Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

«Nye» 2016/17 modeller i Teslas brukt inventory

Startet av Contango, søndag 03. januar 2021, klokken 22:05

« forrige - neste »

kaiat

I Sverige er det noe slags "for-registrering" der bilen får tildelt registeringsnr allerede ved import slik jeg har forstått det. Deretter blir bilen "påställd" når den taes i bruk. Slik sett er det kanskje naturlig at bilene blir registrert på Tesla når de importeres og deretter registreres om til kunde og blir "påställd" når de selges. Her i landet blir bilen først registrert når den taes i bruk.

Jeg er ikke helt sikker, men det kan jo være at en svensk bil ikke registreres som bruktimport i Norge om den ikke har vært "påställd".

Hvorfor Tesla har alle disse bilene, er jo noe underlig. Rent umiddelbart kan det jo være pga. disse miljøkvotene som de har solgt til andre bilmerker. Flere registrerte biler gir mer miljøkvoter å selge, men jeg klarer ikke helt å se den store gevinsten i det. Ellers mener jeg å huske at det var et annet bilmerke som "boostet" salget sitt ved å selge biler til seg selv og slik gi inntrykk av gode salgstall, men det var i USA hvor salgsvolumet er noe mer betydningsfullt enn Sverige. Sannsynligvis har Tesla bare bestilt inn biler til lager, men feilberegnet etterspørselen.

På enkelte bilmerker er det mulig å se hvilket marked bilen er produsert for ved å dekode VIN, men jeg vet ikke om dette er mulig på Tesla?


emurof

Sitat fra: kaiat på mandag 18. januar 2021, klokken 10:34I Sverige er det noe slags "for-registrering" der bilen får tildelt registeringsnr allerede ved import slik jeg har forstått det. Deretter blir bilen "påställd" når den taes i bruk. Slik sett er det kanskje naturlig at bilene blir registrert på Tesla når de importeres og deretter registreres om til kunde og blir "påställd" når de selges. Her i landet blir bilen først registrert når den taes i bruk.

Jeg er ikke helt sikker, men det kan jo være at en svensk bil ikke registreres som bruktimport i Norge om den ikke har vært "påställd".

Hvorfor Tesla har alle disse bilene, er jo noe underlig. Rent umiddelbart kan det jo være pga. disse miljøkvotene som de har solgt til andre bilmerker. Flere registrerte biler gir mer miljøkvoter å selge, men jeg klarer ikke helt å se den store gevinsten i det. Ellers mener jeg å huske at det var et annet bilmerke som "boostet" salget sitt ved å selge biler til seg selv og slik gi inntrykk av gode salgstall, men det var i USA hvor salgsvolumet er noe mer betydningsfullt enn Sverige. Sannsynligvis har Tesla bare bestilt inn biler til lager, men feilberegnet etterspørselen.

På enkelte bilmerker er det mulig å se hvilket marked bilen er produsert for ved å dekode VIN, men jeg vet ikke om dette er mulig på Tesla?

Interessant... Men siden de bare er "for-registrert" og ikke "påställd" så får vel ikke Tesla noe igjen for det av eventuelle subsidier og slikt?

Og så er det rart at de ikke har sendt flere biler til Norge og færre til Sverige når vi vet at Tesla Norge har klaget over for dårlig tilgang til biler for nordmenn.

Men også rart at denne ene bilen de sporet opp var registrert i både Norge og Sverige samtidig. I følge nettsidene til svenske myndigheter skal biler avregistreres hvis de eksporteres til utlandet. Dette fikk enkelte til å spekulere i om Tesla jukser og f.eks. markerer samme bil som solgt flere ganger eller lignende. Men en "for-registrert" bil er jo ikke regnet som solgt/levert antar jeg, så da er det lite sannsynlig at det er forklaringen.

Kanskje bare sløvhet ved at Tesla Sverige har solgt til en nordmann uten å melde inn avregistrering til svenske myndigheter?

Jørn'ern

Sukk...sannelig ikke enkelt å få tak i disse bilene. Det har dukket opp flere interessante modeller på hjemmesiden til Tesla. Jeg trykker "få mer info om bilen", blir oppringt av det litt lokale Tesla kontoret som naturligvis ikke har noen info i det hele tatt. De sier ser skal skaffe, om i mellomtiden blir bilene solgt. Synd de legger ut så lite info på hjemmesiden. MCU2 er en dealbreaker for meg og eneste måten å finne ut om bilen har dette er å ringe 😳

Polestar

2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Motorwatt

Sitat fra: Jørn'ern på søndag 28. februar 2021, klokken 09:33
MCU2 er en dealbreaker for meg og eneste måten å finne ut om bilen har dette er å ringe 😳
På bilenes annonse står det eksempelvis: "Begrenset bilgaranti desember 2021 / 100.000 totalt antall kilometer". MCU2 kom i mars 2018, så let etter en bil som har. "Begrenset bilgaranti xxxxxx (minimum mars) 2023 / 100.000 totalt antall kilometer".

Men sjekk det opp, fordi det kan være en hårfin balanse.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA