Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppgradering til MCU2

Startet av leafolainen, mandag 25. januar 2021, klokken 22:00

« forrige - neste »

Ellemelle

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 27. januar 2021, klokken 08:49
Feilen er vel fortsatt der, men med større brikke og redusert logging med nyere SW, så vil kanskje den nye brikken vare f.eks 400.000 km i stedet for f.eks 100.000 km. Altså kan man forvente at den nye brikken vil leve lengre enn bilen.
Det er slik en MMC-brikke fungerer.
Hvis du definerer det som en feil, så gjelder jo den feilen også for MCU2 og MCU3 (og "alle" mobiltelefoner).
Feilen var at de hadde for liten brikke og for mye unødvendig logging, ikke at de brukte en eMMC-brikke.

mthoring

Å bytte fra 8GB-brikke med nær null ledig plass til 64GB-brikke med 56GB ledig plass betyr i praksis at problemet med utslitt emmc blir eliminert.

Etter oppgradering av MCU1 m/64GB-datterkort har MCU1 like stor emmc som MCU2.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

HKS

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 27. januar 2021, klokken 08:49
Feilen er vel fortsatt der, men med større brikke og redusert logging med nyere SW, så vil kanskje den nye brikken vare f.eks 400.000 km i stedet for f.eks 100.000 km. Altså kan man forvente at den nye brikken vil leve lengre enn bilen.
Ja, det er den. Feilen er også i MCU2...
Sånn fungerer all flash (SSD, eMMC, etc.) men som andre sier, det kommer til å ta ganske lang tid før det blir et problem, hvis ikke Tesla klarer å fylle opp 64GB med spill og annet søppel noe som ikke er helt usannsynlig...  :-\
Tesla Model 3 Long Range

geear

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 27. januar 2021, klokken 08:23
Sitat fra: RJK på tirsdag 26. januar 2021, klokken 23:48
Når Tesla nå har innrømmet at MCU1 uansett kommer til å ryke om den ikke allerede har gjort det, så burde de innkalt alle biler med MCU1, og byttet kostnadsfritt til MCU3. Det burde være unødvendig å vente til den faktisk ryker, og det å få inn en gammel MCU1 som de vet vil ryke om en viss tid, er jo å gå baklengs inn i fremtiden, da den og vil ryke etterhvert.

Så kunne de heller tilbudt oppgradering av skjermen (og mere?) i samme slengen til redusert pris, siden de likevel er inne og "graver" der.
"Skjermen" og "MCU" er en og samme ting.

Feilen med MCU1 er knyttet til eMMC-brikken, og dette løser Tesla ved å bytte ut hele datterkortet hvor denne brikken er plassert. De setter inn et nytt kort med en større og bedre eMMC-brikke som gjør at MCU1 ikke lenger har en feil. Dette gjør de gratis.

Det er ingen som setter inn en gammel MCU1.
Forstod det slik at de skiftet hele MCUen (inkl skjerm) hos meg, men hva man legger i ordet "gammel" er kanskje litt subjektivt. Selv om den var ny, så er det gammel teknologi. Og om den var refurbished eller ei vet jeg ikke. Hadde uanswtt vært kjekkere å få MCU2, og kostforskjellen ville garantert vært minimal, men min røk dessverre et par måneder før MCU2-oppgradering ble tilgjengelig (på rundt 36000km), så der var det uansett ikke aktuelt.

JorEl

Synes prisen 17000kr fra MCU1 til MCU2 er litt høy, men ikke når man får med HW3. Da får man være med inn i fremtiden, og sikrer seg litt bedre pris når den kanskje skal selges.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Ellemelle

Sitat fra: geear på onsdag 27. januar 2021, klokken 14:22
Forstod det slik at de skiftet hele MCUen (inkl skjerm) hos meg, men hva man legger i ordet "gammel" er kanskje litt subjektivt. Selv om den var ny, så er det gammel teknologi. Og om den var refurbished eller ei vet jeg ikke. Hadde uanswtt vært kjekkere å få MCU2, og kostforskjellen ville garantert vært minimal, men min røk dessverre et par måneder før MCU2-oppgradering ble tilgjengelig (på rundt 36000km), så der var det uansett ikke aktuelt.
Tidligere byttet Tesla hele MCU'en. Tror til og med at de bare satt inn en gammel en med kun 8GB, altså en som vil dø igjen.

Nå bytter de datterkortet og setter inn 64 GB brikke, og fikser problemet en gang for alle.

HKS

Sitat fra: JorEl på onsdag 27. januar 2021, klokken 14:33
Synes prisen 17000kr fra MCU1 til MCU2 er litt høy, men ikke når man får med HW3. Da får man være med inn i fremtiden, og sikrer seg litt bedre pris når den kanskje skal selges.
Greit at du får HW3, men du får jo ikke funksjonaliteten HW3 leverer uten å betale for "FSD-pakken"...
Kjøper man FSD-pakken og har HW 2.0 eller HW2.5 får man uansett satt inn HW3.
Tesla Model 3 Long Range

geear

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 27. januar 2021, klokken 15:21
Sitat fra: geear på onsdag 27. januar 2021, klokken 14:22
Forstod det slik at de skiftet hele MCUen (inkl skjerm) hos meg, men hva man legger i ordet "gammel" er kanskje litt subjektivt. Selv om den var ny, så er det gammel teknologi. Og om den var refurbished eller ei vet jeg ikke. Hadde uanswtt vært kjekkere å få MCU2, og kostforskjellen ville garantert vært minimal, men min røk dessverre et par måneder før MCU2-oppgradering ble tilgjengelig (på rundt 36000km), så der var det uansett ikke aktuelt.
Tidligere byttet Tesla hele MCU'en. Tror til og med at de bare satt inn en gammel en med kun 8GB, altså en som vil dø igjen.

Nå bytter de datterkortet og setter inn 64 GB brikke, og fikser problemet en gang for alle.
Utført arbeid: Media Control Unit (Remove & Replace)
Deler som er skiftet eller montert: MCU,MDLSX,EU/JPN/HK/MC/TW/SK,LTE RMN(1098050- 99-H)

Dette var i august. Vil tro de hadde god koll på problemet da, overrasket hvis det er enda en med 8GB brikke. Men i så fall har jo vi eller neste eier en god mulighet for en oppgradering 3-4 år nedi veien igjen.  :P

RJK

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 27. januar 2021, klokken 08:23
Sitat fra: RJK på tirsdag 26. januar 2021, klokken 23:48
Når Tesla nå har innrømmet at MCU1 uansett kommer til å ryke om den ikke allerede har gjort det, så burde de innkalt alle biler med MCU1, og byttet kostnadsfritt til MCU3. Det burde være unødvendig å vente til den faktisk ryker, og det å få inn en gammel MCU1 som de vet vil ryke om en viss tid, er jo å gå baklengs inn i fremtiden, da den og vil ryke etterhvert.

Så kunne de heller tilbudt oppgradering av skjermen (og mere?) i samme slengen til redusert pris, siden de likevel er inne og "graver" der.
"Skjermen" og "MCU" er en og samme ting.

Feilen med MCU1 er knyttet til eMMC-brikken, og dette løser Tesla ved å bytte ut hele datterkortet hvor denne brikken er plassert. De setter inn et nytt kort med en større og bedre eMMC-brikke som gjør at MCU1 ikke lenger har en feil. Dette gjør de gratis.

Det er ingen som setter inn en gammel MCU1.


Takk for info. Jeg trodde de bare byttet datterkortet som var en egen enhet, men at selve skjermen var løs fra denne. Og den nye enheten fremdeles hadde eMMC, men nå med langt større kapasitet slik at den ikke konket så raskt.


Fikk vel inntrykk, etter å ha lest noen tråder om emnet, at noen av de første som fikk byttet på garanti, fremdeles fikk en tilsvarende enhet, men med et foreløpig friskt minnekort, som ville feile igjen.


Når så folk kom inn for andre gang, begynte det å gå opp for Tesla at det var billigere å bytte ut med et kretskort med ny og langt større brikke, fremfor å risikere 2x bytte på samme bil (om ikke flere ganger).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mthoring

Ja nå har jeg levert bilen på Rud for oppgradering av MCU og radio.

Det gikk noe sånt som det her:

Blir den ferdig i dag? Å nei. Mye å gjøre...
Blir den ferdig på mandag? Nei.
Tirsdag? Kan ikke love noe.

Så var litt i tvil, men lot den stå. I appen nå så står det at den er forventet ferdig neste fredag(!)

Så... Har dere som har gjort dette allerede noe erfaring med hvor lang tid det egentlig tar?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Torair

Hei  :)
Beklager hvis dette er ett dumt spørsmål, men spør fordi jeg ikke vet dette.
Hvor lang garanti/reklamasjon får man på den nye MCU2'en man kjøper og får installert?

geear

Sitat fra: geear på tirsdag 26. januar 2021, klokken 09:37
Ja, nå skal Musken lure oss til å oppgradere noe som egentlig ikke funker som det skal, til noe som på noen områder har større mangler, og når vi har gjort det, til rabattert pris, så kommer MCU3.  :P
Gikk jammen ikke mange dagene før dette ble sant. Til og med før de fleste fikk oppgradert. ;)

Ellemelle

Sitat fra: Torair på fredag 29. januar 2021, klokken 19:36
Hei  :)
Beklager hvis dette er ett dumt spørsmål, men spør fordi jeg ikke vet dette.
Hvor lang garanti/reklamasjon får man på den nye MCU2'en man kjøper og får installert?

Fra garantivilkårene:
Sitat
Teslas Begrenset garanti på reparasjon av deler, karosseri og lakk starter fra kjøpsdato for delen(e), og dekningen forlenges i tolv måneder eller 20 000 km, avhengig av hva som inntreffer først. Spesifikke delkategorier har unike garantidekningsperioder:

<snip>
Berøringsskjerm og mediekontrollenhet: 2 år eller 40.000 km, avhengig av hva som inntreffer først

Torair

Sitat fra: Ellemelle på fredag 29. januar 2021, klokken 20:25
Sitat fra: Torair på fredag 29. januar 2021, klokken 19:36
Hei  :)
Beklager hvis dette er ett dumt spørsmål, men spør fordi jeg ikke vet dette.
Hvor lang garanti/reklamasjon får man på den nye MCU2'en man kjøper og får installert?

Fra garantivilkårene:
Sitat
Teslas Begrenset garanti på reparasjon av deler, karosseri og lakk starter fra kjøpsdato for delen(e), og dekningen forlenges i tolv måneder eller 20 000 km, avhengig av hva som inntreffer først. Spesifikke delkategorier har unike garantidekningsperioder:

<snip>
Berøringsskjerm og mediekontrollenhet: 2 år eller 40.000 km, avhengig av hva som inntreffer først

Ja ser den, men lurte på om det var andre reklamasjons regler siden dette ikke er en reparasjon men kjøp av en ny del/oppgradering. Men da har jeg faktisk mange år mer med reklamasjon på min MCU1.
Takk for svar, da sparer jeg heller de pengene.

geear

Sitat fra: Torair på fredag 29. januar 2021, klokken 20:31
Sitat fra: Ellemelle på fredag 29. januar 2021, klokken 20:25
Sitat fra: Torair på fredag 29. januar 2021, klokken 19:36
Hei  :)
Beklager hvis dette er ett dumt spørsmål, men spør fordi jeg ikke vet dette.
Hvor lang garanti/reklamasjon får man på den nye MCU2'en man kjøper og får installert?

Fra garantivilkårene:
Sitat
Teslas Begrenset garanti på reparasjon av deler, karosseri og lakk starter fra kjøpsdato for delen(e), og dekningen forlenges i tolv måneder eller 20 000 km, avhengig av hva som inntreffer først. Spesifikke delkategorier har unike garantidekningsperioder:

<snip>
Berøringsskjerm og mediekontrollenhet: 2 år eller 40.000 km, avhengig av hva som inntreffer først

Ja ser den, men lurte på om det var andre reklamasjons regler siden dette ikke er en reparasjon men kjøp av en ny del/oppgradering. Men da har jeg faktisk mange år mer med reklamasjon på min MCU1.
Takk for svar, da sparer jeg heller de pengene.
Forutsatt at det er en privathandel så kjøper du en oppgradering som vil være dekket av forbrukerkjøpsloven og er ment å vare mer enn fem år - så du vil ha reklamasjonsrett i fem år, uavhengig av Tesla sin garanti.

Er det en bedrift som betaler er det nok bare ett år, og da er garantien til Tesla aktuell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA