Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Renault 5 gjenfødes som elektrisk bil

Startet av bmw2002, torsdag 14. januar 2021, klokken 14:54

« forrige - neste »

bmw2002

Konseptbilen er superlekker, kommer denne i produksjon uten for store endringer blir dette en flott andre bil som erstatter vår BMW i3:

https://www.topgear.com/car-news/concept/renault-5-back-meet-electric-r5-concept

Counterpointer

Spørsmålet er meget relevant om den blir lik konseptet. Den blir garantert tonet ned. De hjulene er nok helt uaktuelle, samt andre detaljer.
Det faktum at det skal bli en «demokratiserende» bil, leser jeg som at den blir rimelig. Rimelig betyr vanligvis ikke så spenstig.

Er helt enig i at konseptet så bra ut.

Kan kanskje krysse fingrene for en Renault 5 turbo aktig versjon.

OlaM

Ble en ganske så kul bil, ganske så lik konseptet - innenfor rimelighetens grenser.

https://www.youtube.com/watch?v=CLbV7LB8k2c
'21 3LR

Counterpointer


hELgenen


Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

THE

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 27. februar 2024, klokken 13:36
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 27. februar 2024, klokken 13:09Men forhjulstrekk 🥺
2 hjulstrekk..på forhjul...

Trist den ikke leveres med AWD.

Siden R5 tydeligvis skal være inspirert av den originale R5 turbo, så burde de i alle fall holdt seg til bakhjulstrekk på den nye R5. Ellers så må jeg si at Zoe R210 fungerte bra som forhjulstrekk, så helt krise er det ikke nødvendigvis, men det var jo en vesentlig forskjell på Zoe med 90 hk og en R5 med 150 hk. Den nye R5 er også en del kg lettere enn den opprinnelige Zoe.

Jeg så en gjennomgang av nye R5, og det ble nevnt at pga multilink bakhjulsoppheng og en del annet , så trodde de kanskje det er en mulighet for en fremtidig  4wd versjon av R5. Kanskje Apine A290 kan komme med en 4wd versjon? https://www.evo.co.uk/alpine/a290
 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

De snakker om en fremtidig versjon med awd 🤞🏼

Forhjulstrekk på elbiler fungerer forsåvidt, men er tredjevalget for min del.

For å ta en positiv ting som ikke er mye fokusert på så er den godkjent for tilhengerfeste 👍🏼

peby

Knalltøff etter min mening, og midt i blinken for oss som bil nummer 2 om 2-3 år. 
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

Svein_H

Jeg syns den er dritkul med sin retroprofil, og er absolutt en mulig arvtaker til min nå snart 6 år gamle Zoe. Jeg har hatt mine utfordringer med Renault, og det er flere her inne som har stilt spørsmålstegn ved at jeg fortsatt vurderer dem, men jeg setter denne på ønskelista og har bestilt prøvekjøring.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

OlaM

Jeg ville heller hatt RWD, frunk og større svingutslag enn FWD og dypt bagasjerom. Men det er sikkert den billigste måten å gjøre det på og FWD er det markedet er vant til i denne klassen.
'21 3LR

Håkon77

Sitat fra: Svein_H på onsdag 28. februar 2024, klokken 19:00Jeg syns den er dritkul med sin retroprofil, og er absolutt en mulig arvtaker til min nå snart 6 år gamle Zoe. Jeg har hatt mine utfordringer med Renault, og det er flere her inne som har stilt spørsmålstegn ved at jeg fortsatt vurderer dem, men jeg setter denne på ønskelista og har bestilt prøvekjøring.
Hva er feil med Renault? Jeg har aldri eid en ettersom man er flasket opp med at fransk bil er sorgen. Men R5 ser helt rå ut og med ok rekkevidde og forhåpentligvis en god pris. Plutselig var man interessert.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Svein_H

Sitat fra: Håkon77 på torsdag 29. februar 2024, klokken 21:57
Sitat fra: Svein_H på onsdag 28. februar 2024, klokken 19:00Jeg syns den er dritkul med sin retroprofil, og er absolutt en mulig arvtaker til min nå snart 6 år gamle Zoe. Jeg har hatt mine utfordringer med Renault, og det er flere her inne som har stilt spørsmålstegn ved at jeg fortsatt vurderer dem, men jeg setter denne på ønskelista og har bestilt prøvekjøring.
Hva er feil med Renault? Jeg har aldri eid en ettersom man er flasket opp med at fransk bil er sorgen. Men R5 ser helt rå ut og med ok rekkevidde og forhåpentligvis en god pris. Plutselig var man interessert.

Jeg sier ikke at det er noe feil med Renault. Jeg har selv hatt 5 problemfrie og veldig rimelige år med min Zoe, som var min første Renault. Problemene dukket opp rett rundt garantiutløpet, og det ble endel ganske kostbare reparasjoner som selger nektet å dekke selv om bilen var under 5 år gammel, og mekling hos Forbrukerrådet førte heller ikke frem. Da er det ikke nødvendigvis bilen som er det største problemet, selv om jeg kanskje var litt ekstra uheldig med tidspunktene da ting begynte å gå galt. Har ikke hatt noen problemer med bilen siden, og servicenivået hos en annen forhandler enn der jeg kjøpte bilen har vært helt fantastisk, så jeg vurderer seriøst å gå for Renault også neste gang.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

OlaM

Sitat fra: Svein_H på fredag 01. mars 2024, klokken 08:58Jeg sier ikke at det er noe feil med Renault. Jeg har selv hatt 5 problemfrie og veldig rimelige år med min Zoe, som var min første Renault. Problemene dukket opp rett rundt garantiutløpet, og det ble endel ganske kostbare reparasjoner som selger nektet å dekke selv om bilen var under 5 år gammel, og mekling hos Forbrukerrådet førte heller ikke frem. Da er det ikke nødvendigvis bilen som er det største problemet, selv om jeg kanskje var litt ekstra uheldig med tidspunktene da ting begynte å gå galt. Har ikke hatt noen problemer med bilen siden, og servicenivået hos en annen forhandler enn der jeg kjøpte bilen har vært helt fantastisk, så jeg vurderer seriøst å gå for Renault også neste gang.

Huff sånt der minner meg om at jeg må enten kjøre bilen jeg har helt til den skrotes, eller selge via et selskap som tar alt ansvar. Gjerne hoppe to-tre ledd innom Luxembourg og Cayman-øyene slik de proffe gjør.  ;D
'21 3LR

Svein_H

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 28. februar 2024, klokken 12:19De snakker om en fremtidig versjon med awd 🤞🏼

Forhjulstrekk på elbiler fungerer forsåvidt, men er tredjevalget for min del.

For å ta en positiv ting som ikke er mye fokusert på så er den godkjent for tilhengerfeste 👍🏼

Jeg stusser litt på det utsagnet her. Hvorfor er det så galt med forhjulstrekk på elbiler? Jeg har bikka 50 med god margin, og husker godt alle argumentene for overgang fra bakhjulstrekk til forhjulstrekk på fossilbilene. Bortsett fra fordelen med motoren og vekta plassert over drivhjulene som fossilbilene har, hva er det som gjør at elbiler med forhjulstrekk blir uglesett? Fossilbiler med bakhjulstrekk var jo gjerne et rent helvete om vinteren pga vektfordelingen, og forhjulstrekk var jo også ansett som mye bedre for stabiliteten og kjøreegenskapene, men at det skal bli helt motsatt med elbiler bare pga bedre vektfordeling klarer jeg ikke helt forstå...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA