muligens oppgradere førerkortet mitt jeg da  :)

(fiffig med den portable høyttaleren).
Fantastisk vurdering på omtrent alle de viktige punktene. Bærer litt preg av å være skrevet for folk som ikke kan mye om elbil og veldig lite fokus på lading og rekkevidde.

Lurer fremdeles på hvordan lyktene fungerer både on og off road, som et eksempel (leste bare tekst har ikke sett video enda)

Får bare mer og mer lyst på en R1S
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: batterimannentirsdag 14. september 2021, klokken 09:57
R1S vs Model X

(http://[attachment%20id=0%20msg=1003859][/attachment%5D)
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: batterimannentorsdag 16. september 2021, klokken 20:42
Her kan man melde seg på og få info når de har noe nytt om R1S eller R1T i vår region. Ser mamge på Facebook gruppa melder interesse og oppfordrer flere til å gjøre det. Kanskje Rivian prioriterer Norge tidlig om de ser interssen her til lands.

https://rivian.com/connect/tell-us-more?fbclid=IwAR1z0KfhBgzEa1II1oxuVgeU60fQAJ1Xmye_AvbpIcw_AoSqoZ1lVenhVqU
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: RJKtorsdag 16. september 2021, klokken 21:49
Sitat fra: batterimannen på torsdag 16. september 2021, klokken 20:42
Her kan man melde seg på og få info når de har noe nytt om R1S eller R1T i vår region. Ser mamge på Facebook gruppa melder interesse og oppfordrer flere til å gjøre det. Kanskje Rivian prioriterer Norge tidlig om de ser interssen her til lands.

https://rivian.com/connect/tell-us-more?fbclid=IwAR1z0KfhBgzEa1II1oxuVgeU60fQAJ1Xmye_AvbpIcw_AoSqoZ1lVenhVqU (https://rivian.com/connect/tell-us-more?fbclid=IwAR1z0KfhBgzEa1II1oxuVgeU60fQAJ1Xmye_AvbpIcw_AoSqoZ1lVenhVqU)
Done...!

;)
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Counterpointerfredag 17. september 2021, klokken 11:57
+1

Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Amatørenfredag 17. september 2021, klokken 18:36
Asymmetriske nærlys? 🤔 Er hvis ikke så vanlig i USA.

Matrix LED lys? 🤔

Blindsonevarsel? 🤔

DAB+? 🤔

App styring av varme/kjøling? 🤔
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Rosstopherfredag 17. september 2021, klokken 18:58
Sitat fra: Amatøren på fredag 17. september 2021, klokken 18:36
Asymmetriske nærlys? 🤔 Er hvis ikke så vanlig i USA.

Matrix LED lys? 🤔

Blindsonevarsel? 🤔

DAB+? 🤔

App styring av varme/kjøling? 🤔

- Står lite om lysene utover at det er automatiske fjernlys.
- Blindsonevarsel og andre førerassistentsystemer er omtalt på nettsiden.
- Rivian solgt i USA har garantert ikke DAB+. Spørs om de gidder bare for lille Norge. Den har jo 4G.
- Appen er omtalt flere steder på nettsiden, men har ikke sett noe om varme og kjøling, men vi må vel anta at den har det?
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: batterimannenlørdag 18. september 2021, klokken 12:11
Sitat fra: Rosstopher på fredag 17. september 2021, klokken 18:58
Sitat fra: Amatøren på fredag 17. september 2021, klokken 18:36
Asymmetriske nærlys? 🤔 Er hvis ikke så vanlig i USA.

Matrix LED lys? 🤔

Blindsonevarsel? 🤔

DAB+? 🤔

App styring av varme/kjøling? 🤔

- Står lite om lysene utover at det er automatiske fjernlys.
- Blindsonevarsel og andre førerassistentsystemer er omtalt på nettsiden.
- Rivian solgt i USA har garantert ikke DAB+. Spørs om de gidder bare for lille Norge. Den har jo 4G.
- Appen er omtalt flere steder på nettsiden, men har ikke sett noe om varme og kjøling, men vi må vel anta at den har det?

Hvis jeg skulle formidlet et ønske til Rivian hadde det vært HUD.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Counterpointerlørdag 18. september 2021, klokken 12:49
Personlig skjønner jeg ikke hvorfor folk er så opptatt av å ha lys opp i frontruta.

Kjøling i seter, gode frontlys som tilpasser seg, og gode muligheter for å tilpasse kjøremoduser raskt er  viktigere imho.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Amatørenlørdag 18. september 2021, klokken 12:54
Prøvekjørte Audi e-tron med HUD før kjøp. Helt bortkastet ved polariserte solbriller. Savner ikke HUD.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Rosstopheronsdag 22. september 2021, klokken 15:01
Her er litt info om appen. Virker å ha det meste man kan tenke seg.
https://www.rivianforums.com/forum/threads/%F0%9F%94%8D-rivian-app-deep-dive-preview-a-breakdown-of-future-services.2176/
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Radialmandag 27. september 2021, klokken 11:51
Oioioi,  R1T veier intet mindre enn 8532lbs (3870kg)!
Blir en soleklar Lett Lastebil her til lands ja...😳

https://tfltruck.com/2021/09/did-you-know-the-2022-rivian-r1t-is-a-heavy-duty-truck-owners-manual-tells-all/
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Rosstophermandag 27. september 2021, klokken 11:56
Sitat fra: Radial på mandag 27. september 2021, klokken 11:51
Oioioi,  R1T veier intet mindre enn 8532lbs (3870kg)!
Blir en soleklar Lett Lastebil her til lands ja...😳

Det er GVWR, altså tillatt totalvekt. Egenvekt blir godt under 3500 kg, men sannsynligvis ikke så lavt at det er mulig å ha den som personbil.

Da ender vi vel opp med kun forseter og skillevegg i baksetet.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: RJKmandag 27. september 2021, klokken 20:47
Fra samme artikkel:

"Rivian has NOT published precise payloads or curb weights for the new R1T pickup, but the Rivian owner's manual provides a hypothetical payload calculation with 1,400 lbs of capacity."

Det skulle tilsi maksimalt 635 kg. Skal man utnytte det, kan ikke bilen veie mer enn 2865 kg.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: hoviktirsdag 05. oktober 2021, klokken 13:12
Configuratoren til R1S er oppe å kjører, https://rivian.com/configurator/r1s . Prisene ser veldig hyggelige ut.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Maxwell_400torsdag 11. november 2021, klokken 09:48
Sitat fra: RJK på mandag 27. september 2021, klokken 20:47
Fra samme artikkel:

"Rivian has NOT published precise payloads or curb weights for the new R1T pickup, but the Rivian owner's manual provides a hypothetical payload calculation with 1,400 lbs of capacity."

Det skulle tilsi maksimalt 635 kg. Skal man utnytte det, kan ikke bilen veie mer enn 2865 kg.


    Lexus LX: 6,000 lbs. (2,727 kg)
    Rivian R1T: 5,886 lbs. (2,570 kg)
    Rivian R1S: 5,842 lbs. (2,650 kg)
    Toyota Sequoia: 5,983 lbs. (2,714 kg)
    Cadillac Escalade ESV: 5,728 lbs. (2,598 kg)
    Mercedes G-Class: 5,700 lbs. (2585 kg)
    Infiniti QX80: 5,676 lbs. (2,580 kg)
    Tesla Model X Performance: 5,531 lbs. (2,509 kg)
    Ford Expedition: 5,443 lbs. (2,470 kg)
    Tesla Model X Long Range: Weight: 5,421 lbs.
    Mercedes-Benz GLS: 5,335 lbs. (2,425 kg)
    Land Rover Range Rover: 4,995 lbs. (2,266 kg)
    Land Rover Discovery: 4,923 lbs. (2,233 kg)
    Ford F-150: 4,913 lbs. (2228 kg)
    Chevrolet Silverado: 4,815 lbs. (2,184 kg)
    Toyota 4Runner: 4,654 lbs. (2,111 kg)
    Jeep Grand Cherokee: 4,625 lbs. (2098 kg)
    Volvo XC90: 4,466 lbs. (2025 kg)
    Jeep Wrangler 4-Door: 4,200 lbs. (1,905 kg)

https://weightle.com/rivian-r1s
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: RJKtorsdag 11. november 2021, klokken 13:43
Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 11. november 2021, klokken 09:48
Sitat fra: RJK på mandag 27. september 2021, klokken 20:47
Fra samme artikkel:

"Rivian has NOT published precise payloads or curb weights for the new R1T pickup, but the Rivian owner's manual provides a hypothetical payload calculation with 1,400 lbs of capacity."

Det skulle tilsi maksimalt 635 kg. Skal man utnytte det, kan ikke bilen veie mer enn 2865 kg.


    Lexus LX: 6,000 lbs. (2,727 kg)
    Rivian R1T: 5,886 lbs. (2,570 kg)
    Rivian R1S: 5,842 lbs. (2,650 kg)
    Toyota Sequoia: 5,983 lbs. (2,714 kg)
    Cadillac Escalade ESV: 5,728 lbs. (2,598 kg)
    Mercedes G-Class: 5,700 lbs. (2585 kg)
    Infiniti QX80: 5,676 lbs. (2,580 kg)
    Tesla Model X Performance: 5,531 lbs. (2,509 kg)
    Ford Expedition: 5,443 lbs. (2,470 kg)
    Tesla Model X Long Range: Weight: 5,421 lbs.
    Mercedes-Benz GLS: 5,335 lbs. (2,425 kg)
    Land Rover Range Rover: 4,995 lbs. (2,266 kg)
    Land Rover Discovery: 4,923 lbs. (2,233 kg)
    Ford F-150: 4,913 lbs. (2228 kg)
    Chevrolet Silverado: 4,815 lbs. (2,184 kg)
    Toyota 4Runner: 4,654 lbs. (2,111 kg)
    Jeep Grand Cherokee: 4,625 lbs. (2098 kg)
    Volvo XC90: 4,466 lbs. (2025 kg)
    Jeep Wrangler 4-Door: 4,200 lbs. (1,905 kg)

https://weightle.com/rivian-r1s (https://weightle.com/rivian-r1s)
Flott tabell. Da ser det ut som den burde komme gunstig ut for oss med bare B, selv om B96 eller helst BE bør anskaffes om man ønsker å dra tilhenger. Men sånn den står nå, skal den greit klare å ta 5 voksne, taktelt, Gear tunnel camp-kitchen, sykler og annet opp-pakning og bekledning for en ferie.

Nå mangler bare en løsning for solcellepaneler på taket, som kan foldes ut og generere strøm til batteriet. Ser for meg et lite lag med solcellepaneler som kan trekkes ut og vippes nedkant mot rute/panser, men slik at man fremdeles kan åpne panseret med dette utfelt.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Maxwell_400torsdag 11. november 2021, klokken 16:00
Sitat fra: RJK på torsdag 11. november 2021, klokken 13:43
]
Flott tabell. Da ser det ut som den burde komme gunstig ut for oss med bare B, selv om B96 eller helst BE bør anskaffes om man ønsker å dra tilhenger. Men sånn den står nå, skal den greit klare å ta 5 voksne, taktelt, Gear tunnel camp-kitchen, sykler og annet opp-pakning og bekledning for en ferie.

Nå mangler bare en løsning for solcellepaneler på taket, som kan foldes ut og generere strøm til batteriet. Ser for meg et lite lag med solcellepaneler som kan trekkes ut og vippes nedkant mot rute/panser, men slik at man fremdeles kan åpne panseret med dette utfelt.

Kan jo trekke 5 tonn også, jeg har alle bokstaver på førerkortet men også BE med kode 79.06:

79.06   Klasse BE uten begrensning på tilhengers tillatte totalvekt til 3500 kg
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: E_Storsdag 11. november 2021, klokken 17:15
Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 11. november 2021, klokken 16:00


Kan jo trekke 5 tonn også, jeg har alle bokstaver på førerkortet men også BE med kode 79.06:

79.06   Klasse BE uten begrensning på tilhengers tillatte totalvekt til 3500 kg

Da må man over på en form for lastebilkobling med elektriske bremser eller trykkluftbremser, da EU-regelverk uansett ikke tillater mer enn 3500 kg totalvekt på tilhenger med 50 mm kulekobling og/eller påløpsbrems.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Maxwell_400fredag 12. november 2021, klokken 12:25
Sitat fra: E_S på torsdag 11. november 2021, klokken 17:15
Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 11. november 2021, klokken 16:00


Kan jo trekke 5 tonn også, jeg har alle bokstaver på førerkortet men også BE med kode 79.06:

79.06   Klasse BE uten begrensning på tilhengers tillatte totalvekt til 3500 kg

Da må man over på en form for lastebilkobling med elektriske bremser eller trykkluftbremser, da EU-regelverk uansett ikke tillater mer enn 3500 kg totalvekt på tilhenger med 50 mm kulekobling og/eller påløpsbrems.

Takker, lærer litt hver dag  :)
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Rosstopherfredag 12. november 2021, klokken 12:36
Sitat fra: E_S på torsdag 11. november 2021, klokken 17:15
Da må man over på en form for lastebilkobling med elektriske bremser eller trykkluftbremser, da EU-regelverk uansett ikke tillater mer enn 3500 kg totalvekt på tilhenger med 50 mm kulekobling og/eller påløpsbrems.

Får man altså trukket større tilhengere om man har større kule og elektrisk (normalt elektrohydraulisk) brems? Amerikanerne kan jo trekke 10+ tonn på kula med elektrisk brems og 15+ tonn på svingskive/gooseneck med elektrisk brems, men jeg har ikke fått med meg at elektriske bremser er likestilt med luftbrems i Norge.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: bmw2002fredag 12. november 2021, klokken 23:43
Edmunds har gjort en veiing av R1T. Fasit er 3240kg.

Virker ellers fornøyd med bilen

https://www.youtube.com/watch?v=CqR-a2nqXdg
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)fredag 12. november 2021, klokken 23:47
Sitat fra: bmw2002 på fredag 12. november 2021, klokken 23:43
Edmunds har gjort en veiing av R1T. Fasit er 3240kg.

Virker ellers fornøyd med bilen

https://www.youtube.com/watch?v=CqR-a2nqXdg

Da blir det nok få Rivian biler å finne i Europa hvis de ikke lanserer en egen Europamodell som er sånn ca 500kg  lettere (slik Tesla har tenkt å gjøre med CyberTruck)
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: turfsurflørdag 13. november 2021, klokken 10:12
Sitat fra: bmw2002 på fredag 12. november 2021, klokken 23:43
Virker ellers fornøyd med bilen
Litt kritikk for vindstøy da.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: stuefredag 19. november 2021, klokken 08:14
Burde ikke Rivian ha sin egen merke-side i dette forumet, og ikke ligge under "andre elbiler"? De er jo tross alt verdens tredje mest verdifulle bilmerke etter Tesla og Toyota pr dags dato :)
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 19. november 2021, klokken 15:04
Sitat fra: stue på fredag 19. november 2021, klokken 08:14
Burde ikke Rivian ha sin egen merke-side i dette forumet, og ikke ligge under "andre elbiler"? De er jo tross alt verdens tredje mest verdifulle bilmerke etter Tesla og Toyota pr dags dato :)

Jeg er helt enig, men de er i hvert fall konsekvente. For andre bilmerker så sa de at de ikke laget det før bilen faktisk kunne bestilles...
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: batterimannenfredag 19. november 2021, klokken 21:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 19. november 2021, klokken 15:04
Sitat fra: stue på fredag 19. november 2021, klokken 08:14
Burde ikke Rivian ha sin egen merke-side i dette forumet, og ikke ligge under "andre elbiler"? De er jo tross alt verdens tredje mest verdifulle bilmerke etter Tesla og Toyota pr dags dato :)

Jeg er helt enig, men de er i hvert fall konsekvente. For andre bilmerker så sa de at de ikke laget det før bilen faktisk kunne bestilles...

Byton M-Byte var det mye blest rundt da den fikk eget underforum... hva har skjedd de siste årene med bilen. DFSK med Seres bilene skulle også ta Europa og Norge med storm.

Synes det er greit å vente til bilene kan bestilles her, eller at man har fått opp noe forhandlernettverk i landet.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: arthurfredag 11. mars 2022, klokken 19:59
Elbilprodusenten Rivian meldte torsdag kveld om et underskudd på 2,46 milliarder dollar i 4. kvartal 2021, tilsvarende 4,83 dollar pr. aksje. Selskapet solgt 909 biler og hadde driftsinntekter på 54 millioner dollar. For hele 2021 solgte selskapet 920 biler og hadde driftsinntekter på 55 millioner dollar.

Aksjen falt 6,4 prosent til 41,15 dollar og all-time low fra start. Aksjen har da falt 77 prosent siden toppen på 172 dollar 16. november i fjor.

https://finansavisen.no/nyheter/makro/2022/03/11/7834631/borsoppgang-i-new-york-elbilprodusent-til-all-time-low
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: RJKfredag 11. mars 2022, klokken 20:30
Greit å få med seg at Rivian først meldte om prisstigning for alle, men ny versjon med 2WD og mindre batteri til samme pris som opprinnelig modell har. Dette falt i så dårlig jord at de måtte gå tilbake og kansellere prisoppgang på reservasjonsholdere, og de som hadde kansellert, kunne melde seg på igjen og beholde sin opprinnelige plass i køen.

https://www.cnbc.com/2022/03/03/rivian-rolls-back-big-price-increases-on-pre-orders-after-customer-backlash.html (https://www.cnbc.com/2022/03/03/rivian-rolls-back-big-price-increases-on-pre-orders-after-customer-backlash.html)

Kan hende prisfallet i Q1-22 vil bli enda større pga dette.
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 18. januar 2024, klokken 09:17
Fikk mail om at jeg nå kan kjøpe bil fra Rivian fra lager. Eneste haken er at jeg må ha amerikansk zip-kode  ;)

Dersom lageret bygger seg opp så vil de gjerne søke nye markeder / land.... men uansett ville det nok blitt en dritdyr bil i Norge. 100.000 USD i USA blir vel fort 1,7 millioner i Norge når de skal inkludere for ineffektive forhandlere, frakt og utvidet garanti, samt vektavgift, mva og avkastningskrav. (ser ut til at avgiftene alene er på 235 265,-, om en skal stole på Smarte Penger. https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/903-engangsavgifter-nye-biler )
Tittel: Sv: Rivian R1S
Skrevet av: batterimannentirsdag 06. februar 2024, klokken 08:40
https://www.motor.no/aktuelt/rivian-eiere-mest-fornoyd-med-bilene-sine/265261