Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarme

Startet av Egil Fonn, søndag 03. januar 2021, klokken 11:51

« forrige - neste »

Egil Fonn

#30
I-Pace har et isolert batteri som holder godt på varmen ja :+1: 
Eqc tar ikke restvarme fra batteriet så lenge det bare holder +3 grader.
Isolering av batteri og varme/kjøle rør burde vært obligatorisk på elbiler som går mye i kaldt klima.
Et godt isolert batteri gir potensiale for større uttak av rest varme til kupe. Dessuten vil det holde flere timers parkering uten at det blir nedkjølt.
Eqc varmer batteriet aktivt om det blir tilstrekkelig nedkjølt. (avhengig av batteri temperatur, kjøre modus eller navigering til hurtiglader.)
Pøse varme på batteriet for at den etterpå skal gå rett til kråkene pga dårlig isolering blir for  dumt..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Stikkkontakt

#31
Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 04. februar 2021, klokken 20:25
I-Pace har et isolert batteri som holder godt på varmen ja :+1: 

Jeg sammenligner min I-Pace hver helg med flere Audier på vei til hytta. Om sommeren er forbruket ganske likt, men om vinteren bruker Jaguaren betydelig mindre. Forskjellen øker jo kaldere det blir. Jeg har hatt 49% SOC ved ankomst på det verste. E-Troner er ved mange tilfeller bare 40% etter samme kjøreturen. Da snakker vi 20" på begge. Jaguaren min har for øvrig tunge felger med Hakka R2. Jeg har hatt leiebiler med originalhjul med Conti. De bruker merkbart mindre.

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 04. februar 2021, klokken 21:11
Om sommeren er forbruket ganske likt, men om vinteren bruker Jaguaren betydelig mindre. Forskjellen øker jo kaldere det blir.
La merke til det samme med i3en vs I-Pace. Kjørte begge bilene opp til hytta flere ganger nå i januar. Forbruket til i3 økte mye mere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Amperaen min går omtrent like langt om sommeren, men om vinteren går jaguaren min mye lengre.

Egil Fonn

Merket meg også at I-Pace hadde relativt lite ekstra forbruk i kulde  :+1:
Dette vil være tendensen på alle store elbiler som har et høyt forbruk til framdrift. I kulde blir prosent energi som går til oppvarming av kupe mye høyere på små elbiler med lavt forbruk til framdrift.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

jevel

Har nå eksperimentert litt mer forvarming av bilen og ser at den begrenser power overraskende fort når det er under 0 grader.

Når jeg forvarmer uten å være tilkoblet lader så har jeg redusert power selv om jeg har god lunk inne i bilen. Med bilen tilkoblet lader og strøm tilgjengelig så har jeg 100 % power etter tilsvarende varmetid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA