Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: vinterdekk på søndag 20. desember 2020, klokken 11:14

Tittel: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: vinterdekksøndag 20. desember 2020, klokken 11:14
Noen som vet om det vil komme noen / finnes hurtigladere på strekningen mellom Troms og Levi/Yllas? Takk.
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: RJKsøndag 20. desember 2020, klokken 12:11
Det er nok temmelig tomt før Hullu Poro. Chargemap mener dog det finnes en mellom Muonio og Särkijärvi. Abetterroutplanner som ikke klarer beregne rute, sier dog i kartet at denne er ved Lapland Hotel, Olos. Det er 292 km, med noe stigning.


Finner deretter en i Rovanemi, men da er du allerede forbi...


Du finner og en lader ved Vihreäpysäkki, Pello som dog blir en "liten" detour. Ihvertfall i følge Chargemap og Ladekart.


Det finnes noen tregere ladere i mellom, så om du er heldig og får stå på en av disse eller tar det litt rolig, kan du rekke det med en Leaf med ca 62 kWh batteri. Eller du kan vurdere å leie deg en TM3 eller ice-bil.
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: vinterdekksøndag 20. desember 2020, klokken 13:09
Takk for tips om apps å sjekke ut. Ser at «noe» dukker opp på Kaaresuvanto, det er perfekt sted for pause og lading på den strekningen. Man pleier å være klar for toalett og matpause akkurat der. Tesla planlegger visst å bygge supercharger i Kaaresuvanto. https://www.tesla.com/no_NO/findus/location/supercharger/karesuvantosupercharger

Sant å si har jeg ikke elbil ennå, men listen over årsaker til å kjøre ladbar hybrid istedenfor ble litt kortere når de startet å bygge hurtigladere i Finnmark og koreanerne fikk godkjent hengervekt. Nevnte strekning virker fortsatt litt hard på vinteren, men ikke for Tesla-eiere når de bygger ut.
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: RJKsøndag 20. desember 2020, klokken 13:38
Ja, kan man stå litt, så er jo dette greit å ta med seg. Det er dog bare AC-ladere der, og kun noen svært få, 2 stk 11 kW i følge ladestasjoner.no. Det er nok ikke mer enn noen få mil ekstra man oppnår på en time eller deromkring. En hurtig eller lynlader hadde nok gjort seg for å få godt med strøm selv med bare en halvtimes pause.


For de med Tesla, og kanskje og kommer fra Tromsø eller så, så har man SuC ved Skibotn. Med en TMY/TM3 LR så burde dete være grei tur, da de og kan bruke CCS, mens en TMS/TMX må ha fått bygget om med støtte for adapter.


Det er vel de mest aktuelle bilene for en slik tur, selv om jeg ser og at Kona, E-Soul og E-Niro vil klare dette greit. Også den nye Ford Mustang Mach-E burde ikke ha for store problemer, ei heller nye BMW iX3.


Det er dog med litt forsiktig antydning at jeg ville vært skeptisk til å prøve med -Tron (ihvertfall 50-versjonen), EQC, i-Pace, Polestar 2 og XC40. Alle biler som burde klart en slik tur, men kanskje kommer til kort ihvertfall på denne tiden av året. Er jo ikke akkurat høsttemperaturer innover finsk territorium om dagene.


En sommerdag ville nok dette gått greit med alle de nevnte.


Ladestasjoner.no var forøvrig et bedre kart ser det ut til. Her planlagt reise med Kona:

https://www.ladestasjoner.no/kart/?lat=68.4490818&lng=22.4821031&location=false&name=Kaaresuvanto,%20Finland
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: Asbjornelsøndag 20. desember 2020, klokken 13:56
Mye 22kW type 2 i Finland. Kan fungere om man ikke trenger så mye lading på veien og kan planlegge inn en litt lengre middag på et stopp.
Ellers blir det jo omveier, men det kan hende at kjøring om Narvik eller Kautokeino gjør det enklere og tryggere ladeteknisk.
Abrp og plugshare de jeg også bruker mest som referanse siden de har grei oversikt over ladere og hastigheter.
Dersom du planlegger litt frem i tid kan du jo høre med finske forum eller finske elbilsider på Facebook om kurante tips på engelsk, siden finsk er litt vanskelig å forstå. Kanskje det finnes gode apper og betalingsløsninger man ikke vet om.
Ser at Narvik - Kalix kommer til å få god dekning snart. Kanskje det kommer mer i nordfinland mot sommeren
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: Asbjornelsøndag 20. desember 2020, klokken 14:08
Sitat fra: RJK på søndag 20. desember 2020, klokken 13:38
Er jo ikke akkurat høsttemperaturer innover finsk territorium om dagene.
Dette er jo noe å være obs på. Man kan ende opp med veldig treg lading på kaldt batteri. Og rekkevidden er ikke helt som på sommeren. Det betyr også at det kan bli lange køtider om det er flere biler enn kontakter.
Det er vel her Tesla har et forsprang, med mange blåser i passelig avstand fra hverandre uten at jeg vet noe særlig mer om deres dekning i Finland. Men vurderer en tur selv til Levi nordfra. Om det blir i 21 eller 22 gjenstår jo å se da...
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: RJKsøndag 20. desember 2020, klokken 14:16
Sitat fra: Asbjornel på søndag 20. desember 2020, klokken 14:08
Sitat fra: RJK på søndag 20. desember 2020, klokken 13:38
Er jo ikke akkurat høsttemperaturer innover finsk territorium om dagene.
Dette er jo noe å være obs på. Man kan ende opp med veldig treg lading på kaldt batteri. Og rekkevidden er ikke helt som på sommeren. Det betyr også at det kan bli lange køtider om det er flere biler enn kontakter.
Det er vel her Tesla har et forsprang, med mange blåser i passelig avstand fra hverandre uten at jeg vet noe særlig mer om deres dekning i Finland. Men vurderer en tur selv til Levi nordfra. Om det blir i 21 eller 22 gjenstår jo å se da...


Sjekket SuC-kartet, og det ser dårlig ut også med destinasjonsladere. Ser jo ikke ut som de som vises i ladestasjoner.no sitt kart er disse. Men det vil nok hjelpe på med en SuC ved Karesuvanto, som trådstarter viser til. Nok en grunn til å regne inn en TM3/TMY eller en brukt av de større, fremfor andre merker. Om dette er turer som tas mer eller mindre jevnlig.


Men tror nok spesielt finnene vil satse litt mere, uten at jeg har grunnlag for påstanden. Vil tro dette er strekninger som er interessante for finner som vil til Tromsø eller rundtur på nordkalotten, selv om ruta langs Kautokeino nok vil være mest populær. Og kanskje turen om Narvik og Lofoten og vil ha endel høyere turisttrafikk.
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: vinterdekksøndag 20. desember 2020, klokken 14:31
Sitat fra: RJK på søndag 20. desember 2020, klokken 14:16
Men tror nok spesielt finnene vil satse litt mere, uten at jeg har grunnlag for påstanden. Vil tro dette er strekninger som er interessante for finner som vil til Tromsø eller rundtur på nordkalotten, selv om ruta langs Kautokeino nok vil være mest populær. Og kanskje turen om Narvik og Lofoten og vil ha endel høyere turisttrafikk.

Det er veldig mange nordmenn i Levi når skolene har vinterferie også. Det er det nærmeste nordlendinger kan oppleve skidestinasjoner som kan minne om Hafjell, Trysil og Åre.

Finlendere har veldig ofte chuko på stolpe med sikring for motorvarmer har jeg sett, det kan nok hjelpe litt for destinasjonsladding.
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: RJKsøndag 20. desember 2020, klokken 14:44
Nå er det rimelig gode skianlegg langs Riksgränsen litt vest for Kiruna. Om man synes Narvik er for avansert/skummelt. Og bakkene i Tromsø og Harstad for pinglete og for små anlegg.


Men takk for opplysning om anlegg lengre nord.
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: vinterdekksøndag 20. desember 2020, klokken 23:05
Lapland Hotels Olos litt forbi Mounio har visst nok 50kwh ladere, om disse er tilgjengelig for de som er på vei videre? Avstanden mellom Nordkjosbotn/Kåfjord og hotell Olos er omkring 300 km.
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: RJKsøndag 20. desember 2020, klokken 23:10
Sitat fra: vinterdekk på søndag 20. desember 2020, klokken 23:05
Lapland Hotels Olos litt forbi Mounio har visst nok 50kwh ladere, om disse er tilgjengelig for de som er på vei videre? Avstanden mellom Nordkjosbotn/Kåfjord og hotell Olos er omkring 300 km.


292 km som jeg skrev i første svaret... ;)
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: vinterdekksøndag 20. desember 2020, klokken 23:21
Sitat fra: RJK på søndag 20. desember 2020, klokken 23:10
292 km som jeg skrev i første svaret... ;)

Beklager, det var dumt av meg.
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: RJKsøndag 20. desember 2020, klokken 23:28
Fort gjort, når man blir ivrig. Men ingen problemer. Var ikke meningen å være frekk, som du ser av smileyen, selv om jeg påpekte at den var nevnt allerede.


:)
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: Ellemellemandag 21. desember 2020, klokken 10:02
292 km er omtrent 300 km, som han skrev. Og du svarte ikke på spørsmålet heller, bare pirket på noe meningsløst. 

Men ja, denne laderen er åpen for alle.

Last ned appen Plugit Cloud så får du oversikt over disse laderne, og mange flere i Finland.
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: RJKmandag 21. desember 2020, klokken 10:27
Poenget var at laderen var allerede nevnt i mitt første innlegg, som og er trådens første svar. Det var derfor ingen ny info, bare at han glemte at jeg allerede hadde nevnt den.  Jeg gjorde oppmerksom på det, i det jeg annså som en vennlig tone og uten å være frekk. Smileyen var for å understreke at det var bare en liten reminder om det, og ikke ment som noe annet.


Svaret hans fikk meg til å tro han ble mer beskjemt enn nødvendig, derav min forrige kommentar. Men denne delen får for mye oppmerksomhet, så stopper derved den delen.


Takk for info om Plugit Cloud. Vet du om de har ladekart på web, eller er det bare appen som kan brukes.
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: vinterdekkmandag 21. desember 2020, klokken 18:00
Takk for mange gode svar. Neida, følte meg ikke beskjemt annet enn at jeg burde fått med meg svaret lenger opp litt bedre. Dette er en rute svært mange i Troms er godt kjent med så dette vil stå seg som en nyttig tråd. Vi kjører denne veien både på sommer som vinter, men på sommeren som alternativ rute videre til øst-Finnmark. :)
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: Kamuflarstirsdag 22. desember 2020, klokken 13:43
Fortum har vel en 50kW-lader i Sirkka, men det er jo nesten ved Levi, så den er ikke veldig nyttig i denne sammenhengen. Karesuvanto (Finland) burde absolutt hatt en lynlader; ikke bare for trafikken på E8, men også for trafikken sørover fra Kautokeino mot Norrland. Nå bygges jo endelig E10 i Norrland ut med hurtigladere også, så en ladestasjon mellom Kautokeino og Kiruna/Puoltikasvaara er naturlig.
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: RJKtirsdag 22. desember 2020, klokken 15:46
Sitat fra: Kamuflars på tirsdag 22. desember 2020, klokken 13:43
Fortum har vel en 50kW-lader i Sirkka, men det er jo nesten ved Levi, så den er ikke veldig nyttig i denne sammenhengen. Karesuvanto (Finland) burde absolutt hatt en lynlader; ikke bare for trafikken på E8, men også for trafikken sørover fra Kautokeino mot Norrland. Nå bygges jo endelig E10 i Norrland ut med hurtigladere også, så en ladestasjon mellom Kautokeino og Kiruna/Puoltikasvaara er naturlig.


Skal man til Levi, så er det fint til å fylle opp om man har ganske tomt batteri, spesielt om man kommer med varmt batteri, og så skal hjem samme dag.


Men tenkte som så at man gjerne bor på hytte/resort eller sted i området siden det er såpass langt unna, så da er nok saktelading ved anlegget eller ved hytta/bostedet det som blir mest benyttet.
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: vinterdekktirsdag 22. desember 2020, klokken 21:52
Fant denne siden, kanskje andre vet om denne allerede (jeg er som nevnt ikke besudlet med elbil ennå).

Finner både tekst, bilde og statusrapport fra tidligere besøkende ved ladepunktene på strekningen. https://charging.fi/
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: Kamuflarstirsdag 22. desember 2020, klokken 23:56
Den siden var fin!  :+1:
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: RJKonsdag 23. desember 2020, klokken 01:32
Enig, den ga flott info. Skal bookmarkes. Ser at ved hotellet har de to lokasjoner, der den ene har 1x HPC (100 kW), 3x 50 kW og 2x 22 kW, mens den andre har 2x 50 kW, 4x 22 kW og 2x 4 kW.


Det er ganske bra utrustning...
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: vinterdekksøndag 11. april 2021, klokken 12:23
Sitat fra: Kamuflars på tirsdag 22. desember 2020, klokken 13:43
Fortum har vel en 50kW-lader i Sirkka, men det er jo nesten ved Levi, så den er ikke veldig nyttig i denne sammenhengen. Karesuvanto (Finland) burde absolutt hatt en lynlader; ikke bare for trafikken på E8, men også for trafikken sørover fra Kautokeino mot Norrland. Nå bygges jo endelig E10 i Norrland ut med hurtigladere også, så en ladestasjon mellom Kautokeino og Kiruna/Puoltikasvaara er naturlig.

Apropo Karesuvanto/Karesuando, i PlugShare ser jeg en kommende CCS/Chademo lader rett over på svensk side.
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: vinterdekksøndag 11. april 2021, klokken 12:54
Jeg ser at det er utlyst hurtiglading, jeg tolker det er ganske likt utbygging i Norge med Enova. Om ingen utbyggere melder seg blir det utlyst på nytt senere. Så det kan ta alt fra måneder til år før denne laderen i Karesuando er i bruk?

https://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/Nationellt/2021-01/trafikverket-erbjuder-ekonomiskt-stod-till-snabbladdare-for-elbilar/
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: Asbjornelsøndag 11. april 2021, klokken 16:14
Ser jo ut som at det skal bli bra i Sverige om alt med skiftenøkkel kommer før sommeren.
Vi får krysse fingrene for at det er på plass når grensene åpnes.
Skogvatn på norsk side nær Narvik er vel planlagt til sommeren. Får håpe noen i nærheten holder oss oppdatert så vi vet når den kommer. 🙂
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: vinterdekksøndag 11. april 2021, klokken 16:37
Blir nok en lang omvei alt etter hvor man starter kjøreturen å kjøre via Skogvatn. Men Nordkjosbotn til Karesuando er ett strekk på 201 km med en stigning opp mot Kilpisjarvi man bør ha en buffer for, så absolutt framsteg når denne ladestasjonen kommer. Og slik det ser ut nå kan man absolutt ikke avskrive nord Sverige nå, mens nord Finland nok fortsatt er litt utfordrende for gjennomkjøring og familieferie for meg om jeg skal overføre bilvanene våre til framtidig elbil.
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: Asbjornelsøndag 11. april 2021, klokken 17:48
Ja. Nord i Finland må man basere seg på mye type 2. Så da er det enklest å ha base i Norge og kjøre igjennom, eller så bør man sikte på overnatting for topping av batteri.
Det er jo kommet greit med ladere nær finskegrensen på norsk side. Og en til kommer jo i sommer, Utsjoki.
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: vinterdekkonsdag 23. juni 2021, klokken 08:27
Jeg ser at K-gruppen eier ett eget ladenettverk. https://yle.fi/uutiset/osasto/news/electric_vehicle_charging_network_set_to_expand_quickly/11911996

SitatFor several years, the K-Group has had its own K-Charge network, which has charging points across Finland, mostly outside large grocery stores. The K-Group says that it is Finland's largest fast-charging network.

"This year, we plan to install 20 new charging stations with basic charging, fast charging and hypercharging," said Tom von Bonsdorff, Director of K-Charge.

Om K-Market på Kilpis hadde fått hurtigladere fra egen kjede hadde det løst mye. http://www.kilpishalli.fi/eng

Fant ladekart her. https://k-lataus.fi/

Men Rovaniemi er nordligste lokasjon per nå.

Pressemeldig og mer detaljer vedr. utbygging i 2021. https://k-lataus.fi/ajankohtaista/k-lataus-kasvaa-vuoden-2021-aikana-kahdellakymmenella-uudella-latausasemalla/
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: Kamuflarstorsdag 24. juni 2021, klokken 00:08
Det trengs en lader i Ivalo; Hesseng-Sodankylä kan bli i lengste laget for mange biler.
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: RJKtorsdag 24. juni 2021, klokken 00:30
En lang omvei (183 km ekstra), men lader i Karasjok er jo et alternativ til det kommer en lader der. Da går du ned til 261 på første strekket, til 314 km som siste og lengste strekket.

Er riktignok kjedelig å kjøre omtrent 2 timer til sammen i omveiskjøring bare for å være sikker på å rekke frem. Så enten bør det bli en bil som klarer minst 400 km i streng Finnmarkskulde, eller revurdere om det er verdt turen med eller uten detour.
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: vinterdekktorsdag 24. juni 2021, klokken 06:32
Kan anbefale FinlandTony på youtube i denne sammenhengen, han kjører rett som det er mellom Utsjok og Sør-Finland (via Sodankyle mener jeg) i en Kia e-Niro. Men han tyner også rekkevidden maks, i relativt lett pakket bil, på veier der han kjenner alle svingene.

Helt enig ang. hurtiglader/lynlader i Ivalo (/Inari) hadde åpnet veien nordover fra Sodankyle(og Levi).
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: vinterdekkonsdag 30. juni 2021, klokken 20:35
Karesuando (Sverige) får 1 x 180 kW + 2 x 22 kW ila 2022. Utbyggeren er kWatt AB.

Kilde: https://kwatt.quickbutik.com/sidor/om-oss
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: vinterdekktorsdag 16. september 2021, klokken 12:11
Recharge Finland har nå bygget lynlader og 24 kW lader på Kilpisjarvi utenfor K Market, iflg. PlugShare.  :D

#GameChanger
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: Javamandag 20. september 2021, klokken 19:44
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 16. september 2021, klokken 12:11
Recharge Finland har nå bygget lynlader og 24 kW lader på Kilpisjarvi utenfor K Market, iflg. PlugShare.  :D

#GameChanger

Her er en lenke der du også kan se pris og sanntidsstatus på ChargeFinder.
https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-kilpisjarvi-k-market-kilpishalli-dc/pjxw7m
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: vinterdekktorsdag 21. oktober 2021, klokken 21:18
196 km sør-øst for Kilpisjarvi ser jeg i PlugShare at det er planlagt hurtiglader i Muonio ved en Neste stasjon. Kort avstikker fra krysset der man normalt svinger inn på rute 79 mot Levi/Yllas. Får følge med hvordan det materialiserer seg. Klarte ikke å finne andre kilder som bekreftet ladeutbyggingen.
Tittel: Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
Skrevet av: vinterdekklørdag 30. oktober 2021, klokken 20:45
Den forrige oppføring jeg så var kanskje en feilregistrering, men nå er det visst blitt satt opp lader(e) i Mounio. Ikke oppført på ChargeFinder ennå, men ett par finske kommentarer og ett bilde på PlugShare forsterker mistanken om at infrastrukturen snart er på plass der.

..med ett lengre ladestopp i Kilpisjarvi og ladere i Mounio, vil jo flere elbiler klare det 196 km lange «hoppet» mellom laderne på vinteren mot skidestinasjonene Levi/Yllas.