Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarme

Startet av Egil Fonn, søndag 03. januar 2021, klokken 11:51

« forrige - neste »

Egil Fonn

Lager en egen tråd om dette temaet hvor vi kan dele erfaringer om hvordan dette fungerer i ulike forhold.

Noen konklusjoner fra erfaringer hit til.
Batterivarme effekt ca 7,5kw. (muligens er høyere effekt mulig)
Eqc varmer batteriet ved oppstart av klima når tilkoblet. Det er avhengig av effekt på lade punkt og temperatur hvor mye varme den gir batteriet ved 30min klima.
Prioriterer 1: Kupe klima. 2: Lading til valgt Batteri %  3: Temperering av batteri.
Ved streng kulde eller bruk av lav effekt lader bør forhånds innstilling av reisetidspunkt velges. Da startes varming av batteri før varming av kupe.

Skal man få batteriet varmt nok til hurtiglading (110kw) bør en velge naviger til ladestasjon. Da regner bilen ut, avhengig av avstand og temperatur i batteriet hvor mye effekt og når den skal starte varmingen. Er det kaldt og kort avstand til lader klarer den uansett ikke varme batteriet nok.
Om det bare kjøres uten at bilen får info om at den skal lades brukes eventuell restvarme fra drivlinje og batteri til oppvarming av kupe. Den vil da tillate lavere temp i batteri enn om den skal til lading og resultatet blir lav ladehastighet.

Vær ellers klar over at ved bruk av navigasjon vil bilen foreslå lade stopp underveis. Da aktiveres batteri varming for optimal lade hastighet.
Bilen foreslår ikke alltid de laderne med høyest effekt eller de som fører ønsker å lade på. Resultatet blir unødvendig forbruk til batterivarming til lade stopp du kanskje ikke gjennomfører.
Ved lading på 50kw lader trengs som regel ikke batterivarming for optimal lade hastighet. (unntak om batteri er veldig nedkjølt)

Dagens erfaring: Passe kaldt batteri. Parkert i -7 grader  i 2 døgn på fjellet. Kjørte i E modus og registrerte ikke ekstra forbruk til batterivarming. Etter ca 15 min kjøring satte jeg over i S modus. Da økte forbruket med nærmere 10kw/t.  Total 12,5kw/t (se foto) Prosent power var ved oppstart redusert til 80%. Når foto tatt var den oppe 90%. Når %power var nådd 100% var batterivarming ikke lenger aktivert i S modus heller. Konklusjon: I S modus klimatiseres kaldt batteri for høyere temperatur og ytelse.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

haggen

Takk for mye nyttig info, har ikke fått min bil enda så dette er info som er veldig verdifullt for meg. Lurer på en ting, hvis navi legger opp ladestopp i planlagt rute, er det ikke mulig å fjerne/endre dem slik at bilen ikke tvinger forvarming av batteriet unødvendig? Eventuelt legge opp sine egne valgte ladestasjoner og få oppvarming der? Hvis man planlegger å lade på treghurtig ladding så kan en vel bare legge den inn som en mellom destinasjon i stedet for en ladestasjon for å også unngå oppvarming av batteri der?
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

Egil Fonn

Parkert på fjellet et døgn i kuling og 13-14 kalde. Ved oppstart kalkulerte BMS bort 5% batteri. (fra 60-55%soc)
Max power indikator ca 50%.  Prosent power begrensning til 60%. Kjørte i E modus men bilen tillot ikke så kaldt batteri og varmet det til Prosent power viste 80%
Konklusjon: Om batteriet blir kaldt nok varmes det i E modus også.
Foto:Ikke helt i fokus..  Kaldt batteri med effekt begrensning og høyt forbruk 13,73 kw/t til kupe og batterivarming.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Skulle bildet vise forbruk på 13,7 kwh/t ? Ser bare 20,8 kwh/100 km som er veldig lavt.

Egil Fonn

Sitat fra: Trond.m på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:30
Skulle bildet vise forbruk på 13,7 kwh/t ? Ser bare 20,8 kwh/100 km som er veldig lavt.
På foto: Bilen triller nå i d+ i 66km/t. Forbruk i forbruksmåler viser da kun forbruk uten framdrift eller regenerering 20,8kw/100km. Dette blir utregnet 20,8kw/100=0,208 x 66km/t = 13,728kwh.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#5
Ok, nå ser jeg. Da skal jeg teste det. Men det du leser av er jo inkludert kupevarme, så hvor mye som går til batterivarme vet vi ikke med mindre man enkelt kan slå av ac / varme . Det kan man vel ikke, men slår man ned temperaturen et par grader og ser hvordan forbruket endres ?  Og skjermen som viser forbruk i % klarer vel heller ikke å skille batterivarme fra kupevarme, for det er vel de samme 2 PTC elementene som benyttes.

Skulle gjerne forstått litt mer av hvor energien havner. Har sett enormt høye verdier på 40-45 kwh/100 km på turer på et par mil de siste dagene med 10 kuldegrader. Dette på tross av at bilen står i temperert garasje på ca 5 grader.   Men i går satte jeg temp til min. siden jeg bare skulle kjøre 2 km til butikken med ytterklær på. Da ble forbruket 24 km/100, mao 50 % mindre. Så en heat off knapp på sånne turer vært greit. Men kanskje det enkleste er å bruke en nøkkel til korte turer (med redusert varme) og en til langtur ?
Mottar gjerne tips. Jeg vet at det ikke betyr all verden in penger, men jeg er prinsippielt imot å fyre for kråka  ;)

Øyvind.h

Trykk viften nedover til det står av. Vipps er klimaanlegget avslått :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 10. januar 2021, klokken 08:53
Trykk viften nedover til det står av. Vipps er klimaanlegget avslått :)
Takk for tips men det fungerer litt dårlig uten vifte.
Har faktisk det samme behovet om sommeren også. Da står bilen i kald garasjekjeller. Hvis det er 20 varmegrader ute, så er det plagsomt at det pøses på med varme helt til sensoren forstår at det faktisk er varmt ute.
Leaf hadde en enkel knapp for å slå av oppvarming, men uten at viften ble slått av.

Egil Fonn

Deaktiver A/C og skru temp til minimum. Da får du kun frisk luft i inn. Denne innstillingen bruker jeg mye om sommeren.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#9
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 10. januar 2021, klokken 09:47
Deaktiver A/C og skru temp til minimum. Da får du kun frisk luft i inn. Denne innstillingen bruker jeg mye om sommeren.
Godt tips 😊
Men slår den av både varme og kjøling ? Men det kan jeg jo enkelt teste.

Egil Fonn

Ja. Det slår av varme og kjøling.
Batterivarming ser ut til å ha 7,5kw effekt. Men bilen har to ptc elementer på 7,5kw hver som kan brukes kun til kupe ved aktivering av defrost knappen. Antar at det ene av disse to brukes til batterivarme ved behov. Tviler på den har to 7,5kw  ptc  + en 7,5kw  til batterivarming
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#11
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 10. januar 2021, klokken 10:24
Ja. Det slår av varme og kjøling.
OT men....Er du sikker på at AC knappen slår av varme. Jeg registrerte ingen forskjell da jeg testet den. Jeg er også usikker på hvordan AC knappen virker. Jeg får ingen melding i displayet. Instruksjonsboken er heller ikke til noen hjelp, for der er det vist en annen knapp for luftfordeling på samme plass som AC knappen av/på 😮.  Slik jeg tolker dokumentasjonen skal kontroll-lampen lyse hvis funksjonen er aktiv. Skal AC da knappen lyse ved normal drift ?

Egil Fonn

#12
Nei. AC knappen slår av kjøling/ lufttørking. Stille temp på minimum slår av varme. Så stiller du viften på ønsket friskluft mengde. Du kan også velge hvor luften skal blåse i klima menyen.
Ja det lyser rødt når aktivert.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

#13
Batteri temperatur.
Dessverre ingen direkte visning av batteri temperatur i Eqc. Max power indikator gir en god indikasjon når batteri temp blir under 5 grader. Ved lav soc vil Max.Power falle selv om batteri temp er høy.
Følgende erfarings tall ved 50% eller høyere soc.
Batteri fra 5 grader = 100% Max.Power
Batteri 2 grader =  90% Max.Power
Batteri -7 grader = 65% Max.Power
Batteri -13 grader = 55% Max.Power
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#14
Takk for gode illustrasjoner. Det virker jo som om dette er en temperaturmåler, men kamuflert som «Max Power». Er det først ved lav SOC at skalaen endres (under 25 %) ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA