Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: trondhla på onsdag 27. januar 2021, klokken 18:39

Tittel: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: trondhlaonsdag 27. januar 2021, klokken 18:39
Dette må være mulig i Norge også, oppgradere Leaf gen 1 og 2 til 40 kWh batteri som vist under. Dersom man får et brukt batteri er det mulig å sjekke helsetilstand for cellepakke før installasjon
https://www.youtube.com/watch?v=bY66PGpR7jk&list=RDCMUCO8njdiq06-irfyc9xaCyig&index=4
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: leafnoronsdag 27. januar 2021, klokken 19:02
Ja, og det er gjort i Norge. Søker du på tråder i forumet fra siste året finner du eksempler på det.
Samtidig finner du og bekymringer omkring lovligheten ut fra norsk lovgivning.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Sjalabaistorsdag 28. januar 2021, klokken 08:48
Én ting jeg likte med denne videoen er at de påstår et knirkefritt skifte tar 3t. La oss si 1500kr/t inkl. moms, løse deler for 3-4000kr, brukt 40kWt batteri for rundt 15000kr og da kan 20k kjøpe en bil med svært mye lengre rekkevidde hos noen proffe folk. Eller høres det feil ut?

Leafen vår stod jo i ro en stund før nyttår og nå ser bremsen vf ut til å være støkk. Kommer til å med lyd derfra. Fatter det ikke, da disse er smurt opp på nytt ved hvert dekkskifte. Ser på det i morgen, da jeg har fri da.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Jossemossetorsdag 28. januar 2021, klokken 13:05
15.000 kr for 40kwh batteri? Jeg har tatt kontakt med en del høggere rundt om kring i landet, og disse selger dem for dobbelte av dette. I tillegg så er de jo omtrent umulige å få tak i, forsvinner raskt!
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Sjalabaistorsdag 28. januar 2021, klokken 15:36
Oisann, såpass dyrt? Mente å ha lest dette her en plass tidligere. Men prisene for brukte Leaf deler er jo "all over the place". Laderen kjøpte vi omsider for 7000 kr fordi det glapp stadig vekk til lavere pris. Andre har fått samme del for 2000 kr.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: leafnortorsdag 28. januar 2021, klokken 16:44
Får du et 40 kWh til 30k, kjøp, for de går glatt for 45k.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Hansitorsdag 28. januar 2021, klokken 20:30
Jeg spurte Grønvold Bildemontering, de hadde venteliste og solgte 40 kWh for 59'..
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: leafnortorsdag 28. januar 2021, klokken 21:02
Sitat fra: Hansi på torsdag 28. januar 2021, klokken 20:30
Jeg spurte Grønvold Bildemontering, de hadde venteliste og solgte 40 kWh for 59'..
En vraket Leaf er en gullgruve for huggere.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Sjalabaistorsdag 28. januar 2021, klokken 23:06
Å hoisann, har dette endret seg i det siste? Jeg mener da å ha sett tall på 15-17k blitt slengt rundt på nettet. Et nytt batteri koster vel "bare" rundt 80k, eller husker jeg dét feil også?
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Hansifredag 29. januar 2021, klokken 06:39
110' for ny 40 kWh pakke ifølge https://elbilforum.no/index.php?topic=54183.msg945786#msg945786, men "Nissan kunne ikke utføre arbeid/påta seg ansvar hvis det ble installert i en eldre modell". Jeg blir så irritert over holdningen til bilfabrikantene i forhold til dette >:(

Da jeg sjekket tidligere lå prisen på brukt 40 kWh pakke på ca. 40', prisene du nevner må vel ha vært på brukt 24 kWh pakke? Ny 24 kWh pakke koster ifølge den samme tråden ca. 350', https://elbilforum.no/index.php?topic=54183.msg943596#msg943596, sykt,  men det hadde egentlig ikke spilt noen rolle hvis Nissan hadde gjort det riktige og tilbudt/akseptert oppgraderinger.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: leafnorfredag 29. januar 2021, klokken 07:30
Dårlig butikk å holde gamle biler på veien vet du, så da er det null motivasjon. Men tydelig vis virker det greit å bruke 40 kWh pakke i dag for batteribytter på garanti (USA) å sette inn for gamle batteri som svikter til under garantigrensen. For dårlig butikk å holde paralell produksjon av gamle nye batteri. Altså, butikken styrer. Og det er jo legitimt egentlig, men fryktelig dårlig butikk for forbrukeren. Men men, noen utskudd er det som fikler det til like vell og kjører rundt i Norge som lovbrytere om man leser lover skrevet med helt annen intensjon i minnet enn ririko for sammfunnskade enn å sette Leafbatteri i Leaf  og i en helt annen tidsepoke for EL-bil.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Sjalabaisfredag 29. januar 2021, klokken 09:02
Jeg er overbevist om at dette vil endre seg. Loven må tilpasse seg logikk, etter hvert. Og vi kan ikke flette "klimakrise" inn i annenhver setning publisert fra det offentlige og fortsette å forbruke som før. Det er en fordel at bittelille Norge ikke har egen bilproduksjon når det kommer til slikt, tenker jeg. Det at batteriet, ordentlig montert, à la USA som nevnt her, ikke utgjør en sikkerhetsrisiko bør være nokså opplagt. Stive priser på nytt batteri også, men det er imho viktig å holde disse bilene på veien så lenge som mulig, og jeg heier på enhver som får det til.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Hansifredag 29. januar 2021, klokken 12:21
Helt enig Sjalabais. Det er bare synd at det tar såpass lang tid og er såpass kostbart.

Det har fra elbilenes "unnfangelse" blitt gjentatt at innen det var på tide å bytte batteripakken ville prisen ha sunket betraktelig og det ville være relativt rimelig/kostnadseffektivt, men det har dessverre ikke skjedd. Man må eventuelt gjøre det ulovlig selv med brukt batteripakke, noe tilsynelatende flere vurderer, men jeg syns det er synd at man må gå til det skrittet.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Thomas Parslifredag 29. januar 2021, klokken 12:34
Sitat fra: leafnor på onsdag 27. januar 2021, klokken 19:02
Ja, og det er gjort i Norge. Søker du på tråder i forumet fra siste året finner du eksempler på det.
Samtidig finner du og bekymringer omkring lovligheten ut fra norsk lovgivning.

Det er helt klart at SVV mener det er ulovlig å sette inn en annen batteripakke enn det bilen er godkjent med:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/elbil/Eldre+elbiler

En bil med oppgradert batteri vil sannsynligvis bli avskiltet og eier anmeldt.
Og ved brann kan det godt hende forsikringsselskapet er enig med SVV, så vær forberedt på avkortning.

Det er helt hinsides, men inntil SVV skjerper seg er det nok lurt å heller bytte bil.

Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Sjalabaisfredag 29. januar 2021, klokken 16:23
I våres prøvde jeg å hente en Toyota Century inn i Norge, men pandemien og kronekræsjet stoppet meg i aller siste liten. Til tross for at jeg ikke hadde  vært den første som gjør det, ble jeg slått av hvor firkanta, nesten påtatt uvillig til å hjelpe SVV var med den saken - dette altså til tross for at dette med import av 20 år gammel bil skal være helt greit. Jeg er også byråkrat selv. Det er én ting når loven endelig innhentes av virkeligheten, men embetsverket må også følge etter. Det i tillegg til at markedet er innrettet mot forbruk heller enn gjenbruk gjør prosessene her nesten uutholdelig trege. Men...det kommer. :)
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: leafnorfredag 29. januar 2021, klokken 17:54
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 29. januar 2021, klokken 12:34
Sitat fra: leafnor på onsdag 27. januar 2021, klokken 19:02
Ja, og det er gjort i Norge. Søker du på tråder i forumet fra siste året finner du eksempler på det.
Samtidig finner du og bekymringer omkring lovligheten ut fra norsk lovgivning.

Det er helt klart at SVV mener det er ulovlig å sette inn en annen batteripakke enn det bilen er godkjent med:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/elbil/Eldre+elbiler

En bil med oppgradert batteri vil sannsynligvis bli avskiltet og eier anmeldt.
Og ved brann kan det godt hende forsikringsselskapet er enig med SVV, så vær forberedt på avkortning.

Det er helt hinsides, men inntil SVV skjerper seg er det nok lurt å heller bytte bil.
Forsikringsselskapet vil garantert være enig med SVV, noe annet skulle jo være direkte tap. Og spiller ikke noen rolle om batteriet ikke hadde noe som helst med evt brann å gjøre. Morsomt å vist hva for strafferamme det er i vente for en som blir anmeldt for å ha et originalt Leafbatteri fra en en yngre Leaf i en eldre Leaf. (Som til overmål ikke er så forbrukt som en gammelt som kan finne på å kortslutte hva tid som helst og skape brann).
Det tryggeste er å kvitte seg med gammel bil, og heller kjøpe en ny og bidra til ytterliger forverret globalt klima. For det er fullstendig lovlig, og helt risikofritt på individnivå.
Jeg har en gammel Leaf med feil batteri i. Noen som vil kjøpe, jeg kan kjenne på at det blir for mye stress å leve som forbryter.
PS. Noen som tar seg bryet med å varsle om disse langerne (Huggerne) av brukte batteri. Få de fjernet så fristelsen for de som kjøper batterier unngås. De selger til og med brukte bildeler.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Sjalabaisfredag 29. januar 2021, klokken 18:51
Alle har vel fått med seg denne?:
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-lonner-det-seg-a-kaste-bilen_-1.15232892
Jeg har ikke TV og ser vanligvis ikke på TV, men her var det en eller annen type uten peil på bil som skulle være bileksperten. Hele formatet var helt latterlig, svært kortfattet og med "liksomoverraskelser". Poenget kommer likevel frem: Det bør være rimelig og rett å skifte batteri på bilen, og å gjøre det man kan for å holde bilene på veien.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: RJKlørdag 30. januar 2021, klokken 09:09
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 29. januar 2021, klokken 12:34
Sitat fra: leafnor på onsdag 27. januar 2021, klokken 19:02
Ja, og det er gjort i Norge. Søker du på tråder i forumet fra siste året finner du eksempler på det.
Samtidig finner du og bekymringer omkring lovligheten ut fra norsk lovgivning.

Det er helt klart at SVV mener det er ulovlig å sette inn en annen batteripakke enn det bilen er godkjent med:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/elbil/Eldre+elbiler (https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/elbil/Eldre+elbiler)

En bil med oppgradert batteri vil sannsynligvis bli avskiltet og eier anmeldt.
Og ved brann kan det godt hende forsikringsselskapet er enig med SVV, så vær forberedt på avkortning.

Det er helt hinsides, men inntil SVV skjerper seg er det nok lurt å heller bytte bil.


Du mistolker teksten her. Det er ikke ulovlig å bytte til et nytt originalbatteri, det er bytte av batterikjemi som er ulovlig.


Dvs. å bytte fri f.eks. NIMH som de gamle Kewet og tilsvarende hadde, til et Li-Ion-batteri. Men å bytte fra et Li-Ion batteri fra Nissan, til et annet Li-Ion-batteri, fremdeles fra Nissan, er i utgangspunktet samme batteri-kjemi.


Så kan det riktignok hende at SVV/Biltilsynet vil argumentere for at det er forskjellig kjemi i 40 og 60 kWh-pakkene sammenlignet med 24 kWh-batteriet og 30 kWh-batteriet. I og med at Nissan bruker alle batteriene i Leaf, dog på forskjellige årsversjoner av samme bilen.


De flest er vel blitt klar over at den nyeste versjonen ikke er spesielt ny under skallet. Men ser klart at byråkratisk standhaftiget vil nekte å tro at et Nissangodkjent original batteri er ufarlig om det settes i en eldre Leaf, og derfor underkjenne dette.


Selv om det kanskje er nettopp det Nissan selv gjør ved batteribytte på garanti, fordi det blir for dyrt å produsere flere av de eldre batteriene. Da er det bedre å software-begrense et større batteri, om man ikke vil gi kunden ekstra bonus ved å få glede av ekstra rekkevidde.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: leafnorlørdag 30. januar 2021, klokken 11:48
Kjemiske forskjellen er på linje med forskjellen Øl/Vin og Whiskey/Cognac. Full av begge, og trolig bakfull også.
Å bytte Leafbatterier er brennevin alle sammen, men loven klarer ikke å skille på det med kjemien. Så da leser vi loven som fanden leser bibelen.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Trekkoppbilonsdag 17. mars 2021, klokken 11:24
Så skal man få tak i et brukt batteri, gjelder det å huke tak i et vrak før det kommer til høggeren. Jeg veit ikke hvordan man skulle få til det, men bileiere har vel muligheter til å kjøpe vraket sitt fra forsikringselskap?

Ellers trur jeg det er enklest å bestille hel bil fra USA, dersom man vil ha nytt batteri. Der er det tradisjoner for å bytte batterier i gamle Leafer, og det sies at Nissan nordamerika bytter fra 30 til 40kwt batterier på 2016 og 2017-modeller.

Har man Leaf med et gammelt batteri, så kan det være en ønskedrøm å få seg nytt batteri.
Men på bruktmarkedet har jeg inntrykk av at kjøperene bryr seg lite om en bil har nytt eller gammelt batteri.  Hvor mye ville dere betalt for en 2017 med 40kwt batteri?

Man kan kjøpe en 8-barers usa-leaf her i landet, og skipe den fram og tilbake over sjøen for å få nytt batteri.  Jeg tipper det koster 3-4 000usd eller mer i frakt, og det kan ta et halvt år, og faren er at man får en sw-oppdatering i stedet for nytt batteri.
F.eks denne med 8 barer:  https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=204802121
Da kan det være rimeligere og enklere å kjøpe en 8-barers bil i USA, bytte batteri der, og skipe den over, og det bør kunne gjøres på 3-4 måneder.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Sjalabaisonsdag 17. mars 2021, klokken 14:34
Her er "enklere" fortsatt en innfløkt operasjon. Jeg ser av og til kræsja Leafer stå svært lenge hos Falck eller utenfor Sande i Åsane. Biler som er i en tilstand som tilsier at de ikke skal repareres, mest opplagt når ruter mangler og det regner inn. Kan hende dette er en måte å komme til på. Når vi ser at noen få ettertrakta deler som ombordladeren går for 5-10000 kr kan det være en idé å slakte en slik hjemme. Men det spørs jo hva det koster, du trenger plass og kunnskap...virker noe tungvint, dette.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 01. april 2021, klokken 18:51
Se her. Swapper til 40 enkelt som bare det. Ny video.

https://youtu.be/C4nS_tSQiVQ
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Sjalabaistorsdag 01. april 2021, klokken 19:45
100000 kr for 40 kWt eller 148000 kr for 62 kWt ferdig montert...det er en stiv investering i en gammel bil. Fantastisk at folk gjør dette, men jeg ser ikke at vi hadde tatt dét skrittet her.

Det er også svært interessant å se at verkstedet ikke har kontroll over hele prosessen, og må få Muxsan i NL til å omprogrammere CAN bus kommunikasjonen mens de holder på med det fysiske arbeidet i England.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 01. april 2021, klokken 19:50
Sjalabais :+1: ja ser den. Stiv pris. Men gode intensjoner. Ja. Jeg også stusset på at Muxsan måtte inn i prosessen.

Men dette går seg til over tid. Snart har nok Finn .no eget menyvalg på brukte elbil batteri og eget menyvalg for BMS og tilhørende herligheter. Og «bakgården auto AS» setter inn  nybrukt eller helt nytt batteri billig og asap med garanti og kvittering.

Markedet må bare modnes. Det tar tid.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Sjalabaistorsdag 01. april 2021, klokken 20:37
Helt enig, dette er drømmen og jeg håper vi er på vei. Det jeg er mest bekymret for er at nordmenn er for velstående, for mette, og for godt sysselsatte for å få det til. Få andre land har, relativt sett, så stor andel elbiler i bilparken sin. Men vi ligger bakpå der vi bør være pionerer.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: leafnortorsdag 01. april 2021, klokken 23:02
Muxsan legger inn koden som trengs på CAN bridge for å lure bilen til å tro den har den gamle pakken. Dala EV i Finland som bruker samme Canbridge trenger også info fra LeafSpy som nevnes i video. Men den sender du til ham før du får CanBridge, og han har da forhåndsprogrammert den så den passer bilen.
Canbridge jeg har fra Simon Andre Canada er "smartere". Den er så at den programmeres via OBD pluggen før du bytter pakken. Nå virket det bare på US leaf, men ikke på min, så måtte få hjelp via nett for å få den riktig kodet til bilen. Vet ikke om det er rettet på nå, men US Leaf fungerer det på. Så der er det plug&play.
For Gen1 er det noe bugs, som rettes på nå, så skal få en "over air" oppgradering om ikke alt for lenge.

Til sist, det er jo i gråsonen for loverket i Norge det her. så det at det blir svært utbredt har jeg lite tro på. Man klare ikke å endre loven før de aller fleste Leaf er "gjenvunnet" er jeg redd.

 
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Sjalabaistorsdag 01. april 2021, klokken 23:30
Sitat fra: leafnor på torsdag 01. april 2021, klokken 23:02
Til sist, det er jo i gråsonen for loverket i Norge det her. så det at det blir svært utbredt har jeg lite tro på. Man klare ikke å endre loven før de aller fleste Leaf er "gjenvunnet" er jeg redd.
Du har nok rett i det, og akkurat dette er helt hårreisende! Jeg kunne ha tenkt meg en gammel, klassisk bil bygd om med Leaf-motorer og 24kW batteri. Hadde vært tilstrekkelig for turer i nærmiljøet. Men også dette går vel foreløpig ikke i Norge? Skjønner meg ikke på lovgiverne; det er ikke en gang noe bilindustri å "beskytte" med slike konservative holdninger.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: leafnortorsdag 01. april 2021, klokken 23:41
Sitat fra: Sjalabais på torsdag 01. april 2021, klokken 23:30
Sitat fra: leafnor på torsdag 01. april 2021, klokken 23:02
Til sist, det er jo i gråsonen for loverket i Norge det her. så det at det blir svært utbredt har jeg lite tro på. Man klare ikke å endre loven før de aller fleste Leaf er "gjenvunnet" er jeg redd.
Du har nok rett i det, og akkurat dette er helt hårreisende! Jeg kunne ha tenkt meg en gammel, klassisk bil bygd om med Leaf-motorer og 24kW batteri. Hadde vært tilstrekkelig for turer i nærmiljøet. Men også dette går vel foreløpig ikke i Norge? Skjønner meg ikke på lovgiverne; det er ikke en gang noe bilindustri å "beskytte" med slike konservative holdninger.
Lovverket er så fordi det handler ikke om å beskytte bilindustrien. Det handler om skatteinntekter. Å legge om en bil fra fosil som fyller opp statskassen til EL er tap utenfor kontroll. Inge inntekt til barnehager, sykehusdrift, forsvar og alt annet godt vi har i Norge. Men er helt enig, det skulle få litt fart på det grønne skiftet. Merk, det er noen andre samfunnsøkonomiske sider med å holde gamle kjøretøy på veien. Som f.eks min 1972 Corolla. Den eneste stjernen den skulle fått på NCAP er en stjernesmell! Man vil ikke ha trafikkfarlige kjøretøy på veien heller. Komplisert alt sammen.
I mellomtiden er jeg på linje med de som for tiden rømmer fra karantenehoteller, jeg kjører 40kWh Leaf fra 2012 :-X :police: :angel:
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Sjalabaisfredag 02. april 2021, klokken 09:45
Jeg tror ikke noen norsk politiker med vettet i behold (jaja, kraftig innsnevring der) ville kunne si offentlig at batteribytte eller elektrifisering av fossilbil er uønsket - med en hvilken som helst begrunnelse. Til og med sikkerhetsargumentet er utilstrekkelig, all den tid avgiftssystemet er rigget slik at bevaringsverdige biler er rimeligere å eie og forsikre.

'72 Corolla er jo artig, det er noe i den sjangeren der jeg kan se for meg. Lett, mekanisk simpel, med sjarm. I fjor februar fant jeg meg en agent i Japan for å skaffe meg den perfekte Toyota Century, men valutakræsjen like etter reduserte budsjettet mitt med 40% og dette ble ikke noe av. Men en svær bil hvor man kan erstatte en V8 eller V12 med elektrisk hadde virkelig vært toppen av kransekaka. Her har jeg hverken kompetansen eller kronene, men det er gratis å drømme. 🤪
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: automatfredag 02. april 2021, klokken 11:03
Sitat fra: Sjalabais på fredag 02. april 2021, klokken 09:45
Jeg tror ikke noen norsk politiker med vettet i behold (jaja, kraftig innsnevring der) ville kunne si offentlig at batteribytte eller elektrifisering av fossilbil er uønsket - med en hvilken som helst begrunnelse. Til og med sikkerhetsargumentet er utilstrekkelig, all den tid avgiftssystemet er rigget slik at bevaringsverdige biler er rimeligere å eie og forsikre.


Slik jeg har forstått det var det sikkerhetsmessige, ikke avgiftsmessige, grunner til at regelverket ble strammet inn.

I den tidlige elbiltiden skjedde det ombygginger, bytte av batterikjemi og annen triksing. Ikke alle hadde nok kunnskaper om hva de holdt på med. Og etter noen branner og branntilløp stengte myndighetene døra for batteribytte (for annet enn samme type batteri). Med forbehold om at jeg husker dette riktig.

Hvis man graver i eldgamle poster i classic-delen av elbilforum, så kan man sikkert finne ut mer om regelverket.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Jossemossefredag 02. april 2021, klokken 11:10
Slik prisene er på batteripakkene, så ser jeg ikke helt for meg at dette blir en investering her i gården.. 150k for en 62 kwh pakke, og en splitter ny 62-Leaf koster 300k. Sett at gammel-leafen er verdt 50k, vil det si at det er 100k forskjell i å kjøre rundt med en 10-år gammel bil med tilsvarende verkstedregninger vs en splitter ny bil med tilhørende komfort, teknisk utvikling og garanti.. Regn med at den nye er verdt 50k om 10 år igjen, så er differansen kun 50k. Da ville ihvertfall jeg valgt å kjøpe ny
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Trekkoppbiltirsdag 06. april 2021, klokken 22:23
Jeg er enig i at man bør ha svært spesiellt behov for å forsvare 150 000kr i oppgradering på en 10 år gammel Leaf, men fullt så dyrt er det vel heller ikke å få tak i 62kwt.

I UK koster det 8500GBP å bytte til brukt 40kwt batteri inkl moms:
New Batteries for Old EVs : 150% more range for a Nissan LEAF | FULLY CHARGED
https://youtu.be/DD8FmH2Hr74

I Norge er det ikke moms på batteribytte.

Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 06. april 2021, klokken 22:43
Sitat fra: automat på fredag 02. april 2021, klokken 11:03
Slik jeg har forstått det var det sikkerhetsmessige, ikke avgiftsmessige, grunner til at regelverket ble strammet inn.

I den tidlige elbiltiden skjedde det ombygginger, bytte av batterikjemi og annen triksing. Ikke alle hadde nok kunnskaper om hva de holdt på med. Og etter noen branner og branntilløp stengte myndighetene døra for batteribytte (for annet enn samme type batteri). Med forbehold om at jeg husker dette riktig.

Hvis man graver i eldgamle poster i classic-delen av elbilforum, så kan man sikkert finne ut mer om regelverket.

Det er helt riktig :(

Det brant mange Renault Kangoo som var modifisert, mener også en Peugeot Partner tok fyr.
Flere av de brant på E18 med ditto presseoppslag..

Den ombygde fossilbilen (Nissan Qashqai) sớm tok fyr under lading på Pearl of Scandinavia i 2010 kan ha vært dråpen i glasset som førte til forskriftsendringen i 2013.

Thomas
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: leafnortirsdag 06. april 2021, klokken 23:35
Om 10 år sitter mange norske leaf-eiere på en "gullgruve". Får jo sikkert solgt sin 40/62kWh Leaf batteri til utlandet for mer enn hva en vil få for bilen i Norge solgt som brukt  ???.
Om 5 år bør jeg selge det 40kWh batteri jeg nå har "lagret" i min 2012 Leaf til f.eks Dala i Finland, og levere bilen inn uten batteri for å heve vrakpanten.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Trekkoppbilfredag 03. september 2021, klokken 00:47
Tradisjonelt sett er det i Tennesse man lager retrofit-batterier til Leaf, og det er i USA det er vanlig å bytte batterier.
I vinter prøvde jeg å følge opp tråden her ved å bestille en 2016 Leaf SV i California, som jeg sendte til verksted for å bytte til nytt batteri, som endelig blei bytta i mai.
Det var mange prosesser som tok lang tid, som å vente på nytt batteri,  og transport mm.
Nå i august kom endelig bilen til Drammen.
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Nå lada jeg opp batteriet for første gang, og det om til 38kwt, men det kan hende verdiene endrer seg litt fra første syklus.
Det sies at de eldste Leafene som er kjørt her i landet, har begynnt å få antydninger til rust, og at det ofte er fuktproblemer som skaper trøbbel som irr i kontakter, så jeg synes det er tryggest med en sørstatsbil, hvis man skal ha brukt Leaf med lang framtid. Man må bare passe på at batteriet er bytta før man tar bilen over.
Jeg har hatt mange  USA-Leafer i familien i over 7 år, og jeg har holdt dem tørre, og det er biler som bare går og går med minimalt verdifall.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: leafnorfredag 03. september 2021, klokken 16:20
 :+1:, gullbarre. God som ny på sett og vis, og ikke minst lovlig.
Hva står det for vekt i vognkort på den der da i mot en 24 leaf, nå som batteriet er 30 kg tyngre?
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Sjalabaisfredag 03. september 2021, klokken 22:04
@Trekkoppbil, du får det til å høres så lettvint ut.  :laugh: Har du fått hjelp i USA, eller bare organisert alt herfra? Hvordan ser regnskapet ditt ut nå?

Og, ja, det er mye rust på vår 2012. Metall- og lakkvaliteten er tradisjonelt dårlig på Nissan, og jeg må si at bilen skriker planlagt forfall ved mange løsninger. Det er dette som kommer til å sette en sluttstrek på vår Leaf en gang i tiden.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: leafnorfredag 03. september 2021, klokken 23:59
Sitat fra: Sjalabais på fredag 03. september 2021, klokken 22:04
@Trekkoppbil, du får det til å høres så lettvint ut.  :laugh: Har du fått hjelp i USA, eller bare organisert alt herfra? Hvordan ser regnskapet ditt ut nå?

Og, ja, det er mye rust på vår 2012. Metall- og lakkvaliteten er tradisjonelt dårlig på Nissan, og jeg må si at bilen skriker planlagt forfall ved mange løsninger. Det er dette som kommer til å sette en sluttstrek på vår Leaf en gang i tiden.
Har passet på vår 2012 når det gjelder rust, så mye er bra. Dog er parkeringbremsmotorenhet så og si tæret opp som en sinkanode på båt.
Bortsett fra den er rust et ikkeproblem. Dens endelikt blir mer allmenntilstanden, tenker på interiør og brukspreg. At den rett og slett blir "veteran".
SOH 92,4% på 40kWh batteriet fra 2018 som er satt i, så det vil holde mange år målt mot hva bilen opprinnelig hadde for rekkevidde.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Trekkoppbilsøndag 05. september 2021, klokken 22:51
Når det gjelder vekt:
Bilen blei veid uten fører på trafikkstasjonen i Drammen, og deretter er det ført inn egenvekt med fører på 1605kg.

I USA bruker jeg en broker auctionxm.com for å få tilgang til auksjonene, og til å bestille frakt.

For tida er det ganske få 2016 og 2017-modeller på auksjonene, da leietidene pleier å utløpet etter 1-3 år. Derfor kan det gå flere uker mellom hver gang man finner en bil med 8 barer. Og når man finner en til salgs, så er det ikke sikkert man vil kjøpe den, hvis den f.eks er i Honolulu, eller det er en skadebil, eller noe kluss med title etc.
I skrivende stund finner jeg 5 stk 2016 og 2017 på auksjonene. En  er S med 24kwt, så den kan garantien være utløpt på, og det er ikke lagt ut bilder av den enda. Og en 2017 mangler også biler, og en annen har ikke bilde av antallet barer, og 2 stk 2017-modeller  har 8 barer, men status på title er ukjent, og det ser ikke ut til være helt vanlig auksjon:
https://inspectionreport.manheim.com/?disclosureid=00f3e9aa-ac28-4567-9bb2-553e380ce946&vehicleUniqueId=MANX.RSAA.234466050
https://inspectionreport.manheim.com/?disclosureid=f10495f4-2319-46fb-953f-aba3896303a8&vehicleUniqueId=MANX.RSAA.234459983

Det som er jobb er å få kontakt med en dealer som vil bytte batteriet. Det kan være vanskelig å kommunisere med dem. En enkel måte er å bare bestille servicetime på et webskjema, for å få konakt med en serviceadvicor, og deretter spørre Auctionxm om dem vil bestille frakt fra auksjonen til dealeren. Så kan det gå 10 uker å få nytt batteri, og når det er på plass, så er det bare å spørre AuctionXM om å bestille frakt til Drammen. Så kan det gå et par måneder til. Jeg kjøpte bilen på auksjon i januar, og den kom til Drammen i August.

https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=31&t=30816

Nå er det noen år sida jeg har holdt på med dette. I sin tid tok jeg inn noen 2012- og 2013 med nye 24kwt batterier.

Før kunne man sende inn evse til oppgradering hos evseupgrade.com, for å få europeisk firmware med støtte for TN-jord, og justerbar styrke fra 6-24A, men nå ser det ut som at butikken er borte.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: RJKsøndag 05. september 2021, klokken 23:52
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 05. september 2021, klokken 22:51
Når det gjelder vekt:
Bilen blei veid uten fører på trafikkstasjonen i Drammen, og deretter er det ført inn egenvekt med fører på 1605kg.
Det er kanskje frekt av meg å antyde behov for en slankeoperasjon, men...

:laugh:
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Sjalabaismandag 06. september 2021, klokken 16:35
@Trekkoppbil, dette er imponerende, og takk for at du tok deg tid til å forklare prosessen! Jeg skulle til å importere bil fra Japan i februar '20, fant en agent også, men så rakna jo alt grunnet korona. Så dette har jeg aldri prøvd. Fascinerende at prosessen til slutt er lønnsom.

@leafnor, ja, det er særlig alt som har med p-bremsen å gjøre som er helt råtten. Vi kjøpte bilen brukt, vel 7-8 år gammel, og både forrige eier og vi bruker Leafen på E16. Dette er en vei med et spinnvilt saltingsregime. Leafen vår er ikke "ferdig" ennå, men prosessene er i gang og det er en del løsninger og materialbruk som ikke legger opp til noe særlig rustmotstand.
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Trekkoppbilonsdag 29. september 2021, klokken 14:01
Skal du registrere en bil i Norge, så trur jeg den trenger Europeisk eller nordamerikansk typegodkjenning. Jeg ville ikke tatt sjansen på å importere en bil fra Japan, uten å få bekrefta at den kan brukes til det man vil bruke den til.

Dersom man kan dokumente at en Leaf har vært registrert i USA, og at den har rein title, så er det gjerne enkelt å få enkeltgodkjenning her i landet.

Om 2 timer er det en 2017 SL med 7 barer på auksjon:
https://insightcr.manheim.com/cr-display?conditionOrderId=d8189be3-4413-4ee8-92b4-6bac4a8af5f8&workOrderNumber=6010943&locationCode=DALA&vehicleUniqueId=SIMULCAST.DALA.18912015&simpleCr=false
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: amstraylørdag 09. oktober 2021, klokken 01:23
Om man importerer en bil fra Japan, har den vel rattet på «feil» side også?
Tittel: Sv: Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
Skrevet av: Sjalabaislørdag 09. oktober 2021, klokken 09:43
Rattet på feil side gjør ingenting, men du trenger å få fikset lyset. Mange japanske biler har EU typegodkjenning via tyske entusiaster, som har gått gjennom denne tunge prosessen som pionerer for oss andre. I februar 2020 fant jeg en agent som skulle vinne en Toyota Century på auksjon for meg. I mars kom *vifter med armene*-krisen og kronen mistet 40% mot yen. Så den bilen jeg hadde spart 6-7 år til kjøpte jeg ikke, burde ha ventet til nå. ::) Men det går altså.