Så skal man få tak i et brukt batteri, gjelder det å huke tak i et vrak før det kommer til høggeren. Jeg veit ikke hvordan man skulle få til det, men bileiere har vel muligheter til å kjøpe vraket sitt fra forsikringselskap?
Ellers trur jeg det er enklest å bestille hel bil fra USA, dersom man vil ha nytt batteri. Der er det tradisjoner for å bytte batterier i gamle Leafer, og det sies at Nissan nordamerika bytter fra 30 til 40kwt batterier på 2016 og 2017-modeller.
Har man Leaf med et gammelt batteri, så kan det være en ønskedrøm å få seg nytt batteri.
Men på bruktmarkedet har jeg inntrykk av at kjøperene bryr seg lite om en bil har nytt eller gammelt batteri. Hvor mye ville dere betalt for en 2017 med 40kwt batteri?
Man kan kjøpe en 8-barers usa-leaf her i landet, og skipe den fram og tilbake over sjøen for å få nytt batteri. Jeg tipper det koster 3-4 000usd eller mer i frakt, og det kan ta et halvt år, og faren er at man får en sw-oppdatering i stedet for nytt batteri.
F.eks denne med 8 barer:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=204802121Da kan det være rimeligere og enklere å kjøpe en 8-barers bil i USA, bytte batteri der, og skipe den over, og det bør kunne gjøres på 3-4 måneder.