Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sentrallås er blitt ustabil

Startet av Porsgrunn, mandag 04. oktober 2021, klokken 16:50

« forrige - neste »

Porsgrunn

På min 2014 Leaf reagerer ikke bilen alltid ved trykk på låse/åpne knappen lenger. Ca en av fire ganger må jeg bruke FOB en istedenfor, ca en av ti virker ikke det heller og den fysiske nøkkelen må brukes.

Har prøvd med bytte av batteri i FOB to ganger for å være helt sikker, men det gjør ingen forskjell.

Er det noen som har vært borti noe lignende og har noen forslag til løsning?

Om noen vet hvor kontrollenheten og antennene sitter ville det også vært nyttig for å finne eventuelle kontaktproblemer.


Trekkoppbil

Erfaringen min, er at om det ikke hjelper å bytte batteri 2 ganger, så hjelper det gjerne å bytte enda flere ganger.

Du kan bruke reservenøkkelen en periode, for å se om den fungerer bedre.

Det hender en sjelden gang i blandt at Leafen kan gi varsler om imobilizer eller i-key system fault, men etter min erfaring har det alltid vært forbigående fenomener, uten at jeg husker hvilke sammenhenger det har vært.

Når det er noe galt med Leafen, er det ofte startbatteriet som har låg spenning, og mye kan løses ved å lade det opp over natta en gang i blandt.  Av og til kan det være greit å hooka av batteripolen, når man skal lade, men pass på at ikke dc/dc-konverteren går når du skal kople vekk batteriet fra bilen. Dvs at bilen skal være avslått og uten blåblink.


Porsgrunn

Takk for gode tips.

Tror ikke det har med 12v å gjøre batteriet har god spenning og holder også spenningen fint.

Det utrolige er at problemet som hadde vært der lenge og blitt verre og verre nå er tilsynelatende helt borte. Problemet var der et kvarter før jeg skrev denne tråden og har ikke vært der en eneste gang etterpå. Men av erfaring kommer nok alltid et periodevist problem tilbake.

Min hovedteori blir at problemet ligger i bilen, et annet sted enn i 12v batteriet :-\ , så om noen har tips om mulige årsaker er jeg takknemlig.

Som en liten digresjon husker den bilen jeg hadde en gang som plutselig fikk alle mulige rare elektriske problemer uten noen sammenheng. Ting som reagerte på feil bryter, ikke gikk an å slå på eller ikke gikk an å slå av.

Etter å ha måttet koble av og på batteriet for hver tur og leitet etter feil i flere uker sier min ikke bilkyndige fetter det er sikkert sikringene. Mer eller mindre for å slippe å høre mer på han skrur jeg ut sikringsboksen som ligger under hanskerommet. Der ligger det en mynt som har klart å komme seg ned til baksiden av sikringsboksen som hopper rundt å lager stadig nye og spennende kortslutninger.

Jeg griper mynten og kaster den vekk, den er imidlertid så varm at det er mulig å se silhuetten av Kong Olav på pekefingeren min i flere dager etterpå ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA