Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: daktari på tirsdag 15. desember 2020, klokken 08:04

Tittel: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: daktaritirsdag 15. desember 2020, klokken 08:04
Hva er galt med folka i Møller? Vi vet fra tidligere at service i Sverige på Audi var halv pris av norsk. Men med etron tar grådigheten helt av. Leser på Facebook at en fyr må betale 80.000 pga. steinsprut i NightVision. En annen kar måtte bytte motor foran til 300.000 (garanti). En (av 2) matrix lykter koster 50.000.

Dette regnskapet går ikke opp, de selger bilen ferdig sammensatt for 600.000! Summen av delene derimot blir jo flere millioner.

På meg fremstår dette som svindel. De færreste av oss vil dog betale direkte, forsikringen tar det. Men hvem betaler til slutt da? Hvorfor følger ikke forsikringsselskapene opp?

Noen journalister burde sammenligne deleprisene på elbilene.
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: Marzotirsdag 15. desember 2020, klokken 09:57
Du tenker noe sånt som dette? https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/mJd5q/sprekk-i-bilradio-84000-for-ny

Det er overhodet ikke noe nytt..
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: hemitirsdag 15. desember 2020, klokken 18:22
Det var en sjekk på diverse "vanlige" deler på elbiler for noen år siden, endel kom helt KOMISK dårlig ut, andre veldig bra på typ krasje/slitedeler, i3 var vel soleklar vinner da

Viser seg jo nå i ettermarked og utgått garanti å være værsting plutselig på slitedeler, ref motor 70-80k på en 5 år og noen mnd gammel bil, så styrerack på en var 37.000 og overslag på service var vel summert til 80k ? iirc var den 5 år og 6 mnd.

Kompis fikk skiftet glasstaket sitt på S coupe nå, det var over 50.000 :o

Jeg så tilfeldigvis ruteskiftregningen på min model 3 i forbindelse med godkjenning over 20.000?!

De komisk høye prisene ødelegger mye av miljøeffekten i en elbil, mange vil bli skrota tidlig p.g.a. småting, feks håndbrekk calipere og fiks på verksted på en leaf 2012/2013 er jo potensielt dyrere enn salgsprisen på bilen, det gir ikke mening, og det er ikke SÅ gamle biler.
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: Radialonsdag 16. desember 2020, klokken 09:37
Er dette overraskende?

Det er Audi og Møller vi snakker om her...har de noen gang utvist nøysomhet med delepriser?
En jeg kjente som jobba på Møller sa til meg at det er ettermarkedet de tjener penger på, og selger gjerne bilene med lite fortjeneste for dette.

Så.. bevisst strategi kanskje?
Bare tiden vil vise hvor solid E-tron er.
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: Siggenonsdag 16. desember 2020, klokken 21:46
Sitat fra: Radial på onsdag 16. desember 2020, klokken 09:37



En jeg kjente som jobba på Møller sa til meg at det er ettermarkedet de tjener penger på, og selger gjerne bilene med lite fortjeneste for dette.

Så.. bevisst strategi kanskje?


Akkurat ja. Samme strategi som resten av importørene her altså. Dette kom mye tydeligere frem etter det innførtes "nettopriser" på tidlig 2000-tallet.
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: Radialonsdag 16. desember 2020, klokken 22:10
Sitat fra: Siggen på onsdag 16. desember 2020, klokken 21:46
Sitat fra: Radial på onsdag 16. desember 2020, klokken 09:37



En jeg kjente som jobba på Møller sa til meg at det er ettermarkedet de tjener penger på, og selger gjerne bilene med lite fortjeneste for dette.

Så.. bevisst strategi kanskje?


Akkurat ja. Samme strategi som resten av importørene her altså. Dette kom mye tydeligere frem etter det innførtes "nettopriser" på tidlig 2000-tallet.

Spørsmålet er bare hvor mye man skal tjene, og en relativt dyr Audi får vel ditto delepriser 🙄
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: elektrotorsdag 17. desember 2020, klokken 08:52
Er det noe galt med Møller? Er de dyrere enn Bertel O. Steen, Bilia og Bavaria på samme type reparasjoner av biler i samme prisklasse? Man finner vel grelle eksempler hos alle..

Jeg betalte 5000 kr. for en knust baklykt på min e-tron. Samtidig slapp jeg å betale for første service av diverse årsaker. Greit nok, synes jeg. Inntil jeg hører om noen som faktisk må betale disse summene du snakker om @daktari, så er det vel ikke noe problem? Foreløpig er det vel bare garanti- og forsikringssaker vi snakker om.

Jada, så blir forsikringen bittelitt dyrere for oss alle.. men deleprisene vil synke når antallet biler på markedet øker og teknologien blir billigere. Dette gjelder elbiler generelt. Det er klart, karroserideler av. aluminium, doble glassruter, batterier, alt-i-ett motorer, div. radarer og kamera osv. koster. Alternativet er å kjøpe billigere/enklere bil. Jeg er for øvrig sikker på at Møller sin godvilje vil være større når kunden må betale av egen lomme. De finner løsninger. Når det gjelder forsikringssaker har antakelig forsikringsselskapene rabatter som storkunder.


Hvor kommer alt dette sinnet på internett mot alt og alle fra? Sånn som ideer om at bilprodusenter og forhandlere er grunnleggende onde og ikke ønsker sine kunder vel? Folk vil ha både i pose og sekk. Topp kvalitet og service, siste teknologi, men produsent og forhandlere skal ikke få ta seg ekstra betalt. Sånn er det med alt. Lyx og rea, som det heter på svensk. Det er ikke mulig. Samme i samfunnet for øvrig. Folk forventer mer- og mer av helsevesen, skole og veier, men skal betale mindre skatt.. Med fare for å spore av diskusjonen HELT. :)

Smil og vær glade. Det er snart jul.
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: Stikkkontakttorsdag 17. desember 2020, klokken 09:12
Panseret på I-Pace koster over 40000 kr+lakkering og montering.
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: Radialtorsdag 17. desember 2020, klokken 10:26
Sitat fra: elektro på torsdag 17. desember 2020, klokken 08:52
Er det noe galt med Møller? Er de dyrere enn Bertel O. Steen, Bilia og Bavaria på samme type reparasjoner av biler i samme prisklasse?

Der treffer du spikeren : prisklasse 👍
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: daktaritorsdag 17. desember 2020, klokken 11:59
Får si som Onkel Skrue: kjøp billig, selg dyrt.
Motpolen mot dette er forbrukermakt og konkurranse.

Jeg liker ikke å bli loppet for penger mens andre blir styrtrike. Noen synes kanskje det er bare rett og rimelig.
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: turfsurftorsdag 17. desember 2020, klokken 16:44
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 17. desember 2020, klokken 09:12
Panseret på I-Pace koster over 40000 kr+lakkering og montering.
Det er ganske latterlig når panseret på TMX kostet 16k ferdig lakket og montert.
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: jkirkebotorsdag 17. desember 2020, klokken 16:49
Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. desember 2020, klokken 16:44
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 17. desember 2020, klokken 09:12
Panseret på I-Pace koster over 40000 kr+lakkering og montering.
Det er ganske latterlig når panseret på TMX kostet 16k ferdig lakket og montert.

Tesla har generelt lave delepriser. Helt latterlig lave på en del deler, sammenlignet med f.eks Audi og spesielt Nissan.
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: hemitorsdag 17. desember 2020, klokken 16:54
model 3 motor er <20k
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: elektrotorsdag 17. desember 2020, klokken 17:46
Sitat fra: daktari på torsdag 17. desember 2020, klokken 11:59
Får si som Onkel Skrue: kjøp billig, selg dyrt.
Motpolen mot dette er forbrukermakt og konkurranse.

Jeg liker ikke å bli loppet for penger mens andre blir styrtrike. Noen synes kanskje det er bare rett og rimelig.

Vil du ha billig bilhold, så kjøp billig bil. Det er forbrukermakt.

Audi er ikke billig bil. Elbil generelt er heller ikke billig bil per i dag, de har dyre materialer/komponenter og produseres i relativt lavt volum. Med norske særfordeler og strømpriser blir det totale regnestykket likevel pent, men reparasjonene relativt dyre. Er du ikke fornøyd, kan du jo kjøpe en MG ZS EV, jeg antar at det er billige deler til den. Det finnes mange som ikke ser poenget med å betale "for mye". Det er heldigvis frivillig, og derfor har merker som f.eks. Hyundai, KIA og for så vidt Skoda hatt stor suksess.

Hvis du er motstander av at noen tjener gode penger på produktene du kjøper, er du også mot selve motivasjonen og hoveddrivkraften bak utviklingen. Uten den hadde vi alle kjørt rundt i en Trabant. :) I stedet kan vi velge mellom en mengde biler i forskjellige prisklasser. Selv om jeg ikke er utpreget kapitalist, synes jeg det er bra.

Jeg vet ikke hvilke marginer Møller har, men det er generelt lave marginer i bilbransjen, synes jeg. 10% er vel ansett som bra på produsentnivå. Du lager melka or 10 kroner og selger den for 11 kroner. Er det griskhet?

Om bilbransjen tjener vesentlig mer på deler, som også innebærer lagerkost/distribusjon, masse bundet kapital og økt risiko, ift. nye biler produsert på bestilling, og for verkstedets del masse ansatte, utstyr og lokaler, er det urimelig? Ville du heller betalt dobbelt så mye for bilen og hatt livstidsgaranti på alle deler? Det ville i alle fall ikke jeg.. :)

I disse dager er det for øvrig veldig fint at bedriftene har litt penger på bok.
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: Radialtorsdag 17. desember 2020, klokken 18:57
Sitat fra: hemi på torsdag 17. desember 2020, klokken 16:54
model 3 motor er <20k

Meget hyggelig pris, dette er ikke komplett Drive Unit?
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: hemitorsdag 17. desember 2020, klokken 19:03
Sitat fra: Radial på torsdag 17. desember 2020, klokken 18:57
Sitat fra: hemi på torsdag 17. desember 2020, klokken 16:54
model 3 motor er <20k

Meget hyggelig pris, dette er ikke komplett Drive Unit?

komplett front motor model 3
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: Radialtorsdag 17. desember 2020, klokken 20:23
Sitat fra: hemi på torsdag 17. desember 2020, klokken 19:03
Sitat fra: Radial på torsdag 17. desember 2020, klokken 18:57
Sitat fra: hemi på torsdag 17. desember 2020, klokken 16:54
model 3 motor er <20k

Meget hyggelig pris, dette er ikke komplett Drive Unit?

komplett front motor model 3

Wow, imponert.
Mtp disse skjermene i Tesla visstnok koster 15-20k, så er 20k for en komplett DU heeelt innafor.

Får håpe for Audi følger samme fotspor, selv om jeg tviler.
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: Ingeniørenfredag 18. desember 2020, klokken 18:56
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. desember 2020, klokken 16:49
Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. desember 2020, klokken 16:44
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 17. desember 2020, klokken 09:12
Panseret på I-Pace koster over 40000 kr+lakkering og montering.
Det er ganske latterlig når panseret på TMX kostet 16k ferdig lakket og montert.

Tesla har generelt lave delepriser. Helt latterlig lave på en del deler, sammenlignet med f.eks Audi og spesielt Nissan.

Men det synes at det er billig... :)
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: hemifredag 18. desember 2020, klokken 19:22
e-tron er jo "billig" audi sånnsett om du sammenligner interiøret og options mot de skikkelige audiene q7, q8, rs6 etc, mangel på skinn i dørsider osv.

Tesla er "billig" amcar, liten tvil om det, ingen får WOW følelse av å sette seg inn i en interiørmessig, eller om de ser over fit & finish utvendig.

Føler nesten bmw i3 har gjort en greiere jobb der, resirkulerte tomflasker dash eller hva det er, vs plastikk plastikk de prøver å få til å se bedre ut enn den er.

Jeg forstår ikke folk i denne tråden og deres tiltro til importør, og ivrigheten til å betale overpris for beviselig billige deler, som forhandlerne i tillegg ikke har på lager men får sendt fra tyskland ca.

Jeg tror en 6-8 år gammel e-etron blir dyrt.

Vi ser jo at leaf er dyrt, og selv lille billige i3 er dyr nå...
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: turfsurffredag 18. desember 2020, klokken 19:27
Sitat fra: hemi på fredag 18. desember 2020, klokken 19:22
Vi ser jo at leaf er dyrt, og selv lille billige i3 er dyr nå...
Japanerne har jo alltid hatt høye delepriser. Elektronikk og motor er fryktelig dyrt i i3 ja. Hadde litt planer om å beholde i3en å la den gå i arv til ungdommen, men ikke nå lengre.
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: hemifredag 18. desember 2020, klokken 21:55
Sitat fra: turfsurf på fredag 18. desember 2020, klokken 19:27
Sitat fra: hemi på fredag 18. desember 2020, klokken 19:22
Vi ser jo at leaf er dyrt, og selv lille billige i3 er dyr nå...
Japanerne har jo alltid hatt høye delepriser. Elektronikk og motor er fryktelig dyrt i i3 ja. Hadde litt planer om å beholde i3en å la den gå i arv til ungdommen, men ikke nå lengre.
Uenig utfra egen erfaring med japser, jeg har dog ikke eid sååå mange japser, camry i min ungdom, og senere noen landcrusiere, både innefor og utenfor garanti, komisk billige slitedeler. Den ene hadde dysepakningfeil, og totalhavari utenfor garanti, men selv da var ikke prisen avskrekkende, og toyota norge tok faktisk kostnaden, selv om det var importbil, da de hadde huket av for utført på skifte av pakningene... men ikke skifta.

Jeg er litt skuffet over feilene vi ser på 60ah i3 nå utenfor garanti, og som minimum dukker opp på 94, kanskje 120? og prisen, for bilen ruster jo knapt bortsett fra tårnene og skivene, batteriene er det også lite feil på, men så ser vi mye rare og syke/uforklarlige priser på motor, tannstang og lignende.  Jeg har skifta tannstang på flere biler brukt i motorsport, og de skal jo ha 4x mer for enn til i3... enn det uberfancy motorsport ting koster... makes no sense! de skal også ha 2x mer for en elmotor, vs en 7 liters motoroblokk...

Hvorfor koster en nissan leaf bremsecaliper med elektrisk brekk, mer enn motorsport calipere med titan stempler...? det er snakk om å lure folk.

Fra ett miljoperspektiv er dette totalt forkastelig, vi er avhengig av at elbilene faktisk varer endel år for å få miljøregnestykket til å være bra.

Slik det ligger ann nå er det mye "sponsing" i form av skattelette i usa, og mva/manglende avgift her, bilene får en bruk og kast mentalitet, siden man på noe så lite som en bremsecaliper eller tannstang, eller elmotor får en høyere rep kost enn bilens verdi.

Dette har vi dessverre sett på trilling lenge nå, jeg har endel venner i bransjen. Det er ganske vanlig å gi  kunden en pris på rep, rep kostnaden er jo ofte mange ganger verdien av bilen. Kunden sier oi nei det går ikke, verkstedet får ofte beholde bilen siden påløpt kost jo kanskje er større enn verdi. gutta på verkstedet sikrer seg bilen og skrur deler av en annen, eller fikser delen, og kjører litt før de selger. Både bra og fryktelig dumt.

Man skal ikke måtte kjenne noen med delebiler for å kjøre 5 år og 2 mnd gammel elbil.
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: Oddaafredag 18. desember 2020, klokken 22:11
Apropos delepriser så måtte jeg bytte skjerm/multimediaenhet på en 2009 Honda da den var et par år gammel, altså ca 2011. Det kom på den nette sum av 55.000,- eks mva. Garanti heldigvis.

Jeg tror mange tar seg like godt betalt som Audi.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: pstlørdag 19. desember 2020, klokken 17:54
Det er fullt mulig å finne alternative leverandører av originalutstyr til en Audi som heldigvis er
godt representert på Ebay.de og ikke minst kufatec.de.
Jeg er enig at bil-delepriser er uforklarlige og til tider helt på jordet.
Imidlertid er min erfaring med ( Harald A. ) Møller ( som en dårlig fellesbetegnelse for alle som skrur på VAG-produkter ) en høy servicevilje med tilhørende høyt kunnskapsnivå på Audiprodukter.
( Det finnes forøvrig få sammenhenger hvor sannheten tøyes så mye ( les mye jug ) som når en bilkunde skal bortforklare egen skyld for å spare penger på et verksted ; gjelder alle merker ).
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: Vaduzlørdag 19. desember 2020, klokken 19:48
Helt off topic men den bilparken din er ganske optimal pst! Drømme setup:)
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: turfsurflørdag 19. desember 2020, klokken 20:24
Sitat fra: hemi på fredag 18. desember 2020, klokken 21:55

Uenig utfra egen erfaring med japser, jeg har dog ikke eid sååå mange japser, camry i min ungdom, og senere noen landcrusiere, både innefor og utenfor garanti, komisk billige slitedeler. Den ene hadde dysepakningfeil, og totalhavari utenfor garanti, men selv da var ikke prisen avskrekkende, og toyota norge tok faktisk kostnaden, selv om det var importbil, da de hadde huket av for utført på skifte av pakningene... men ikke skifta.

Slitedeler er nå en ting, men mediaenheter i 50-100k klassen er ikke uvanlig. Over 10k for en nøkkel skulle vel Kia ha. Tesla tar 2k.
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: pstlørdag 19. desember 2020, klokken 20:55
Sitat fra: Vaduz på lørdag 19. desember 2020, klokken 19:48
Helt off topic men den bilparken din er ganske optimal pst! Drømme setup:)

Nå må den nok noe mindre optimal , men e-tron var dessverre ikke helt meg og ble derfor ikke kjørt nok ( jeg kom fra en 2019 Audi RS5 ).
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: Cougarsøndag 20. desember 2020, klokken 02:26

Slitedeler er nå en ting, men mediaenheter i 50-100k klassen er ikke uvanlig. Over 10k for en nøkkel skulle vel Kia ha. Tesla tar 2k.
[/quote]

Datteren somlet bort nøkkelen til Mondeoen (keyless). Ringte til Ford og bestilte ny nøkkel, deretter inn med bilen for å programmere slike at ny nøkkel + gjenværende nøkkel fungerte (og mistet nøkkel ikke skulle fungere): Kom på 2.4k totalt. Det syns jeg var greit.
Vet ikke hva samme ville koste på nye biler, men frykter at det er ganske mye mer, nøkkelforsikring er nok en god ting tenker jeg  8)
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: Oddaasøndag 20. desember 2020, klokken 08:12
Sitat fra: Cougar på søndag 20. desember 2020, klokken 02:26
Datteren somlet bort nøkkelen til Mondeoen (keyless). Ringte til Ford og bestilte ny nøkkel, deretter inn med bilen for å programmere slike at ny nøkkel + gjenværende nøkkel fungerte (og mistet nøkkel ikke skulle fungere): Kom på 2.4k totalt. Det syns jeg var greit.
Vet ikke hva samme ville koste på nye biler, men frykter at det er ganske mye mer, nøkkelforsikring er nok en god ting tenker jeg  8)
Ødela en Volvo-nøkkel for en liten tid tilbake. Kom på drøyt 6k inkl programmering. Forsikringen var god å ha ja.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
Skrevet av: Ingeniørensøndag 20. desember 2020, klokken 08:49
Sitat fra: Oddaa på søndag 20. desember 2020, klokken 08:12
Sitat fra: Cougar på søndag 20. desember 2020, klokken 02:26
Datteren somlet bort nøkkelen til Mondeoen (keyless). Ringte til Ford og bestilte ny nøkkel, deretter inn med bilen for å programmere slike at ny nøkkel + gjenværende nøkkel fungerte (og mistet nøkkel ikke skulle fungere): Kom på 2.4k totalt. Det syns jeg var greit.
Vet ikke hva samme ville koste på nye biler, men frykter at det er ganske mye mer, nøkkelforsikring er nok en god ting tenker jeg  8)
Ødela en Volvo-nøkkel for en liten tid tilbake. Kom på drøyt 6k inkl programmering. Forsikringen var god å ha ja.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Om det ikke går på bonus løs ja - men for rotekopper mest kanskje  :)