Blir det varmt nok i tysk-importert e55?

Startet av geirandre, man 04. jan 2021, kl. 11:47

« forrige - neste »

geirandre

Sitat fra: Øyvind.h på tir 05. jan 2021, kl. 08:54
Med mindre du bor i Kautokeino og opplever -40 jevnlig ville jeg ikke tenkt på det. En tid tilbake ble det hevdet at dobbelt varmeelement var ment for ned mot -40, mens enkelt varmeelement var ment for ned til -25, uten at jeg kan gå god for den påstanden.

Med enkelt element har du 5kW PTC + 3kW varmepumpe, noe som skulle holde i bøtter og spann i sør- og midt-Norge. Antakelig også fint i nord-Norge.

For å holde kupeen varm på langtur i 10-15 minusgrader trenger du ikke mer enn 2-3kW. E-tron er godt isolert og har ikke veldig stor kupe å varme opp.
Så lenge du sparer litt på å kjøpe import uten dobbelt element ville jeg kjøpt. Men sjekk at bilen har 5 års garanti.

Bra input!
Jeg bor i Oslo, så er sjeldent kaldere enn -25  :)
Bilene jeg ser på har riktig garanti. I tillegg er det Møller selv som selger, så det burde være en ekstra trygghet.

hybrid88

Jeg har hatt etron både med enkel og dobbel varmer og kan ikke si jeg merker et snev forskjell. Og jeg opplever meg selv om veldig opptatt av forbruk og analyser😊

ThomasEL

Sitat fra: hybrid88 på fre 08. jan 2021, kl. 00:40
Jeg har hatt etron både med enkel og dobbel varmer og kan ikke si jeg merker et snev forskjell. Og jeg opplever meg selv om veldig opptatt av forbruk og analyser😊

...noe som vel viser at det ekstra varmeelementet utmerket godt kunne vært brukt til batterivarme, men Audi har av en eller annen grunnen ikke lagt inn den muligheten...
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

geirandre

Takk for alle innspill  :+1:
Endte med en norsk bil; en blå e-tron55 adv exclusive. Hentet bilen på fredag og den virker veldig bra! Gleder meg å ta den ut på langtur  :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA