Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trodde han kjøpte Tesla-drømmen. Så kom denne SMS-en...

Startet av Bmw_Tryne, mandag 21. desember 2020, klokken 12:05

« forrige - neste »

Marius Kotsbak

Potensielt trafikkfarlig bil i bruk av Tesla selv.... Betryggende...
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Daniel_0007

Nå har vel tesla avbrytet samarbeidet med avis for leiebil og så tipper man kan risikere å få denne bilen hvis man har egen bil på service og får leiebil
Model 3 2019 LR Rwd

Ingeniøren

"Rutinesvikt" - Kjøss meg bak....

For øvrig selges det vel ikke noen brukt Tesla uten en hvis verksted historikk - det burde kunder vite, men vet ikke om Tesla opplyser om historikken om man ringer de...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

#4
Synes det alltid er like spennende å høre Even Sandvold Roland i Tesla uttale seg i media.
Jeg hadde forventet at ordene "mest fornøyde kunder..." igjen bli tryllet frem...men denne gangen ei...Forøvrig er det mange sleipe firmaer der ute som selger bruktproblemer som om det var gull..Men merkeforhandlere bør kanskje ikke være blant dem....

Marius Kotsbak

Det at gjennomsnittskunden er fornøyd er som å si at de fleste takler Covid-19 godt, så da er det ikke noe farlig virus.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Marius Kotsbak på mandag 21. desember 2020, klokken 15:54
Potensielt trafikkfarlig bil i bruk av Tesla selv.... Betryggende...
De bruker den vel selv fordi de mener at den ikke er trafikkfarlig.

Det som var problematisk med bruktbilsalget var manglende informasjon, ikke at det var noe galt med bilen. Bilen er sikkert i bedre stand enn de fleste andre 2013 Model S, etter alle de verkstedbesøkene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Marius Kotsbak

Tja, vet ikke hvordan man skal tolke episodene med bremsesvikt? Brukerfeil?
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Espen Hugaas Andersen

#8
Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 22. desember 2020, klokken 09:19
Tja, vet ikke hvordan man skal tolke episodene med bremsesvikt? Brukerfeil?
Sannsynligvis for dårlig vedlikehold. Nå anbefales det bremseservice hvert år eller hver 20.000 km. Dette var ikke en anbefalning når man kjøpte Model S i 2013. (Det er egentlig to ting som gjør at det kreves oftere vedlikehold på bremser til Tesla enn for mange andre biler. For det første er det en elbil, og da brukes bremsene mindre. For det andre er bremsene ganske overdimensjonert i forhold til vanlig kjøring. Bremsene skal fortsatt fungere bra ved aktiv kjøring i opp mot 250 km/t. Det at bremsene er ganske overdimensjonerte gjør at bremsene nesten aldri blir varme og tørre ved småkjøring og forsiktig kjøring.)

Bremser er utrolig enkle rent mekaniske systemer. Du trykker på bremsen, det dytter inn et stempel som dytter bremsevæsken, bremsevæsken beveger seg til bremsen, stemplet i bremsen beveger seg og dytter bremsekolossene mot bremseskivene. Du har også to redundante bremsesløyfer.

Stort sett ved problemer som gjør at bremsene ikke fungerer så vil det være snakk om at is/skitt/rust gjør at bremsene fungerer dårlig. Det kan også være at f.eks all bremsevæsken har lekket ut (fra begge sløyfene), eller at bremseklossene er slitt bort. Men ellers er det ikke mye som kan skje.

Kan også nevne at bremsene er fra Brembo og bremsekraftforsterkeren mener jeg er fra Bosch. Det er altså ingenting hokuspokus her.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Marius Kotsbak

Joja, noe magisk er det i tillegg som sørger for at regenerering brukes før mekaniske bremser. Det gjør jo at man kanskje ikke oppdager at de mekaniske ikke fungerer om man vanligvis klarer seg med regenerering. De fleste produsenter løser forhåpentligvis dette ved å aktivere denne først i pedaltrykket og sterkere trykk går direkte mekanisk mot bremsevæske (og bremseforsterker). Vet ikke om noen (f.eks. Tesla) gjør dette "by wire", slik at man teoretisk kan få sviktende bremse ved feil i firmware. Evt. om noen styrer mekanisk vs. regenerering ved å justere på styrken til bremseforsterkeren, som da kan feile.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Espen Hugaas Andersen

#10
Tesla har all regenerering på gasspedalen. Bremsekraftforsterkeren øker den kraften man manuelt utøver på pedalen, men det er en ren mekanisk link mellom stemplet og pedalen. Dette er også grunnen til at om autobrems-systemet trår til, så smeller pedalen i bunn, selv om man har foten på bremsen eller ikke. Det er ikke mulig å bevege stemplet uten å bevege pedalen.

Dette betyr samtidig at om f.eks 12V systemet dør og bremsekraftforsterkeren slutter fungere, så påvirker ikke dette bremseevnen i det hele tatt. Det øker derimot kraften man må utøve på pedalen betraktelig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Tesla har nok historisk hatt en for forbruks-fokusert tilnærming til regenerering. Når en kan kjøre 99,9% av tiden med en pedal uten å røre bremsen har det dukket opp en del tilfeller hvor bremsene ikke tar godt nok når de plutselig trengs. Etter 7 år med Tesla kommer jeg kun på ett tilfelle hvor friksjonsbremsen var svakere enn forventet (kjørt 1 time i kulde og kun regen) før jeg måtte bruke bremsepedalen inn mot en rundkjøring. Da tok bremsene først svakere enn forventet, men hentet seg raskt inn. Det skal sies at ingen av bilene fikk bremseservice noen gang. X`en som hadde passert 70.000km/3,5 år når den ble solgt var fortsatt på originale skiver/klosser og bremset godt ved behov. Ingen merknader på dem ved 60k service.

Bilen jeg kjører nå kan kjøres nesten like enpedals som Tesla, men ikke 100%. Samtidig ser jeg at Mercedes har løst regenerering med bremsepedalen smart. Straks en rører bremsepedalen (som er regenerering opp til et visst nivå) legges bremsen på 1% av bremsebehovet. Dvs. straks en rører bremsepedalen bremses det mikroskopisk med friksjon slik at bremsene biter hardt dersom en har behov for det. Det i tillegg til gode bremsekomponenter, skiverens ved nedbør osv gir gode bremser til en hver tid. Det påvirker nok forbruket bittelitt negativt, men med min bruk av bilen har det ingen negative konsekvenser overhodet. Og skiver/klosser holder nok sikkert til rusten tar dem uansett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA