Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

«Nye» 2016/17 modeller i Teslas brukt inventory

Startet av Contango, søndag 03. januar 2021, klokken 22:05

« forrige - neste »

Contango

Jeg laget en egen tråd for disse bilene istedenfor å fortsette i en tråd som hadde et annet tema.

Bakgrunnen er at Tesla la ut et stort lager av nesten ubrukte 2016 og 17 S modeller i brukt inventory (det ligger også noen tilsvarende X'er der). Målet med denne tråden er å hjelpe de som vurderer å kjøpe en av bilene men som ikke har professorat i Tesla Model S fra før av. Jeg kan noe etter fire Teslaer men mange kan mye mer enn meg. Så følger jeg litt med på disse bilene for jeg er interessert i Teslas salgsmodell og også lurer på hva som har fått et bilfirma til å lagre et sekstitalls biler i 4-5 år (det er noen «vanlige» bruktbiler i inventory også).

Hvorfor disse bilene er nesten ubrukt vet vi ikke foreløpig men kanskje de var delebiler eller kanskje de hadde feil eller mangler som Tesla enten ikke hadde kapasitet til eller deler til å ordne før ifjor høst. Bilene jeg har sjekket er alle registrert første gang tidlig høsten 2020. Så første EU kontroll er i 2024 men garantiene løper fra produksjonsdato som hovedsaklig er tidlig 2016 eller tidlig 2017. I tillegg legger Tesla på ett år/20,000 km. Det var 71 biler totalt i brukt inventory da de ble lagt ut en gang rundt 30 desember og var 66 da jeg sist talte opp. Så de selges løpende. Prisene justeres ned daglig og opp igjen på de modellene som er nærmest når noe blir solgt. Det er ikke alltid logikk i prisingen. Mange  biler burde koste relativt sett mer eller mindre ift de spesifikasjonene de har og tilnærmet helt like biler kan ha helt ulik prising. Det er måten Tesla lar noen biler fremstå som spesielt attraktive og derved trigger salg. Ikke noe galt i det, men det krever at du som kjøper følger ordentlig med. Tesla hjelper deg ikke til å velge riktig.
For å velge riktig må man vite hva slags spesifikasjoner bilene egentlig har. Siden Tesla kontinuerlig oppdaterer bilene sine er det en liten jungel når man skal se tilbake. Jeg skal ta for meg noen ting jeg tror er viktig men still spørsmål - om det i det hele tatt er noen som er interesserte, da. Kanskje dette er feil forum?
Anyway - jeg tar for meg følgende:

Batteristørrelse
Det er 60, 70, 75 og 90 kwh batterier. 60 og 70 batteriene tror jeg alle er 75kwh batterier software nedgradert til 60/70. Men det bør kanskje sjekkes spesifikt med Tesla for 2016 bilene. 2017 bilene er jeg trygg på. Tidligere kunne man låse opp de ekstra kwh ved et ikke ubetydelig bidrag til Tesla, men den muligheten ser det ut til at de har avsluttet. Planlegg for at en 60/70 bil aldri blir 75, men oppsiden er at i hvertfall 60 bilene kan lades til 100% hver dag. Vi vet ikke hvordan Tesla har lagret bilene og om de har passet på batteriene i de årene. Det er et usikkerhetsmoment.
Batteristørrelsene er ikke helt proporsjonale og er målt av andre til flg:
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable

Luftfjæring
Min og mange andres erfaring med biler uten luftfjæring er at de er lave og lett skraper nedpå. En 75 med spirafjærer jeg testet var klart lavere enn «normalhøyde» på den 75Den med luft vi senere kjøpte. Komfortmessig synes ikke jeg forskjellen var særlig stor, men andre har mer erfaring enn meg.

Autopilot
Der det står «Autopilot med bekvemmelighetsegenskaper» er det AP1. De bilene kan ikke oppgraderes. Bilene har færre kapasiteter enn dagens men mange sier at det de gjør, gjør de bedre enn dagens AP. Eksvs mindre fantombremsing. Disse bilene sies også å kunne lese skilt ordentlig samt ha gode auto vindusviskere. Jeg vet ikke dette selv.
«Autopilot» er AP 2.0. De kan oppgraderes til dagens funksjonalitet om man ønsker det, men det er ikke nødvendig. Mange vil nok allikevel gjerne ha Sentry Mode med kamera overvåking.
«Fastvare for autopilot» betyr at software ikke er installert. For AP1 bilene (og jeg tror bilene uten AP software bare er AP1) er jeg i tvil om Tesla i det hele tatt installerer software iom at de har avsluttet samarbeidet med selskapet som leverte hardwaren. Andre kan det sikkert bedre enn meg.

4G
Bilene er avhengig av 4G nå men ble levert den gang bare med 3G (så vidt jeg vet). Nå inkluderer Tesla 30 dagers prøveperiode for Premium Connectivity så da antar jeg de har utstyrt bilene med 4G, men verdt å sjekke.

MCU
Alle bilene frem til midten av 2018 har MCU1. Den feiler etter noen år og er ganske treg sammenlignet med dagens MCU2. Man kan kjøpe MCU2 som oppgradering, men da tror jeg bla DAB radio blir borte. MCU 2 på AP2 biler mener jeg inkluderer ny autopilot computer (HW3) som gir noe mer funksjonalitet i Autopilot. AP1 biler kan ikke få denne oppgraderingen. MCU2 oppgradering inkluderer også 4G (så vidt jeg vet). Jeg ser at noen av bilene står spesifisert uten DAB så muligens har Tesla utstyrt de med MCU2. Men dette er ren spekulasjon fra min side.
https://www.tesla.com/no_NO/support/infotainment?redirect=no

Seter
Det er en suppe av seter i bilene. Fremseter først. Noen er de flate som var helt frem til 2016 «Nextgen» seter. Personlig synes jeg de er ukomfortable. Så er det «Nextgen» som jeg synes er helt akseptable, mens de beste heter Premium seter. «Tekstilinteriør» kan være hva som helst. Se på bildene for å finne ut hva som er hva. Baksetene er enten første generasjon, som jeg personlig synes er ganske grusomme å sitte i, eller nextgen. Se på bildene. Nextgen baksetene er dypere i sitteputen. Forseter og bakseter hører stort sett ikke sammen generasjonsmessig i bilene. Kanskje har de vært brukt som delebiler på seter.

4WD
Mange av bilene er med firehjulsdrift, mange ikke. Det er «D»'en i betegnelsen som viser det («D» står for Dual Motor - altså motorer på begge drivakslene). Mange sier at de bakhjusldrevne er helt akseptable vinterbiler. Jeg har ikke erfaring selv.

Utstyr som vinterpakke (bla rattvarme og baksetevarme), stereo, motorisert bakluke, etc etc er igjen en stor suppe som er litt for omfattende å gå inn på her. Se på hver enkelt bil.

Kvalitet
Tesla har kontinuerlig hevet kvaliteten på bilene. 2016/17 var det en del feil med, men jeg kan ikke vurdere hva risikoen på disse bilene er. Iom at de ble registrert på høsten i fjor antar jeg at de kilometrene som er på bilene nå er av Tesla etter registrering. De har vel neppe kjørt tusenvis av kilometer på prøveskilt eller på parkeringsplassen, så derfor antar jeg de er testet ut. Kanskje det også var derfor de ikke ble lagt ut i fjor høst, men det er igjen spekulasjon fra min side.

Pris
Den endrer seg kontinuerlig. Mitt råd er å følge med på den modelltypen man er interessert i og se hva de etterhvert blir solgt for. Det krever litt oppfølging for man ser bare de bilene som ikke er solgt.

Bruk denne linken for å se bilene i mer detalj enn det som ligger på Teslas egne sider
https://tesla-info.com/for-sale.php?country=Norway&state=&sale=CPO&sort=PA&min=0&max=99999999&model=MS&variant=All&minyear=2008&maxyear=2021
Der ligger også prishistorien på hver bil siden den ble lagt ut på Teslas sider.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Øyvind.h

4G kom vel rundt januar 2016. Jeg hadde en S90D fra mars 2016 og den kom med 4G.
S`en jeg hadde fra mars 2016 til mars 2017 var feilfri og en helt annen bil enn 2013-modellen jeg hadde.
X`en var derimot en helt ny modell i 2016 og hadde diverse småplukk de 3,5 årene jeg eide den, men aldri driftsstans.

Angående batterikapasitet ser jeg du refererer til dementerte tall for 90-pakken. Han du bruker som kilde har korrigert sin påstand, men ser den stadig refereres dessverre. Det korrekte er ca 89kWh totalkapasitet og ca 85kWh netto med buffer. Men - når vi her snakker 4 år gamle biler er det helt kurant å bruke 85,8kWh total kapasitet, for de har en del degradering. En bør nok ikke regne med mer enn 75kWh netto (100-0 uten det som ligger under 0) etter 4 år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorEl

#2
Flott initiativ Contango.
-Alle bilene frem til midten av 2018 har MCU1.

Tror bilene fikk MCU2 i mars/april 2018.

Edit; legger inn link fra Teslatap...ikke noe nytt for dere Teslaveteraner, men for nye brukere.
https://teslatap.com/articles/model-s-changes-from-2012-to-2019/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Nikdev

Veldig fint!
Tidligere så kunne man se bilder av bilene ved å kopiere VIN nr inn i en spesiell adresse, men ikke fått dette til med bilene som ligger ute nå..

tornaldo

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

Så fort jeg skrev posten over kom de tilbake. De følger nok med her 😊

Kanskje de har litt server problemer. De viser foreløpig ikke de siste 15-16 bilene.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Contango på mandag 04. januar 2021, klokken 19:45
Så fort jeg skrev posten over kom de tilbake. De følger nok med her 😊

Kanskje de har litt server problemer. De viser foreløpig ikke de siste 15-16 bilene.

Ja, tipper de følger med :-) Ser i hvert fall at selgerne hos Tesla stort sett kikker inn i en dataskjerm når ikke kundene har spørsmål til dem. Tydeligvis har ikke Tesla-ansatte lov å kommentere på forum...tenker det må være sykt hardt.
Veldig bra oversikt.
Kan jo være Tesla egentlig hadde tenkt å bruke bilene til lånebiler, men så hvor nært de var å nå 500.000 biler i 2020, og kastet disse og inn i basaren....og tok de vekk da året var slutt...men da det ble kommentert satte de dem til salgs igjen :-) VM i tynn teori :-)
Tesla Model Y                         2021-

Contango

Alle teorier er like plausible her 🤓. Nå er de borte igjen, så kanskje de bare leker med oss 😊
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Motorwatt

Prissetting og visning av tilgjengelighet foregår nok uten menneskelig innblanding, men oppdateres etter algoritmer hvor antall klikk, liggetid, etc. danner grunnlaget. De oppdateres kontinuerlig, og bilene er nok utilgjengelige når databasen oppdateres.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 05. januar 2021, klokken 08:34
Prissetting og visning av tilgjengelighet foregår nok uten menneskelig innblanding, men oppdateres etter algoritmer hvor antall klikk, liggetid, etc. danner grunnlaget. De oppdateres kontinuerlig, og bilene er nok utilgjengelige når databasen oppdateres.

Ser at de fremdeles ikke er dukket opp igjen. Kan jo ha vært en feil som satte feil status på bilene i utgangspunktet...at de egentlig var solgt for flere år siden....alternativt at det var et siste desperat forsøk på å bikke 500.000 biler...og når det målet ikke kjempes mot lenger så brukes de heller til utlån når alle Model 3 skal inn og bytte varmepumpesensorer...

ser forøvrig og at du kan kjøpe inventory-ny Model S veldig mye billigere enn Model S.... vann på refresh-møllen...
Tesla Model Y                         2021-

Contango

#11
De solgte en sort LR (ikke plus) for 707k og flere P'er til 865k (pluss en demobil med noen km til 840ish). Egentlig litt overrasket over at de ikke setter prisene mer ned på Plus'ene.
Det var nok ikke feil på listingen av de «nye» gamle bilene. Ved sjekking på vegvesen.no var bilene registrert i fjor.

Edit: legger ved en tråd fra rett ved introduksjonen av Raven. Akkurat samme situasjon som nå med billigere biler og biler som gikk inn og ut av inventory. Den gang var det kun de nye bilene på lager som var tema, og de rimeligste ble til slutt 100D til under 700k. Min forventning nå er at det er en «ny» S rundt hjørnet og at dagens nye lagerbiler blir satt ned i pris. Men antallet biler er langt færre enn forrige gang så prisene blir antagelig ikke så lave, relativt sett. Min spekulasjon, for hva det er verdt.
https://elbilforum.no/index.php?topic=46328.0

Mht de gamle bilene - det er ganske krevende å selge 60+ biler i et relativt lite marked som Norge. Jeg tror de solgte de bilene som ble borte, og jeg var litt overrasket over apetitten på 90D til 525k. Men biler enten uten luftfjæring, 4wd eller større batterier må være svært tungsolgte idag. Det var mange bakhjulsdrevne 60-75kwh biler som må diskonteres kraftig fra de prisene som lå der, tenker jeg. Min erfaring fra et kjøp jeg selv gjorde en gang var at Tesla prisene blir besluttet utenfor Norge. Kanskje er det interne diskusjoner om salgsstrategi eller kanskje er det diskusjoner med en eller flere kjøpere om hele eller deler av flåten som gjør at bilene kommer og går fra sidene deres. Eller kanskje kaoset med M3 gjør at de utsetter litt for å fordele presset på organisasjonen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

Disse bilene er det nå flere m3 eiere (uten varmeapparat) som har fått som lånebiler. Når flere på FB har stusset over alder vs kilometer, og har spurt, har en fått beskjed om at bilen har kommet fra Emiratene. En annen fikk beskjed om Kina. Men hos Vegvesenet er bilene ikke bruktimportert, så kanskje de bare sto på lager andre steder - om det medfører riktighet, da.
De kommer nok tilbake i inventory om ikke alt for lenge.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

kaiat

Jeg tror at bilene ikke vil registreres som bruktimport om de ikke har vært registrert noe sted før. Andre bilmerker har også tatt inn usolgte lagerbiler fra andre land og da blir de registrert som "nye" etter det jeg har sett.

emurof

Jeg så en diskusjon på Twitter om at Tesla i Sverige har haugevis av gamle biler registrert på seg. Disse har aldri vært i trafikk. Ingen vet hvorfor.

Av en eller annen grunn sitter tydeligvis Tesla på et ganske solid antall gamle biler som aldri er blitt kjørt. Hvorfor i all verden gjør de det?

Disse folkene sporet også opp en konkret bil med en VIN som det viste seg fortsatt var registrert på Tesla i Sverige, men samtidig var den nå registrert på eier i Norge. Den var ikke merket som bruktimportert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA