Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tilbakekalling - eMMC brikken

Startet av MaxQ, torsdag 14. januar 2021, klokken 07:05

« forrige - neste »

k1

Noen som tror Tesla vil gi en bedre pris på MCU2 oppgradering, dersom man gjør det fremfor å bytte eMMC brikken på MCU1? 17900 + 5800 for MCU2 + DAB i dag er fremdeles stiv pris når man burde kunne forvente at MCU1 skulle fungere bedre enn den gjør i dag (til dels ikke-fungerende, ekstremt treg, ofte kræsj, osv). 
Si du får ytterligere 5000-10000? i avslag for å bytte til MCU2, ettersom de sparer pris for deler og arbeid ved at du gjør dette fremfor å først sette inn ny eMMC brikke, for så senere gå for MCU2.
Noen tanker om at dette kan bli en realitet?

sjokomelk

De har allerede satt ned prisen fra 28000 til 17000 for MCU2 i forbindelse med tilbakekallingen. Så jeg hadde ikke holdt pusten for at prisen går enda mere ned i første omgang.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

k1

Det gjorde de jo før tilbakekallingen var en realitet?

Klykken

Ja, men etter de fikk NHTSA på nakken vedr skjermene.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

k1

Ok, men uansett vil de spare penger på om kunden har et insentiv til å heller gå for MCU2 når du får innkallelse for bytte av eMMC på MCU1, versus bytte eMMC brikken og så gå for MCU2 kort tid etterpå.
Da er det vel for alle tjent med et ytterligere avslag på MCU2 oppgradering og heller droppe steget innom eMMC bytte.

Klykken

Billigst for forbrukeren å bare bytte eMMC. Jeg har ikke planer om å bruke ei krone mer enn jeg trenger på bilen, og tror mange tenker det samme - spesielt blant oss med pre facelift-biler som mangler de nyeste nyvinningene som kameraer rund baut og alt det der fancy greiene. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mdah

Sitat fra: Klykken på mandag 08. februar 2021, klokken 12:37
Billigst for forbrukeren å bare bytte eMMC. Jeg har ikke planer om å bruke ei krone mer enn jeg trenger på bilen, og tror mange tenker det samme - spesielt blant oss med pre facelift-biler som mangler de nyeste nyvinningene som kameraer rund baut og alt det der fancy greiene. :)

Enig. Har AP1 bil og vurderer at fordelen med MCU2 er for liten til å forsvare prisen. Hvis skjermen/infotainement blir like raskt og snappy som da den var ny med eMMC-bytte er det mer enn bra nok. Karaoke og Netflix er vel og bra, men ikke verdt 17k etter min mening.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

k1

Sitat fra: Mdah på mandag 08. februar 2021, klokken 12:52

Hvis skjermen/infotainement blir like raskt og snappy som da den var ny med eMMC-bytte er det mer enn bra nok. Karaoke og Netflix er vel og bra, men ikke verdt 17k etter min mening.

Ja ser den. Men har et inntrykk at det ikke er tilfelle? De som har fått byttet denne, opplever fremdeles en svært treg MCU pga software/prosessor?, og ikke like rask og snappy som den var da den var ny.

I mitt tilfelle med AP3 (tidligere AP2.5) og MCU1 vil nok MCU2 gjøre mye med brukeropplevelse og gjør den kanskje mer lettsolgt enn med MCU1. Syns allikevel 17900 + 5800 for å beholde DAB er drøy pris.
 

automat

For meg med AP 2.5 og EAP er en oppgradering interessant. Med MCU 2 og AP 3.0 vil bilen være med i loopen for videre sw-oppdateringer. Med MCU 1 risikerer man å bli like avkoblet som AP1-biler er i dag.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Sitat fra: Mdah på mandag 08. februar 2021, klokken 12:52
Sitat fra: Klykken på mandag 08. februar 2021, klokken 12:37
Billigst for forbrukeren å bare bytte eMMC. Jeg har ikke planer om å bruke ei krone mer enn jeg trenger på bilen, og tror mange tenker det samme - spesielt blant oss med pre facelift-biler som mangler de nyeste nyvinningene som kameraer rund baut og alt det der fancy greiene. :)

Enig. Har AP1 bil og vurderer at fordelen med MCU2 er for liten til å forsvare prisen. Hvis skjermen/infotainement blir like raskt og snappy som da den var ny med eMMC-bytte er det mer enn bra nok. Karaoke og Netflix er vel og bra, men ikke verdt 17k etter min mening.
Merket ingen forskjell på hastigheten, det er ny software som har treget alt ned over tid. De har hatt en cleanup som bedret det kraftig, men er på vei tilbake der det var i 2018/2019 igjen nå.

Klykken

Virker som det er forskjell mellom MCUene, for jeg synes vår er kjapp nok, men ikke mobil-kjapp. Den er forholdsvis responsiv og ting man trykker på reagerer tilfredsstillende kjapp og ikke irriterende tregt slik at man trykker flere ganger på samme plass. Dvs godt under sekundet responstid for hvert trykk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

mthoring

Sitat fra: Klykken på tirsdag 09. februar 2021, klokken 08:35
Virker som det er forskjell mellom MCUene, for jeg synes vår er kjapp nok, men ikke mobil-kjapp. Den er forholdsvis responsiv og ting man trykker på reagerer tilfredsstillende kjapp og ikke irriterende tregt slik at man trykker flere ganger på samme plass. Dvs godt under sekundet responstid for hvert trykk.

Det går fra vondt til verre hvis man har dashcam aktivert, det bidrar nok til inntrykket mange har av at MCU1 har blitt mye tregere de senere år.
Jeg synes det var verdt det å bruke rett over 20k på oppgradering, og regner med jeg får igjen deler av summen ved evnt salg. Det er bare å se på hva folk her på forumet og ellers anbefaler angående bruktkjøp. "Kjøp en fra mars '18 eller senere da får du med MCU2", går igjen i samtlige tråder.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Klykken

Tviler på at du får tilbake summen ved salg, men du får kanskje solgt kjappere enn tilsvarende bil med MCU1 hvis du treffer riktig kjøper. De fleste utenfor forumet driter nok i hvilken mcu bilen har og vet strengt tatt ikke hva det er, bare at de vil ha Tesla. Her på forumet er det selvsagt annerledes.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Alexander Lüthi

Fikk byttet mcu på min 2014 model s i sommer, fikk en refurbished (RMN 1098050-99-H). Vet noen hvilken emmc størrelse som sitter i disse?
Når jeg søker på vin recall står det at bilen min ikke omfattes av denne recall (siden mcu ble reparert under garantiprogrammet), men hvis jeg har fått en refurbished 8gb eller 16gb føles det jo litt surt å ikke få en ny 64gb som sannsynligvis vil holde lengre...

geear

#44
Samme situasjon som deg, men fordelen iallfall for meg med en 2017 er at når de først har prøvd å reparere innen Forbrukerkjøpslovens fem år - og det feiler igjen om noen år, så kan en vise til tidligere repforsøk og forhåpentligvis nå gjennom, selv om det er lenger enn fem år siden bilen var ny. Litt mer usikker på din siden den ble rep utenfor Forbrukerkjøpsloven..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA