Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Faktisk forbruk og rekkevidde

Startet av oivindg, mandag 16. november 2020, klokken 20:25

« forrige - neste »

oivindg

Lånte en demobil med 19-tommers hjul i dag. På blandet kjøring et par timer for det meste i 70-90-soner ble forbruket i snitt 28kWh/100km. Dette inkluderte noen kraftige akselerasjoner. Det var 1-3 minusgrader. Blanding av saltvåt asfalt og tynt snø/islag. Varmeapparatet sto på 21 grader. Varmesetet på trinn 2 og varme i rattet på trinn 1. På jevn kjøring i 80-sone lå jeg på 21kWh/100km.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

PionerThink

Prøvde også en demobil i dag i 4-6 plussgrader en halvtimes tur. Gikk stort sett i flatt terreng med 50-70 soner.
Valgte setting "enpedalskjøring" siden vi er vant med dette fra i3, og holdt stort sett fartsgrensa selv om vi også tråkket litt til for å teste ressursene som jeg synes er helt naturlig av og til :D
Var god å kjøre og lå godt på veien, men merket at det er en relativt tung bil når svingene blir krappe.
Legger ved et utsnitt fra triptelleren som viser at forbruket ligger i samme område som andre elbiler på markedet i dag som er i samme klasse(SUV/X-over) :)
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

elektro

Teslabjørn kjørte 1000 km. test i går. Tror resultatet ble 12t15min og forbruket 325 Wh/100 km. oppgitt i bilen. Jeg synes dog været var ganske ille, verre enn han gav uttrykk for. Riktig nok ikke mindre enn 6-7 grader, men rimelig vått og mer vind enn på lenge.

Synes heller ikke han går lavt nok når han lader. Ofte stopper han med 15%. Det er kanskje realistisk for folk flest, men ikke optimalt. Hvorfor stoppet han første gang på Shell Ås i stedet for Circle K Abildsø f.eks? Det er bare 27 km. unna med lavere hastigheter og 5 m/s medvind denne lørdagen. Jeg tror han kunne spart minst et kvarter totalt på mer optimal lading. Og en halvtime på bedre vær- og kjøreforhold. 11t30min ville vært et ganske godt resultat for biltypen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hELgenen

Teslabjørn kjører nok en del fortere på disse testene en kanskje hvermansen? I alle fall kjører han vesentlig fortere enn meg på motorveier. Vindmotstanden øker kvadratisk med økt hastighet - så en bil med dårlige egenskaper mhp. vindmotstand vil jo komme svært dårlig ut i høye hastigheter. XC40 er jo en bil som ikke har det rette designet mph. vind - så jeg finner det naturlig at denne taper mye i hans tester.  Forøvrig synes jeg det er totalt uinteressant hvor lang tid han bruker på 1000 km - mens snittforbruket derimot - det synes jeg er interessant. De færreste av oss har det så travelt som den mannen der - og de færreste av oss kjører så lange distanser ofte.  Det jeg savner ved Bjørns tester er snittforbruk i 70 km/t - altså det området vi fleste av oss ligger lengst tid i når vi kjører på landeveien. Her tror jeg XC40 i likhet med I-pace og Polestar 2 ikke gjør det så ekstremt dårlig. Kjører man f.eks 3000 mil i året ved 70 km/t og forbruket er 2 eller 2.5 kwh/mil så utgjør dette : 3000 x (2.5 -2) = 1500 kwh i forskjell.  I praksis blir det nok ennå mindre - og gjør man så om dette til kroner og ører så snakker vi trolig om små årlige beløp tross alt. I prosent  en ganske stor forskjell mellom 2 og 2.5 (25%), men i reell kroneverdi - ganske så overkommelig.  Men så har jo Teslabjørn skapt seg sin egen verden der effektivitet og ladehastighet trumfer alt annet når det kommer til elbil. For alle oss andre kan det jo fort være verdt å betale noen få lapper ekstra i året i høyere driftskostnader for å sitte i en bil med høy komfort, høy sikkerhet og uten lyter i form av panelgaps og dårlig lakkering.En elbil er faktisk også en bil med alt det innebærer......

Ferry

For min del hadde det vært mer interessant med en typisk helgetur til en hyttedestinasjon. Fra f.eks. Oslo til Geilo/Hemsedal/Rauland/Beitostølen/Skeikampen/Trysil. Uten noe særlig motorvei, og med kø.

hELgenen

Sitat fra: Ferry på søndag 20. desember 2020, klokken 11:28
For min del hadde det vært mer interessant med en typisk helgetur til en hyttedestinasjon. Fra f.eks. Oslo til Geilo/Hemsedal/Rauland/Beitostølen/Skeikampen/Trysil. Uten noe særlig motorvei, og med kø.

Teslabjørn har en slik Oslo-Geilo test - dog kun uten kø (han pleier vel å kjøre når det er lite folk på denne strekningen)

oivindg

Jeg synes denne 1000 kilometertesten var ganske oppløftende. 32-33kWt/100km med snittfart rundt 110km/t i regnvær er helt ok for en kloss som XC40. Jeg synes også at han fikk bedre ladehastighet enn jeg hadde regnet med opp mot 50%. Lå en del på 120kW, og det synes jeg er ganske bra.

Teslabjørn sier jo også at for folk som kjører turer på 100 mil blir det litt for mange ladestopp, men 40-50 mils turer burde ikke være noe problem.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Ferry

Sitat fra: oivindg på søndag 20. desember 2020, klokken 11:59
Jeg synes denne 1000 kilometertesten var ganske oppløftende. 32-33kWt/100km med snittfart rundt 110km/t i regnvær er helt ok for en kloss som XC40.

Jeg syns også det er akseptabelt, til en slik bil å være. Lange strekk i høy hastighet er ikke SUV-ens styrke. For meg er mye av poenget med SUV o.l. bakkeklaring, firehjulstrekk, trekk-kapasitet og bagasjeplass. En typisk bil for hyttefolk. Det er det gjerne er noen halvdårlige grusveier den siste biten til hytta. Stor snødybde, og uregelmessig brøyting.

Contango

#39
Sitat fra: hELgenen på søndag 20. desember 2020, klokken 10:48
Det jeg savner ved Bjørns tester er snittforbruk i 70 km/t - altså det området vi fleste av oss ligger lengst tid i når vi kjører på landeveien.
Han har en masse følgere utenfor Norge hvor selv 120 km/t oppfattes som sakte. «De fleste av oss» er for han ikke 70 km/t kjørere.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

hELgenen

Sitat fra: Contango på søndag 20. desember 2020, klokken 16:19
Sitat fra: hELgenen på søndag 20. desember 2020, klokken 10:48
Det jeg savner ved Bjørns tester er snittforbruk i 70 km/t - altså det området vi fleste av oss ligger lengst tid i når vi kjører på landeveien.
Han har en masse følgere utenfor Norge hvor selv 120 km/t oppfattes som sakte. «De fleste av oss» er for han ikke 70 km/t kjørere.

Det gjør ingen forskjell - for mange nordmenn (oss) er 70 km/t i snitt omtrent det vi må forholde oss til.
Hva 70,100,120 eller sågar 200 km/t oppfattes som har null betydning når fartsgrensene og veiene er som de er her i landet. For flertallet i Norge er 70 km/t i snitt omtrent det en i beste fall kan håpe på - og derfor savner jeg en test på dette også.  Tesla Bjørn gjør selvfølgelig det som Tesla Bjørn selv ønsker å gjøre, men vi norske sjåfører får ikke hele utfallsrommet ved å kun se på hans tester. Jeg synes hans tester gir et godt bilde av forbruket, men da stort sett på langkjøring i hans tempo. Vi andre kan faktisk klare mindre forbruk ved bare å forholde oss til fartsgrensene der vi kjører til daglig. XC40 har en form som slår veldig uheldig ut på hans tester ettersom luftmotstanden slår veldig hardt ut ved økende hastighet. Ikke sikkert avstanden er så stor i f.eks 70 km/t. Vil tippe I-pace:  1.8-1.9. Polestar 2: 2-2.2 og XC ligger på 2.2-2.4. TMX 1.8-2, TM3 1.5-1.7. osv osv.. Men så fort du kjører 120 km/t eller mer - så vil avstanden i forbruk mellom de modellene som nevnt her bli vesentlig større.

automat

Sitat fra: hELgenen på søndag 20. desember 2020, klokken 17:12

Det gjør ingen forskjell - for mange nordmenn (oss) er 70 km/t i snitt omtrent det vi må forholde oss til.
Hva 70,100,120 eller sågar 200 km/t oppfattes som har null betydning når fartsgrensene og veiene er som de er her i landet. For flertallet i Norge er 70 km/t i snitt omtrent det en i beste fall kan håpe på - og derfor savner jeg en test på dette også. 

Vi har lange motorveistrekninger i området mellom Kristiansand, Svinesund og Sjoa.

3 046 534 av  Norges 5 384 576 inbyggere bor i fylkene Agder, Vestfold og Telemark, Viken, Oslo, og Innlandet.

For flertallet i Norge vil derfor kjøring i motorveihastigheter kunne sies å være relevant.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ferry

Sitat fra: automat på søndag 20. desember 2020, klokken 21:33
Vi har lange motorveistrekninger i området mellom Kristiansand, Svinesund og Sjoa.

Men ikke sammenhengende. Og ikke er det 110 km/t over alt heller. Det er kun 565 km motorvei i Norge. https://no.wikipedia.org/wiki/Motorveier_i_Norge#Motortrafikkveier

Thomas Parsli

Jeg synes også lavere snitthastigheter er mer relevant, men har full forståelse for at Bjørn gjør tester i motorveihastigheter - han har begrenset med tid og lever av å produsere innhold på Youtube.

Hvis han klarte å legge inn flere 80km/t segmenter på 1000km testen, ville det kanskje være gjennomførbart. Men det krever en god del mer arbeid (planlegging, gjennomføring, redigert).
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hemi

Synes han kjører litt sakte, ellers greit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA