Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høy fart og hurtiglade ofte, eller lav fart og hurtiglade sjeldnere?

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 10. november 2020, klokken 15:58

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Tut tut på tirsdag 11. mai 2021, klokken 13:36
Eg snakkar om norske motorvegar. Der er det lov å trekka hengar utan bremser. Hengar utan bremser og med last er ikkje lov å køyra raskare enn 60 km/t.
Henger med totalvekt over 300kg, uten brems :)
Dvs. du kan holde 80 om totalvekten er under 300kg, selv om den ikke har brems.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Tut tut på tirsdag 11. mai 2021, klokken 13:36
Eg snakkar om norske motorvegar. Der er det lov å trekka hengar utan bremser. Hengar utan bremser og med last er ikkje lov å køyra raskare enn 60 km/t.
På norske motorveier er fartsgrensen opp til 110km/t. Det er 50km/t i fartsforskjell. Selv om det isolert sett er lov å kjøre med den gitt forholdene ellers tillater det, så blir du garantert vinket inn av politiet hvis det er for mye trafikk.

Motorveiene er heller ikke slik du tror, det er overganger mellom skyggepartier, ut og inn av tuneller, av og påkjørsler m.m. hvor det er farlig å holde vesentlig lavere fart en resten av trafikken.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

I praksis går mye trafikk på østlandet i 130 km/t under fine forhold. (det er en egen diskusjon om dette er lurt, men det er vel tregest i hele EU) Hvis saktegående holder 60 km/t så er diffen på 70 km/t hele 20 m/s i differanse.
Hvis man bør starte filskiftet 100 meter bak (5 sekunder avstand ved 20 m/s diff) så har sjåføren i fart noe mellom 4 og 5 sekunder på å identifsere og forstå at saktegående kjører mye tregere enn alt annet på motorveien. Da må man ha "tally ho" på minst 200 meter avstand. For små marginer!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Dede

Sitat fra: daktari på tirsdag 11. mai 2021, klokken 15:28
I praksis går mye trafikk på østlandet i 130 km/t under fine forhold. (det er en egen diskusjon om dette er lurt, men det er vel tregest i hele EU) Hvis saktegående holder 60 km/t så er diffen på 70 km/t hele 20 m/s i differanse.
Hvis man bør starte filskiftet 100 meter bak (5 sekunder avstand ved 20 m/s diff) så har sjåføren i fart noe mellom 4 og 5 sekunder på å identifsere og forstå at saktegående kjører mye tregere enn alt annet på motorveien. Da må man ha "tally ho" på minst 200 meter avstand. For små marginer!

Så lenge det er lovlig å kjøre bil med henger uten bremser (og over 300kg last) på motorvei - og fartsgrensen for disse er 60km/t så får resten av trafikken tenke på dette og i alle fall holde fartsgrense og ikke ligge i 130km/t om de synes marginer blir for små - er ikke vanskeligere enn det...

turfsurf

Sitat fra: Dede på onsdag 12. mai 2021, klokken 10:02
Så lenge det er lovlig å kjøre bil med henger uten bremser (og over 300kg last) på motorvei - og fartsgrensen for disse er 60km/t så får resten av trafikken tenke på dette og i alle fall holde fartsgrense og ikke ligge i 130km/t om de synes marginer blir for små - er ikke vanskeligere enn det...
Paragraf 3 vil faktisk overstyre dette. Selvfølgelig skal man følge med, men hvis du skaper farlige situasjoner på motorveien så vil du bli stoppet, selv om du holder fartsgrensen.

Det er ikke uten grunn at det nå utredes å øke fartsgrensen på tilhengere med 20km/t.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: Dede på onsdag 12. mai 2021, klokken 10:02
Sitat fra: daktari på tirsdag 11. mai 2021, klokken 15:28
I praksis går mye trafikk på østlandet i 130 km/t under fine forhold. (det er en egen diskusjon om dette er lurt, men det er vel tregest i hele EU) Hvis saktegående holder 60 km/t så er diffen på 70 km/t hele 20 m/s i differanse.
Hvis man bør starte filskiftet 100 meter bak (5 sekunder avstand ved 20 m/s diff) så har sjåføren i fart noe mellom 4 og 5 sekunder på å identifsere og forstå at saktegående kjører mye tregere enn alt annet på motorveien. Da må man ha "tally ho" på minst 200 meter avstand. For små marginer!

Så lenge det er lovlig å kjøre bil med henger uten bremser (og over 300kg last) på motorvei - og fartsgrensen for disse er 60km/t så får resten av trafikken tenke på dette og i alle fall holde fartsgrense og ikke ligge i 130km/t om de synes marginer blir for små - er ikke vanskeligere enn det...
Mye som er lov men som ikke er så smart. Hjelper ikke å ha rett i trafikken når man er dau som oldemor sa.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Svein_H

Sitat fra: turfsurf på onsdag 12. mai 2021, klokken 10:25
Sitat fra: Dede på onsdag 12. mai 2021, klokken 10:02
Så lenge det er lovlig å kjøre bil med henger uten bremser (og over 300kg last) på motorvei - og fartsgrensen for disse er 60km/t så får resten av trafikken tenke på dette og i alle fall holde fartsgrense og ikke ligge i 130km/t om de synes marginer blir for små - er ikke vanskeligere enn det...
Paragraf 3 vil faktisk overstyre dette. Selvfølgelig skal man følge med, men hvis du skaper farlige situasjoner på motorveien så vil du bli stoppet, selv om du holder fartsgrensen.

Det er ikke uten grunn at det nå utredes å øke fartsgrensen på tilhengere med 20km/t.

Jeg støtter faktisk Dede fullt ut her. Det er lov å kjøre i 60 km/t på motorvei når man har henger som ikke tillater høyere fart, og det må de andre trafikantene bare ta hensyn til. Det lukter litt rart når folk bruker §3 som argument og påstår det skaper farlige situasjoner, når de selv bryter den samme paragrafen ved å ligge i 110-130 med fartsholderen aktiv og ikke følger med på trafikken foran seg. Hvem er det da som skaper farlige situasjoner; de som følger trafikkreglene og fartsgrensene, eller de som må bråbremse og ev. hive seg over i sidefeltet?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Sitat fra: Svein_H på onsdag 12. mai 2021, klokken 19:41
Det lukter litt rart når folk bruker §3 som argument og påstår det skaper farlige situasjoner, når de selv bryter den samme paragrafen ved å ligge i 110-130 med fartsholderen aktiv og ikke følger med på trafikken foran seg.
Her er det ikke snakk om lett trafikk, men mere trafikkerte veier.

Der er ikke snakk om ikke å følge med. Trekkspill effekten ved oppbremsing i tett trafikk er skummel, og handler ikke om ikke å følge med i det hele tatt.

Hvis man ikke har opplevd det så er det kanskje vanskelig å forstå.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dede

Vi har dratt diskusjonen litt bort fra tema her. Men jwg kan gjerne presisere at jeg synes det er greit at han som kjører henger holder 60km/t fordi det er det han har lov til. Men jeg synes det er mindre greit at en elbil tusler avgårde i 60km/t på motorveien for å spare et ladestopp. Er nok ladere til at alltid kan finne et sted å stoppe før en må legge inn sneglemodus (selv om en da kanskje ender med å stå i ladekø).

(Merker at jeg savner x1 dieseldyret med litt motor - er ikke like gøy å kjøre motorvei med lille i3.. klarer jo å kjøre fort med den og men den ligger ikke like stødig på veien (men bor på Vestlandet nå og her er det ikke mange (ingen!) 100-110 soner uansett..)

Svein_H

Sitat fra: turfsurf på onsdag 12. mai 2021, klokken 21:42
Sitat fra: Svein_H på onsdag 12. mai 2021, klokken 19:41
Det lukter litt rart når folk bruker §3 som argument og påstår det skaper farlige situasjoner, når de selv bryter den samme paragrafen ved å ligge i 110-130 med fartsholderen aktiv og ikke følger med på trafikken foran seg.
Her er det ikke snakk om lett trafikk, men mere trafikkerte veier.

Der er ikke snakk om ikke å følge med. Trekkspill effekten ved oppbremsing i tett trafikk er skummel, og handler ikke om ikke å følge med i det hele tatt.

Hvis man ikke har opplevd det så er det kanskje vanskelig å forstå.

Jeg har ikke nevnt et eneste ord om at det bare gjelder lett trafikk, hvor har du det fra? Og den dårlig skjulte insinueringen din om at jeg ikke har erfaring og derfor ikke vet hva jeg snakker om kan du holde for deg selv.

Jeg har opplevd mange slike trekkspilloppbremsinger opp gjennom årene, det er nettopp derfor jeg forstår viktigheten av å følge med på trafikken foran seg, slik at man i størst mulig grad kan prøve å unngå slike situasjoner. En annen viktig årsak til trekkspilleffekten er at folk ikke holder avstand til bilen foran, og dermed får for dårlig tid til å reagere. Dette gjelder både ved tett trafikk i lavere hastigheter og på motorveien i 110-120.

Det går omtrent ikke en eneste dag uten at radioen melder om kjedekollisjoner i morgen- eller ettermiddagsrushet, jeg lurer på hvorfor? Jeg tviler sterkt på at det er saktekjørende bil med henger som er skyld i alle disse.

Men igjen enig med Dede, dette er en avsporing fra opprinnelig tema. Og som det også er nevnt: Det er stor forskjell på en som er begrenset av loven til å kjøre i 60 med henger, og en elbil som kjører i 60 for å spare strøm, det siste er i mine øyne et uting.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Sitat fra: Svein_H på torsdag 13. mai 2021, klokken 09:30
Og som det også er nevnt: Det er stor forskjell på en som er begrenset av loven til å kjøre i 60 med henger, og en elbil som kjører i 60 for å spare strøm, det siste er i mine øyne et uting.
Vel, vi får være enige om å være uenige. Å utsette andre for fare om det er for å spare strøm eller slepe henger spiller ingen rolle for min del. Begge delene er mulig å unngå, og begge deler er med på å skape unødvendige farlige situasjoner i trafikken.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. mai 2021, klokken 09:49
Sitat fra: Svein_H på torsdag 13. mai 2021, klokken 09:30
Og som det også er nevnt: Det er stor forskjell på en som er begrenset av loven til å kjøre i 60 med henger, og en elbil som kjører i 60 for å spare strøm, det siste er i mine øyne et uting.
Vel, vi får være enige om å være uenige. Å utsette andre for fare om det er for å spare strøm eller slepe henger spiller ingen rolle for min del. Begge delene er mulig å unngå, og begge deler er med på å skape unødvendige farlige situasjoner i trafikken.

Deg om det, men jeg tenker vi kan la denne diskusjonen ligge. Ønsker deg en flott himmelsprett-langhelg og en god  17. mai :-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Sitat fra: Svein_H på torsdag 13. mai 2021, klokken 15:01
Deg om det, men jeg tenker vi kan la denne diskusjonen ligge. Ønsker deg en flott himmelsprett-langhelg og en god  17. mai :-)
Takk det samme, det er greit å være uenige
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA