Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppgradering til MCU2

Startet av leafolainen, mandag 25. januar 2021, klokken 22:00

« forrige - neste »

leafolainen

Tenker å oppgradere til MCU2 nå som prisen er satt ned. Noen som vet hvor lang tid de bruker? Et par timer? En hel dag?

eeeerik

Hva er ny pris for oppgradering til MCU2?

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Ja, nå skal Musken lure oss til å oppgradere noe som egentlig ikke funker som det skal, til noe som på noen områder har større mangler, og når vi har gjort det, til rabattert pris, så kommer MCU3.  :P

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

leafolainen

Sitat fra: geear på tirsdag 26. januar 2021, klokken 09:37
Ja, nå skal Musken lure oss til å oppgradere noe som egentlig ikke funker som det skal, til noe som på noen områder har større mangler, og når vi har gjort det, til rabattert pris, så kommer MCU3.  :P
Tja, hvis du har MCU1 som ikke virker får du fikset denne på garanti. Men nå har du i tillegg mulighet til å oppgradere til «det siste nye» til en rabattert pris, noe som må sies å være en vinn-vinn løsning for både Tesla (som slipper å reparere) og kundene (som får mulighet til å oppgradere rimeligere). Det kommer garantert noe enda bedre før eller senere, men sånn er det jo alltid.

THE

Jeg er i alle fall ikke interessert i å betale 17000,- for å miste kvaliteten på ryggekameraet i min MCU1 bil. For min del er godt ryggekamera verdt mange tusen kr. mer enn muligheten til å se på Neftlix og spille noen spill på skjermen i bilen.

Spørsmålet er hva annet jeg får ved oppgradering til MCU2 på min AP2.0 bil. Får jeg noe av dette?:
- Skiltgjenkjenning
- Sentry mode med opptak
- Visning av skjermkameraene i tillegg til ryggekamera
- Bedre visualisering i IC

Hvis ikke disse tingene kommer som en bonus ved oppgraderng til MCU2, så blir det nok en garantireparasjon av MCU1 for min del når det behovet dukker opp.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

tibber73

Enig i at det er ikke aktuelt å betale for oppgradering.
De som kjøper oppgradering til MCU2 får HW3 på kjøpet. Jeg har HW3 fra før og bør få en sterkt rabattert pris.
Brukermanualen har ikke fungert siden jeg fikk HW3 i juni 2020. Webleser døde i en oppdatering høsten 2020.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

geear

Talekontrollen er bare en vits på min MCU1, men syns ikke det er riktig å skulle betale 17000,- av egen lomme for å fikse opp i det. Det fungerte ok tidligere, men nå tar det omtrent minutter før den responderer, og er generelt bare kaos.

tibber73

Talekontroll funker hos meg. Er på 2020.48.35.5.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

cable

Hva med når det kommer 5G til Tesla?

Må man da bytte hele MCU en gang til, eller bare en modul til flere tusen?
kanskje best å vente med å bytte til man får 5G inkludert..

HKS

Sitat fra: cable på tirsdag 26. januar 2021, klokken 14:35
Hva med når det kommer 5G til Tesla?

Må man da bytte hele MCU en gang til, eller bare en modul til flere tusen?
kanskje best å vente med å bytte til man får 5G inkludert..
Det er det ingen som vet...
Oppdateringen fra 3G -> 4G var bare å bytte et kort (modem) i MCU.

Sørsmålet med 5G er jo om man kan bruke samme antenne som 3G/4G eller om det trengs ny antenne.

Personlig ser jeg foreløpig ikke behovet med 5G i bilen, 4G gir allerede mer en god nok hastighet, og vil eksistere lenge parallelt med 5G. Hvis det kommer tjenester som krever båndbredde som kun 5G leverer vil nok den trege Intel Atom prosessoren i MCU2 være showstopper...
Tesla Model 3 Long Range

RJK

Sitat fra: THE på tirsdag 26. januar 2021, klokken 10:57
Jeg er i alle fall ikke interessert i å betale 17000,- for å miste kvaliteten på ryggekameraet i min MCU1 bil. For min del er godt ryggekamera verdt mange tusen kr. mer enn muligheten til å se på Neftlix og spille noen spill på skjermen i bilen.

Spørsmålet er hva annet jeg får ved oppgradering til MCU2 på min AP2.0 bil. Får jeg noe av dette?:
- Skiltgjenkjenning
- Sentry mode med opptak
- Visning av skjermkameraene i tillegg til ryggekamera
- Bedre visualisering i IC

Hvis ikke disse tingene kommer som en bonus ved oppgraderng til MCU2, så blir det nok en garantireparasjon av MCU1 for min del når det behovet dukker opp.

Når Tesla nå har innrømmet at MCU1 uansett kommer til å ryke om den ikke allerede har gjort det, så burde de innkalt alle biler med MCU1, og byttet kostnadsfritt til MCU3. Det burde være unødvendig å vente til den faktisk ryker, og det å få inn en gammel MCU1 som de vet vil ryke om en viss tid, er jo å gå baklengs inn i fremtiden, da den og vil ryke etterhvert.

Så kunne de heller tilbudt oppgradering av skjermen (og mere?) i samme slengen til redusert pris, siden de likevel er inne og "graver" der.

M5C.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ellemelle

Sitat fra: RJK på tirsdag 26. januar 2021, klokken 23:48
Når Tesla nå har innrømmet at MCU1 uansett kommer til å ryke om den ikke allerede har gjort det, så burde de innkalt alle biler med MCU1, og byttet kostnadsfritt til MCU3. Det burde være unødvendig å vente til den faktisk ryker, og det å få inn en gammel MCU1 som de vet vil ryke om en viss tid, er jo å gå baklengs inn i fremtiden, da den og vil ryke etterhvert.

Så kunne de heller tilbudt oppgradering av skjermen (og mere?) i samme slengen til redusert pris, siden de likevel er inne og "graver" der.
"Skjermen" og "MCU" er en og samme ting.

Feilen med MCU1 er knyttet til eMMC-brikken, og dette løser Tesla ved å bytte ut hele datterkortet hvor denne brikken er plassert. De setter inn et nytt kort med en større og bedre eMMC-brikke som gjør at MCU1 ikke lenger har en feil. Dette gjør de gratis.

Det er ingen som setter inn en gammel MCU1.

Espen Hugaas Andersen

#14
Feilen er vel fortsatt der, men med større brikke og redusert logging med nyere SW, så vil kanskje den nye brikken vare f.eks 400.000 km i stedet for f.eks 100.000 km. Altså kan man forvente at den nye brikken vil leve lengre enn bilen.

Jeg har bestemt meg for å oppgradere til MCU2. Prisen nå er nede på et nivå der jeg syns det blir verdt det.

Bare det at man plutselig vil kunne måtte ha bilen på verksted og kanskje ikke får lånebil teller for noe. Jeg fikk akkurat bilen tilbake etter fiks av luftfjæringen, og to uker med leiebil kostet meg nesten 9000 kr. Kanskje bytte av minnebrikke ikke ville ta særlig tid, og kanskje det ville bli planlagt bytte med lånebil, men det er en irriterende usikkerhet. Bilen min nærmer seg også 160k km, og det er foreløpig usikkert om Tesla vil dekke bytte etter 160k km.

Youtube er også en viktig faktor - jeg tilbringer en del tid i bilen ettersom jeg kjører 35k km per år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA