Blir det varmt nok i tysk-importert e55?

Startet av geirandre, man 04. jan 2021, kl. 11:47

« forrige - neste »

geirandre

Jeg ser etter en (nesten) ny e55. Mulig det aller smarteste er å bestille en helt ny, men jeg har ikke tid til å vente (tålmodighet) :P

Ser det ligger en del biler på Finn som er tysk-importerte. Er det noen som har erfaring med varmeapparatet på disse?
Hvor stor forskjell er det i praksis mot en norsk bil som har dobbelt varmaapparat (7E4)? 

daktari

De som har tysk bil sier det er topp uten, men jeg vil jo tro at bilen vil ha større problemer med cold-gating enn uten? Har norsk bil og den er god og varm, og ganske så effektivt varmeapparat (ikke Tesla-nivå som er etterbrenner-effekt)
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ThomasEL

Det er en bruker på Facebookgruppen som følger lynlading av sin e-tron i Trondheim med OBDeleven nå i kveld for å sjekke hva som skjer med temperaturen (norsk bil så langt jeg vet)

Han startet lynladingen med -4 grader i batteriet. Etter 15-20 minutter lading har temperaturen steget fra -4 grader til -2 grader i batteriet.

Altså ingen batterivarme innkoblet ved lynlading heller... Det har vel vært en "gjengs oppfatning" her at batterivarmen i alle fall startet opp når man sto tilkoblet lynlader. Men nei da. Dette er veldig skuffende. Hva i alle dager skal vi da med dette doble varmeelementet? Hvorfor er ikke bilen programmert til å bruke de enorme klimaressursene bilen tross alt har..?
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Wendel

Sitat fra: ThomasEL på man 04. jan 2021, kl. 21:07
Det er en bruker på Facebookgruppen som følger lynlading av sin e-tron i Trondheim med OBDeleven nå i kveld for å sjekke hva som skjer med temperaturen (norsk bil så langt jeg vet)

Han startet lynladingen med -4 grader i batteriet. Etter 15-20 minutter lading har temperaturen steget fra -4 grader til -2 grader i batteriet.

Altså ingen batterivarme innkoblet ved lynlading heller... Det har vel vært en "gjengs oppfatning" her at batterivarmen i alle fall startet opp når man sto tilkoblet lynlader. Men nei da. Dette er veldig skuffende. Hva i alle dager skal vi da med dette doble varmeelementet? Hvorfor er ikke bilen programmert til å bruke de enorme klimaressursene bilen tross alt har..?

Jeg synes dette er litt snedig. Jeg har også prøvd å følge med på obdeleven ved lading på ionity. Batteriet har riktig nok ikke vært så lavt som -2 grader, men har ligget rundt 10 grader. Da tar det ikke veldig lang tid før batteriet stiger opp mot 30+. Jeg fikk nok dog noe raskere ladehastighet enn vedkommende til å begynne med.

ThomasEL

Nb!

Vedkommende har nå oppdatert sin Facebookststus.
Det viser seg at OBDeleven hadde disconnected underveis.

Det riktige var at temp økte fra -4 til +9 ved lading fra 42% -90% SOC.

Da er jeg mer tilbøyelig til å tro at det varmes aktivt likevel.
Å heve 600kg batteri 13 grader vil (med noen antakelser samt regning med spesifikk varmekapasitet) kreve over 5kWt.
- SÅ mye varme utvikles neppe bare pga indre resistans...

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

geirandre

Sitat fra: ThomasEL på man 04. jan 2021, kl. 21:07

Interessant test. Virker ikke som han ikke får opp ladehastigheten helt? Betyr det at det vil gå enda saktere med enkelt varmeelement eller at det ekstra elementet ikke har noen positiv effekt?

Jeg snakket med Møller i dag om bilene med ett varmeelement - de sier (litt usikre) at det kun vil påvirke hastigheten det tar å forvarme bilen ute i kulda.
Om dette stemmer kan jeg leve med litt tregere forvarming når jeg er på hytta...

nosi1202

Men tysk bil er vel ikke ensbetydende med at den er bestilt uten option for kaldt klima? Uten at jeg kjenner e-tron spesielt godt, så er det i alle fall sånn med andre tyske merker at man gjerne spesifiserer bilen med slike pakker om man bor i alpeland.
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

geirandre

Sitat fra: nosi1202 på man 04. jan 2021, kl. 22:51
Men tysk bil er vel ikke ensbetydende med at den er bestilt uten option for kaldt klima? Uten at jeg kjenner e-tron spesielt godt, så er det i alle fall sånn med andre tyske merker at man gjerne spesifiserer bilen med slike pakker om man bor i alpeland.

Det er forsåvidt riktig. Men etter det jeg forstår importeres det en del Etron fra Tyskland som er produsert uten ekstra varmeelement, som de norsk-bestilte bilene har som standard. Selv Møller har en del slike biler for salg (nesten nye biler, kjørt noen 1000km).

Orbit

Sveitsiske biler blir (ble) også levert standard med dobbelt varmeelement.

I Tyskland er det kun den siste tiden dette har vært en valgbar opsjon.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Sitat fra: ThomasEL på man 04. jan 2021, kl. 22:14
Nb!

Vedkommende har nå oppdatert sin Facebookststus.
Det viser seg at OBDeleven hadde disconnected underveis.

Å heve 600kg batteri 13 grader vil (med noen antakelser samt regning med spesifikk varmekapasitet) kreve over 5kWt.
- SÅ mye varme utvikles neppe bare pga indre resistans...

Jeg ladet for en tid tilbake min e-tron 55 veteran fra 43% 67%. Batteritemperaturen økte fra 1 til 10 grader. Starthastighet var 66 kW og endte på 105 kW. Totalt levert 20,5 kWh på 15 min. Dette var kun et eksperiment, hvor jeg kjørte rett hjemmefra til nærmeste lynlader.

Målte i dag faktisk -5 grader i batteriet og -10,5 på bilens utetermometer. Rakk ikke forvarme noe særlig før avreise og utetemperaturen steg noen grader under kjøreturen. Men registrerte ingen større endring i batteritemp. Den var fremdeles på -4 etter 30 min. kjøring i moderat fart. Testet ikke lading.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Det sjuke er at forbruket er høyest av alle biler, uten at batteriet varmes. Det er trist. Skulle nesten tro det var en bug, eller at de forsøker kamuflere forbruket noe.

Siden vi må ha væskekjølte kabler, det er er mye varme. Ikke overbevist over at det er aktiv varming ved lading. Vi behøver noe skikkelige bevis.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Øyvind.h

Sitat fra: geirandre på man 04. jan 2021, kl. 11:47
Jeg ser etter en (nesten) ny e55. Mulig det aller smarteste er å bestille en helt ny, men jeg har ikke tid til å vente (tålmodighet) :P

Ser det ligger en del biler på Finn som er tysk-importerte. Er det noen som har erfaring med varmeapparatet på disse?
Hvor stor forskjell er det i praksis mot en norsk bil som har dobbelt varmaapparat (7E4)?
Med mindre du bor i Kautokeino og opplever -40 jevnlig ville jeg ikke tenkt på det. En tid tilbake ble det hevdet at dobbelt varmeelement var ment for ned mot -40, mens enkelt varmeelement var ment for ned til -25, uten at jeg kan gå god for den påstanden.

Med enkelt element har du 5kW PTC + 3kW varmepumpe, noe som skulle holde i bøtter og spann i sør- og midt-Norge. Antakelig også fint i nord-Norge.

For å holde kupeen varm på langtur i 10-15 minusgrader trenger du ikke mer enn 2-3kW. E-tron er godt isolert og har ikke veldig stor kupe å varme opp.
Så lenge du sparer litt på å kjøpe import uten dobbelt element ville jeg kjøpt. Men sjekk at bilen har 5 års garanti.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: ThomasEL på man 04. jan 2021, kl. 22:14

Det avhenger nok litt av hvor sensor sitter. Cellevekten i pakken er ikke 600kg. Den er nok mer i retning av halvparten. 600kg - da snakker en fort om hele batteriet inkludert struktur,  kasse, kabler/koblinger og kjølevæske. Sitter sensor mot cellebanken kan det være resultat av indre resistens. Det blir ganske raskt lunk i batteriene når de lades med såpass effekt. Om sensor måler temperatur i det væskebaserte systemet heller jeg kanskje mer mot at det væskebaserte varmesystemet er i gang, dog ikke med veldig høy effekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

Det er mange temperatursensorer:

• Én per batterimodul (27 for e50, 36 på e55)
  • Kjølevæske (flere lokasjoner, inkl pumpehastigheter)
Så det spørs hvilken måling en har sett på. Det er også datapunkter for batteritemperatur inkl min/max, og det er mest sannsynlig snitt/min/max på tvers av batterimodulene (dvs utenfor selve kjølesystemet).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Jeg er heller slett ikke sikker på at det varmes aktivt under lading, og som Daktari sier: Vi trenger noen ordentlige bevis.

Men hadde første rapporten vært riktig, nemlig at temperaturen kun hadde steget 2 grader, så hadde det vært så godt som sikkert at det ikke varmes. Når rettelsen kom, at det var 13 grader, viser jo utregningene (med den klype salt at jeg ikke vet nøyaktig battericellevekt og sammensetning av stoffer) at det i alle fall er mulig at det varmes noe aktivt.

Men som Daktari sier: Skulle nesten tro det er en bug at dette flotte varmesystemet med væskebasert kjøling/varming og superkraftige doble varmeelement ikke brukes i det hele tatt...

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA