Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudsjettet gjør elbil dyrere, fossil billigere

Startet av Zero-talent, torsdag 03. desember 2020, klokken 10:54

« forrige - neste »

Zero-talent

https://hoyre.no/-/media/dokumenter/statsbudsjetter/2021/avtale_om_nb_2021.pdf

Budsjettavtalen mellom regjeringen og FrP er dårlig nytt for overgangen til elektrisk bilpark... Økning i CO2-avgift kuttes, det samme gjør kravet om økt elektrisk rekkevidde på plug-in hybrid. Men årsavgift på elbil ser ut til å beholdes.

Legg til flere kutt på klima og natur/skogvern, så skjønner jeg at miljøpartiet Venstre sitter stille i båten og ikke kommenterer budsjettforliket. Den eneste gode grønne nyheten er så vidt jeg kan se en økt bevilgning til Vestfoldbanen.

...men det blir vel neppe bedre selv om vi får ny regjering neste høst, så lenge SP er så store som de er.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Wisd0m

#1
I kombinasjon med økt bompengebelastning og årsavgift spørs det om ikke man snart bør råde folk til å kjøpe plugin-hybrider. Spesielt siden elbilene er relativt dyre mot noen PHEV alternativer.

Carboy

Man vet jo at dette kommer før eller senere. Og det er ikke bare regjeringen som bestemmer dette. Det er vel EU og EØS avtalen og den forskjellsbehandlingen mellom ICE-biler og elbiler vi har per i dag må ESA godkjennes.
Jeg synes det er rett og rimelig at alle elbiler betaler årsavgift da slitasjen på veinettet er den samme.
I tillegg bør det betales mva. Utover det bør man få subsidiert avgiftsfritak for lavere forurrensning. Alle sier jo at elbilene klarer seg helt fint selv, for de er jo så enestående fantastiske å kjøre, så hvorfor ikke bare prise dem likt som hybrider, bare helt uten andre engangsavgifter, mulighet for å kjøre i kollektivfeltet og billigere bom og perkering? Det bør vel holde?

Man bør uansett ikke kjøpe dyrere bil enn man egentlig har råd til pga subsidier. Men elbilene er utrolig mye rimeligere å bruke mtp drivstoff dersom man kun lader hjemme.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Wisd0m

Sitat fra: Carboy på torsdag 03. desember 2020, klokken 19:05
Man vet jo at dette kommer før eller senere. Og det er ikke bare regjeringen som bestemmer dette. Det er vel EU og EØS avtalen og den forskjellsbehandlingen mellom ICE-biler og elbiler vi har per i dag må ESA godkjennes.
Jeg synes det er rett og rimelig at alle elbiler betaler årsavgift da slitasjen på veinettet er den samme.
I tillegg bør det betales mva. Utover det bør man få subsidiert avgiftsfritak for lavere forurrensning. Alle sier jo at elbilene klarer seg helt fint selv, for de er jo så enestående fantastiske å kjøre, så hvorfor ikke bare prise dem likt som hybrider, bare helt uten andre engangsavgifter, mulighet for å kjøre i kollektivfeltet og billigere bom og perkering? Det bør vel holde?

Man bør uansett ikke kjøpe dyrere bil enn man egentlig har råd til pga subsidier. Men elbilene er utrolig mye rimeligere å bruke mtp drivstoff dersom man kun lader hjemme.
Investeringskostnaden på elbiler er fortsatt høyere for elbiler, som medfører høyere verditap og høyere kostnader. Mange påstår at bilene nå er konkurransedyktige. Det er bare tull. Sammenlign bilholdet med Corolla eller Skoda uten avgifter så ser man at det er langt ifra konkurransedyktige.

Zero-talent

Her er det jo også en signaleffekt fra statsbudsjettet, i og med at de varslede økningene på fossil faller bort, men økningen på el blir liggende. Det skriker ikke akkurat "alle nye biler fra 2025 skal være utslippsfrie" av det... Staten må ha inntektene sine, men de har også vedtatt store utslippskutt, hvor veitransport er det største enkeltpunktet. Vi når ikke de målene ved å signalisere at elbiler blir stadig med avgiftsbelagt mens fossilene står på stedet hvil.

2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Carboy

#5
Sitat fra: Zero-talent på fredag 04. desember 2020, klokken 10:50
Her er det jo også en signaleffekt fra statsbudsjettet, i og med at de varslede økningene på fossil faller bort, men økningen på el blir liggende. Det skriker ikke akkurat "alle nye biler fra 2025 skal være utslippsfrie" av det... Staten må ha inntektene sine, men de har også vedtatt store utslippskutt, hvor veitransport er det største enkeltpunktet. Vi når ikke de målene ved å signalisere at elbiler blir stadig med avgiftsbelagt mens fossilene står på stedet hvil.

Vil jo si novembertallene med 56% elbilandel, 33,4 % hybrider og 5,4% diesel og 5,1% bensin er nesten så langt man kommer. Og når dieselbiler og bensinbiler snart faller samlet under 5% er det i mine øyne relativt lite  poeng å bruke energi på å fjerne det helt. Mangfold er bra og det er ikke slik at en og annen Ferrari, 911 turbo s eller flott Bentley forrurenser så mye i seg selv når andelen av de er under 5%.
Vil man elektrifisere ytterligere så bør hybrider settes ytterligere opp dersom de har rekkevidde under 10 mil.

Hvorfor dette målet med 100% elektrisk innen 2025 har jeg aldri skjønt. 90-95% kan jeg forstå bedre. Folk flest bør helt klart kjøre elbiler eller plug-in hybrider mtp lokalutslipp. Men de som er nok spesielt interesserte bør samtidig få kjøpe seg en flott v12 om de ønsker det. Dyrt ja, selvfølgelig, men det bør være mulig.


Uansett bør elbiler også betale avgifter for veibruk og ikke minst merverdiavgift ved anskaffelse. Og omregistreringsavgift ved bruktsalg. Så kan man heller avgiftsbelegge fossilbilene enda litt mer.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

ToWalkOrDrive

Poenget med å holde elbiler mva-frie er jo at folk med fordommer mot elbil og skal bli lokket over på elbil. Dette statsbudsjettet klarer ikke å bremse overgangen til elbiler. Det blir litt tvert i mot. For når folk vet at det i 2022 sannsynligvis kommer litt mva på elbiler vet de og at verdifallet vil bremse på elbiler. Når de innfører mva på elbiler kommer de garantert til å legge på litt ekstra avgifter på bensinbiler...bare for sikkerhets skyld. Så folk ikke går tilbake til de. Ser at hybrider blir bedre hele tiden, hvor RAV4 er den ladehybriden som gir mest mening, med 8-9 mil i praktisk el-rekkevidde. Men alle de nye elbilene som har blitt lansert nå med VW ID3, VW ID4, Skoda Enyaq og Tesla Model Y så skal en slite med å selge andre biler....er jo hundrevis av el-modeller tilgjengelig i 2021-2022. Venter egentlig bare på at Toyota skal bite i et surt eple og komme med Landcruiser og RAV4 electric 110kWh.

Det jeg synes er rart er at de ved forrige statsbudsjett satte 0 i importavgift for 20 år gamle biler. Det var jo en gavepakke til V12-entusiaster, men ikke så hyggelig for de som bor i større byer. Nå lages det knapt V12-biler lengre...de putter heller turboer og batterier for å booste effekten, for å komme under avgiftsregler fra f.eks. EU, som strammes til for hvert år, og kult er det.

For desember kommer vi nok over 70% av elbilandel...
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Carboy på fredag 04. desember 2020, klokken 10:59

Hvorfor dette målet med 100% elektrisk innen 2025 har jeg aldri skjønt. 90-95% kan jeg forstå bedre. Folk flest bør helt klart kjøre elbiler eller plug-in hybrider mtp lokalutslipp. Men de som er nok spesielt interesserte bør samtidig få kjøpe seg en flott v12 om de ønsker det. Dyrt ja, selvfølgelig, men det bør være mulig.


Når man skal komme med målsettinger så må en også tenke taktisk. En målsetting om 95% elbiler i 2025 er langt mindre effektiv enn 100%. Om en klarer 95% i 2025 så er jeg veldig fornøyd og det vil jeg tro at majoriteten av politikere også. En skal også være klar over at 100% er en målsetting og at nye fossilbiler vil ikke være forbudt i 2025 (bare utkonkurrert).

Alle mulige avgifter skal naturligvis etter hvert fases inn for elbiler, som moms, vektavgift og veiavgift (i en annen form enn i dag), men ikke CO2-avgift!

I 2025 vil trolig en elbil ikke koste mer fra fabrikk enn en tilsvarende fossilbil. Legg så til vesentlig lavere drivstoffugifter og billigere bilhold (vedlikehold), så har bilister en strålende framtid. Og en sparer så mye at en får råd til å kjøpe en veteranbil med en brølende V12'er!

Amigakongen

@Ketill Jacobsen

Staten mister ca 20milliarder i året på drivstoff og co2 avgifter. Disse blir nok ganske sikkert lagt inn under veiavgift eller at de lager noen nye fine andre navn. Bilen er statens melkeku. Samme hva drivstoff den går på, penga skal inn i pengebingen.  :o

Og politikerne kan ikke bestemme om fossilbiler skal være forbudt innen 2025. Den retten har de gitt fra seg, de kan bare spørre EU pent om lov. :(

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 04. desember 2020, klokken 18:03
Sitat fra: Carboy på fredag 04. desember 2020, klokken 10:59

Hvorfor dette målet med 100% elektrisk innen 2025 har jeg aldri skjønt. 90-95% kan jeg forstå bedre. Folk flest bør helt klart kjøre elbiler eller plug-in hybrider mtp lokalutslipp. Men de som er nok spesielt interesserte bør samtidig få kjøpe seg en flott v12 om de ønsker det. Dyrt ja, selvfølgelig, men det bør være mulig.


Når man skal komme med målsettinger så må en også tenke taktisk. En målsetting om 95% elbiler i 2025 er langt mindre effektiv enn 100%. Om en klarer 95% i 2025 så er jeg veldig fornøyd og det vil jeg tro at majoriteten av politikere også. En skal også være klar over at 100% er en målsetting og at nye fossilbiler vil ikke være forbudt i 2025 (bare utkonkurrert).

Alle mulige avgifter skal naturligvis etter hvert fases inn for elbiler, som moms, vektavgift og veiavgift (i en annen form enn i dag), men ikke CO2-avgift!

I 2025 vil trolig en elbil ikke koste mer fra fabrikk enn en tilsvarende fossilbil. Legg så til vesentlig lavere drivstoffugifter og billigere bilhold (vedlikehold), så har bilister en strålende framtid. Og en sparer så mye at en får råd til å kjøpe en veteranbil med en brølende V12'er!
2015 BMW I3 - 11800km

Ketill Jacobsen

#9
Sitat fra: Amigakongen på fredag 04. desember 2020, klokken 19:59
@Ketill Jacobsen

Staten mister ca 20milliarder i året på drivstoff og co2 avgifter. Disse blir nok ganske sikkert lagt inn under veiavgift eller at de lager noen nye fine andre navn. Bilen er statens melkeku. Samme hva drivstoff den går på, penga skal inn i pengebingen.  :o

Og politikerne kan ikke bestemme om fossilbiler skal være forbudt innen 2025. Den retten har de gitt fra seg, de kan bare spørre EU pent om lov. :(



Er det nødvendig å repetere det jeg sa om at fossilbiler ikke vil bli forbudt fra 2025?

Med hensyn til melkeku, så dekker ikke alskens avgifter som i dag dag trekkes inn, utgiftene knyttet til veier og det som er rundt dem (for ca 10 år og lenger tilbake var det ikke slik). Så det med melkeku er ikke dekkende for dagens situasjon. Dette kan kanskje endre seg og at veitrafikken skal betale for seg, finner jeg ikke urimelig (inkludert subsidiering av tung trafikk (busser og lastebiler) i bøtter og spann).

Oddaa

Sitat fra: Zero-talent på torsdag 03. desember 2020, klokken 10:54
https://hoyre.no/-/media/dokumenter/statsbudsjetter/2021/avtale_om_nb_2021.pdf

Budsjettavtalen mellom regjeringen og FrP er dårlig nytt for overgangen til elektrisk bilpark... Økning i CO2-avgift kuttes, det samme gjør kravet om økt elektrisk rekkevidde på plug-in hybrid. Men årsavgift på elbil ser ut til å beholdes.

Legg til flere kutt på klima og natur/skogvern, så skjønner jeg at miljøpartiet Venstre sitter stille i båten og ikke kommenterer budsjettforliket. Den eneste gode grønne nyheten er så vidt jeg kan se en økt bevilgning til Vestfoldbanen.

...men det blir vel neppe bedre selv om vi får ny regjering neste høst, så lenge SP er så store som de er.
På hvilken måte blir fossil billigere?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Zero-talent

Sitat fra: Oddaa på fredag 04. desember 2020, klokken 20:50

På hvilken måte blir fossil billigere?


Ved at de vedtatte avgiftsendringene ikke innføres allikevel. Så for å være pinlig nøyaktig holdes avgiftene på dagens nivå, men blir lavere i forhold til regjeringens opprinnelige budsjett.

Signaleffekten er det viktige her. Det har lenge vært signalisert at det skal bli dyrere å forurense, men dette forhandles nok en gang bort. I stedet handler mye av den offentlige debatten rundt bil om hvor fort elbilfordelene skal svekkes. Da bidrar man ikke til målet om flere el- og hydrogenbiler på veiene. Slik det ser ut nå tolker i alle fall jeg debatten dit hen at elbilene i årene som kommer skal få mva, betale stadig mer i bom osv, mens fossil står på stedet hvil kostnadsmessig. Da tar en overgang til nullutslipp mye lenger tid.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Stikkkontakt

Sitat fra: Zero-talent på lørdag 05. desember 2020, klokken 09:18
Sitat fra: Oddaa på fredag 04. desember 2020, klokken 20:50

På hvilken måte blir fossil billigere?


Ved at de vedtatte avgiftsendringene ikke innføres allikevel. Så for å være pinlig nøyaktig holdes avgiftene på dagens nivå, men blir lavere i forhold til regjeringens opprinnelige budsjett

For å være pi lig nøyaktig så inflasjonsjusteres avgiftene på fossile biler.

Etter min mening vil det økte utvalget være mer avgjørende i 2021 enn at fossilbiler skulle bli enda dyrere. Elbilandelen kommer til å øke markant.

Carboy

Sitat fra: Zero-talent på lørdag 05. desember 2020, klokken 09:18
Sitat fra: Oddaa på fredag 04. desember 2020, klokken 20:50

På hvilken måte blir fossil billigere?


Ved at de vedtatte avgiftsendringene ikke innføres allikevel. Så for å være pinlig nøyaktig holdes avgiftene på dagens nivå, men blir lavere i forhold til regjeringens opprinnelige budsjett.

Signaleffekten er det viktige her. Det har lenge vært signalisert at det skal bli dyrere å forurense, men dette forhandles nok en gang bort. I stedet handler mye av den offentlige debatten rundt bil om hvor fort elbilfordelene skal svekkes. Da bidrar man ikke til målet om flere el- og hydrogenbiler på veiene. Slik det ser ut nå tolker i alle fall jeg debatten dit hen at elbilene i årene som kommer skal få mva, betale stadig mer i bom osv, mens fossil står på stedet hvil kostnadsmessig. Da tar en overgang til nullutslipp mye lenger tid.


Men det er nok ikke bare bare for et norsk lite politisk parti som f eks «sweet dreams»MDG å innføre store avgifter på fossile biler for å gjøre forskjellene større til elektriske biler heller, dersom de hadde kommet til makten (kommer nok heldigvis ikke til å skje). Grunnen er at produkter ikke skal forskjellsbehandles, derfor må Norge søke ESA om å forlenge elbilfordelene. Det er søkt om ut 2021, men vi vet fortsatt ikke om det er akseptert vel?

Å gjøre en omveltning til elbiler vel og bra, men å fase ut fossile biler er ikke spesielt viktig i seg selv og bør heller ikke gjøres. Å overdrive elbilinnføring blir galt den andre veien igjen. Men det er helt klart positivt at folk flest kjører elbil til det daglige transportbehovet. Så kan vi glede oss over bilentusiasme for folk som kjører biler med bensinmotor også uten å se stygt på de som miljøsvin. For mange av de nye bensinbilene er såpass rene at det er ganske nære en elbil i miljøvennlighet, om man tar hele livssyklusen til bilmodellen.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Carboy

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 05. desember 2020, klokken 10:19
Sitat fra: Zero-talent på lørdag 05. desember 2020, klokken 09:18
Sitat fra: Oddaa på fredag 04. desember 2020, klokken 20:50

På hvilken måte blir fossil billigere?


Ved at de vedtatte avgiftsendringene ikke innføres allikevel. Så for å være pinlig nøyaktig holdes avgiftene på dagens nivå, men blir lavere i forhold til regjeringens opprinnelige budsjett

For å være pi lig nøyaktig så inflasjonsjusteres avgiftene på fossile biler.

Etter min mening vil det økte utvalget være mer avgjørende i 2021 enn at fossilbiler skulle bli enda dyrere. Elbilandelen kommer til å øke markant.

Enig, jeg tror de fleste vanlige folk har et ønske om å kjøre elektrisk bil. Og når de får tak i en som dekker deres behov så velger de nok ganske selvfølgelig en elbil ut fra dagens elbilfordeler.
De fleste er ikke så intereseert i biler, og skal bare ha en behovsdekkende bil med best mulig økonomisk regnestykke.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA