Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)

Startet av vinterdekk, søndag 20. desember 2020, klokken 11:14

« forrige - neste »

vinterdekk

Takk for mange gode svar. Neida, følte meg ikke beskjemt annet enn at jeg burde fått med meg svaret lenger opp litt bedre. Dette er en rute svært mange i Troms er godt kjent med så dette vil stå seg som en nyttig tråd. Vi kjører denne veien både på sommer som vinter, men på sommeren som alternativ rute videre til øst-Finnmark. :)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Kamuflars

Fortum har vel en 50kW-lader i Sirkka, men det er jo nesten ved Levi, så den er ikke veldig nyttig i denne sammenhengen. Karesuvanto (Finland) burde absolutt hatt en lynlader; ikke bare for trafikken på E8, men også for trafikken sørover fra Kautokeino mot Norrland. Nå bygges jo endelig E10 i Norrland ut med hurtigladere også, så en ladestasjon mellom Kautokeino og Kiruna/Puoltikasvaara er naturlig.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

RJK

Sitat fra: Kamuflars på tirsdag 22. desember 2020, klokken 13:43
Fortum har vel en 50kW-lader i Sirkka, men det er jo nesten ved Levi, så den er ikke veldig nyttig i denne sammenhengen. Karesuvanto (Finland) burde absolutt hatt en lynlader; ikke bare for trafikken på E8, men også for trafikken sørover fra Kautokeino mot Norrland. Nå bygges jo endelig E10 i Norrland ut med hurtigladere også, så en ladestasjon mellom Kautokeino og Kiruna/Puoltikasvaara er naturlig.


Skal man til Levi, så er det fint til å fylle opp om man har ganske tomt batteri, spesielt om man kommer med varmt batteri, og så skal hjem samme dag.


Men tenkte som så at man gjerne bor på hytte/resort eller sted i området siden det er såpass langt unna, så da er nok saktelading ved anlegget eller ved hytta/bostedet det som blir mest benyttet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Fant denne siden, kanskje andre vet om denne allerede (jeg er som nevnt ikke besudlet med elbil ennå).

Finner både tekst, bilde og statusrapport fra tidligere besøkende ved ladepunktene på strekningen. https://charging.fi/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Kamuflars

2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

RJK

Enig, den ga flott info. Skal bookmarkes. Ser at ved hotellet har de to lokasjoner, der den ene har 1x HPC (100 kW), 3x 50 kW og 2x 22 kW, mens den andre har 2x 50 kW, 4x 22 kW og 2x 4 kW.


Det er ganske bra utrustning...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: Kamuflars på tirsdag 22. desember 2020, klokken 13:43
Fortum har vel en 50kW-lader i Sirkka, men det er jo nesten ved Levi, så den er ikke veldig nyttig i denne sammenhengen. Karesuvanto (Finland) burde absolutt hatt en lynlader; ikke bare for trafikken på E8, men også for trafikken sørover fra Kautokeino mot Norrland. Nå bygges jo endelig E10 i Norrland ut med hurtigladere også, så en ladestasjon mellom Kautokeino og Kiruna/Puoltikasvaara er naturlig.

Apropo Karesuvanto/Karesuando, i PlugShare ser jeg en kommende CCS/Chademo lader rett over på svensk side.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Jeg ser at det er utlyst hurtiglading, jeg tolker det er ganske likt utbygging i Norge med Enova. Om ingen utbyggere melder seg blir det utlyst på nytt senere. Så det kan ta alt fra måneder til år før denne laderen i Karesuando er i bruk?

https://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/Nationellt/2021-01/trafikverket-erbjuder-ekonomiskt-stod-till-snabbladdare-for-elbilar/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Asbjornel

#23
Ser jo ut som at det skal bli bra i Sverige om alt med skiftenøkkel kommer før sommeren.
Vi får krysse fingrene for at det er på plass når grensene åpnes.
Skogvatn på norsk side nær Narvik er vel planlagt til sommeren. Får håpe noen i nærheten holder oss oppdatert så vi vet når den kommer. 🙂

vinterdekk

#24
Blir nok en lang omvei alt etter hvor man starter kjøreturen å kjøre via Skogvatn. Men Nordkjosbotn til Karesuando er ett strekk på 201 km med en stigning opp mot Kilpisjarvi man bør ha en buffer for, så absolutt framsteg når denne ladestasjonen kommer. Og slik det ser ut nå kan man absolutt ikke avskrive nord Sverige nå, mens nord Finland nok fortsatt er litt utfordrende for gjennomkjøring og familieferie for meg om jeg skal overføre bilvanene våre til framtidig elbil.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Asbjornel

Ja. Nord i Finland må man basere seg på mye type 2. Så da er det enklest å ha base i Norge og kjøre igjennom, eller så bør man sikte på overnatting for topping av batteri.
Det er jo kommet greit med ladere nær finskegrensen på norsk side. Og en til kommer jo i sommer, Utsjoki.

vinterdekk

#26
Jeg ser at K-gruppen eier ett eget ladenettverk. https://yle.fi/uutiset/osasto/news/electric_vehicle_charging_network_set_to_expand_quickly/11911996

SitatFor several years, the K-Group has had its own K-Charge network, which has charging points across Finland, mostly outside large grocery stores. The K-Group says that it is Finland's largest fast-charging network.

"This year, we plan to install 20 new charging stations with basic charging, fast charging and hypercharging," said Tom von Bonsdorff, Director of K-Charge.

Om K-Market på Kilpis hadde fått hurtigladere fra egen kjede hadde det løst mye. http://www.kilpishalli.fi/eng

Fant ladekart her. https://k-lataus.fi/

Men Rovaniemi er nordligste lokasjon per nå.

Pressemeldig og mer detaljer vedr. utbygging i 2021. https://k-lataus.fi/ajankohtaista/k-lataus-kasvaa-vuoden-2021-aikana-kahdellakymmenella-uudella-latausasemalla/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Kamuflars

Det trengs en lader i Ivalo; Hesseng-Sodankylä kan bli i lengste laget for mange biler.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

RJK

En lang omvei (183 km ekstra), men lader i Karasjok er jo et alternativ til det kommer en lader der. Da går du ned til 261 på første strekket, til 314 km som siste og lengste strekket.

Er riktignok kjedelig å kjøre omtrent 2 timer til sammen i omveiskjøring bare for å være sikker på å rekke frem. Så enten bør det bli en bil som klarer minst 400 km i streng Finnmarkskulde, eller revurdere om det er verdt turen med eller uten detour.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Kan anbefale FinlandTony på youtube i denne sammenhengen, han kjører rett som det er mellom Utsjok og Sør-Finland (via Sodankyle mener jeg) i en Kia e-Niro. Men han tyner også rekkevidden maks, i relativt lett pakket bil, på veier der han kjenner alle svingene.

Helt enig ang. hurtiglader/lynlader i Ivalo (/Inari) hadde åpnet veien nordover fra Sodankyle(og Levi).
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA