Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Yoke or not - Hva syns du om utseendet til det nye rattet til Tesla

Startet av kodax, fredag 29. januar 2021, klokken 11:31

« forrige - neste »

kodax



Spørsmålet i pollen er altså ikke hvor bra man tror dette vil fungere i praksis, og heller ikke om det blir godkjent. (Men i god forumånd blir de tingene sikkert også diskutert:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

OleJA

Kan være enig i at bilen ser best ut med yoke, men jeg kjøper ny Model S for å kjøre den selv, ikke for å se på den. Vil jeg ha det: NEI!

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

cstromme

Har sett det andre bildet med rundt ratt i diverse tråder her nå, hvor kommer det egentlig fra?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

o.b.lix

Sitat fra: cstromme på fredag 29. januar 2021, klokken 13:08
Har sett det andre bildet med rundt ratt i diverse tråder her nå, hvor kommer det egentlig fra?

Er ganske sikker på photoshop.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Magnus Hansen

Lå et litt bortgjemt bilde av ny S med rundt ratt på Teslas hjemmeside. Ble fjernet. Så kan alltids spekulere i hva det betyr

Svein_H

2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

daktari

MotorTrend har skrevet litt om det nye rattet, inkl. hva NHTSA mener om saken så langt, nemlig at de ikke vet helt enda.
https://www.motortrend.com/news/2022-tesla-model-s-x-steering-wheel-details/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OleJA

Sitat fra: o.b.lix på fredag 29. januar 2021, klokken 15:55
Sitat fra: cstromme på fredag 29. januar 2021, klokken 13:08
Har sett det andre bildet med rundt ratt i diverse tråder her nå, hvor kommer det egentlig fra?

Er ganske sikker på photoshop.
Ved å gå inn på 'Design din Model S',  åpne opp 'Web developer' meny i nettleser, og velge 'Page source', så ser man html kildekoden som genererer bildet av bilen man får opp på skjermen. Dette avslører også 'option codes' som beskriver de enkelt tilvalgene til bilen, ofte skjult siden de ikke er tilgjengelige valg (enda). Ved å modifisere koden er det mulig å få frem skjulte tilvalg:

Her finner en blandt annet:

{\"code\":\"STEERING_WHEEL\",\"groups\":[],\"context\":\"default\",\"options\":[\"$ST0Y\",\"$ST03\"],\"required\":true,\"exclusive\":true,\"default_options\":[\"$ST0Y\"],\"historical_required\":false,\"name\":\"Steering Wheel\",\"extra_copy\":[{\"type\":\"name\",\"content\":\"Velg Rattvariant\"}]}

Dvs for STEERING_WHEEL er det option codes STOY(oke) og ST03 og velge mellom, default er ST0Y(oke). Koden ser ut til å være forberedt for 'Velg Rattvariant'.

Finner også:

{\"code\":\"TOW_PACKAGE\",\"groups\":[],\"context\":\"default\",\"options\":[\"$TW01\"],\"required\":false,\"exclusive\":false,\"default_options\":[],\"name\":\"Tow Hitch\"},

Hvorvidt dette blir reelle valg gjenstår å se.

kodax

Det runde rattet blir altså temmelig likt som TM3-rattet, tipper bare det blir en grunn til at endel velger Yoke på premiumbilen sin.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Vaduz

Jeg tror ikke jeg forstår meningen bak et slikt ratt. Når du svinger så vil du jo kunne ta i hele sirkelen omkrets ettersom du snur rattet, hvis ikke kommer du til et tomrom, og det kan vel ikke være postitivt? Greit nok, du ser IC bedre fra noen vinkler men det er svært sjeldent et problem. Om tanken er som i racing at kvart omdreining er fullt utslag tror jeg bilen blir ekstremt nervøs å kjøre. Personlig liker jeg å kunne holde flere steder på lange turer (bruker ikke AP på landevei).

daktari

Sitat fra: Vaduz på fredag 29. januar 2021, klokken 19:08
Jeg tror ikke jeg forstår meningen bak et slikt ratt. Når du svinger så vil du jo kunne ta i hele sirkelen omkrets ettersom du snur rattet, hvis ikke kommer du til et tomrom, og det kan vel ikke være postitivt? Greit nok, du ser IC bedre fra noen vinkler men det er svært sjeldent et problem. Om tanken er som i racing at kvart omdreining er fullt utslag tror jeg bilen blir ekstremt nervøs å kjøre. Personlig liker jeg å kunne holde flere steder på lange turer (bruker ikke AP på landevei).
Og unnamanøver... greit nok at F1 ungguttene klarer et rektangulært ratt, men de har runde ratt i rally vel..
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Ellemelle

Hvis det er snakk om softwarebasert progressiv styring som gir fullt utslag på kvart omdreining, så kan vi håpe at dette blir tilgjengelig på vanlig rundt ratt også, gjennom en menyinnstilling. Progressive steering on/off.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA