Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen

Startet av Dieselgubben, fredag 01. januar 2021, klokken 12:31

« forrige - neste »

k1

Marginen synker i form av billigere bil ut, men marginene øker også ved å øke volum ved at produksjonskost pr bil går enda lavere. Så dette er nok et balansespill Tesla kalkulert spiller på nå, med to nye giga fabrikker i up ramping stage.

jlan

Sitat fra: k1 på lørdag 14. januar 2023, klokken 18:50
Så dette er nok et balansespill Tesla kalkulert spiller på nå, med to nye giga fabrikker i up ramping stage.
Helt klart, og roboter kan ikke sies opp.  De kan nok omsettes til en viss grad, men det er dårlig butikk.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Marzo

Sitat fra: trondhla på lørdag 14. januar 2023, klokken 17:35
Jeg er sikker på at Tesla skal skivse konkurrentene litt her med dette prisdroppet. Tesla har gross margin på ca.30% eller noe for hver bil de selger, men nå dropper de til 15 til 20% eller noe.

Jeg ville nok vært litt mer bekymret. Tesla nedbemanner 10% av staben sin. Det er ikke for de ønsker ferie.
Tesla tar et dramatisk kutt i marginene sine, et er neppe for Elon ønsker å gi en gavepakke til nye kunder.
Aksjekursen har knapt beveget seg etter nyheten om en vesentlig priskutt.

Her er det nok mye grums som har bygget seg opp og mørke skyer i horisonten for verdensøkonomien.

Klykken

Husk at marginene som er oppgitt er for regnskapet i 2022. Dvs marginer for 2021 (på ca 30%). I fjor har de nok økt disse betraktelig, som tillater de å gå tilbake til 2021-priser og delvis lavere på noen modeller.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

scoot

Spennende å følge utviklingen på bruktmarkedet, spesielt for oss som vegret litt for å bestille før nyttår - kan jo se ut som det å vente faktisk kan lønne seg.

Ser jo at 21 modeller med 30k på telleren beveger seg mot 450k. Jeg tenker umiddelbart at disse modellene må lenger ned, spesielt med tanke på km - nyttelast - og at det nå er "kort vei" opp til en splitter ny bil. Med dagens litt tråe bruktmarked bør vel de eldste bilene med litt km ned mot 400k. 100k verditap på 2 år er jo regnet som normalt i et funksjonelt bruktmarked, men Tesla har jo alltids vært et unntak. Men er vel første gang ( noensinne ? ) man kan bestille en Tesla og få den levert på under 3mnd.
2009 Revai

Elektro12

Jeg kan ikke forstå at noen betaler over 300 for en brukt Y når man får ny for 456 og 529 tusen. Brukt er brukt, spesielt nå med økt nyttelast og kjapp levering.

HOFFERN342

Sitat fra: snakkesalig på fredag 13. januar 2023, klokken 12:36
Sitat fra: Electroelectro på fredag 13. januar 2023, klokken 12:17
Jeg forstår ikke helt og kanskje noen må forklare for meg her.
Koster ikke en performance eller LR akkurat det samme som før jul?
Jeg mener legger man på avgiftene er forskjellen på min P med vinterdekk på 8000kr.
Er det noe jeg ikke forstår ?
Ja, mest sannsynlig.
LR har gått ned ca 60.000
P har gått ned ca 20.000.
Sammenliknet med før nyttår, alle avgifter og omkostninger inkludert.
Vår P (hvit/sort) med 21 tommer vinterfelger er ned ca 15k totalt fra de 644k vi betalte.

Det er ikke for ille i mine øyne. Nå skal det sies at vi slapp leiebil i julen og over nyttår (som ville fort kostet oss 10k), da vi solgte bilen vår en måned i forkant. I tillegg til at vi fikk 10 000km med gratis superlading. I det store og det hele hadde vi nok sittet igjen med bortimot samme kostnad om ikke mer for vår egen del.

Tror nok det er verst for LR kjøperne der ute - da nedgangen er betydelig større.

Bil er derimot uansett et tapsprosjekt.. så man må heller se på den som et herlig gode du skal noen år og kose deg med, ikke som noe du skal investere i. Nedgang og oppgang i prisen er ikke uvanlig - selv om det akkurat i dette tilfellet var ganske heftig.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bjoris

Sitat fra: HOFFERN342 på mandag 16. januar 2023, klokken 11:46
Sitat fra: snakkesalig på fredag 13. januar 2023, klokken 12:36
Sitat fra: Electroelectro på fredag 13. januar 2023, klokken 12:17
Jeg forstår ikke helt og kanskje noen må forklare for meg her.
Koster ikke en performance eller LR akkurat det samme som før jul?
Jeg mener legger man på avgiftene er forskjellen på min P med vinterdekk på 8000kr.
Er det noe jeg ikke forstår ?
Ja, mest sannsynlig.
LR har gått ned ca 60.000
P har gått ned ca 20.000.
Sammenliknet med før nyttår, alle avgifter og omkostninger inkludert.
Vår P (hvit/sort) med 21 tommer vinterfelger er ned ca 15k totalt fra de 644k vi betalte.

Det er ikke for ille i mine øyne. Nå skal det sies at vi slapp leiebil i julen og over nyttår (som ville fort kostet oss 10k), da vi solgte bilen vår en måned i forkant. I tillegg til at vi fikk 10 000km med gratis superlading. I det store og det hele hadde vi nok sittet igjen med bortimot samme kostnad om ikke mer for vår egen del.

Tror nok det er verst for LR kjøperne der ute - da nedgangen er betydelig større.

Bil er derimot uansett et tapsprosjekt.. så man må heller se på den som et herlig gode du skal noen år og kose deg med, ikke som noe du skal investere i. Nedgang og oppgang i prisen er ikke uvanlig - selv om det akkurat i dette tilfellet var ganske heftig.

Sent from my iPhone using Tapatalk

TMY P vil falle som en stein på lik linje med TMY fra nivåene på slutten av 2022. Det vil ikke bli mange som er villig til å gi vesentlig mer for en TMY P vs LR. Bruktmarkedet er mye mer kynisk og rasjonelt enn nybilmarkedet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Elektro12 på mandag 16. januar 2023, klokken 10:53
Jeg kan ikke forstå at noen betaler over 300 for en brukt Y når man får ny for 456 og 529 tusen. Brukt er brukt, spesielt nå med økt nyttelast og kjapp levering.

Model 3 og Y har vist seg å vare lenge, men med tanke på garanti så er det jo en stor fordel med ny. Jeg tenker særlig støtdemperne er godt argument for å kjøpe ny. Men for 300.000 så hadde jeg kjøpt en brukt Model Y uten tvil (de eldste er fra 2021). Synes litt synd på han her som skal prøve å selge sin 1 måned gamle Tesla Model Y LR med vinterdekk for 618.000.....har nok fått sitt livs sjokk...og ikke gjort noe med det...
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=284662915&showContactInfo=true
Tesla Model Y                         2021-

Tesla91

Har en LR Y fra august 2021 (en av de første som ble utlevert). Betalte ca.500' inkl. vinterhjul den gang da det var en tidlig reservasjon. I skrivende stund har den gått ca.28'km. Vil anta at jeg kunne flippet den "raskt" på finn for 400-430'. Et verditap på +/- 100'k over halvannet år er ikke ille. I samme tidsrom har jeg tjent ca. 110k på bilen gjennom en bilgodtgjørelsesavtale med jobben! Så da tenker jeg at vi går i null totalt sett. Har heller ikke hatt noe vedlikehold på den og bilen ble "cashet ut", så ingen låneutgifter heller!.....

Er fornøyd med bilen selv om jeg har noen punkter som avventer service. Så denne blir nok kjørt frem til like før garantien går ut og byttet mot en ny. Tipper jeg kan få 300'+ for den om 2-2.5 års tid og kjøpe en ny med 100-150 i mellomlegg (som jeg igjen vil ha tjent inn og vel så det på avtalen med jobben frem til ny bil skal handles). No worries  8)

Men jeg føler med alle de som har gått for full belåning på biler før prisnedgangen. Om man tar en rask titt i brønnøysundregisteret når man står på en SUC, vil man se at DNB eier de aller fleste bilene og vel så det. Tenk å sitte med 100-200' mer i lån på bilen enn hva man vil få for den i dagens bruktmarked. Må være kjedelig om man plutselig skulle trengt mer kapital eller lommeboken går i resesjon...

hemi

mtp på hvor mye rust 2019/2020 modeller av model 3 har nå... vil nok dette komme som en rakett inn fra siden også når man velger brukt vs ny.

kollega sin 2019 må inn for rustbehandling og lakk, betalt av egen lomme, det er dyrt.

hELgenen

Sitat fra: hemi på mandag 16. januar 2023, klokken 13:33
mtp på hvor mye rust 2019/2020 modeller av model 3 har nå... vil nok dette komme som en rakett inn fra siden også når man velger brukt vs ny.

kollega sin 2019 må inn for rustbehandling og lakk, betalt av egen lomme, det er dyrt.

Hvordan kan det ha seg?
Er det ikke garanti på 2019 modeller som dekker slikt?

Husker jeg hadde en opel astra i sin tid som etter et par år viste bobler under lakk enkelte steder..De tok den inn og lakkerte alt på nytt...Ingen spørsmål..

Daniel_0007

Sitat fra: hELgenen på mandag 16. januar 2023, klokken 13:54
Sitat fra: hemi på mandag 16. januar 2023, klokken 13:33

Hvordan kan det ha seg?
Er det ikke garanti på 2019 modeller som dekker slikt?

Husker jeg hadde en opel astra i sin tid som etter et par år viste bobler under lakk enkelte steder..De tok den inn og lakkerte alt på nytt...Ingen spørsmål..

Tesla sier det skyldes steinsprut, spesielt på de som ikke gadd å installere skvettlapper på 2019 modellene(tesla ettersendte i posten) de har i hvert fall ingen sak men man kan involvere naf og forbrukerområdet, krangle med tesla og håpe det går igjennom eller gjøre det enkle å betale ut av egen lomme. I tillegg så finnes 2019/20 modeller som har passert 100 000 og ikke har garanti lenger kun på batteri.
Model 3 2019 LR Rwd

Vaduz

Sitat fra: Elektro12 på mandag 16. januar 2023, klokken 10:53

Vurderer faktisk brukt selv da software ofte prises omtrent gratis, samt at de eldre bilene har parkeringssensor, radar og oppvarmet ratt. På mange måter bedre bilder:)

Vaduz

Forresten litt trist at etter alle de årene tråden har eksistert, så setter endelig tesla ned prisen, men da vil ikke dieselgubben ha den lenger for den er for «billig» :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA