Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tomt batteri ved 2%

Startet av elektro, torsdag 11. februar 2021, klokken 12:51

« forrige - neste »

elektro

Gikk tom for strøm for første gang på seks år som elbilist i dag. Og jeg har tøyd strikken før..

Forhistorie; Parkerte i går kveld med 22% batteri og temperatur på rundt 0 grader, med det formål å teste litt hurtiglading med kaldt batteri i dag. Da jeg oppdaterte appen i morges hadde den steget til 27% tross at det var -19 grader ute og batteriet holdt -9 grader. Kjørte en times tur og batteritemperaturen steg til -6 grader ved svært rolig landeveiskjøring i mellom -21 til -13 grader. Max 70 km/t. Valgte å utsette testen, ettersom batteriet var litt for "varmt" og satte kursen hjemover igjen.

Nesten hjemme fikk jeg "Turtle Mode" ved 3% SOC og hadde omtrent 25% power limit. Så fant jeg ut at jeg hadde glemt noe på butikken og kjørte et par hundre meter tilbake, kun 30-sone, handlet det jeg skulle, for så å ta fatt på den siste kilometeren hjem igjen. Fulgte ikke med på instrumentene, ettersom jeg har kjørt ned til både 1 og 0% mange ganger før. Men plutselig mistet jeg all kraft. Jeg skrudde av AC klima og startet bilen igjen. Kunne kjøre kanskje 50 meter før den døde igjen. Siste gangen kom jeg kanskje 25 meter, akkurat ikke nok til å komme over en liten bakketoppen sånn at jeg kunne trille hjem. Og du kan bare glemme å dytte dette beistet alene i så mye som 0,5 graders motbakke, eller over en fartsdump. :laugh: Klarte å trille/rygge tilbake til en Type 2 lader ved et kontorbygg, men den var låst med RFID, så da måtte jeg ringe kona og bli tauet av e-Golf'en vår gjennom nabolaget. For en fornedrende opplevelse. :laugh: Vel, in the name of science får man si..

PS! Tauekroken foran på e-tron var litt vrien å skru inn, og links, altså.. ehh, høyregjenget blir det vel. Kanskje vanlig. Usikker på om jeg fikk den helt inn, men akkurat her var det ikke så farlig. Litt fett hadde kanskje hjulpet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Høres jo umiddelbart ut som cellene har litt ubalanse da, syns jeg. Det at SOC har endret seg såpass etter parkering i det siste, underbygger vel egentlig det...

Viste MMI fortsatt 2% da du ikke kom lenger? Eller droppet den rett til 0%?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Egil Fonn

Kjenner ikke E-tron, men generelt så lav soc som 2% kombinert med -6 grader batteritemp er det vel ikke annet å vente enn at det kan bli stopp.
Erfarte det med BMW i3 rex. Batteri temp -15grader, kjørte i 80km/t og ved 10% soc forsvant de siste E-power boksene og bilen klarte ikke lenger å opprettholde farten. Fikk startet rex motoren manuelt ( Starter automatisk når soc kommer under 7%) og kunne fortsette turen på bensindrift.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

elektro

@ThomasEL. Faktisk litt usikker på om det stod 0% i bilen. Det kan godt hende. Husk, jeg kjørte noen hundre meter og hadde et par minutters stopp på butikken etter at jeg sjekket SOC siste gang på 3%. Så det er mulig at overskriften burde vært "Plutselig dropp fra 3%". :) Ergrer meg at jeg ikke fulgte bedre med på dette, men det falt meg faktisk ikke inn at jeg skulle gå tom når sola skinte og jeg befant meg 1 km. hjemmefra med opptil flere prosent igjen. Vet heller ikke hvor mange km. GOM viste. Appen viste i alle fall 0% rett etter at jeg hadde koblet til AC lading hjemme. Jeg stoppet for øvrig ladingen fra appen etter et par timer. Tilfeldigvis på 22% igjen. Da jeg gikk ut litt senere for å flytte bilen inn i carporten, var den nok en gang på 27%. Der står den enda, og sikkert også i morgen tidlig. Selv om temperturen er i ferd med å falle drastisk. Den fremstiller ikke noe av batteriet som utilgjengelig, sånn som Tesla, som får et felt markert i blått på batteriindikatoren. De er vel det eneste som viser dette grafisk. Smart.

Det jeg fulgte ganske godt med på, var imidlertid power limit. Og når bilen stoppet var den søylen langt kortere enn regen, som gikk kanskje til 75%. Søylen til power limit var veldig liten i forhold (bruker virtual cockpit med e-tron view). Jeg gjetter 10-15% rett før den forsvant helt, og den falt fort fra 25%!

@Egil Fonn Dette er nok ganske universelt. Jeg kjenner for så vidt godt til det, men har aldri opplevd det. Antakelig fordi jeg stort sett har kjørt en stund når batteriet er nede på 0% eller nær dette, og følgelig har hatt litt varmere batteri. :) Dette har jeg gjort med mange elbiler, ofte vinterstid. Denne gangen startet jeg imidlertid med kaldt batteri og lav SOC og prøvde bevisst å holde temperaturen i batteriet så lav som mulig ved å kjøre sakte på sideveier. Det skal med andre ord litt til at dette skjer andre også.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

@Elektro:

Ja, skjønner godt at du ikke vet nøyaktig verdi på alt like før stopp. Selv ikke nerder som du og jeg sitter med øynene plantet instrumentene HELE tiden (heldigvis)🤪🤪😂👍

Jeg tror jo også den lave temperaturen har hatt sitt å si her. Som du sier, det er nesten bare når man gjør det med vilje, man klarer å ha SÅ lav temperatur i batteriet ved så lav SOC..!👍

La for øvrig merke til at jeg fikk en liten «power limit» (ca 85% tilgjengelig) allerede ved 15% SOC i dag. Da med en batteritemp på 0,5 grader. Tror det er den høyeste SOC jeg noen gang har sett «power limit» ved.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

orodreth

Hvordan leser du av batteri temperatur? Skulle likt å sett det selv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA