Faktisk forbruk og rekkevidde

Startet av oivindg, mandag 16. november 2020, klokken 20:25

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: automat på fredag 25. desember 2020, klokken 11:31
Sitat fra: hELgenen på fredag 25. desember 2020, klokken 11:01
Taktrekket er bevisst. Han har selv kommentert at han pleier å ha det fast i bilen.
Ellers synes jeg testene hans er bra. Dog blir det ekstremt mye fokus på rekkevidde,ladehastighet osv,og omtrent nada på fit and finish.

Bevisst for å øke komforten i bilen ja. Men bevisst for øke rekkevidden i en test? Og hvor mye vil det egentlig påvirke resultatet i en test?

Du står forøvrig fritt til å lage din egen youtube-kanal, som studerer panel-gaps.

For å øke komforten. Det har han sagt flere ganger,Ingen hemmelighet. Det er kulderas fra taket. Det samme som du finner i hus fra vinduer..

Det finnes allerede en kanal som ser på panelgaps. En tysk en må vite...

https://youtube.com/c/Schwunkvoll

oivindg

Teslabjørn har gjort en Geilo-test med XC40. Rundt null grader, snø og regn. 26.1 kWh/100km til Geilo og 22.6kWh/100km tilbake til Oslo.

Teslasbjørn har mye godt å si om bilen, blant annet at den ser bra ut og at det er mye bil for pengene.

https://www.youtube.com/watch?v=3gC0pGxwSb4
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Daniel_0007

Da er 1000 km test ute hos tb og
https://www.youtube.com/watch?v=53CdrCzEA7w&t=1s

3 kvarter tregere enn ps2 trolig grunnet kaldere vær samt mer behov for lading.
Men verdt å bemerke seg som han sier siden bilen er så tørst så er det faktisk billigere å kjøre langtur med diesel enn denne hvis man ikke tar med bommer bare regner drivstoff kostnad.
Model 3 2019 LR Rwd

oivindg

Gjennomsnittsfarta for testen var 115km/t. Testene til Teslabjørn viser at XC40 bruker 40% mer energi pr. kilometer i 120km/t enn i 90 km/t. Lurer på om det faktisk kunne lønt seg å kjøre saktere?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Dieselgubben

Sitat fra: oivindg på tirsdag 29. desember 2020, klokken 16:59
Gjennomsnittsfarta for testen var 115km/t. Testene til Teslabjørn viser at XC40 bruker 40% mer energi pr. kilometer i 120km/t enn i 90 km/t. Lurer på om det faktisk kunne lønt seg å kjøre saktere?

Ja, den er litt Kia Soul aktig i formen, og på denne skyter også forbruket i været når hastigheten øker. Men samtidig mulig å kjøre ok økonomisk rundt 70 kmt.

Teslabjørn hadde ikke lukket panseret ordentlig på testene, det kan ha ha bidratt til et høyere forbruk.

Moas

Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 29. desember 2020, klokken 22:35

Teslabjørn hadde ikke lukket panseret ordentlig på testene, det kan ha ha bidratt til et høyere forbruk.
Bilen TB kjørte ser ut til å ha skjev panser. Dette kan skyldes feiljustering fra fabrikk.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Dieselgubben

Sitat fra: Moas på tirsdag 29. desember 2020, klokken 23:30
Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 29. desember 2020, klokken 22:35

Bilen TB kjørte ser ut til å ha skjev panser. Dette kan skyldes feiljustering fra fabrikk.

Nei, den har 2 fester, 1 på hver side. TB presset igjen på høyre side. Diskutert heftig i youtube videoene hans. Han mener det er feil på bilen - at han ikke får beskjed når han ikke har lukket panseret ordentlig.

hemi

TB er relativt god på elbilting, relativt dårlig på bil, feks lukke panser med 2 haker fikk han ikke til.

hELgenen

Å kjøre bilen med kun ett feste er risikosport. En kollega gjorde det..en gang.hans siste tur. Panseret spratt opp i høy hastighet og det gikk som det måtte gå dessverre.

Så om TB faktisk med viten og vilje kjører rundt med dette så tar han mer risiko enn han selv skjønner.
Panseret skal sitte ordentlig fast

hemi

Han visste ikke at noen biler har 2 fester, sensoren er kun på 1 side, så han gjorde det ikke med vilje, og fikk da ikke noe varsel heller.

Er større fare på autobahn må sies og faktisk høy fart.

oivindg

Sitat fra: hELgenen på onsdag 30. desember 2020, klokken 10:19
Å kjøre bilen med kun ett feste er risikosport. En kollega gjorde det..en gang.hans siste tur. Panseret spratt opp i høy hastighet og det gikk som det måtte gå dessverre.
Omtrent alle tester av XC40 på nettet har et eller annet klipp der panseret ikke er lukket ordentlig på høyre side av bilen. Jeg kikket derfor ekstra nøye på dette da jeg lånte demobil. Jeg klarer ikke helt å se hva som skal kunne gjøre at det venstre festet åpner seg. Da må det være noe feil på mekanismen i så fall.

Det virker som Teslabjørn prøver å lage litt morsomheter ut av å gjøre ting feil. En ting er å lukke panseret. Han fikk jo nesten ikke åpnet det heller. Og sensoren for å bruke foten for å åpne bakluka gjorde han et stort nummer ut av. Hadde han tatt seg tid til å lese manualen ville alt dette vært unngått. Han er forøvrig ikke den eneste journalisten som ikke har fått med seg at man skal skyve foten under fangeren i en fremover-bakover bevegelse, ikke sideveis. Utrolig hvor dårlig forberedt eller lite interesserte mange motorjournalister er.

Men Teslabjørn liker XC40, da. Skryter av det meste unntatt forbruket.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

PF

Er vel ganske vanlig med to fester, og veldig vanlig med en sensor.
Har møtt mange Bmw 5serier hvor panseret bare var lukket på ene siden, grunnen til at jeg la merke til det, jeg kjørte av og til slik selv.
X5n var enklere å få lukket skikkelig, xc70 jeg har ved siden av e-tronen mener jeg også har to hengsler, mener e-tronen også har det slik, men har egentlig ikke tenkt over det så mye der

Man kan si mye bra om Bjørn, men fokuset hans er kun på en ting, effektivitet. Jeg synes i det vanlige praktiske livet hvor 99% av befolkningen aldri kjører mer en fem mil om dagen, så er det mye annet som for meg er viktigere med biler en det han fokuserer på.

Og han skryter Tesla opp i skyene, og sammenlikner alt med det de har gjort, er det gjort på en annen måte er det en dårlig løsning. (Ok, troller litt, men er mye samt i det)

hemi

2 hengsler er vanlig, antall låsepunkter som varierer :p

Contango

Sitat fra: PF på onsdag 30. desember 2020, klokken 20:36
99% av befolkningen aldri kjører mer en fem mil om dagen.
For det om tilsvarende skrives i de fleste forumene der premium bilene er litt «rekkeviddeutfordret» blir det ikke sant av den grunn. Samboeren og jeg har på hver vår kant kjørt 900 km i jula, og vi er på langt nær de eneste som faktisk verdsetter rekkevidde og ladeeffektivitet.
Sitat
Og han skryter Tesla opp i skyene, og sammenlikner alt med det de har gjort, er det gjort på en annen måte er det en dårlig løsning.
Lag dine egne reviews eller kommenter konkret på det du mener er feil.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

hELgenen

Om forbruket ditt er 1.4 eller 2.4 kwh/mil og du  kjører 3000 mil i året,hvilket er det doble av normalen,så er forskjellen i forbruk 3000 kwh. Hva koster vel 3000 kwh?
Nei,selv med ekstrem forskjell på 1 kwh/mil blir det ikke så store tall når en vet at det aller meste som lades,lades hjemme. Effektiviteten til Tesla er også overdrevet generelt. Se på kwh/mil/tonn og sammenlign tallene selv. Det er ikke noen magiske tall for Tesla her sammenlignet med resten. Nei,tror mange vil oppleve XC40 som en flott bil som ikke er noe dyr sak å bruke og med en rekkevidde som holder de fleste hverdager

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA