Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarme

Startet av Egil Fonn, søndag 03. januar 2021, klokken 11:51

« forrige - neste »

Egil Fonn

Sitat fra: Trond.m på lørdag 16. januar 2021, klokken 07:39
Takk for gode illustrasjoner. Det virker jo som om dette er en temperaturmåler, men kamuflert som «Max Power». Er det først ved lav SOC at skalaen endres (under 25 %) ?

Ja. den daler ved lav soc. Mulig den kan komme under 25% med høy soc dersom batteri temp blir lav nokk. For testet det etterhvert.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

#16
Om bilen lades til 100% i kulde, varmer den også batteriet. Selv om klimatisering ikke er valgt.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

#17
Testet MR modus ned fra fjellet i dag. Batteri -17 grader = 50% Max.Power Fikk også 50% effekt begrensning, Se Foto.
Kjøring i MR modus og ingen batterivarming ble aktivert. MR modus begrenser også effekt til kupevarme til ca 7,5kw. Bruker da antagelig kun det ene av de to ptc elementene. Tar selvfølgelig betydelig lengre tid før kupe er oppvarmet, men det reduserer forbruket.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#18
MR modus oppfatter jeg å være en kriseløsning. Bilen blir jo ekstremt treg, og jeg tror nok ikke differansen i forbruk er stor hvis man kjører mykt og økonomisk i E modus. At bare ett PTC element er i bruk skulle ikke påvirke forbruket så lenge vifte og temperatur ikke endres.

Egil Fonn

Om batteriet er -15 grader vil MR modus hindrer aktivering av batterivarming. Dette er greit om en ønsker spare batteri kapasitet på småkjøring i kulde. Eks. Når jeg er på hytta står bilen på parkering uten strøm.  Det er 4km til butikk, skianlegg mm. For å unngå unødvendig sløsing av batterikapasitet til oppvarming av batteri og kupe til disse korte turene kan MR modus velges. Settes klima til kun ventilering med kald luft brukes batteri kun til framdrift. Kan bruke varme i sete og ratt som trekker lite strøm og er komfortabelt.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 25. januar 2021, klokken 07:20
Om batteriet er -15 grader vil MR modus hindrer aktivering av batterivarming. Dette er greit om en ønsker spare batteri kapasitet på småkjøring i kulde. Eks. Når jeg er på hytta står bilen på parkering uten strøm.  Det er 4km til butikk, skianlegg mm. For å unngå unødvendig sløsing av batterikapasitet til oppvarming av batteri og kupe til disse korte turene kan MR modus velges. Settes klima til kun ventilering med kald luft brukes batteri kun til framdrift. Kan bruke varme i sete og ratt som trekker lite strøm og er komfortabelt.
Godt poeng. Jeg har også forsøkt å få ned forbruket på korte turer i butikken som bare er 1 km unna. Selv om bilen står i temperert garasje, så virker som om SOC faller 2 % på bare 2 km. Det ser ut til at MR reduserer forbruket ned til ca 25 kwh/100 km hvis jeg også reduserer kupevarmen. Hvis temp står i LAV og Auto så går viftene på fullt, så jeg må stille de på 16 grader eller skru ned viften. Synes det blir mye styr for liten gevinst. Var mye enklere på i3 der man kunne sette den i ECO Pro+.

Toalmar

Hvilket program er MR?
Jeg har 4 stk I+ / S / C / E.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Øyvind.h

Sitat fra: Toalmar på mandag 25. januar 2021, klokken 19:29
Hvilket program er MR?
Jeg har 4 stk I+ / S / C / E.
Etter E skal du få MR/Max range som valg. Bare å trykke enda en gang på programvelgeren.

Meeen..... Max range er noe herk å kjøre med synes jeg. Kanskje greit på korte turer i nabolaget, men gasspedalen er virkelig motstridig i MR :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jevel

Enig. Den går jo aktivt inn for å dytte i mot foten. For ikke å snakke om hvis man står i kø og skal starte opp igjen. :P

Toalmar

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 25. januar 2021, klokken 19:55
Sitat fra: Toalmar på mandag 25. januar 2021, klokken 19:29
Hvilket program er MR?
Jeg har 4 stk I+ / S / C / E.
Etter E skal du få MR/Max range som valg. Bare å trykke enda en gang på programvelgeren.

Meeen..... Max range er noe herk å kjøre med synes jeg. Kanskje greit på korte turer i nabolaget, men gasspedalen er virkelig motstridig i MR :D
Takk for informasjonen. Har MR jeg også :)
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

jevel

Kan vel legge til at med MR aktivert så vil bilen maks kjøre i registrert fartsgrense med mindre man tråkker veldig hardt på gasspedalen når man kjører manuelt, sånn at det kan være lurt å bruke cruisecontrol om man skal bruke det over lengre strekninger. ;)

Egil Fonn

Overrasket over hvor lite batteriet inaktivt varmes i kulde ved kjøring med skaphenger og høyt forbruk. Kjørte 60km i 10-15 kuldegrader. Forbruk 43kw/100km. Bilen var forvarmet og batteriet holdt ca +3 grader ved start og det samme etter 60km.
Parkerte bilen i 15 kuldegrader i 4 timer og batteri temp var sunket til ca -5 grader.
Tydelig at batteriet er dårlig isolert mot varme tap  :-1:
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

turfsurf

Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 04. februar 2021, klokken 06:58
Overrasket over hvor lite batteriet inaktivt varmes i kulde ved kjøring med skaphenger og høyt forbruk. Kjørte 60km i 10-15 kuldegrader.
I snitt trakk du da kanskje 25-30kW fra batteriet. Det som går til varme er da tap. Vet ikke hvor mye tap det er fra batteriet, men neppe mere enn 5%. Så da blir det under 2kW til oppvarming.

Tar tid å varme opp flere hundre kilo metall med 2kW. I tillegg er det da kontinuerlig kjøling fra omgivelsene med fartsvinden. Og hvis varmepumpen frakter varme fra batteriet til kupeen også, så er det kanskje ikke så rart.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Maxwell_400

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. februar 2021, klokken 07:12
Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 04. februar 2021, klokken 06:58
Overrasket over hvor lite batteriet inaktivt varmes i kulde ved kjøring med skaphenger og høyt forbruk. Kjørte 60km i 10-15 kuldegrader.
I snitt trakk du da kanskje 25-30kW fra batteriet. Det som går til varme er da tap. Vet ikke hvor mye tap det er fra batteriet, men neppe mere enn 5%. Så da blir det under 2kW til oppvarming.

Tar tid å varme opp flere hundre kilo metall med 2kW. I tillegg er det da kontinuerlig kjøling fra omgivelsene med fartsvinden. Og hvis varmepumpen frakter varme fra batteriet til kupeen også, så er det kanskje ikke så rart.

Du får se positivt på det, lav indremotstand i batteri. Ser på Jaguaren at selvoppvarmingen øker når SOC synker, antar det har med indremotstand å gjøre. Skal ta en måling av indremotstand vs. SOC vs. batteritemperatur når jeg har fått oversikt over alle relevante variabler fra OBD pluggen.
EQC har kanskje ikke super thermo pastaen verdt 130000,- heller, det må jo være noe superspesiell karbon, nano lurium.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

turfsurf

Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 04. februar 2021, klokken 08:46
EQC har kanskje ikke super thermo pastaen verdt 130000,- heller, det må jo være noe superspesiell karbon, nano lurium.
Er nok unobtanium
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA