Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Faktisk forbruk og rekkevidde

Startet av oivindg, mandag 16. november 2020, klokken 20:25

« forrige - neste »

Skorpo

19 toms. Eg er godt nøgd. Mai har vore kald. Når sommarvarmen kjem, og bubilane drar ned farta på riksvegen, kjem ein nok godt under wltp-forbruk på langkøyring.

Vaduz

Sitat fra: oivindg på fredag 23. april 2021, klokken 11:48
Kris Rifa kjørte 386 kilometer i går. Stort sett på motorvei i 90 eller 95 km/t på cruise control. 19.6kWh/100km.

https://www.youtube.com/watch?v=lqTSMUS5JTc

Hvorfor kjørte han så sakte? Ikke rart forbruket blir lavt når du kjører 90 i 100-110 sonen, trodde leaf dagene var over?

oivindg

#137
Ser ut som at bilen bruker merkbart mindre energi til fremdrift for tida, men forbruket på småturer blir "ødelagt" av at A/C kjøler ned bilen så fort som mulig.

Jeg gjorde en test i dag der jeg slo av kjøling.  Vifta sto på 2. Kjørte frem og tilbake en strekning med 40- og 50-sone. Ikke helt flat, men ikke veldig store bakker heller. Forbruket over en 20-minutters periode endte på 13.4. Skrudde på A/C for å se hvor mye forbruket økte, men kom ikke så langt før jeg var ønsket hjemme og måtte avbryte. Så ikke noe dramatisk utslag på forbruk, men jeg skal prøve å få gjort en ny test i morgen.

Jeg har forresten 20-tommere.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

_OE_

13.4 høres jo vanvittig bra...tyder jo på at Volvo har satt inn en AC unit fra en fossil bil ?

#FTS#


ToWalkOrDrive

Sitat fra: _OE_ på lørdag 05. juni 2021, klokken 13:28
13.4 høres jo vanvittig bra...tyder jo på at Volvo har satt inn en AC unit fra en fossil bil ?

#FTS#

Det er jo det som er den største fordelen med premium elbiler....at de varmer opp superkjapt om vinteren og kjøler veldig kjapt om sommeren...
Tesla Model Y                         2021-

Oddaa

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 07. juni 2021, klokken 21:52
Sitat fra: _OE_ på lørdag 05. juni 2021, klokken 13:28
13.4 høres jo vanvittig bra...tyder jo på at Volvo har satt inn en AC unit fra en fossil bil ?

#FTS#

Det er jo det som er den største fordelen med premium elbiler....at de varmer opp superkjapt om vinteren og kjøler veldig kjapt om sommeren...
Veldig raskt sammenlignet med hva? Merker ikke noen forskjell mellom vår XC40 EV og XC60. Men jeg har aldri frosset så mye i noen bil som jeg gjorde i eGolf.

Hva gjør kjølingen i elbiler bedre? (Har ikke merket forskjell.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

_OE_

Jeg tenkte på at bilen forbruk er brukbart lavt uten bruk av AC...men forholds høyt med AC på .. derav tanken på at Volvo har brukt en AC kompressor med lav effektivitet på elbilen...tatt ut av hyllen til en ICE model

@FTS@


oivindg

#142
Sitat fra: _OE_ på tirsdag 08. juni 2021, klokken 08:54
Jeg tenkte på at bilen forbruk er brukbart lavt uten bruk av AC...men forholds høyt med AC på .. derav tanken på at Volvo har brukt en AC kompressor med lav effektivitet på elbilen...tatt ut av hyllen til en ICE model

@FTS@
Ser ikke ut som den bruker mye strøm på A/C  unntatt de første minuttene når bilen er varm innvendig.

Mener du at alle kompressorer som er i ICE-biler har lav effektivitet? Eller mener du at det er bedre måter å lage A/C i elbil der du unngår kompressor?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

_OE_

Tanken var at i en ICE bil betyr jo virkningsgrad på AC ikke noe...på en batteribi teller hver brukt Watt...l

@FTS@


oivindg

Var nylig på tur til fjells og kjørte 340 kilometer med snittforbruk på 18,1. Startet i Kongsberg på 160 meter høyde. Kjørte via Hokksund, som er omtrent på 0 meter, via Hønefoss og Nes i Ådal før vi kjørte Hedalen opp til ca. 960 meter høyde. Brukte 48 prosent opp og 34 prosent hjem igjen. Temperaturen var 18 grader oppover og rundt 23 grader nedover. Lite vind begge veier. Etter det jeg kan se tilsvarer dette 414 kilometer rekkevidde fra 100-0%. To personer i bilen og bagasje for noen dagers hyttetur. A/C på 21/19. Fartsgrense 70, 80 og 90 mesteparten av veien.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

eSaab

XC 40 2022 får bättre EPA range
www.insideevs.com/news/532110/2022-volvo-xc40-epa-range

ReneM

Sitat fra: eSaab på fredag 10. september 2021, klokken 23:29
XC 40 2022 får bättre EPA range
www.insideevs.com/news/532110/2022-volvo-xc40-epa-range

Det er allerede bekreftet at 2021 modell Polestar for samme software oppdatering som 2022 og dermed samme rekkevidde 👍
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

oivindg

Sitat fra: ReneM på torsdag 16. september 2021, klokken 19:22
Sitat fra: eSaab på fredag 10. september 2021, klokken 23:29
XC 40 2022 får bättre EPA range
www.insideevs.com/news/532110/2022-volvo-xc40-epa-range

Det er allerede bekreftet at 2021 modell Polestar for samme software oppdatering som 2022 og dermed samme rekkevidde
Fint at XC40 får det også. Den har jo ikke helt lik software som Polestar 2.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

oivindg

#148
Har fått sjekket litt rekkevidde i kuldegrader. Google Maps (som pleier å stemme ganske bra) gir følgende tall for de 160 kilometerne fra Kongsberg til Geilo (600 høydemeter oppover) i -10 grader:
- Start fra garasje med ca. +10 grader: 48% forbruk, som gir total rekkevidde på 333km
- Start etter å ha stått ute hele dagen i -10 grader: 53% forbruk, som gir total rekkevidde på 302km

Dette sammenlignet med sommer da samme turen går på ca. 42%
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Contango

Sitat fra: oivindg på fredag 10. desember 2021, klokken 17:36
Har fått sjekket litt rekkevidde i kuldegrader. Google Maps (som pleier å stemme ganske bra) gir følgende tall for de 160 kilometerne fra Kongsberg til Geilo (600 høydemeter oppover) i -10 grader:
- Start fra garasje med ca. +10 grader: 48% forbruk, som gir total rekkevidde på 333km
- Start etter å ha stått ute hele dagen i -10 grader: 53% forbruk, som gir total rekkevidde på 302km

Dette sammenlignet med sommer da samme turen går på ca. 42%
Etteregnet dette grovt i ABRP. Alpha modellen til ABRP med default reference consumption på 216 er med denne rapporten brukbart presis og antagelig god nok til å erstatte forbruksrapporter.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA