Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Volkswagen full fleks leasing ID3

Startet av Mortstokk, fredag 18. desember 2020, klokken 09:32

« forrige - neste »

Mortstokk

Vurderer å benytte meg av Møller sitt Full Fleks leasingtilbud på ID3

Ingen bindingstid
0kr i startleie
3år/30.000km

Er det noen her som har benyttet seg av dette tilbudet? Stemmer det virkelig at jeg bare kan gå fra avtalen når jeg vil med en mnd oppsigelse uten andre kostnader? Det står en fast totalkostnad, men den er vel da variabel, siden en kan levere tilbake bilen med en mnd oppsigelse?
Jeg syntes nesten det høres for godt ut til å være sant at jeg f.eks kan kjøre opptil 30.000km det først året, levere inn bilen og kun betale 4490kr x 12?  Kan ikke skjønne annet at dette da er et veldig rimelig bilhold?
Er det noe jeg misforstår. Finner ikke annen info med liten skrift heller.

https://mollerbil.no/id3-bestill-provekjoring/

Motorwatt

Hvis det ikke finnes en mere utfyllende avtale enn det som er nevnt i linken, ser det faktisk slik ut. Ikke glem Etableringsgebyr på 4.240.- (350.- pr. mnd. i 12 mndr.)  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Stikkkontakt

Har 2 kollegaer som har kastet seg på dette.
Den ene betaler ca 5000 kr og har 15000 km i året.
Normalt sett er det 2,25kr ekstra pr km over avtalt kjørelengde.

Ser BMW har samme pris for tilsvarende avtale på i3. Det er en bil som koster 100.000 kr mindre å kjøpe.

arthur

#3
Som jeg leser/forstår avtalen så er de nevnte 30.000 km hva man kan kjøre totalt over tre år som gir 10.000 per år og overstiger man det så påløper en ekstra kostnad som jeg vil tippe blir i overkant av to kroner (?) per kilometer og kjører man da 30.000 km på et år så blir det en tilleggsregning på over 40.000 eller rundt 3.500 per måned i tillegg for de tolv månedene.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Olemann


Nei, avtalen er ikke 1 år og 30.000 km, altså man kan ikke "bruke opp" en 3 års avtale på 1 år og betale bare for 1 år.  Det hadde gjort avtalen superbra ja :)

Stoppe

Det jeg ser på som spesielt attraktivt med dette tilbudet er at man kan avslutte leasingavtalen med 1 måneds varsel, uten at man må dekke omkostninger/tap for videresalg av bilen. I vanlig leasing er jo verditapet fordelt likt utover leasing perioden, og det kan være dyrt å gå tidlig ut av en 36mnd avtale, for verditap er jo størst til å begynne med. Det man "taper" på å si opp avtalen er startgebyret på 4240kr. For 15000km pr år koster det rett under 5000 i mnd.

Å få full flex vilkår til samme pris som vanlig leasing var godt nok tilbud for meg..
Men viktig å ta avtale med nok km inkludert, rett over 2kr pr km ekstra kjørt om man leverer tilbake med overkjørt km. Km blir gjort opp pr mnd.

arthur

Med 15.000 kjørelengde er prisen 4.844 og med 20.000 kjørelengde er prisen 5.230. I tillegg kommer forsikring på cirka 500 per måned med 75% bonus og restverdi etter tre år er satt til rundt 57%. Alle tall fra Møller nå på morgenen. Man må også i sitt regnestykke legge inn 4.240 i etableringsgebyr samt transport hvis utenfor Oslo.

Fleksibel ordning, javel, men alt for dyr etter min mening!

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Stoppe

Sitat fra: arthur på lørdag 19. desember 2020, klokken 10:29

Fleksibel ordning, javel, men alt for dyr etter min mening!

Hva mener du det er for dyrt i forhold til?

Har du fått bedre leasing tilbud andre steder, eller mener du i forhold til å eie selv?

Det er jo nettopp fleksibiliteten man må forvente å betale noe ekstra for. Privatleasing har de siste årene vært mer konkurransedyktig pga. lave renter og ingen mva, og ikke minst at leasing selskapene får gode innkjøpspriser.

Kontraktsprisen på min bil var ca. 15 tusen mindre enn det "kjempegode" tilbudet jeg hadde fått fra samme selger ett par uker i forveien.

Leasing er jo normalt dyrere enn å eie selv, men i dette tilfelle mener jeg det kan være attraktivt, og spesielt om man ikke ser for seg å ha bilen så lenge, og ikke ønsker usikkerhet om restverdi. Det kommer stadig nye elbiler på markedet, jeg tviler sterkt på at brukt markedet for ID3 vil være slik det var for Hyundai Kona og Tesla M3, der mange hadde "gratis" bil ett år. VW er jo også flinke til å sette prisen ned (eller inkludere mer utstyr) når salget faller.

Kostnaden med bilhold er jo for nye biler helt avhengig av restverdi når den skal selges igjen.

Dersom restverdi er 57% etter tre år betyr det et verditap på ca. 170 tusen på 36 måneder, dvs. over 4700kr i måneden.
Den kostnaden er den samme uansett om man eier eller leier?

Det man betaler for fleksibiliteten og å unngå risikoen på restverdi er altså et par hundre kroner i måneden, pluss etablerings gebyret, som følgelig utgjør 118kr mnd om man har bilen hele avtaleperioden. Altså ca. 300kr mnd.


Jeg tenker dette er et greit tilbud.


Dersom man tror restverdi er høyere, så blir regnestykket muligens bedre for å eie selv, men må jo fortsatt vurdere alternativ avkastning for de nesten 400k bilen koster, og som man da må legge ut, enten ved egenkapital eller med noe lånefinansiering.

arthur

Sitat fra: Stoppe på lørdag 19. desember 2020, klokken 11:53
Sitat fra: arthur på lørdag 19. desember 2020, klokken 10:29

Fleksibel ordning, javel, men alt for dyr etter min mening!

Hva mener du det er for dyrt i forhold til?



Restverdi på 57% etter tre år med 30.000 kjørte kilometer er alt for konservativt etter min mening. For egen del ville jeg da heller kjøpt bilen og hatt frihet til å selge denne når jeg selv ville, eller beholde den om jeg så ønsket. Hvem vet, kanskje jeg kunne ha solgt den til 70-80% av kostpris etter tre år?
Ved tilbakelevering må man utbedre alle eventuelle småskader (som er utover normal slitasje) mens eier man bilen kan man styre dette selv.


Jeg har privatleaset bil før og da var Toyotaens restverdi satt til 70% (hvilket den ikke var til slutt), gjør det også nå på en Seat MII, men det er en deal som er svært god, langt bedre enn den vi her diskuterer uten at jeg på noe sett eller vis sammenligner de to bilene, kun pakken(e) som sådan.

Lav rente og mva-fritak gjelder også ved kjøp.

Alle får gjøre sine egne vurderinger og valg.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

eisa01

Sitat fra: arthur på lørdag 19. desember 2020, klokken 10:29
Med 15.000 kjørelengde er prisen 4.844 og med 20.000 kjørelengde er prisen 5.230. I tillegg kommer forsikring på cirka 500 per måned med 75% bonus og restverdi etter tre år er satt til rundt 57%. Alle tall fra Møller nå på morgenen. Man må også i sitt regnestykke legge inn 4.240 i etableringsgebyr samt transport hvis utenfor Oslo.

Fleksibel ordning, javel, men alt for dyr etter min mening!
Er nok verdt å sjekke ut Fleks, SHFT, imove osv som har månedsleie av elbil uten slike tillegg!

Stoppe

Sitat fra: arthur på lørdag 19. desember 2020, klokken 12:30
Sitat fra: Stoppe på lørdag 19. desember 2020, klokken 11:53
Sitat fra: arthur på lørdag 19. desember 2020, klokken 10:29

Fleksibel ordning, javel, men alt for dyr etter min mening!


Lav rente og mva-fritak gjelder også ved kjøp.

Alle får gjøre sine egne vurderinger og valg.

100% enig at alle må gjøre seg opp en mening om hva som passer de best.

Men i vurderingen av om dette tilbudet er en god deal, kan det vel være greit å sammenligne med andre leasing avtaler på ID3.

Så f.eks en på finn som vil prøve å selge videre sin leasing avtale som har både høyere månedsbeløp og startleie..

Mitt poeng var altså at dersom man finner ut at man ønsker å lease en ID3, er dette tilbudet greit, ikke minst fordi man kan komme seg ut av avtalen.




Mortstokk

Sitat fra: Olemann på fredag 18. desember 2020, klokken 16:17

Nei, avtalen er ikke 1 år og 30.000 km, altså man kan ikke "bruke opp" en 3 års avtale på 1 år og betale bare for 1 år.  Det hadde gjort avtalen superbra ja :)

Så hvilken verdi har egentlig "Full fleks"? Jeg syntes ikke det står klart hva jeg må betale hvis jeg vil levere tilbake bilen etter f.eks. 1,5 år og 25.000km?

arthur

Sitat fra: Mortstokk på mandag 21. desember 2020, klokken 10:28
Sitat fra: Olemann på fredag 18. desember 2020, klokken 16:17

Nei, avtalen er ikke 1 år og 30.000 km, altså man kan ikke "bruke opp" en 3 års avtale på 1 år og betale bare for 1 år.  Det hadde gjort avtalen superbra ja :)

Så hvilken verdi har egentlig "Full fleks"? Jeg syntes ikke det står klart hva jeg må betale hvis jeg vil levere tilbake bilen etter f.eks. 1,5 år og 25.000km?

Nå har jeg nevnt eksempler på alternativ kjørelengde og pris så hvorfor ikke gå i dialog med utleier? Normalt vil en overskridelse av avtalt kjørelengde medføre en tillegspris på x kroner per kilometer, trolig drøye to kroner, men Møller er rette adressat for nøyaktige svar!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

telcontar

Hoppet på denne avtalen. Blir en fin ventebil til riktig awd elbil kjøp dukker opp. Ikke nødvendigvis SUV, men utvalget er størst der. Ser mot slutten av 2021 da.

Mortstokk

Sitat fra: telcontar på mandag 21. desember 2020, klokken 10:51
Hoppet på denne avtalen. Blir en fin ventebil til riktig awd elbil kjøp dukker opp. Ikke nødvendigvis SUV, men utvalget er størst der. Ser mot slutten av 2021 da.


Har du fått et klart svar på om du kan levere tilbake bilen når du vil, helt uavhengig av hvor mange av inkluderte kilometer du har kjørt? Uten å betale mer enn månedsleien i brukt periode + "oppstartsgebyret"?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA