Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tilbakekalling - eMMC brikken

Startet av MaxQ, torsdag 14. januar 2021, klokken 07:05

« forrige - neste »

MeTesla

Det hadde vært veldig nyttig å høre fra folk som har fått gjort denne tilbakekallingsfiksen. Mister man alle data? For eksempel garasjeåpner (Homelink)? Håper de kopierer det over.

Og en annen ting - blir oppstarten av bilen raskere? Mao slipper jeg å sitte å se på at det etter laaaange sekunder blir liv i den lille skjermen slik at jeg kan starte å kjøre?

sjokomelk

Oppstarten blir raskere hvis du slår av "Energy Saving" i menyen. Men da bruker den også litt mer strøm mens den står parkert. Oppstarten av instrumentpanelet har ingen sammenheng med eMMC. På MCU1-biler er instrumentpanelet sin egen, separate datamaskin.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

MeTesla

Sitat fra: sjokomelk på fredag 05. februar 2021, klokken 11:14
Oppstarten blir raskere hvis du slår av "Energy Saving" i menyen. Men da bruker den også litt mer strøm mens den står parkert. Oppstarten av instrumentpanelet har ingen sammenheng med eMMC. På MCU1-biler er instrumentpanelet sin egen, separate datamaskin.

Takk for svar Sjokomelk! Men bilen var betydelig raskere før med oppstarten. Og jeg trodde det var pga at det ble trangt med plassen in eMMC at dette går treigere. Jeg har aldri gjort noe med Energy saving

Jalla

Skal man le eller gråte?

Tesla told regulators that the recalled touchscreens in nearly 135,000 Model S and Model X electric cars were only expected to last five to six years.
https://www.motorauthority.com/news/1131184_tesla-recalled-touchscreens-were-meant-to-only-last-5-6-years

Hvilke andre deler i Tesla er laget med samme levetid?  :P

1000kwh

Sitat fra: Jalla på fredag 05. februar 2021, klokken 13:20
Skal man le eller gråte?

Tesla told regulators that the recalled touchscreens in nearly 135,000 Model S and Model X electric cars were only expected to last five to six years.
https://www.motorauthority.com/news/1131184_tesla-recalled-touchscreens-were-meant-to-only-last-5-6-years

Hvilke andre deler i Tesla er laget med samme levetid?  :P
Tror vi skal være forsiktige med å dra så mange konklusjoner fra hva en
advokat/jurist sier. Det er jo ofte ikke sammenheng mellom hva de sier og virkeligheten. Tenker ingeniørene som lagde dette oppsettet ikke forutså den korte levetiden. Men nå har det skjedd likevel, så det ryddigste ville vært å fikset dette før myndigheten tvang de.

Jalla

Sitat fra: 1000kwh på fredag 05. februar 2021, klokken 13:29
Sitat fra: Jalla på fredag 05. februar 2021, klokken 13:20
Skal man le eller gråte?

Tesla told regulators that the recalled touchscreens in nearly 135,000 Model S and Model X electric cars were only expected to last five to six years.
https://www.motorauthority.com/news/1131184_tesla-recalled-touchscreens-were-meant-to-only-last-5-6-years

Hvilke andre deler i Tesla er laget med samme levetid?  :P
Tror vi skal være forsiktige med å dra så mange konklusjoner fra hva en
advokat/jurist sier. Det er jo ofte ikke sammenheng mellom hva de sier og virkeligheten. Tenker ingeniørene som lagde dette oppsettet ikke forutså den korte levetiden. Men nå har det skjedd likevel, så det ryddigste ville vært å fikset dette før myndigheten tvang de.
Så du tror Tesla sin "vice president of legal" Al Prescott bare trekker ting opp av hatten når han skriver et offisielt svar til NHTSA. Jaja, det får man si...

1000kwh

Sitat fra: Jalla på fredag 05. februar 2021, klokken 13:50
Sitat fra: 1000kwh på fredag 05. februar 2021, klokken 13:29
Sitat fra: Jalla på fredag 05. februar 2021, klokken 13:20
Skal man le eller gråte?

Tesla told regulators that the recalled touchscreens in nearly 135,000 Model S and Model X electric cars were only expected to last five to six years.
https://www.motorauthority.com/news/1131184_tesla-recalled-touchscreens-were-meant-to-only-last-5-6-years

Hvilke andre deler i Tesla er laget med samme levetid?  :P
Tror vi skal være forsiktige med å dra så mange konklusjoner fra hva en
advokat/jurist sier. Det er jo ofte ikke sammenheng mellom hva de sier og virkeligheten. Tenker ingeniørene som lagde dette oppsettet ikke forutså den korte levetiden. Men nå har det skjedd likevel, så det ryddigste ville vært å fikset dette før myndigheten tvang de.
Så du tror Tesla sin "vice president of legal" Al Prescott bare trekker ting opp av hatten når han skriver et offisielt svar til NHTSA. Jaja, det får man si...
Man får lett det svaret man er ute etter

overlay

Sitat fra: Jalla på fredag 05. februar 2021, klokken 13:20
Skal man le eller gråte?

Tesla told regulators that the recalled touchscreens in nearly 135,000 Model S and Model X electric cars were only expected to last five to six years.
https://www.motorauthority.com/news/1131184_tesla-recalled-touchscreens-were-meant-to-only-last-5-6-years

Hvilke andre deler i Tesla er laget med samme levetid?  :P

Det er jo mer enn hva jeg pleier å få til svar fra Tesla. Tilsynelatende er alt slitedeler med 2 års forventet levetid.

Klykken

Kanskje det er feilsitering. Altså varighet på minst 5-6 år. Slik er det jo med alt av produkter egentlig, uten at det rettferdiggjør noe som helst.

Men mange TMS fra 2013 til 2015 ville vist seg å vært ganske falleferdig hvis store deler av bilen ikke var ment å vare lenger.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jalla

Sitat fra: Klykken på fredag 05. februar 2021, klokken 14:56
Kanskje det er feilsitering. Altså varighet på minst 5-6 år. Slik er det jo med alt av produkter egentlig, uten at det rettferdiggjør noe som helst.

Men mange TMS fra 2013 til 2015 ville vist seg å vært ganske falleferdig hvis store deler av bilen ikke var ment å vare lenger.
Hva snakker du om? Brevet som Tesla sendte til NHTSA er linket til i artikkelen jeg linker til. Hvorfor kommentere noe du ikke har tatt deg tid til å lese?

Thomas Parsli

#25
Sitat fra: Jalla på fredag 05. februar 2021, klokken 16:40
Sitat fra: Klykken på fredag 05. februar 2021, klokken 14:56
Kanskje det er feilsitering. Altså varighet på minst 5-6 år. Slik er det jo med alt av produkter egentlig, uten at det rettferdiggjør noe som helst.

Men mange TMS fra 2013 til 2015 ville vist seg å vært ganske falleferdig hvis store deler av bilen ikke var ment å vare lenger.
Hva snakker du om? Brevet som Tesla sendte til NHTSA er linket til i artikkelen jeg linker til. Hvorfor kommentere noe du ikke har tatt deg tid til å lese?

Jeg gjør det enkelt - her er den aktuelle seksjonen fra brevet, med uthevelser som gjør det litt lettere å forstå hva Tesla påpeker:

During the Preliminary Evaluation phase of NHTSA's investigation, and as NHTSA acknowledged in its letter, Tesla presented the agency with evidence that the eMMC flash memory device is rated for 3,000 Program/Erase ("P/E") cycles, which is an industry standard. While the wear rate is heavily influenced by the active use of the center display system, even more so when the vehicle is in drive or charging, given a reasonable average daily use of 1.4 cycles, the expected life would be 5-6 years. NHTSA has not presented any evidence to suggest that this expected life is outside industry norms or that the eMMC flash memory device itself does not comport with that average lifetime estimate.

Instead, NHTSA has asserted that the component should last at least the useful life of the vehicle, essentially double its expected lifespan. Tesla has significant concerns with the impact of this tentative conclusion. First, it disregards the capabilities of the device and the then-existing state of the art. Second, electronic components are becoming increasingly more complex while, at the same time, the expected useful life of vehicles has grown substantially. It is economically, if not technologically, infeasible to expect that such components can or should be designed to last the vehicle's entire useful life.



* Jeg forstår argumentet til Tesla
* Som kunde forventer jeg at de skifter slike deler (recall)


2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Amoss

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 05. februar 2021, klokken 17:11
* Jeg forstår argumentet til Tesla
* Som kunde forventer jeg at de skifter slike deler (recall)

Jeg forstår også argumentet til Tesla. Men om de ved salg av bilen forventet en så kort levetid på dette komponentet burde de som ett minimum gjøre det rask, enkelt og rimelig å skifte ut. Tror ingen hadde reagert om dette hadde kunne vært skiftet ut på 5-10 minutter (gjerne som en DIY-fiks) for ett par/tre hundrelapper i komponentpris.
Model S 85D

o.b.lix

Det var en del som Tesla ikke forventet så kort levetid på, men de la inn alt for mye skriving / logging og alt for varmt miljø (er svært varmt på baksiden av MCU1), så fikk den alt for kort levetid ja.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Bare piss og unnskyldninger fra Tesla. Takk til NHTSA for å legge trykk på de. Min fikk problemer allerede 1,5 år gammel, og kun kjørt rett over 20k, havarerte helt et år senere med 36k eller hva det nå var. Hvis 3000 cycles og 1,4 cycle per dag var riktig så hadde ikke det skjedd.

Dessverre lurer jeg på om skjermen holder på å drite på seg enda en gang nå, ulidelig treg og har kræsjet igjen ved et par anledninger. Vet faen ikke om jeg skal le eller grine.

turfsurf

Sitat fra: geear på søndag 07. februar 2021, klokken 23:47
Min fikk problemer allerede 1,5 år gammel, og kun kjørt rett over 20k, havarerte helt et år senere med 36k eller hva det nå var. Hvis 3000 cycles og 1,4 cycle per dag var riktig så hadde ikke det skjedd.
Nå er jo åpenbart din avvikende fra snittet. Levetid oppgitt vil jo være ett snitt, men spredd utover fra mye lavere til mye lengre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA