Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??

Startet av GeirHM, lørdag 07. november 2020, klokken 12:26

« forrige - neste »

kodax

Alternativt mye solceller, en stor batteripakke, og en kraftig inverter. Mye dyrere, men også mye kulere enn aggregat...selv om det å kjøre Teslaen på avgiftsfri diesel jo har en viss underholdningsverdi:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Hvis du vil ha en hobby i tillegg kan du jo bruke frityrolje, Bakstad bruker det i sin siste serie på NRK hvor de lader elbil med aggregat med frityrolje de bommer hos gatekjøkken langs ruta.

Hobbyen består mye i filtrering av oljen........

geear

Sitat fra: GeirHM på fredag 15. januar 2021, klokken 20:06
Sitat fra: geear på fredag 15. januar 2021, klokken 19:39
Kommer nok an både på ladekladd og aggregatet, men når du snakker om aggregat i 30k-klassen så vil jeg tro det er uproblematisk.

Men må jo si at det er ganske vilt at det skal være nødvendig. Har vurdert det samme selv, men da å hive aggregatet som står på hytta over på scooteren og kjøre å sette bilen på lading, men har vel enn så lenge tenkt at det er mye bry i stedet for noen minutters hurtiglading.

Hahaha! Jeg har ikke scooter...

Mer seriøst. Vi må oppgradere hytta med et offgrid opplegg. Solceller, batteri OG dieselaggregat. Det anlegget vi arvet gjør at vi nå er over på LED kulykter fra Biltema. Fordi de blybatteriene som er der er omtrent på alder med generasjonen vi arver. Jeg fantaserer om å bruke motorsagen på gluggene de kaller vinduer og dette med litt mer strøm. Uansett i dette inngår aggregat. OG skjøteledning. Billigere enn scooter... 😊
Problemet er at så lenge Model X-en verken klarer å konvertere seg til en Tatra, eller har propell på taket, så har jeg ikke sjanse til å få den opp til hytta. Verken sommer eller vinter. Må derfor ha både scooter, aggregat og finne et alternativt vis å lade bilen på. Ganske lei av å være grønn(ere) og økonomisk, dessverre.

Vanligvis vil du klare deg fint uten et svært aggregat med dagens solceller og batterier, men forstår godt ønsket om å lade bilen. jkirkebo lader bil på offgrid-anlegg, med solceller, men anlegget hans er for mildt sagt spesielt interesserte. Vi har ikke så store krav på hytta, annet enn kjøleskap, kjøkkenvifte, lading av dippedutter og godt med lys. Har bare to slike: https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=3490&category_id=87&gclid=CjwKCAiAuoqABhAsEiwAdSkVVM24fIiLTTB3tIrpnwt9-769XOLYL8O8RSQo3y_fheLZk_XFarUABBoCKfAQAvD_BwE

GeirHM

Sitat fra: geear på lørdag 16. januar 2021, klokken 10:38
Sitat fra: GeirHM på fredag 15. januar 2021, klokken 20:06
Sitat fra: geear på fredag 15. januar 2021, klokken 19:39
Kommer nok an både på ladekladd og aggregatet, men når du snakker om aggregat i 30k-klassen så vil jeg tro det er uproblematisk.

Men må jo si at det er ganske vilt at det skal være nødvendig. Har vurdert det samme selv, men da å hive aggregatet som står på hytta over på scooteren og kjøre å sette bilen på lading, men har vel enn så lenge tenkt at det er mye bry i stedet for noen minutters hurtiglading.

Hahaha! Jeg har ikke scooter...

Mer seriøst. Vi må oppgradere hytta med et offgrid opplegg. Solceller, batteri OG dieselaggregat. Det anlegget vi arvet gjør at vi nå er over på LED kulykter fra Biltema. Fordi de blybatteriene som er der er omtrent på alder med generasjonen vi arver. Jeg fantaserer om å bruke motorsagen på gluggene de kaller vinduer og dette med litt mer strøm. Uansett i dette inngår aggregat. OG skjøteledning. Billigere enn scooter... 😊
Problemet er at så lenge Model X-en verken klarer å konvertere seg til en Tatra, eller har propell på taket, så har jeg ikke sjanse til å få den opp til hytta. Verken sommer eller vinter. Må derfor ha både scooter, aggregat og finne et alternativt vis å lade bilen på. Ganske lei av å være grønn(ere) og økonomisk, dessverre.

Vanligvis vil du klare deg fint uten et svært aggregat med dagens solceller og batterier, men forstår godt ønsket om å lade bilen. jkirkebo lader bil på offgrid-anlegg, med solceller, men anlegget hans er for mildt sagt spesielt interesserte. Vi har ikke så store krav på hytta, annet enn kjøleskap, kjøkkenvifte, lading av dippedutter og godt med lys. Har bare to slike: https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=3490&category_id=87&gclid=CjwKCAiAuoqABhAsEiwAdSkVVM24fIiLTTB3tIrpnwt9-769XOLYL8O8RSQo3y_fheLZk_XFarUABBoCKfAQAvD_BwE

"Man måsta jamføre" som en ensom liten gutt sier i "Mitt liv som hund" en svensk klassiker hvor han finner trøst ved å sammenligne sin egen situasjon med den stakkars bikkja Laika som svevde i en sovjetisk sputnik i bane rundt jorda. Din hyttesituasjon er en enda større utfordring for en elbilsjåfør.

I tillegg vil jeg bare påpeke dette. Problemet med solceller er at de gir omtrent ingen ting når det er på det kaldeste på hytta. Og da er det spesielt vakkert der oppe. Men også veldig korte dager. Heller ikke jkirkebo får nok ut av sitt anlegg da. Mer overraskende er det at selv om han har et kraftig aggregat ga han inntrykk av at han ikke brukte det til lading. Han ladet heller på hurtiglader.

Når det gjelder batterier har jeg festet meg ved disse: https://www.alternativenergi.no/categories/litium-kraftpakke-12-24-eller-48v

Men alt koster pæng.

jkirkebo

Sitat fra: GeirHM på lørdag 16. januar 2021, klokken 12:03
I tillegg vil jeg bare påpeke dette. Problemet med solceller er at de gir omtrent ingen ting når det er på det kaldeste på hytta. Og da er det spesielt vakkert der oppe. Men også veldig korte dager. Heller ikke jkirkebo får nok ut av sitt anlegg da. Mer overraskende er det at selv om han har et kraftig aggregat ga han inntrykk av at han ikke brukte det til lading. Han ladet heller på hurtiglader.

Det stemmer. Selv jeg må bruke aggregat til lading av hyttebatteriene i desember og januar. Men det brukes kun til lading av bilen i nødsfall, er vel sikkert 3-4 år siden sist nå. Hurtiglading kan være dyrt, men aggregatstrøm koster det dobbelte av det igjen og er dessuten lite miljøvennlig. Så vi lader godt opp før vi drar på hytta og ganske tidlig igjen på veien hjem igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GeirHM

#140
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. januar 2021, klokken 14:25
Sitat fra: GeirHM på lørdag 16. januar 2021, klokken 12:03
I tillegg vil jeg bare påpeke dette. Problemet med solceller er at de gir omtrent ingen ting når det er på det kaldeste på hytta. Og da er det spesielt vakkert der oppe. Men også veldig korte dager. Heller ikke jkirkebo får nok ut av sitt anlegg da. Mer overraskende er det at selv om han har et kraftig aggregat ga han inntrykk av at han ikke brukte det til lading. Han ladet heller på hurtiglader.

Det stemmer. Selv jeg må bruke aggregat til lading av hyttebatteriene i desember og januar. Men det brukes kun til lading av bilen i nødsfall, er vel sikkert 3-4 år siden sist nå. Hurtiglading kan være dyrt, men aggregatstrøm koster det dobbelte av det igjen og er dessuten lite miljøvennlig. Så vi lader godt opp før vi drar på hytta og ganske tidlig igjen på veien hjem igjen.

Men, for sikkerhets skyld, er det noe i veien for å lade på denne måten?

Det hadde i tillegg vært spennende å høre hva en må forvente av forbruk av diesel/bensin per kWt inn på batteriet? Dieselaggregater er i regelen dyrere enn bensin, men er forbruket pr kWt produsert lavere? Det er jo slik at det er lovlig med oppbevaring av mer diesel enn bensin på egen eiendom.

Til slutt, vi liker å kjøre litt når vi er på hytta. For å komme til andre skiløyper på vinteren og for å kunne ferdes på landeveissykkel i sommerhalvåret bl.a. For å få det til må vi hadde en mulighet til å lade på hytta. 80-90 km t/r semihurtiglader i tillegg blir drøyt.

(Edit: redigert språk)

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. januar 2021, klokken 14:25
Hurtiglading kan være dyrt, men aggregatstrøm koster det dobbelte av det igjen og er dessuten lite miljøvennlig.
Har du en beregning på hva kilowatttimeprisen blir med ditt aggregat og hvilken type det er?

Stig-Arne

#142
Sitat fra: GeirHM på lørdag 16. januar 2021, klokken 14:35

Det hadde i tillegg vært spennende å høre hva en må forvente av forbruk av diesel/bensin per kWt inn på batteriet? Dieselaggregater er i regelen dyrere enn bensin, men er forbruket pr kWt produsert lavere? Det er jo slik at det er lovlig med oppbevaring av mer diesel enn bensin på egen eiendom.


Dette svarte jeg på tidligere, med Honda som leverer 2200 watt på maks.
3,6 liters tank gir 3,2 timer driftstid. Tenker man da at man faktisk får 2000 watt inn på bilen pr. time, så gir det deg 6,4 kWh inn på batteriet på en tank. Og 3,6 liter bensin koster 54 kr med 15 kr literen.

Det gir det jo da en pris på 8,43 kr/kWh

Nå er det jo langt fra sikkert at du faktisk får så mye som 2000 effektive watt inn på bilen, men det gir da en pekepinn

https://hondastromaggregat.no/

Dieselaggregat gir nok mer kW/liter, men er jo sannsynligvis dyrere i innkjøp

GeirHM

#143
Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 16. januar 2021, klokken 17:09
Sitat fra: GeirHM på lørdag 16. januar 2021, klokken 14:35

Det hadde i tillegg vært spennende å høre hva en må forvente av forbruk av diesel/bensin per kWt inn på batteriet? Dieselaggregater er i regelen dyrere enn bensin, men er forbruket pr kWt produsert lavere? Det er jo slik at det er lovlig med oppbevaring av mer diesel enn bensin på egen eiendom.



Dette svarte jeg på tidligere, med Honda som leverer 2200 watt på maks.
3,6 liters tank gir 3,2 timer driftstid. Tenker man da at man faktisk får 2000 watt inn på bilen pr. time, så gir det deg 6,4 kWh inn på batteriet på en tank. Og 3,6 liter bensin koster 54 kr med 15 kr literen.

Det gir det jo da en pris på 8,43 kr/kWh

Nå er det jo langt fra sikkert at du faktisk får så mye som 2000 effektive watt inn på bilen, men det gir da en pekepinn

https://hondastromaggregat.no/

Dieselaggregat gir nok mer kW/liter, men er jo sannsynligvis dyrere i innkjøp

Beklager overseelsen! 🙃 Men jeg har forstått det slik at de fleste aggregat alltid presenteres med effekt basert på maks ytelse. Det er imidlertid ikke så informativt tror jeg, fordi jeg har forstått det slik at de er bygget for å gå på omlag halv ytelse over tid. Men jeg kan absolutt ta feil her! Slike små aggregat er derfor nødløsninger for korte ladeøkt. Eksempler på demonstrasjon av slike finnes på YouTube. Men altså av kortere sesjoner. Hytta vår har et slikt bensinaggregat av tvilsom kvalitet. Jeg har aldri turt å bruke det mot bilen.

Når jeg ser på opplysningene til det dieselaggregat fra Hyundai de selger på hyttetorget så står det at noe sånt som at det på halv fart bruker den innebygde tanken på 12 liter i løpet av ti timer. Kan det bety at jeg får 3 kWt x 10 timer = 30 kWt? Og det til ca 10 kr literen?? Altså 120 kr! 4 kr pr kWt er vel noe i nærheten av Fortums priser? Anleggsdiesel hos Circle-k koster litt under tiern.

Om det er slik er kanskje ikke investeringen i et slikt aggregat halvgæli? Særlig om det kan inngå i et offgrid system.

Stig-Arne

#144
Sitat fra: GeirHM på lørdag 16. januar 2021, klokken 17:45
Om det er slik er kanskje ikke investeringen i et slikt aggregat halvgæli? Særlig om det kan inngå i et offgrid system.

I ett off grid system så må det jo sees på som en investering. Om du allerede idag må bruke aggregat for annen strøm, så er det ikke halvgæli å kunne hekte på å lade bilen med noen små kWt om det kniper. Din bil bruker jo i ca 2 % i døgnet på å holde seg i live, noe som fortsatt er noe høyt, da dine % et mer verdt enn mine %, siden jeg kun har ca 65 effektive kWh å utnytte.

Du havner jo på nivå med hurtiglading i kr med kun diesel, så må jo aggregatet avskrives over tid. Funker som nødløsning det

GeirHM

#145
Det jeg leser om Honda bensin og Hyundai diesel lover godt. De kalles strømaggregat. Og det fremheves at de leverer strøm tilpasset kravene til elektroniske apparater. Hyundai har ett til 34k som tilogmed leverer 3fas som jo er spesielt bra for X og S modellene. Dette lover godt.

Jeg er ikke heelt klar for å fremme saken i statsråd. Foreløpig nøyer jeg meg med forsiktige antydninger ved uformelle stearinlysøyeblikk. En slag forarbeider for å si det slik.

Stig-Arne

Sitat fra: GeirHM på søndag 17. januar 2021, klokken 18:30

Jeg er ikke heelt klar for å fremme saken i statsråd. Foreløpig nøyer jeg meg med forsiktige antydninger ved uformelle stearinlysøyeblikk. En slag forarbeider for å si det slik.

er det dette som kalles lobby virksomhet ? ;)

GeirHM

😄 Er det ikke dette som ER politikk? Forsiktig transaksjon av varme øyeblikk i forståelse for heeelt nøvendige realia?

Men det gjenstår fortsatt mye stearin.

Counterpointer

Burde det ikke være lett å selge inn stabil og nok strøm på hytta?

At bilen også kan lades er jo bare bonus.

GeirHM

Det er de som gjerne ser at svinebestanden reduseres. Det er nok at det er svinekoteletter i butikken.

Den situasjonen jeg har rota meg inn i kan sees som et særtilfelle av en slik tankelogikk. Det moralske flertallet ER opptatt av lys og slikt i hytta. Det sees også at det er lite av dette midtvinters. For lite, til og med. Men jeg har pådratt meg et tillitsunderskudd. Om jeg er for direkte og åpen i min iver etter å anskaffe et slikt aggregat så erstattes mine koblingsforsøk (det gir mer strøm til hytta) av historikken: "Hvorfor skal jeg tro på deg denne gangen?" Til dette kommer det faktum at det moralske flertallet liker stearin. Det er jo så romantisk. Mitt håp ligger også her. Får jeg til nok stearinøyeblikk styrkes min transaksjonskapital og reduserer tillitsunderskuddet.

Så alt koker ned til stearin og tid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA