Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Kjøreegenskaper på vinterføre  (Lest 1729 ganger)

Skogstrollet

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Kjøreegenskaper på vinterføre
« på: ſøndag 15. November 2020, klokken 10:17 »
Hvordan oppleves EQC på vinterføre?
En ting jeg var skeptisk til før bestilling, og fortsatt er ganske spent på er kjøreegenskapene på en så tung bil med primærdrift på fremhjulene. Hva er deres erfaringer så langt? Oppleves den som understyrt, eller slår den bakre motoren inn så tidlig at det i praksis oppleves som å kjøre med permanent firehjulstrekk?

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6288
    • Vis profil
Sv: Kjøreegenskaper på vinterføre
« Svar #1 på: ſøndag 15. November 2020, klokken 10:24 »
Det virker som om bakre motor kobles inn i begynnelsen av en sving, så jeg tror ikke forskjellen til permanent 4WD er merkbar. Men dette kan sikkert andre med mer erfaring og en annen kjørestil fortelle mer om. Selv kjører jeg defensivt i svinger på glatt føre, da fysikkens lover gjelder uansett hva slags framdrift man har 😏

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 743
    • Vis profil
Sv: Kjøreegenskaper på vinterføre
« Svar #2 på: ſøndag 15. November 2020, klokken 10:39 »
I praksis som å kjøre med drift på begge akslinger. Så snart bilen merker dårlig friksjon kobles bakerste motor inn.
Jeg har Nokian R3 suv (piggfrie) på min og den oppleves veldig stødig og komfortabel på vinterføre.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt familie 31.07.20)
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Toalmar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1905
  • Mercedes das beste oder nichts
    • Vis profil
Sv: Kjøreegenskaper på vinterføre
« Svar #3 på: ſøndag 15. November 2020, klokken 11:30 »
Og jeg bare gleder meg til å få denne bilen levert på nyåret for å utforske dens kjøreegenskaper, teknikk, lydnivå og alt det andre  ;)
Mercedes-Benz ECQ 400 AMG 2021 - Levert 13.01.2021
BMW i3s 94Ah Fully Charged 2018 - Solgt 25.01. 2021

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12617
    • Vis profil
Sv: Kjøreegenskaper på vinterføre
« Svar #4 på: ſøndag 22. November 2020, klokken 20:35 »
Har dessverre ikke hatt mulighet til å leke enda med lange brede svinger, men merket meg noe viktig/interessant for vinter-egenskapene i dag.
På vei ned fra fjellet var det holke/speilblankt I hjulsporene før noen svinger og i noen svinger.

EQC regenererer annerledes enn jeg er vant med når bilen slipper. Inn mot et par svinger var det speilblankt, og ved kraftig regenerering blinket det i antiskrens. Dvs bilen mistet grep på ett eller flere hjul. Fra Model X, S og et par andre elbiler er jeg vant med at regenerering da kutter eller dempes kraftig og bilen triller.

EQC derimot sluttet ikke å regenerere, men jobbet tilsynelatende aktivt med regenering og brems for å ikke øke farten men samtidig gjenvinne grepet.
Litt uvant først at jeg ikke umiddelbart må bruke bremsepedalen, og erfaringsgrunnlaget er fortsatt tynt.
Men allerede i tredje hårnålssving tenkte jeg at dette er en mye bedre måte å løse slipp ved regenerering enn på andre biler jeg har testet. Vil jo ha grepet tilbake, men ikke trille fritt.
Mercedes EQC AMG 2020
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 743
    • Vis profil
Sv: Kjøreegenskaper på vinterføre
« Svar #5 på: ſøndag 22. November 2020, klokken 21:41 »
Har også merket dette. Møtte en bil i en trang høyre sving i nedoverbakke i dag. det var såpe glatt, så jeg bremset det jeg kunne mens abs jobbet. Jeg slapp bremsen for å få all friksjon til å svinge bilen mer mot høyre kant, men merket at bilen fremdeles regenerte og ga dermed mindre friksjon til å svinge. Likte ikke helt at bilen prøvde å regenerere i denne situasjonen. Bilen sto i D-. Skal prøve være kjapp å sette den i D+ neste gang.
« Siste redigering: ſøndag 22. November 2020, klokken 21:45 av Egil Fonn »
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt familie 31.07.20)
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12617
    • Vis profil
Sv: Kjøreegenskaper på vinterføre
« Svar #6 på: ſøndag 22. November 2020, klokken 21:58 »
Ok. Min opplevelse var motsatt. Istedenfor hastighetsøkning rett før sving (pga brå null regen/fri rulling nedover) unngikk jeg nå det fordi bremseeffekten ikke forsvant. Å trille fritt der ville fort gjort vondt verre. Heldigvis sjeldent jeg trenger kjøre ned fra fjellet under slike forhold med dårlig/fraværende strøing. Først tenkte jeg de billige vinterhjulene var overraskende glatte, inntil jeg skjønte hvor ille det faktisk var og de faktisk gjorde en god jobb. Så etterpå at hyttenaboer tipset på FB om at bakkene var såpeglatte....

Om du vipper giret kjapt over i nøytral vil jeg tro du umiddelbart oppnår det du ønsker mtp å trille helt fritt. Men da får du hastighetsøkning med på kjøpet.
Alternativt som du nevner - sett bilen i D+ før nedoverbakken om du vil styre alt med bremsen.
« Siste redigering: ſøndag 22. November 2020, klokken 22:10 av Øyvind.h »
Mercedes EQC AMG 2020
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Carboy

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 54
    • Vis profil
Sv: Kjøreegenskaper på vinterføre
« Svar #7 på: Torsdag 03. Desember 2020, klokken 16:50 »
Prøvde meg en runde på snøføre med EQC i dag. Har hatt etron og mange andre biler med 4wd.
Synes EQC er ganske så leken og likevel stabil og trygg. Men ESP kobles automatisk inn igjen - vet ikke om mm må stå i sport eller sånt for at den skal holde seg? Ser det er ESP comfort og ESP sport.

Etron var også veldig god på vinterføre, og helt nydelig å sladde med tross ekstremt høy vekt. EQC er litt lettere og man merker i noen få anledninger at forhjulene spinner bittelitt før 4wd kobler inn, men synes det fungerer ganske bra og den har ikke understyrt karakter utover at den kan finne på å slipp-spinne bittelitt foran ved brå gassbevegelser.
Nåværende elbil: MB EQC 400 AMG okt 2020
+ diverse bensindrevne entusiastbiler
———
X VW Egolf 300 februar 2018
X Audi e-tron quattro 55 limited mars 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 743
    • Vis profil
Sv: Kjøreegenskaper på vinterføre
« Svar #8 på: Fredag 04. Desember 2020, klokken 08:17 »
Kobles EPS inn igjen under kjøring? Regner med den kobles inn når bilen startes opp på nytt.
Merker også at forhjul kan rotere litt før bakmotor kobler inn på glatt underlag. Står bilen litt skrått vil fronten fort skli sidelengs før bakhjul kobler inn. Dette er litt uheldig. Mulig den kan være mer på hugget med AWD i sport modus?
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt familie 31.07.20)
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Carboy

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 54
    • Vis profil
Sv: Kjøreegenskaper på vinterføre
« Svar #9 på: Fredag 04. Desember 2020, klokken 17:23 »
Prøvde igjen litt mer skikkelig i dag i esp sport (i kjøremodus individual kan man velge dette). Da holdt dens seg av hele tiden. Bilen er meget god å dosere i 4 hjuls-sladd og kan ta donuts om ønskelig. Man må gasse den ut i sladd og den har mer nøytralt utgangspunkt enn etronen jeg hadde ifjor vinter, men den kan sladde like bra.
Opplever den som morsommere enn f eks bmw x-drive jeg har hatt 4-5 stk av.
Eneste som er enda en anelse morsommere 4wd-bil er Porsche Panamera som er enda mer leken og rwd-orientert. Den er til gjengjeld mindre stabil.
« Siste redigering: Fredag 04. Desember 2020, klokken 17:25 av Carboy »
Nåværende elbil: MB EQC 400 AMG okt 2020
+ diverse bensindrevne entusiastbiler
———
X VW Egolf 300 februar 2018
X Audi e-tron quattro 55 limited mars 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Grosor

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 42
    • Vis profil
Sv: Kjøreegenskaper på vinterføre
« Svar #10 på: Fredag 04. Desember 2020, klokken 20:30 »
Artig.  :+1:

Jeg satt med et litt dårlig inntrykk av sladdevilligheten etter å ha testet på våt asfalt. Opplevde også først at ESP koblet seg inn igjen midt i sladd, når jeg koblet den ut igjen ble den av. Mulig jeg også byttet kjøreprogram.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12617
    • Vis profil
Sv: Kjøreegenskaper på vinterføre
« Svar #11 på: Fredag 04. Desember 2020, klokken 23:10 »
Takk for tips! Håper å få lekt litt med bilen i helgen. Da er sladdevillig ESP helt essensielt. Ellers blir det kjedelige greier. Ga på litt oppover veiene på fjellet i dag, men kan ikke ligge bredt med 2 barn, kone og hund i bilen....
Mercedes EQC AMG 2020
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Toalmar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1905
  • Mercedes das beste oder nichts
    • Vis profil
Sv: Kjøreegenskaper på vinterføre
« Svar #12 på: Lørdag 12. Desember 2020, klokken 10:43 »
Etter forrige helgs prøvekjøring av forhandler sin demobil med Nokian Hakka R3 påmontert så har jeg bestemt at jeg vil gå for Michelin sine  vinterdekk på bilen. Disse er utsolgt og jeg må da utsette utlevering til midten av januar


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ 400 AMG 2021 - Levert 13.01.2021
BMW i3s 94Ah Fully Charged 2018 - Solgt 25.01. 2021

Maxwell_400

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 389
    • Vis profil
Sv: Kjøreegenskaper på vinterføre
« Svar #13 på: Lørdag 12. Desember 2020, klokken 18:22 »
Etter forrige helgs prøvekjøring av forhandler sin demobil med Nokian Hakka R3 påmontert så har jeg bestemt at jeg vil gå for Michelin sine  vinterdekk på bilen. Disse er utsolgt og jeg må da utsette utlevering til midten av januar


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hva var det du ikke likte med Hakka R3 ?
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 18.2, BECM: BP-AAE-BC-AC-BE

Toalmar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1905
  • Mercedes das beste oder nichts
    • Vis profil
Sv: Kjøreegenskaper på vinterføre
« Svar #14 på: Lørdag 12. Desember 2020, klokken 18:48 »
Hva var det du ikke likte med Hakka R3 ?
Synes de var glatte ut av rundkjøringer hvor det var snødekke. syntes også de ga litt mye støy ved kjøring i 120+
Mercedes-Benz ECQ 400 AMG 2021 - Levert 13.01.2021
BMW i3s 94Ah Fully Charged 2018 - Solgt 25.01. 2021