Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høy fart og hurtiglade ofte, eller lav fart og hurtiglade sjeldnere?

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 10. november 2020, klokken 15:58

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Har en 10 år gammel iMiev med ca. 9kWt batteri igjen.
Så skal jeg kjøre langt. Lønner det seg å kjøre i 110km/t og lade ofte (ca. 40kW effekt), eller å holde rundt 90km/t og lade litt sjeldnere. Kjørelengde er kanskje 600km. Poenget er å komme fortest frem.

Noen som har kvalifiserte synspunkter?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Vollis47

Jeg har ikke satt opp noe regnestykke på det, men ved å øke farten fra 90 til 110 km/t tjener du ikke så mye. Husk også at ved hver ladestopp går det mye tid til spille, innkjøring til ladestasjonen, koble til kabel, starte lading, lade i 15 min, stoppe lading, koble fra og så utvpå veien igjen. Det avgjørende blir hvor mye tid går med i tillegg til ladetiden.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Asbjornel

Høres ut som det regnestykke for VGS elever eller forkurs ingeniør. 🙂
Har ikke svar, men jeg tror færrest mulig stopp lønner seg.

Polestar

90 km/t på speedometeret og lade opp til maksimalt 75 %. Min enkle hovedregel den gang jeg hadde i-Miev.

40 kW i ladehastighet får du ikke over tid, og er dessuten fra selve hurtigladeren og ikke inn på batteriet.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Orbit

EvCalc er bra for å regne ut dette, men det er ca 100 knapper å skru på for å få et svar med sveitsisk presisjon. Men en kjapp prøve tilsier at fart ikke vil gi noe voldsomt utslag i total reisetid. (Ruten nedenfor er beregnet Oslo - Stavanger, og regner inn i forhold til laderne på den ruten. YMMV). Enkleste er vel bare å følge trafikken så lenge det gjør at du når frem til neste lader.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Marius Kotsbak

Jeg mener Teslabjørn har gjort noen øvelser på dette. Har man en bil som sliter mye med rapidgate (Leaf 40 kWh) så blir det nok lønnsomt å sette ned farten litt og dermed hurtiglade mindre.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

automat

110 km/t suger strøm på en trilling. Siden man ikke kan lade noe særlig over 60% for holde god ladehastighet, blir det nok mer snakk om å holde en hastighet som ikke gir vanvittig mange hurtigladestopp. Spesielt på en bil som har redusert batteri. Tror ikke jeg hadde prøvd meg på fortere enn 90km/t

På første etappe kan man kjøre som om man har stjålet bilen, for å kjøre batteriet varmt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hanche

Jeg regnet litt på dette en gang i tiden for min 2016-modell Kia Soul, og fant ut at ved hastigheter rundt 100 km/h gikk det med omtrent like mye ekstra tid til hurtiglading som det man sparte inn på å kjøre litt raskere. Ved lavere hastigheter vinner man tid totalt ved å kjøre fortere – ved høyere hastigheter taper man. Nå er jo dette en bil med nokså høy luftmotstand, for å si det mildt, så for andre biler burde den kritiske hastigheten være noe høyere.

Etter det regnestykket har jeg pleid å holde meg rundt 100 på motorveier med fartsgrense 110. Er fartsgrensen lavere, holder jeg fartsgrensen så lenge det ellers er mulig og forsvarlig. (Unntatt hvis jeg får et anfall av rekkeviddeangst.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Kafk4

ABRP vil nok gi deg en pekepinn på hva som er raskest. Hvor skal du kjøre fra og til?

Maxwell_400

"gammel iMiev, 9kWt batteri, skal kjøre langt. Poenget er å komme fortest frem."

Compilation error, her datt jeg av. Dette er en jobb for Viking, eventuelt leiebil.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

eivhelle

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 10. november 2020, klokken 15:58
Har en 10 år gammel iMiev med ca. 9kWt batteri igjen.
Så skal jeg kjøre langt. Lønner det seg å kjøre i 110km/t og lade ofte (ca. 40kW effekt), eller å holde rundt 90km/t og lade litt sjeldnere. Kjørelengde er kanskje 600km. Poenget er å komme fortest frem.

Noen som har kvalifiserte synspunkter?
Med 9 kWh kapasitet tilgjengelig kommer du ikke langt mellom hver lading. Rekkevidden blir i området 50-70 km om du holder 80 og slipper motvind og regn. På en strekning på 600 km blir det i så fall 10-12 etapper med lading til nesten 100% hver gang. Antageligvis vil det lønne seg å kjøre i rundt 60-70 km/t med varmapparatet på laveste trinn og godt med klær på. I så fall bør en holde seg unna motorvei.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

ABRP.

Er du ikke lei elbiler før den turen, så vil du iallfall være det etter.  :o


Tut tut

Motorveg er den vegtypen det er minst problematisk å liggja under fartsgrensa på. Dei som kjem bak kan berre leggja seg til venstre med ein gong og susa forbi. På vanlege vegar med mange svingar er det vanskeleg både å køyra forbi og å sleppa fram.

Thomas Parsli

Sitat fra: Tut tut på fredag 22. januar 2021, klokken 15:06
Motorveg er den vegtypen det er minst problematisk å liggja under fartsgrensa på. Dei som kjem bak kan berre leggja seg til venstre med ein gong og susa forbi. På vanlege vegar med mange svingar er det vanskeleg både å køyra forbi og å sleppa fram.

Min erfaring, etter litt for mange langturer med 24kWh Leaf er at å ligge i 70km/t der det er 90km/t er et sted mellom ubehagelig og farlig  :o
Unntaket er hvis du finner deg en trailer/lastebil å ligge bak.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA