Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange ganger i året bruker du hurtiglader?

Startet av Radiobil1, tirsdag 07. september 2021, klokken 12:33

« forrige - neste »

Radiobil1

Det snakkes mye om hurtigladere, og det er for få, særlig i midt- og Nord Norge. Men også i Sør Norge, særlig i ferier.

Men hvor ofte bruker du dem? Har du flere biler så legg inn samlet antall for alle biler.
Hvis du stemmer får du se resultatene  :+1:

DeepFu

Det blir egentlig litt skjev fordeling. Det kan gå 5-8 måneder hvor jeg ikke bruker hurtiglader i det hele tatt, men så kommer ferien, og plutselig er det 44 ggr på en måned..
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

JorgenM

Hurtigladet null ganger på begge bilene i år (med unntak av ved henting av i3, men det er spesialtilfelle).
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

goggo

#3
Blir nok rundt 40 ganger i året, og da kjører jeg totalt ca 25000 km/år med en bil med "lite" batteri.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

gausel

480 h-ladinger :7 år blir vel 68+/år.  200000km.

Sent fra min moto x4 via Tapatalk

Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

RJK

Svarte 10-30, og har 16k i året på forsikringen. Men så kjører jeg som regel på tur når jeg kjører, og så kommer ferien i tillegg, så mulig jeg og kunne satt høyere. Men var godt med slingringsmonn der... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radiobil1

Hvis du har stått i kø for å få ladet, er dette kun i ferien eller når det ikke er ferie og mange på veien?


Oppfører folk seg ok, eller mangler det litt ladeskikk og bruk?

RJK

Stort sett stått som eneste i kø når jeg har ankommet til et sted med kø, og de gangene det har kommet biler etter, så har det virket å være folk som respekterer køa, eller kjører videre om de ikke orker vente.

Det eneste jeg har reagert på, er når folk i sakteladende biler, som i biler som ikke kan utnytte lynladere, likevel lader på lynladeren. Men siden man ikke vet om det er pga den som først ble ledig, den andre fikk de ikke til å funke, fordi de har blitt fortalt at det går raskere på disse eller ikke skjønner forskjellen, så er det liten grunn til å bli irritert. Selv om man nok likevel blir det innerst inne.

Men da går det an å snakke med de, og prøve å fiske ut info. Og så får man heller være den som deler kunnskap, så velger man kanskje riktig lader neste gang.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radiobil1

Så det er få eller ingen som er plaget av kø, flott hvis det stemmer, men er det sånn?

goggo

Av mine ca 40 ladinger måtte jeg vente 5 til 10 minutter et par ganger.
Og en gang valgte jeg å kjøre til neste ladestasjon på grunn av kø. Det var hos BKK i Odda, og det var vanskelig å finne ut av hvor stor ladekøen egentlig var da det var fullt kaos av biler som lette etter parkering på den parkeringsplassen der laderne sto helt innerst.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

THE

Hadde vel ca 25 hurtigladinger i ferien. 9 kommersielle ladinger og resten på Tesla superlader. Første kommersielle var på Brekstad på en ladestasjon med en enkelt 50 kW lader. Ledig da jeg koblet til, men flere biler var bortom i løpet av de ca 20-25 minuttene jeg sto der. Andre kommersielle lading var i Sandnessjøen der det var fullt og en bil i kø før meg. Mange biler som sto i kø bak meg da jeg fikk koblet til. Ladet på Tesla på Grong, og der var det flere biler i kø på Recharge og mange ledige på Tesla. På tur til Brekstad passerte jeg Dombås der det var mye ledig på Tesla og kø langt ut på parkeringsplassen av andre elbiler. Hadde allerede planlagt med å lade på Berkåk i stedet for Dombås for å slippe unna kaoset der. Ellers ladet jeg resten av de kommersielle hurtigladingene i Finnmark uten kø hverken på Tesla  eller Ishavsveien, og på lynlader på Mørkved før jeg skulle kjøre sørover Kystriksveien. Stort behov for hurtig/lynladere langs Kystriksveien, men det kommer før neste sommersesong ser det ut til. I Kirkenes var begge 50 kW laderne opptatt og det kom en ny bil når jeg skulle avslutte lading.

I takt med gjenåpning av samfunnet så ser jeg også at mitt behov for hurtiglading øker igjen, så kjekt å se at det har dukket opp mange nye ladestasjoner, både Tesla og kommersielle lynladere, det siste halvannet året.

Tettere nettverk av ladere gir mye mer fleksibilitet ved lading. Kombinasjonen av biler med lengre rekkevidde, raskere lading og flere ladestasjoner håper jeg vil gjøre at vi slipper alt for mange ladekaos-situasjoner fremover, men samtidig vil jo flere og flere ha elbil som eneste bil eller som hovedbil og dermed være avhengig av hurtiglading på ferieturer. Nå er det jo ikke alle som kjører 6500 km i løpet ferien slik vi gjorde i sommer, og der vi på turen til og fra Øst-Finnmark bare hadde lademulighet ved to overnattinger, og da bare noen få timer på 10A stikkontakt begge gangene. Med bedre tilbud av destinasjonslading hadde jeg kunnet droppe mange av hurtigladingene på turen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Radiobil1

Så ca 60% her ligger mellom 5 og 30 hurtigladinger pr år.

Mange har kjøpt hjemmelader og vi har fått biler som kjører lenger på en lading.

Er det mye ladekø utenom i ferier? Eller nærmer vi oss ok dekning i alle landsdeler? Tipper det ikke er tett nok ladenett nord for innlandet.

JRF

Sitat fra: Radiobil1 på tirsdag 14. september 2021, klokken 20:06
Oppfører folk seg ok, eller mangler det litt ladeskikk og bruk?

Hva er egentlig standarden er når det gjelder ladeskikk og bruk?

Har flere ganger vært borti biler hvor eieren er gått for å spise, el. og bilen står og blokkerer laderen i opptil 45 minutter etter at den er ferdig å lade.

Også er det biler som plutselig popper ut fra parkeringsplasser og sier at de var før deg i køen når du har stått der å ventet over en halvtime på en lader. Når du har stått tydelig ventende rett foran laderen mens de har bare stått på en ordinær parkeringsplass, ofte uten en gang å være i bilen før den som lader er ferdig. Det er like irriterende som folk som sender kona ut til fots for å "kapre" parkeringsplasser mens alle andre kjører rundt for å lete på fulle parkeringsplasser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA