Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Delepriser - dårlig skjult svindel?

Startet av daktari, tirsdag 15. desember 2020, klokken 08:04

« forrige - neste »

daktari

Hva er galt med folka i Møller? Vi vet fra tidligere at service i Sverige på Audi var halv pris av norsk. Men med etron tar grådigheten helt av. Leser på Facebook at en fyr må betale 80.000 pga. steinsprut i NightVision. En annen kar måtte bytte motor foran til 300.000 (garanti). En (av 2) matrix lykter koster 50.000.

Dette regnskapet går ikke opp, de selger bilen ferdig sammensatt for 600.000! Summen av delene derimot blir jo flere millioner.

På meg fremstår dette som svindel. De færreste av oss vil dog betale direkte, forsikringen tar det. Men hvem betaler til slutt da? Hvorfor følger ikke forsikringsselskapene opp?

Noen journalister burde sammenligne deleprisene på elbilene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


hemi

Det var en sjekk på diverse "vanlige" deler på elbiler for noen år siden, endel kom helt KOMISK dårlig ut, andre veldig bra på typ krasje/slitedeler, i3 var vel soleklar vinner da

Viser seg jo nå i ettermarked og utgått garanti å være værsting plutselig på slitedeler, ref motor 70-80k på en 5 år og noen mnd gammel bil, så styrerack på en var 37.000 og overslag på service var vel summert til 80k ? iirc var den 5 år og 6 mnd.

Kompis fikk skiftet glasstaket sitt på S coupe nå, det var over 50.000 :o

Jeg så tilfeldigvis ruteskiftregningen på min model 3 i forbindelse med godkjenning over 20.000?!

De komisk høye prisene ødelegger mye av miljøeffekten i en elbil, mange vil bli skrota tidlig p.g.a. småting, feks håndbrekk calipere og fiks på verksted på en leaf 2012/2013 er jo potensielt dyrere enn salgsprisen på bilen, det gir ikke mening, og det er ikke SÅ gamle biler.

Radial

Er dette overraskende?

Det er Audi og Møller vi snakker om her...har de noen gang utvist nøysomhet med delepriser?
En jeg kjente som jobba på Møller sa til meg at det er ettermarkedet de tjener penger på, og selger gjerne bilene med lite fortjeneste for dette.

Så.. bevisst strategi kanskje?
Bare tiden vil vise hvor solid E-tron er.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Siggen

Sitat fra: Radial på onsdag 16. desember 2020, klokken 09:37



En jeg kjente som jobba på Møller sa til meg at det er ettermarkedet de tjener penger på, og selger gjerne bilene med lite fortjeneste for dette.

Så.. bevisst strategi kanskje?


Akkurat ja. Samme strategi som resten av importørene her altså. Dette kom mye tydeligere frem etter det innførtes "nettopriser" på tidlig 2000-tallet.

Radial

Sitat fra: Siggen på onsdag 16. desember 2020, klokken 21:46
Sitat fra: Radial på onsdag 16. desember 2020, klokken 09:37



En jeg kjente som jobba på Møller sa til meg at det er ettermarkedet de tjener penger på, og selger gjerne bilene med lite fortjeneste for dette.

Så.. bevisst strategi kanskje?


Akkurat ja. Samme strategi som resten av importørene her altså. Dette kom mye tydeligere frem etter det innførtes "nettopriser" på tidlig 2000-tallet.

Spørsmålet er bare hvor mye man skal tjene, og en relativt dyr Audi får vel ditto delepriser 🙄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

elektro

Er det noe galt med Møller? Er de dyrere enn Bertel O. Steen, Bilia og Bavaria på samme type reparasjoner av biler i samme prisklasse? Man finner vel grelle eksempler hos alle..

Jeg betalte 5000 kr. for en knust baklykt på min e-tron. Samtidig slapp jeg å betale for første service av diverse årsaker. Greit nok, synes jeg. Inntil jeg hører om noen som faktisk må betale disse summene du snakker om @daktari, så er det vel ikke noe problem? Foreløpig er det vel bare garanti- og forsikringssaker vi snakker om.

Jada, så blir forsikringen bittelitt dyrere for oss alle.. men deleprisene vil synke når antallet biler på markedet øker og teknologien blir billigere. Dette gjelder elbiler generelt. Det er klart, karroserideler av. aluminium, doble glassruter, batterier, alt-i-ett motorer, div. radarer og kamera osv. koster. Alternativet er å kjøpe billigere/enklere bil. Jeg er for øvrig sikker på at Møller sin godvilje vil være større når kunden må betale av egen lomme. De finner løsninger. Når det gjelder forsikringssaker har antakelig forsikringsselskapene rabatter som storkunder.


Hvor kommer alt dette sinnet på internett mot alt og alle fra? Sånn som ideer om at bilprodusenter og forhandlere er grunnleggende onde og ikke ønsker sine kunder vel? Folk vil ha både i pose og sekk. Topp kvalitet og service, siste teknologi, men produsent og forhandlere skal ikke få ta seg ekstra betalt. Sånn er det med alt. Lyx og rea, som det heter på svensk. Det er ikke mulig. Samme i samfunnet for øvrig. Folk forventer mer- og mer av helsevesen, skole og veier, men skal betale mindre skatt.. Med fare for å spore av diskusjonen HELT. :)

Smil og vær glade. Det er snart jul.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Stikkkontakt

Panseret på I-Pace koster over 40000 kr+lakkering og montering.

Radial

Sitat fra: elektro på torsdag 17. desember 2020, klokken 08:52
Er det noe galt med Møller? Er de dyrere enn Bertel O. Steen, Bilia og Bavaria på samme type reparasjoner av biler i samme prisklasse?

Der treffer du spikeren : prisklasse 👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Får si som Onkel Skrue: kjøp billig, selg dyrt.
Motpolen mot dette er forbrukermakt og konkurranse.

Jeg liker ikke å bli loppet for penger mens andre blir styrtrike. Noen synes kanskje det er bare rett og rimelig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 17. desember 2020, klokken 09:12
Panseret på I-Pace koster over 40000 kr+lakkering og montering.
Det er ganske latterlig når panseret på TMX kostet 16k ferdig lakket og montert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. desember 2020, klokken 16:44
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 17. desember 2020, klokken 09:12
Panseret på I-Pace koster over 40000 kr+lakkering og montering.
Det er ganske latterlig når panseret på TMX kostet 16k ferdig lakket og montert.

Tesla har generelt lave delepriser. Helt latterlig lave på en del deler, sammenlignet med f.eks Audi og spesielt Nissan.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hemi


elektro

Sitat fra: daktari på torsdag 17. desember 2020, klokken 11:59
Får si som Onkel Skrue: kjøp billig, selg dyrt.
Motpolen mot dette er forbrukermakt og konkurranse.

Jeg liker ikke å bli loppet for penger mens andre blir styrtrike. Noen synes kanskje det er bare rett og rimelig.

Vil du ha billig bilhold, så kjøp billig bil. Det er forbrukermakt.

Audi er ikke billig bil. Elbil generelt er heller ikke billig bil per i dag, de har dyre materialer/komponenter og produseres i relativt lavt volum. Med norske særfordeler og strømpriser blir det totale regnestykket likevel pent, men reparasjonene relativt dyre. Er du ikke fornøyd, kan du jo kjøpe en MG ZS EV, jeg antar at det er billige deler til den. Det finnes mange som ikke ser poenget med å betale "for mye". Det er heldigvis frivillig, og derfor har merker som f.eks. Hyundai, KIA og for så vidt Skoda hatt stor suksess.

Hvis du er motstander av at noen tjener gode penger på produktene du kjøper, er du også mot selve motivasjonen og hoveddrivkraften bak utviklingen. Uten den hadde vi alle kjørt rundt i en Trabant. :) I stedet kan vi velge mellom en mengde biler i forskjellige prisklasser. Selv om jeg ikke er utpreget kapitalist, synes jeg det er bra.

Jeg vet ikke hvilke marginer Møller har, men det er generelt lave marginer i bilbransjen, synes jeg. 10% er vel ansett som bra på produsentnivå. Du lager melka or 10 kroner og selger den for 11 kroner. Er det griskhet?

Om bilbransjen tjener vesentlig mer på deler, som også innebærer lagerkost/distribusjon, masse bundet kapital og økt risiko, ift. nye biler produsert på bestilling, og for verkstedets del masse ansatte, utstyr og lokaler, er det urimelig? Ville du heller betalt dobbelt så mye for bilen og hatt livstidsgaranti på alle deler? Det ville i alle fall ikke jeg.. :)

I disse dager er det for øvrig veldig fint at bedriftene har litt penger på bok.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA