Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil på feil på feil for Volkswagens ID.3: - Jeg turte ikke å kjøre videre

Startet av Thomas Parsli, torsdag 17. desember 2020, klokken 21:48

« forrige - neste »

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ingeniøren

Unnskyld å måtte si det, men dette virker litt damete. Med den tåka vi har i lavere strøk på Østlandet om dagen må jeg og bruke defrost-knappe titt og ofte da automatikken ikke helt takler det. Hun kjente vel ikke til hvordan dette skal ordnes når hun har ny bil.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Jambo

Kan være jeg tar feil, men har dette noe med varmepumpe å gjøre? Jeg vet jo ikke hvordan disse er satt opp, men om de fungerer som en vanlig husvarmepumpe, vil man vel miste avfuktingsfunksjonen når den reverseres og man bruker den til å lage varme? På vanlige fossilbiler med AC kjører jeg alltid med AC på for å gjøre lufta som kommer inn tørrere. Siden motoren har masse overskuddsvarme uansett er det ikke noe problem å varme AC-lufta gjennom varmeapparatet før den blåses inn i kupeen, og da unngår man dugg, men hvordan fungerer dette på en ID3?

1000kwh

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 18. desember 2020, klokken 07:41
Unnskyld å måtte si det, men dette virker litt damete. Med den tåka vi har i lavere strøk på Østlandet om dagen må jeg og bruke defrost-knappe titt og ofte da automatikken ikke helt takler det. Hun kjente vel ikke til hvordan dette skal ordnes når hun har ny bil.
Eneste gang jeg noensinne har opplevd plutselig dugg er ifm spesielle tunneller. Feks Værnestunnellen

Øyvind.h

Sitat fra: 1000kwh på fredag 18. desember 2020, klokken 08:41
Eneste gang jeg noensinne har opplevd plutselig dugg er ifm spesielle tunneller. Feks Værnestunnellen
Samme her. Opplevd for mange år siden når jeg var mer fersk sjåfør. Up leiebil fra Værnes, inne i første tunnel forsvant plutselig all sikt. Fikk på defrost kjapt, men det skjedde ingen ting (og motoren var jo uansett iskald) . Slo deretter på viskerne og duggen forsvant ettersom den var på utsiden. Utrolig skremmende opplevelse å ligge i 80-90km/t og plutselig ikke kunne se noen ting og uten å få løst det på sekundet.

Men - nå er det jo ikke dette eierne rapporterer. De forteller at duggen kommer på innsiden, og ikke på utsiden som en opplever i tunneler. Jeg tenkte også først på tunneler da det kan skje fra tid til annen, men det er ikke saken her.

At vinduene dugger raskt igjen innvendig skal ikke skje. Jeg vet det kan skje om en justerer klimaanlegget uhensiktsmessig (eksempelvis om en ikke vet at nivå 11 på viften i Tesla stenger friskluft), men heller ikke det er tema her. Anlegget i bilene har stått i auto og med friskluft aktivert. Og det er ikke i tunnel.

I bilen jeg kjører nå har dugg aldri vært noe tema. Trenger ikke trykke og spesialinnstille for å unngå det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ChristR

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 18. desember 2020, klokken 07:41
Unnskyld å måtte si det, men dette virker litt damete. Med den tåka vi har i lavere strøk på Østlandet om dagen må jeg og bruke defrost-knappe titt og ofte da automatikken ikke helt takler det. Hun kjente vel ikke til hvordan dette skal ordnes når hun har ny bil.

Det er ganske mange som rapporterer om dette. Det skjer plutselig, og det tar rundt minuttet å få ruta klar igjen.
Det eneste en kan gjøre er å kjøre inn til siden, sette på nødblink og vente til ruta er gjennomsiktig igjen. Skjønner at det er ubehagelig, uavhengig av kjønn.
Nå:
2021 Tilhengerfeste m/TM3 LR
Før:
2018 VW Golf GTE
2020 Škoda CITIGOe iV

hELgenen

Dette kan skje brått på alle biler..Spesielt i enkelte tuneller. Men her høres det ekstra ille ut. Trolig fordi elektronikken kanskje ikke er rask nok? At dette skal ha noe som helst med kjønn å gjøre er rett og slett fullstendig bak mål.

Cougar

Såvidt jeg forstår har ikke dette noe med tuneller å gjøre, da duggen kommer på innsiden av rutene.
Dugg i tuneller opplever jeg ofte, men den er på utsiden, så det fikses med vinduspusserne.
2019 Ioniq El + mange andre biler

1317142119

Tror jeg ville revurdert favorittmerket mitt dersom dette var et problem på bilene deres. Nå tenker jeg da ikke på id3, men de som skriver her at dette kan skje med "alle" biler. Nei, det kan ikke det. Dugg på innsiden skjer ikke såfremt det ikke er noe galt med bilen. F.eks. at det er resirkulering av luft som blir stadig fuktigere og møter et kaldt vindu.

Dere som sliter med dette på "alle" biler må ha et fryktelig dårlig inneklima i bilen på langturer.

andre1980

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 18. desember 2020, klokken 07:41
Unnskyld å måtte si det, men dette virker litt damete. Med den tåka vi har i lavere strøk på Østlandet om dagen må jeg og bruke defrost-knappe titt og ofte da automatikken ikke helt takler det. Hun kjente vel ikke til hvordan dette skal ordnes når hun har ny bil.

Unnskyld å måtte si det, men sett deg inn i saken før du kommer med slike flåsete og useriøse kommentarer som du kommer med her.

Alle vinduer dugger fullstendig i løpet av noen få sekunder på innsiden av vinduet, og lar seg ikke fjerne umiddelbart. Det dumpes varm fuktig luft fra AC. Eneste løsning er å stanse umiddelbart og åpne vinduer/justere av, men tar en stund å få fjernet.

Thomas Parsli

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 18. desember 2020, klokken 07:41
Unnskyld å måtte si det, men dette virker litt damete. Med den tåka vi har i lavere strøk på Østlandet om dagen må jeg og bruke defrost-knappe titt og ofte da automatikken ikke helt takler det. Hun kjente vel ikke til hvordan dette skal ordnes når hun har ny bil.

Hvis du bare hadde lest saken før du kommenterte...

"Av forhandler fikk jeg forslag om å bruke Max-knappen på venstre side av rattet. Det var selvfølgelig det første jeg gjorde da det begynte å dugge, men det var etter jeg trykket på den at det virkelig ble ille."

Det er altså en feil, som rammer flere.
Uavhengig av kjønn.


2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

Høres ut som det er kommet fukt i anlegget på ett eller annet vis. Problemer med avfukting som nevnt av Jambo?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kodax

Sitat fra: andre1980 på fredag 18. desember 2020, klokken 10:07...Eneste løsning er å stanse umiddelbart og åpne vinduer/justere av, men tar en stund å få fjernet.
Glemmer man i disse automatiske tider at det faktisk går an å fjerne ting mekanisk? Riktignok ikke ideelt av flere grunner, men er det krise så er det vel bedre å dra over ruta med ett eller annet dersom man ikke får stanset på en trygg måte.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

OhmPaPa

Høres ut som en programmeringsfeil som setter på resirk og slår av A/C når diverse sensorer gir en viss type input? Høres ut som om det skjer ofte nok til at det enkelt kan feilfinnes?

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 18. desember 2020, klokken 07:41
Unnskyld å måtte si det, men dette virker litt damete. Med den tåka vi har i lavere strøk på Østlandet om dagen må jeg og bruke defrost-knappe titt og ofte da automatikken ikke helt takler det. Hun kjente vel ikke til hvordan dette skal ordnes når hun har ny bil.

Og slikt er typisk lavpannete mannfolkprat. Jeez! Hvilket århundre kommer du fra?  :laugh:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA