Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tilbakekalling - eMMC brikken

Startet av MaxQ, torsdag 14. januar 2021, klokken 07:05

« forrige - neste »

Ellemelle

Sitat fra: Alexander Lüthi på tirsdag 09. februar 2021, klokken 23:30
Når jeg søker på vin recall står det at bilen min ikke omfattes av denne recall (siden mcu ble reparert under garantiprogrammet)
Står dette der, eller har du resonnert deg frem til det?
Kan ikke tenke meg at en recall-liste blir kontinuerlig oppdatert etterhvert som biler repareres.

Mdah

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 10. februar 2021, klokken 08:00
Står dette der, eller har du resonnert deg frem til det?
Kan ikke tenke meg at en recall-liste blir kontinuerlig oppdatert etterhvert som biler repareres.

Jeg oppfatter det slik hvis du leser recall FAQ
https://www.tesla.com/no_NO/support/8gb-emmc-recall-frequently-asked-questions?redirect=no

"Bilen min ble produsert samtidig med de aktuelle kjøretøyene, men bilen min er ikke oppført i tilbakekallingen. Hvorfor ikke?
Våre registre viser at i 8 GB eMMC har blitt oppgradert tidligere, og at kjøretøyet ditt derfor ikke omfattes av denne tilbakekallingen."
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

MeTesla

Nå har jeg mottatt pr mail tilbakekalling fra Tesla. Så da er det  bare å vente på dato de har delene tilgjengelig og kapasiteten på plass til å fikse min bil. Kanskje en Ranger?

Om jeg husker historien ca rett så startet dette med antatte reparasjonskostnader på ca 30 000. Så ble det nedjustert til 20 000, deretter 5 800 og så til slutt gratis. Den som venter på noe godt... :)

haheide

Da fikk også jeg mail om at jeg er en av de som vil bli innkallt i slutten av mars for oppgradering av eMMC.
Foreløpig gjør jeg dette - så får vi se hvordan det virker.
Kanskje jeg gjør en oppgradering til MCU2 senere, men kun til nåværende pris - ikke hvis de hever prisen igjen.
Høres kynisk ut, men Tesla er kynisk i sine vurderinger, da kan også vi være det?
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

leafolainen

Sitat fra: haheide på onsdag 10. februar 2021, klokken 11:26
Da fikk også jeg mail om at jeg er en av de som vil bli innkallt i slutten av mars for oppgradering av eMMC.
Foreløpig gjør jeg dette - så får vi se hvordan det virker.
Kanskje jeg gjør en oppgradering til MCU2 senere, men kun til nåværende pris - ikke hvis de hever prisen igjen.
Høres kynisk ut, men Tesla er kynisk i sine vurderinger, da kan også vi være det?
Må jo være mange som tenker sånn. Rart at ikke Tesla tilbyr en MCU2-rabatt til dem som er omfattet av tilbakekallingen. La oss si at en eMMC-reparasjon koster Tesla 5000 kr i timer og deler. Hvorfor ikke gi halve summen i rabatt? Vinn vinn for begge parter.

Thomas Parsli

Sitat fra: leafolainen på onsdag 10. februar 2021, klokken 11:57
Rart at ikke Tesla tilbyr en MCU2-rabatt til dem som er omfattet av tilbakekallingen. La oss si at en eMMC-reparasjon koster Tesla 5000 kr i timer og deler. Hvorfor ikke gi halve summen i rabatt? Vinn vinn for begge parter.

Jeg synes det høres ut som en god idé, men mistenker Tesla for å heller ønske å selge en ny bil :(

Alternativt er tilgangen på deler så begrenset at de ikke kan tilby det?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

haheide

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 10. februar 2021, klokken 12:11
Sitat fra: leafolainen på onsdag 10. februar 2021, klokken 11:57
Rart at ikke Tesla tilbyr en MCU2-rabatt til dem som er omfattet av tilbakekallingen. La oss si at en eMMC-reparasjon koster Tesla 5000 kr i timer og deler. Hvorfor ikke gi halve summen i rabatt? Vinn vinn for begge parter.

Jeg synes det høres ut som en god idé, men mistenker Tesla for å heller ønske å selge en ny bil :(

Alternativt er tilgangen på deler så begrenset at de ikke kan tilby det?

De ønsker nok selge nye biler, men det skulle da være MCU nok. Vi har jo fått tilbud om å oppgradere.
Det er vanskelig å gjette seg til motiveringen for hvorfor de ikke tilbyr enda billigere oppgradering.
Jeg hadde nok slått til på en redusert pris iallefall hvis den var inkludert DAB - på la oss si 10-15 tusen
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

MaxQ

Morsom ordlyd i eposten fra Tesla, de ber meg foreta en skulderkontroll før rygging, så får vel bestille time hos legen.

Men fra spøk til litt mer alvor. Det blir på ingen måte aktuelt å legge igjen mer penger på utdaterte MCU'er som ikke har mulighet til å henge med på belastningen som Tesla legger opp til og som de ikke har hardware nok til å takle. En ting er at MCU 1 ikke takler nye software funksjoner, men at MCU 2 skulle bli så fort utdatert er vanskeligere å skjønne. Tesla burde jo skjønt hvor det bar.

Nå med MCU 3 i nye S og X så er Tesla endelig der de burde være med MCU'ene sine tidligere. Særlig med tanke på hva de har slengt på med funksjonalitet. Jeg frykter bare at de har alt for mye bloat i koden sin til at det over tid går bra selv med såpass rimelig kraftig hardware. Dette er rett og slett et punkt Tesla må gjøre det mye bedre på i fremtiden.

Tesla skal få ta kostnaden det er å oppgradere eMMC'en i min MCU 1 og så får det være. Om min neste elbil blir en Tesla så håper jeg at den har rask nok MCU, jeg vil i hvertfall være mye mer kritisk enn tidligere.

saphran

Fikk brev i posten om byttet, men jeg er en av dem da som har byttet den prevantivt hos en tredjepart allerede etter å ha blitt skremt av x antall lange kræsj....Jeg lurer jo da litt på hva jeg bør gjøre. Hvis det bare er minnebrikken de bytter nå så har det lite verdi å levere den inn - og esla gidder gjerne uansett ikke å gjøre det når de ser at den allerede er byttet? De har jo snakket om refund for dem osm har betalt for bytte, men vil jo tippe det ikek gjelder for oss som byttet *før* den faktisk kræsjet... :-O

Polestar

Sitat fra: haheide på onsdag 10. februar 2021, klokken 11:26
Da fikk også jeg mail om at jeg er en av de som vil bli innkallt i slutten av mars for oppgradering av eMMC.
Fikk du virkelig oppgitt at du blir innkalt i slutten av mars? Ingen tidspunkt i e-posten jeg mottok.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Electric cars in Norway

#55
Dagens e24 nyhet med det vi visste fra før.

https://e24.no/naeringsliv/i/39mEAL/tesla-tilbakekaller-biler-i-norge-bileier-gaar-til-soeksmaal?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

«Tesla har besluttet frivillig og proaktivt [å] tilbakekalle enkelte Model S og Model X for å oppdatere programvare og erstatte 8 GB innebygd MultiMediaCard (eMMC) i mediekontrollenheten (MCU)», heter det.

SHN

Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

Bidda

Var innom Rud nå i dag pga PKK og der fikk jeg beskjed om at i slutten av mars kunne jeg forvente å bli bedt om å komme innom, for skifte av brikker.
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

hebbe101

Noen som har forsøkt å fylle ut eMMC refusjonsskjemaet? Vi fikk mail om det 07.04 og forsøkte nettopp å fylle det ut. Får følgende beskjed når vi skal sende det inn: "Forespørselen din er ikke kvalifisert for refusjon av eMMC"

Vi hadde bilen inne for å bytte et dørhåndtak og oppgradere til 4G 30.12.2019. Ble oppringt av Tesla som sa at MCU måtte byttes da de ikke fikk oppdatert ny software for dørhåndtak. Vi påpekte at dette ikke var "vår feil" osv, men de kunne ikke gjøre mer før vi godkjente bytte av MCU.

Noen ide om hvem vi kan kontakte for å få en begrunnelse her?

Klykken

Sitat fra: hebbe101 på fredag 09. april 2021, klokken 09:22
Noen som har forsøkt å fylle ut eMMC refusjonsskjemaet? Vi fikk mail om det 07.04 og forsøkte nettopp å fylle det ut. Får følgende beskjed når vi skal sende det inn: "Forespørselen din er ikke kvalifisert for refusjon av eMMC"

Vi hadde bilen inne for å bytte et dørhåndtak og oppgradere til 4G 30.12.2019. Ble oppringt av Tesla som sa at MCU måtte byttes da de ikke fikk oppdatert ny software for dørhåndtak. Vi påpekte at dette ikke var "vår feil" osv, men de kunne ikke gjøre mer før vi godkjente bytte av MCU.

Noen ide om hvem vi kan kontakte for å få en begrunnelse her?
Les svaret til Vigdis her. https://elbilforum.no/index.php?topic=52188.msg970579#msg970579
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA