Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Faktisk forbruk og rekkevidde

Startet av oivindg, mandag 16. november 2020, klokken 20:25

« forrige - neste »

Contango

Og det sier du?

Sitat fra: hELgenen på mandag 28. desember 2020, klokken 17:29
Ja,de fleste lader nok til 100% dersom de vet at de skal ut på langtur. Men mitt personlige krav er 80% og min 30 mil med vinter og snø...ned mot minus 15..
Da føler jeg at bilen dekker mitt behov.
Synes at å ha under 30 mil på tanken hver morgen er noe tynt...ikke det at jeg må ha det hele tiden,men har jeg det så er jeg fornøyd og trenger ikke planlegge for lengre turer.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

oivindg

Selvsagt er det viktig å fokusere på forbruk så lenge ikke strømmen er fra 100% fornybare kilder, men vi må ikke glemme at en dieselbil fort bruker 6-8kWt/mil, så om XC40 snitter på 3kWt/mil er det likevel et godt steg i riktig retning.

Siden Tesla har kommet såpass langt som de har med tanke på effektivitet er det lett å glemme at dagens elbiler fortsatt er ganske ny teknologi og at det vil være mange år før teknologien er moden. Derfor vil "neste års modell" alltid være markant bedre enn dagens. Vi som kjøper elbiler er med på å drive teknologien fremover, men blir samtidig straffet med høyt verditap og mange feil som dukker opp.

Med familiens bruksmønster er elbil en dårlig investering for kona og meg, men vi synes det er artig å prøve ny teknologi.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

hELgenen

Ja,jeg ønsker 30 mil på tanken hver morgen.
Det betyr ikke at jeg bruker 30 mil/dag.
Jeg kjører ca 40k i året,og da er 90%++ pendling.
Jeg kjører mye mer enn hvermansen,men en XC40 hadde dekket mitt behov lett..Men ønsket om 30 mil på tanken hver morgen er vanskelig..Ønsket er mer ett ønske,enn ett behov. Bakgrunnen er at jeg de få gangene i året jeg reiser på langtur så blir det ca 30 mil pr gang. Jeg liker ikke planlegge fritiden min og ønsker å ta ting på sparket om morgenen. Så en bil med 30 mil på tanken hver dag hadde gitt samme frihet som jeg fikk i gamle dager med fossil. Den friheten ønsker jeg å få igjen.

Contango

#93
@oivindg. Enig. Jeg river meg bare i håret over at de europeiske bilfirmaene ikke klarer bedre - snart 9 år etter original TMS kom ut. Kun koreanerne og Porsche (til dobbel pris) som matcher brukseffektiviteten til en modell som er mosegrodd. Og på tross av så mye surr som Tesla har og har hatt, så har de levert effektiviteten. Hvorfor kan ikke Volvo levere i hvert fall noe styring over batterivarme og et batteritermometer? Det ville økt bilens forutsigbarhet og effektivitet betydelig. Jeg forstår det ikke.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

automat

Sitat fra: hELgenen på torsdag 31. desember 2020, klokken 12:49
Om forbruket ditt er 1.4 eller 2.4 kwh/mil og du  kjører 3000 mil i året,hvilket er det doble av normalen,så er forskjellen i forbruk 3000 kwh. Hva koster vel 3000 kwh?
Nei,selv med ekstrem forskjell på 1 kwh/mil blir det ikke så store tall når en vet at det aller meste som lades,lades hjemme. Effektiviteten til Tesla er også overdrevet generelt. Se på kwh/mil/tonn og sammenlign tallene selv. Det er ikke noen magiske tall for Tesla her sammenlignet med resten. Nei,tror mange vil oppleve XC40 som en flott bil som ikke er noe dyr sak å bruke og med en rekkevidde som holder de fleste hverdager

Det er for tidsbruken når du står ved hurtigladeren at forbruket virkelig betyr noe. Hvis man skal lade for 25 nye mil før man når destinasjon, så er det stor forskjell på å behøve å lade 35kWh og 60kWh. Særlig når ladingen går tregt, og man egentlig er ferdig med pausen. Trenger man 60kWh må man også lade til høyere SoC, som generelt går tregere.

Jeg har en elbil i hver ende av forbruksskalaen (Ioniq ogTMX), så jeg har litt erfaring med betydningen av lavt forbruk. Jeg ser det også ved saktelading. Ioniqen er det effektivt å klattlade. Teslaen er det nesten ikke noen vits, med mindre man har en kraftig ladestasjon tilgjengelig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Ser den at tidsbruken på hurtiglading når man er på en langtur kan bli en nedtur..Men klarer man 10-80 % på under timen etter ca 30 mil,så er det bra nok for egen del. Men her har jo folk egne preferanser. Audi E tron 55 er jo en bil som pga hurtigladingen fungerer bra som elbil..E tron 50 om vinteren blir "stutt" mhp rekkevidde mellom etappene. Mao etappene blir for korte på denne. Men nå tror jeg vi får mange ok elbiler i 2021 som er innenfor for de fleste.  Mer stabil hurtiglading hjelper dog alltid...en flat kurve som e tron er noe jeg savner på XC 40

oivindg

Sitat fra: hELgenen på torsdag 31. desember 2020, klokken 15:48
Mer stabil hurtiglading hjelper dog alltid...en flat kurve som e tron er noe jeg savner på XC 40
Håper at ladekurven til XC40 ikke er fysisk begrenset, men at det heller er Volvo som er forsiktige til de får mer praktisk erfaring. Hvis det stemmer bør det være mulig å gi høyere ladeeffekt gjennom en softwareoppdatering.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

hemi

hurtiglading bør være 15 min, max 30 om du har giga batteri, 60 min er krise.

Volvo sin ladekurve ser veldig ut som litt halvdårlig software throttleing, så kan forbedres om de vil.

automat

Sitat fra: hELgenen på torsdag 31. desember 2020, klokken 15:48
Ser den at tidsbruken på hurtiglading når man er på en langtur kan bli en nedtur..Men klarer man 10-80 % på under timen etter ca 30 mil,så er det bra nok for egen del. Men her har jo folk egne preferanser. Audi E tron 55 er jo en bil som pga hurtigladingen fungerer bra som elbil..E tron 50 om vinteren blir "stutt" mhp rekkevidde mellom etappene. Mao etappene blir for korte på denne.

Her kommer du inn på nok en fordel med lavt forbruk. Hadde e-tron 50 hatt effektiviteten til TM3, så hadde rekkevidden kanskje vært god nok. Og man hadde sluppet ekstrakostnaden ved å kjøpe e-tron 55 istedet.

Batteriprisene skal bli ganske lave før forbruk får liten betydning.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

anorway

#99
Volvo XC40 P8 Cold Weather Range, efficiency & Charging In the Blistering Cold!


Strekning/område, Fornebu-Brumunndal. Kuldegrader.

Kort oppsummert. Forbruk: 35,5 kWh/100km. Bilen klarte 190-195 km i dagens forhold.

https://www.youtube.com/watch?v=CM_qyOBQlR0&ab_channel=KrisRifa


oivindg

Sitat fra: anorway på torsdag 07. januar 2021, klokken 09:42
Volvo XC40 P8 Cold Weather Range, efficiency & Charging In the Blistering Cold!


Strekning/område, Fornebu-Brumunndal. Kuldegrader.

Kort oppsummert. Forbruk: 35,5 kWh/100km. Bilen klarte 190-195 km i dagens forhold.

https://www.youtube.com/watch?v=CM_qyOBQlR0&ab_channel=KrisRifa
I 120km/t
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

02jan

Ja , i så høy hastighet og i -10 må man forvente økt forbruk.

* jeg la forøvrig merke til at bilen lader med svært god ladehastighet, kan årsaken være at XC40 har aktiv varme av batteri ? Det kan også vøre med på å forklare totale energiforbruk.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

z4rd

Vi snakker vel fort om behov for tre ladesesjoner under slike forhold på ruta Oslo-Trondheim, hvis man skal komme frem med en solid buffer.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

anorway

Sitat fra: oivindg på torsdag 07. januar 2021, klokken 13:06
Sitat fra: anorway på torsdag 07. januar 2021, klokken 09:42
Volvo XC40 P8 Cold Weather Range, efficiency & Charging In the Blistering Cold!


Strekning/område, Fornebu-Brumunndal. Kuldegrader.

Kort oppsummert. Forbruk: 35,5 kWh/100km. Bilen klarte 190-195 km i dagens forhold.

https://www.youtube.com/watch?v=CM_qyOBQlR0&ab_channel=KrisRifa
I 120km/t

112km/t.

Tafsern

Sitat fra: 02jan på torsdag 07. januar 2021, klokken 14:15
Ja , i så høy hastighet og i -10 må man forvente økt forbruk.

* jeg la forøvrig merke til at bilen lader med svært god ladehastighet, kan årsaken være at XC40 har aktiv varme av batteri ? Det kan også vøre med på å forklare totale energiforbruk.

Batteriet blir ganske så varmt når man kjører i disse hastighetene over lang tid, inklusive indirekte varme fra kabinen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA