Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Yoke or not - Hva syns du om utseendet til det nye rattet til Tesla

Startet av kodax, fredag 29. januar 2021, klokken 11:31

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Vaduz på fredag 29. januar 2021, klokken 19:08
Jeg tror ikke jeg forstår meningen bak et slikt ratt. Når du svinger så vil du jo kunne ta i hele sirkelen omkrets ettersom du snur rattet, hvis ikke kommer du til et tomrom, og det kan vel ikke være postitivt? Greit nok, du ser IC bedre fra noen vinkler men det er svært sjeldent et problem. Om tanken er som i racing at kvart omdreining er fullt utslag tror jeg bilen blir ekstremt nervøs å kjøre. Personlig liker jeg å kunne holde flere steder på lange turer (bruker ikke AP på landevei).


Når rattet er snurret godt nok rundt, er vel nedre del kommet opp, og du får greit grep. Om du trenger så stort rattutslag ofte, så er det som regel i sakte hastig uansett, så jeg sliter litt med å se at det blir et veldig stort problem.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vaduz

Ikke et stort problem, bare dårligere. Når du skal ut fra innkjørselen din, eller svinge ut på en større vei, så starter du grepet på toppen av rattet eller der omkring, får å ikke gå «tom» for utslag og måtte skifte grep midtveis i bevegelsen. Så man må vel ha progressiv styring som vil kreve litt tilvenning men blir spennende, men selv da vil et vanlig ratt være bedre eller like godt. Er nok mest blade runner/sci-fi nerden i Elon + markedsføring mer enn noe annet dette. Men kan bli kult!

JorEl

Sitat fra: OleJA på fredag 29. januar 2021, klokken 16:30
Sitat fra: o.b.lix på fredag 29. januar 2021, klokken 15:55
Sitat fra: cstromme på fredag 29. januar 2021, klokken 13:08
Har sett det andre bildet med rundt ratt i diverse tråder her nå, hvor kommer det egentlig fra?

Er ganske sikker på photoshop.
Ved å gå inn på 'Design din Model S',  åpne opp 'Web developer' meny i nettleser, og velge 'Page source', så ser man html kildekoden som genererer bildet av bilen man får opp på skjermen. Dette avslører også 'option codes' som beskriver de enkelt tilvalgene til bilen, ofte skjult siden de ikke er tilgjengelige valg (enda). Ved å modifisere koden er det mulig å få frem skjulte tilvalg:

Her finner en blandt annet:

{\"code\":\"STEERING_WHEEL\",\"groups\":[],\"context\":\"default\",\"options\":[\"$ST0Y\",\"$ST03\"],\"required\":true,\"exclusive\":true,\"default_options\":[\"$ST0Y\"],\"historical_required\":false,\"name\":\"Steering Wheel\",\"extra_copy\":[{\"type\":\"name\",\"content\":\"Velg Rattvariant\"}]}

Dvs for STEERING_WHEEL er det option codes STOY(oke) og ST03 og velge mellom, default er ST0Y(oke). Koden ser ut til å være forberedt for 'Velg Rattvariant'.

Finner også:

{\"code\":\"TOW_PACKAGE\",\"groups\":[],\"context\":\"default\",\"options\":[\"$TW01\"],\"required\":false,\"exclusive\":false,\"default_options\":[],\"name\":\"Tow Hitch\"},

Hvorvidt dette blir reelle valg gjenstår å se.
:+1:
Om man ikke gidder hacke..kan man se denne fra DÆreik ; https://youtu.be/2iW1YKXtHjY?t=5
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på lørdag 30. januar 2021, klokken 10:43
Så man må vel ha progressiv styring som vil kreve litt tilvenning men blir spennende, men selv da vil et vanlig ratt være bedre eller like godt.
Med progressiv styring er dette som du sier ikke noe større problem. IMO er det en fordel med dette rattet i og med at det tar mindre plass og sperrer ikke for instrumentpanelet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

Jeg vil ikke klare å kjøre trygt med dette "rattet". Skal man finne opp hjulet på nytt får de pinadø by på betydelige forbedringer i samme slengen, hvis ikke blir det en ren designsak. Jeg ønsker meg også manuelle kontroller på rattstammen til vindusvisker, vindusspyler, blinklys og nær/fjernlys om det ikke er sånn a la matrix lykter på bilen. Ellers ser bilen veldig bra ut.

Spinner

Sitat fra: Muffinman på lørdag 30. januar 2021, klokken 17:34
Jeg vil ikke klare å kjøre trygt med dette "rattet". Skal man finne opp hjulet på nytt får de pinadø by på betydelige forbedringer i samme slengen, hvis ikke blir det en ren designsak. Jeg ønsker meg også manuelle kontroller på rattstammen til vindusvisker, vindusspyler, blinklys og nær/fjernlys om det ikke er sånn a la matrix lykter på bilen. Ellers ser bilen veldig bra ut.
Skal ikke uttale meg om dette rattet vil være enkelt eller vanskelig å tilpasse seg til, men jeg skulle da absolutt klart å kjøre trygt med dette selv. Og hvis du prøver å kjøre en bil med vanlig ratt som om toppen av rattet ikke finnes, merker du fort hvorfor de har fjernet kontrollene på rattstammen. Med et vanlig ratt følger man formen av rattet for å finne hendlene, det blir veldig klønete og unaturlig å finne de når toppen mangler og man er i en sving som i en rundkjøring etc. Veldig mange super/hyper biler har også kvittet seg med hendlene nå (riktignok med rundt ratt), så akkurat det ser jeg ikke på som noe problem.
Kritikken de fleste kommer med (som du gjentar her med manuelle kontroller) er vel helt på høyde med kritikken telefoner med touch display og ikke minst Tesla med sitt touch display fikk i begynnelsen. Folk vil ha knapper! Sånn har det alltid vært og sånn skal det alltid være... Med denne tankegangen går det aldri fremover, og det er det bilindustrien lider av. Ingen tør ta noen sjanser, så utviklingen går i sneglefart. Det blir noen bomskudd, men det er mye bedre enn å bare holde på det samme gamle siden "det virker".

Ansjosfilet

Det ligger jo i navnet at dette rattet bare var en spøk fra Tesla sin side.  :)
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Carboy

Bilen blir ikke typegodkjent med et sånt ratt. I alle fall ikke i Norge/Europa.
Jeg tipper dette er et sleipt markedsføringstriks. De får masse «gratis» oppmerksomhet og massevis av dramatikk i kommentarfeltene og sosiale medier der folk deler nyheten, og de vet innerst inne at de må levere den med normalt rundt ratt «in the end».
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Randeboy

Sitat fra: Carboy på søndag 31. januar 2021, klokken 08:27
Bilen blir ikke typegodkjent med et sånt ratt. I alle fall ikke i Norge/Europa.
Jeg tipper dette er et sleipt markedsføringstriks. De får masse «gratis» oppmerksomhet og massevis av dramatikk i kommentarfeltene og sosiale medier der folk deler nyheten, og de vet innerst inne at de må levere den med normalt rundt ratt «in the end».

Det er helt riktig. De som tror dette er ekte får ta seg en bolle. Det er strenge krav på utforming av ratt. https://finansavisen.no/motor/2021/01/30/7617026/tesla-rattet-blir-forbudt-direkte-trafikkfarlig?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1rjI0Y6yzjMtT7GcxAHcwfKFa6-cn8JK7TLXn4Z2ClgrFRIf0zZUZbmlA#Echobox=1611994282

Knut Erling Øen

Sitat fra: Randeboy på søndag 31. januar 2021, klokken 10:56
Sitat fra: Carboy på søndag 31. januar 2021, klokken 08:27
Bilen blir ikke typegodkjent med et sånt ratt. I alle fall ikke i Norge/Europa.
Jeg tipper dette er et sleipt markedsføringstriks. De får masse «gratis» oppmerksomhet og massevis av dramatikk i kommentarfeltene og sosiale medier der folk deler nyheten, og de vet innerst inne at de må levere den med normalt rundt ratt «in the end».

Det er helt riktig. De som tror dette er ekte får ta seg en bolle. Det er strenge krav på utforming av ratt. https://finansavisen.no/motor/2021/01/30/7617026/tesla-rattet-blir-forbudt-direkte-trafikkfarlig?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1rjI0Y6yzjMtT7GcxAHcwfKFa6-cn8JK7TLXn4Z2ClgrFRIf0zZUZbmlA#Echobox=1611994282


Legger ikke uten videre til grunn det som Finansavsien eller andre medier skriver om dette eller for så vidt de kildene de viser til.

Av Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy fremgår følgende:

§21-1 Styring av bilen

4.   Ratt eller styre skal være slik plassert og ha slik stilling at føreren gis en gunstig og sikker kjørestilling.
De deler og komponenter av styringen som befinner seg ved førerplassen skal være slik utformet, utstyrt og plassert at førerens klær, smykker mv. ikke kan hake seg fast ved vanlige manøvreringsbevegelser.
5.   Kjøretøy som oppfyller kravene i direktiv 70/311/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 92/62/EØF, direktiv 1999/7/EF eller ECE-reg.nr. 79.00, tillegg 2, rettelse 1 eller ECE-reg.nr. 79.01, anses å oppfylle bestemmelsene i nr. 3 og 4.

"§21-2 styring av bil
1.   Styreinnretningen må være slik at tilstrekkelig styreutslag oppnås. Minste svingradius – målt til ytterste forhjuls spor – må ikke være større enn 12 m. Styreinnretningen skal være konstruert slik at den virker selvopprettende.
Rattets diameter skal være 30 cm eller mer, men mindre enn 60 cm.
2.   Bil som oppfyller kravene i direktiv 70/311/EØF eller ECE-reg.nr. 79, tillegg 2, rettelse 1, anses å oppfylle bestemmelsene i nr. 1."

Dvs at dersom styringen og rattet oppfyller kravene i de ulike direktivene vil det være godt nok f eks vil da kravet om 30 cm diameter kunne fravikes. Jeg kjenner ikke detaljene i disse direktivene, men antar at dersom rattet godkjennes i EU vil det fort godkjennes i Norge også.

Ellers tenker jeg at det er en fordel å ikke måtte slippe rattet for å bruke blinklys og andre funksjoner.

Jeg tror dette er fremtiden og at rattet blir tillatt  :)
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2019. Plaid Sort bestilt 27. jan 2021

Amoss

Sitat fra: Knut Erling Øen på søndag 31. januar 2021, klokken 11:41
4.   Ratt eller styre skal være slik plassert og ha slik stilling at føreren gis en gunstig og sikker kjørestilling.
De deler og komponenter av styringen som befinner seg ved førerplassen skal være slik utformet, utstyrt og plassert at førerens klær, smykker mv. ikke kan hake seg fast ved vanlige manøvreringsbevegelser.

Dersom styrestikken til Tesla kan roteres i nærheten av 90° eller mer så egner tuppene seg godt til nettopp å henge seg opp i føreres klær. Se f.eks. for deg en fører med langt skjørt eller kjole eller andre løstsittende beinklær. Smykker kan også være utsatt.
Model S 85D

Muffinman

Løses lett med å iføre seg kondomdressen som følger med bilen. Firkantet ratt er best uansett må vite  :D

jorgror

For at dette rattet skal funke må det være helt mulig å kjøre bilen uten å måtte rotere rattet mer enn  +/-90° slik at man aldri slipper taket.

Jeg tenker det er to måter de kan oppnå det på.

Progressivt utslag hvor hjulene endrer vinkel mer aggressivt hvor lengre vekk man kommer fra senter. Her må man ha en mer avansert servostyring som kompenserer litt for høyere motstand på slutten.

Den andre løsningen er adaptiv styring hvor forholdet mellom ratt og hjulvinkel er avhengig av bilens fart. Ved lav fart er utslaget mye større enn ved motorveifart. Denne vet jeg ikke hvordan de skal få til å føles naturlig, så kanskje ikke så veldig realistisk.

Ellers har jeg litt troen på at dette kan bli bra. Tesla Model 3 har endret måten jeg kjører bil på med tanke regenerering og one pedal driving. Jeg er sikker på at en ny måte å tenke ratt og rattutslag kan gi enda enklere og bedre kjørekomfort. Men det vil nok på samme måte som one pedal driving kreve litt tilvenning.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Contango

Uansett hva Tesla har tenkt vil det ta vinter og vår å få det godkjent. Jeg tror det hele er en ren jippo. Og i så fall har det vært særdeles vellykket.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

jorgror

Hvis dette var en konseptbil (type Roadster) så er jeg enig i at det er mye som kan skje før bilen er i produksjon. Men denne bilen skal levers dette kvartalet, så kan ikke tro annet enn at de nå produserer biler med Yoke.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA