Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Matrix - kun 1 sone

Startet av audioboy, mandag 09. november 2020, klokken 01:12

« forrige - neste »

daktari

Sitat google:
"premium"
a sum added to an ordinary price or charge.
"customers are reluctant to pay a premium for organic fruit"

Alle som har trodd at "premium" betydde "bedre", "mer høyverdig", "finere" osv. har blitt lurt?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Grosor

Sitat fra: daktari på onsdag 11. november 2020, klokken 13:40
Sitat google:
"premium"
a sum added to an ordinary price or charge.
"customers are reluctant to pay a premium for organic fruit"

Alle som har trodd at "premium" betydde "bedre", "mer høyverdig", "finere" osv. har blitt lurt?

Nei.

https://naob.no/ordbok/premium

premium  substantiv
BØYNINGet; premiet
UTTALE[pre:´mium]Uttale-veiledning
ETYMOLOGI via engelsk premium, fra latin praemium; samme ord som premie
BETYDNING OG BRUK
1  HANDEL  pris for en opsjon
2   BRUKT ADJEKTIVISK SOM FØRSTELEDD I SAMMENSETNINGER  som er av høyeste kvalitet og derfor har høy(ere) pris  | jf. premiummodell, premiumtjeneste, premiumversjon

audioboy

Noen som har idé om hvordan jeg kan sjekke om Matrix fungerer ?   Den trigger vel bare på vei uten gatebelysning, og kommer ikke på noen veier i 3-4 mils omkrets som ikke har det... Evnt. tips om strekninger Oslo Vest uten belysning...
TMS85D  2015/TM3 2019/Audi e55 2020/TM3P 2020/Audi e50 2020/TMY 2021/Audi e55 S-line 2022/TMY 2022

daktari

Sitat fra: audioboy på onsdag 11. november 2020, klokken 18:23
Noen som har idé om hvordan jeg kan sjekke om Matrix fungerer ?   Den trigger vel bare på vei uten gatebelysning, og kommer ikke på noen veier i 3-4 mils omkrets som ikke har det... Evnt. tips om strekninger Oslo Vest uten belysning...
Uten gatelys og over ca 40 km/t. mellom Sollihøgda og Sylling/Lier kanskje? Rælingen-området?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

#19
Sitat fra: daktari på onsdag 11. november 2020, klokken 19:55
Sitat fra: audioboy på onsdag 11. november 2020, klokken 18:23
Noen som har idé om hvordan jeg kan sjekke om Matrix fungerer ?   Den trigger vel bare på vei uten gatebelysning, og kommer ikke på noen veier i 3-4 mils omkrets som ikke har det... Evnt. tips om strekninger Oslo Vest uten belysning...
Uten gatelys og over ca 40 km/t. mellom Sollihøgda og Sylling/Lier kanskje? Rælingen-området?

Hehe, det var der jeg testet mine, mellom Skaret og Sylling. Egentlig er jeg litt skuffet over å ha brukt så mye penger på noe jeg må oppsøke en bortgjemt vei for å teste. I dag fikk jeg faktisk testet det på E18 mellom Lier og Asker der det var en sone der veilysene var borte.

Edit: I går gikk strømmen hos meg i 20 tiden, ble ikke borte så lenge, kanskje 15 minutter, men når den var tilbake så kom ikke gatelys på og fortsatt mørkt i morges, så da fikk jeg testet litt Matrix igjen. Herlig lys men funger som sagt ikke på 95% av veinettet pga gatelys...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

tromsø

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 12. november 2020, klokken 17:32
... Herlig lys men funger som sagt ikke på 95% av veinettet pga gatelys...

Flytt til Nord-Norge så får du valuta for investeringen i Matrix ;)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

storeulv

SitatEgentlig er jeg litt skuffet over å ha brukt så mye penger på noe jeg må oppsøke en bortgjemt vei for å test.

Det er vel (nesten) som med sikkerhetsbelte; det har ikke rare verdien under normal kjøring, men du er veldig glad for det når kræsjen er et faktum.

De matrix-lysene er etter min mening såpass mye bedre enn alternativet at de relativt få gangene det kommer til sin rett er jeg glad for å ha dem :)

Pristillegget på ca 17' ved bestilling blir lite når du sitter der med fanget fullt av hjort eller grantre fordi du ikke så hindringen tidsnok i vintermørket.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Ingeniøren

Sitat fra: storeulv på fredag 13. november 2020, klokken 15:02
SitatEgentlig er jeg litt skuffet over å ha brukt så mye penger på noe jeg må oppsøke en bortgjemt vei for å test.

Det er vel (nesten) som med sikkerhetsbelte; det har ikke rare verdien under normal kjøring, men du er veldig glad for det når kræsjen er et faktum.

De matrix-lysene er etter min mening såpass mye bedre enn alternativet at de relativt få gangene det kommer til sin rett er jeg glad for å ha dem :)

Pristillegget på ca 17' ved bestilling blir lite når du sitter der med fanget fullt av hjort eller grantre fordi du ikke så hindringen tidsnok i vintermørket.

:+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

daktari

Jeg ville gjerne hatt fjernlys på når det er gatelys og under 40 også. Skjønner ikke logikken til Audi.
Fjernlys i tettbebyggelse strøk gjør at du kan se folk, katter og hunder tidligere.
Nærlys på landevei med gatelys i 80 km/t lyser vel omtrent bare 1 sekund foran bilen.
Kjører alltidt under 40 på hyttevegen og må da skru på fjernlys manuelt.
NightVision reduserer det 1ste behovet dramatisk!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

audioboy

Da får det bli tur til Sylling for min del :)  Kjører Oslo-Hemsedal 3-4 ganger i måneden, og ser elg eller hjort på annenhver tur... Har NV, så fungerende Matrix på toppen skal bli bra.
TMS85D  2015/TM3 2019/Audi e55 2020/TM3P 2020/Audi e50 2020/TMY 2021/Audi e55 S-line 2022/TMY 2022

Roy

Er NV betydelig bedre enn på en 2015mod A6?

Jeg har hatt A6 med NV i 2år, og får meg ikke til å se ned i displayet for å se om det er noen hindringer der. For meg virker det like bra å bare se ut frontruta, må uansett hovedsaklig ha blikket ut frontruta. Ikke bare fordi NV henger litt etter i 30km/t rundt i nabolaget, men klarer ikke kjøre på det som NV kamera viser meg.

jonste

Sitat fra: Roy på søndag 15. november 2020, klokken 20:44
Er NV betydelig bedre enn på en 2015mod A6?

Jeg har hatt A6 med NV i 2år, og får meg ikke til å se ned i displayet for å se om det er noen hindringer der. For meg virker det like bra å bare se ut frontruta, må uansett hovedsaklig ha blikket ut frontruta. Ikke bare fordi NV henger litt etter i 30km/t rundt i nabolaget, men klarer ikke kjøre på det som NV kamera viser meg.

NV er ikke ment for å sitte å se på under kjøring, da har man misforstått litt.
Men det er et glimrende hjelpemiddel for tidlig deteksjon av fotgjengere og dyr. tydelig varsel på skjermen, og i kombinasjon med matrix blir det også litt ekstra opplyst. Kunne godt vært litt videre vinkel for svingete veier, men den ser langt.
Har en bil med alt utstyr bla NV, og en med litt mindre, angrer på at NV ikke ble tatt med på nr 2 også.

Roy

NV gir kanskje informasjon i Head Up Displayet?

Så tilfeldigvis en hund en kveld, og da lyste det opp dyr i NV kamera, men husker ikke om informasjonen kom til HUD.

Kåre Knatten

Varselet kommer opp i Night Visjon med rød trekant, men ingen angivelse ved oppdagelse - gule markering i display.

daktari

Dagens NV er veldig god til å fange opp personer, dyr og syklister. Den tegner gul ramme rundt folk på fortau i displayet.
Hvis den tror vedkommende organisme er på vei foran bilen, f.eks. fortauet svinger litt, så tegner den rød ramme rundt, piper og gir varseltrekant i HUD. I tillegg skal den blinke med matrix-lys, men det har jeg aldri fått med meg.
Det tydelige gule markeringen i instrumentpanelet snappes opp i periferien i synsfeltet er min erfaring, slik at når man ser fremover på vanlig måte, registreres et "blink" og man blikker ned og se en gul ramme. Deretter ser man kanskje en svart skygge gjennom frontruta før det tegner seg en tydelig person når man har halvert avstanden. Med mine gamle øyne er maskinen bedre enn meg. PS  bruk refleks!

Merk at NV er aktiv selv om visning i instrumentpanelet ikke er det, dvs. du kan få rødt NV varsel da også. Men jeg foretrekker å ha på displayet i disse dager.
Merk også at NV er telelinse, slik at den ser langt frem; ikke vidvinkel for fotgjengere som skal krysse veien 15 meter foran deg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA