Elbilforum.no
Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Thomas Parsli på torsdag 17. desember 2020, klokken 21:48
På forsiden av vg.no: "Feil på feil på feil for ID.3: - Jeg turte ikke å kjøre videre"
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/x3JpXV/feil-paa-feil-paa-feil-for-volkswagens-id3-jeg-turte-ikke-aa-kjoere-vi
Unnskyld å måtte si det, men dette virker litt damete. Med den tåka vi har i lavere strøk på Østlandet om dagen må jeg og bruke defrost-knappe titt og ofte da automatikken ikke helt takler det. Hun kjente vel ikke til hvordan dette skal ordnes når hun har ny bil.
Kan være jeg tar feil, men har dette noe med varmepumpe å gjøre? Jeg vet jo ikke hvordan disse er satt opp, men om de fungerer som en vanlig husvarmepumpe, vil man vel miste avfuktingsfunksjonen når den reverseres og man bruker den til å lage varme? På vanlige fossilbiler med AC kjører jeg alltid med AC på for å gjøre lufta som kommer inn tørrere. Siden motoren har masse overskuddsvarme uansett er det ikke noe problem å varme AC-lufta gjennom varmeapparatet før den blåses inn i kupeen, og da unngår man dugg, men hvordan fungerer dette på en ID3?
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 18. desember 2020, klokken 07:41
Unnskyld å måtte si det, men dette virker litt damete. Med den tåka vi har i lavere strøk på Østlandet om dagen må jeg og bruke defrost-knappe titt og ofte da automatikken ikke helt takler det. Hun kjente vel ikke til hvordan dette skal ordnes når hun har ny bil.
Eneste gang jeg noensinne har opplevd plutselig dugg er ifm spesielle tunneller. Feks Værnestunnellen
Sitat fra: 1000kwh på fredag 18. desember 2020, klokken 08:41
Eneste gang jeg noensinne har opplevd plutselig dugg er ifm spesielle tunneller. Feks Værnestunnellen
Samme her. Opplevd for mange år siden når jeg var mer fersk sjåfør. Up leiebil fra Værnes, inne i første tunnel forsvant plutselig all sikt. Fikk på defrost kjapt, men det skjedde ingen ting (og motoren var jo uansett iskald) . Slo deretter på viskerne og duggen forsvant ettersom den var på utsiden. Utrolig skremmende opplevelse å ligge i 80-90km/t og plutselig ikke kunne se noen ting og uten å få løst det på sekundet.
Men - nå er det jo ikke dette eierne rapporterer. De forteller at duggen kommer på innsiden, og ikke på utsiden som en opplever i tunneler. Jeg tenkte også først på tunneler da det kan skje fra tid til annen, men det er ikke saken her.
At vinduene dugger raskt igjen innvendig skal ikke skje. Jeg vet det kan skje om en justerer klimaanlegget uhensiktsmessig (eksempelvis om en ikke vet at nivå 11 på viften i Tesla stenger friskluft), men heller ikke det er tema her. Anlegget i bilene har stått i auto og med friskluft aktivert. Og det er ikke i tunnel.
I bilen jeg kjører nå har dugg aldri vært noe tema. Trenger ikke trykke og spesialinnstille for å unngå det.
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 18. desember 2020, klokken 07:41
Unnskyld å måtte si det, men dette virker litt damete. Med den tåka vi har i lavere strøk på Østlandet om dagen må jeg og bruke defrost-knappe titt og ofte da automatikken ikke helt takler det. Hun kjente vel ikke til hvordan dette skal ordnes når hun har ny bil.
Det er ganske mange som rapporterer om dette. Det skjer plutselig, og det tar rundt minuttet å få ruta klar igjen.
Det eneste en kan gjøre er å kjøre inn til siden, sette på nødblink og vente til ruta er gjennomsiktig igjen. Skjønner at det er ubehagelig, uavhengig av kjønn.
Dette kan skje brått på alle biler..Spesielt i enkelte tuneller. Men her høres det ekstra ille ut. Trolig fordi elektronikken kanskje ikke er rask nok? At dette skal ha noe som helst med kjønn å gjøre er rett og slett fullstendig bak mål.
Såvidt jeg forstår har ikke dette noe med tuneller å gjøre, da duggen kommer på innsiden av rutene.
Dugg i tuneller opplever jeg ofte, men den er på utsiden, så det fikses med vinduspusserne.
Tror jeg ville revurdert favorittmerket mitt dersom dette var et problem på bilene deres. Nå tenker jeg da ikke på id3, men de som skriver her at dette kan skje med "alle" biler. Nei, det kan ikke det. Dugg på innsiden skjer ikke såfremt det ikke er noe galt med bilen. F.eks. at det er resirkulering av luft som blir stadig fuktigere og møter et kaldt vindu.
Dere som sliter med dette på "alle" biler må ha et fryktelig dårlig inneklima i bilen på langturer.
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 18. desember 2020, klokken 07:41
Unnskyld å måtte si det, men dette virker litt damete. Med den tåka vi har i lavere strøk på Østlandet om dagen må jeg og bruke defrost-knappe titt og ofte da automatikken ikke helt takler det. Hun kjente vel ikke til hvordan dette skal ordnes når hun har ny bil.
Unnskyld å måtte si det, men sett deg inn i saken før du kommer med slike flåsete og useriøse kommentarer som du kommer med her.
Alle vinduer dugger fullstendig i løpet av noen få sekunder på innsiden av vinduet, og lar seg ikke fjerne umiddelbart. Det dumpes varm fuktig luft fra AC. Eneste løsning er å stanse umiddelbart og åpne vinduer/justere av, men tar en stund å få fjernet.
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 18. desember 2020, klokken 07:41
Unnskyld å måtte si det, men dette virker litt damete. Med den tåka vi har i lavere strøk på Østlandet om dagen må jeg og bruke defrost-knappe titt og ofte da automatikken ikke helt takler det. Hun kjente vel ikke til hvordan dette skal ordnes når hun har ny bil.
Hvis du bare hadde lest saken før du kommenterte...
"Av forhandler fikk jeg forslag om å bruke Max-knappen på venstre side av rattet. Det var selvfølgelig det første jeg gjorde da det begynte å dugge, men det var etter jeg trykket på den at det virkelig ble ille."
Det er altså en feil, som rammer flere.
Uavhengig av kjønn.
Høres ut som det er kommet fukt i anlegget på ett eller annet vis. Problemer med avfukting som nevnt av Jambo?
Sitat fra: andre1980 på fredag 18. desember 2020, klokken 10:07...Eneste løsning er å stanse umiddelbart og åpne vinduer/justere av, men tar en stund å få fjernet.
Glemmer man i disse automatiske tider at det faktisk går an å fjerne ting mekanisk? Riktignok ikke ideelt av flere grunner, men er det krise så er det vel bedre å dra over ruta med ett eller annet dersom man ikke får stanset på en trygg måte.
Høres ut som en programmeringsfeil som setter på resirk og slår av A/C når diverse sensorer gir en viss type input? Høres ut som om det skjer ofte nok til at det enkelt kan feilfinnes?
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 18. desember 2020, klokken 07:41
Unnskyld å måtte si det, men dette virker litt damete. Med den tåka vi har i lavere strøk på Østlandet om dagen må jeg og bruke defrost-knappe titt og ofte da automatikken ikke helt takler det. Hun kjente vel ikke til hvordan dette skal ordnes når hun har ny bil.
Og slikt er typisk lavpannete mannfolkprat. Jeez! Hvilket århundre kommer du fra? :laugh: