Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??

Startet av GeirHM, lørdag 07. november 2020, klokken 12:26

« forrige - neste »

GeirHM

Dette er litt flaut. Nå har bilen stått uten lading ett døgn. Tapet er begrenset til 2 %. Og vi vet at tapet er størst i starten. Er synderen TeslaFi? Eller enda mer flaut, er det jeg som ikke har maktet å sette opp TeslaFi korrekt? Det er i sannhet ikke så enkelt, ikke minst fordi det er mange parametre man skal settes. Og det er ikke helt enkelt å forstå forholdet mellom disse og hvordan innstillingene påvirker hverandre.

Er det slik at TeslaFi bruker like mye som Sentry mode? Eller er det min knoting med innstillingene som gjør at jeg får Sentry mode forbruk ut av denne loggingen?

Stig-Arne

Sitat fra: GeirHM på torsdag 14. januar 2021, klokken 19:01
Dette er litt flaut. Nå har bilen stått uten lading ett døgn. Tapet er begrenset til 2 %. Og vi vet at tapet er størst i starten. Er synderen TeslaFi? Eller enda mer flaut, er det jeg som ikke har maktet å sette opp TeslaFi korrekt? Det er i sannhet ikke så enkelt, ikke minst fordi det er mange parametre man skal settes. Og det er ikke helt enkelt å forstå forholdet mellom disse og hvordan innstillingene påvirker hverandre.

Er det slik at TeslaFi bruker like mye som Sentry mode? Eller er det min knoting med innstillingene som gjør at jeg får Sentry mode forbruk ut av denne loggingen?

Flau skal du ikke være. Med alle disse teknologiske duppedittene og parameter i hytt og gevær, så er det jammen lett å gå seg vill.
Det aller beste er vel å la bilen være bil, og ikke vase for mye med 3. parts ting. Er vel da ting fungerer best ut ifra tenkt scenario fra Tesla?

GeirHM

Uten slike 3parts apper er det vanskelig å se Tesla i kortene. Det er TeslaFi som gjør det mulig å gjøre sammenligninger. Husk at Teslas egen driftslogg ikke gir innsikt i totalt energiforbruk, bare det som går til å flytte bilen fremover. Og jeg synes fortsatt at bilen ikke lever opp til bebudet energiforbruk.

Men jeg trenger nok hjelp til å kalibrere korrekt TeslaFis settinger til min bil.

Stig-Arne

Sitat fra: GeirHM på torsdag 14. januar 2021, klokken 19:21
Uten slike 3parts apper er det vanskelig å se Tesla i kortene. Det er TeslaFi som gjør det mulig å gjøre sammenligninger. Husk at Teslas egen driftslogg ikke gir innsikt i totalt energiforbruk, bare det som går til å flytte bilen fremover. Og jeg synes fortsatt at bilen ikke lever opp til bebudet energiforbruk.

Men jeg trenger nok hjelp til å kalibrere korrekt TeslaFis settinger til min bil.

Joda, skal være enig i at Tesla har alt for lite informasjon om forbruk tilgjengelig, dette bør de jo bli bedre på.
Bebudet energiforbruk kan forsåvidt være høyt, og tydeligvis har jo TeslaFi vært med på å forverre dette for deg. Men å sammenligne forbruk mellom biler er svært vanskelig, da det er svært mange faktorer som avgjør hvilket forbruk man ender opp på.

Model X sitt største ankepunkt er jo fortsatt mangel på VP og at det er en stor og tung bil.

kodax

Selv om du blir litt flau, så er det da en gledelig nyhet for deg (og litt mindre for meg som aktivt ser etter grunner til ikke å bytte:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Stig-Arne

Sitat fra: kodax på fredag 15. januar 2021, klokken 11:44
Selv om du blir litt flau, så er det da en gledelig nyhet for deg (og litt mindre for meg som aktivt ser etter grunner til ikke å bytte:)

Sitter i samme båt som deg, men har tatt en svært enkel konklusjon:

Nytt batteri, CCS ladeport, varmepumpe og nye lys. Dette må til før jeg bytter ut dagens bil, selv om ønsket etter større batteri for 14 dager i året absolutt er til stede.

kodax

Jeg tror ikke jeg gidder å bytte før enten bilen blir for dyr å eie eller rekkevidden blir ekstremt mye lenger. Jeg er egentlig veldig fornøyd med bilen jeg har, og det du nevner syns jeg egentlig småting som for min del ikke kvalifiserer til bytte. Problemet er at jeg også er glad i ny teknologi, så på ett eller annet tidspunkt har de nok kanskje lagt på så mye at min finansminister også må masseres..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Stig-Arne

Sitat fra: kodax på fredag 15. januar 2021, klokken 12:41
Jeg tror ikke jeg gidder å bytte før enten bilen blir for dyr å eie eller rekkevidden blir ekstremt mye lenger. Jeg er egentlig veldig fornøyd med bilen jeg har, og det du nevner syns jeg egentlig småting som for min del ikke kvalifiserer til bytte. Problemet er at jeg også er glad i ny teknologi, så på ett eller annet tidspunkt har de nok kanskje lagt på så mye at min finansminister også må masseres..

Vil vel egentlig ikke si det er småting, men noen av de største tingene som kan gjøre dagens X betydelig bedre.

Rekkevidden må bli betydelig lengre ja, og med det mener jeg nytt batteri, rekkevidden er blitt bedre med ny motor og hjuloppheng, men ikke nok som forsvarer bytte av bil.

GeirHM

Bilen ble parkert uten kobling til lader klokken 16:09 på onsdag. Den ble tatt i bruk igjen fredag klokken 11:24.

To prosentpoeng første døgn og 1 prosentpoeng på litt over 19 timer. Det betyr at TeslaFI stjeler energi om jeg ikke klarer å forbedre loggingsrutinene i programmet. Det er altså ikke noe galt med bilen på dette området.

Jeg vet fortsatt ikke om det er noe uvanlig rundt denne utgaven når det gjelder forbruk under kjøring midtvinters. Ser jeg bort i fra alt knyttet til parkering og forvarming får jeg likevel bare en beskjeden rekkevidde på ca 380 km ved 100%. Men det var tildels veldig kaldt (mellom minus 2 og minus 22) og bilen måtte forsere noen høydemeter - selv om alt av høydeforskjell jo var til bilens fordel på hjemturen (men da var det klart kaldest.) Og det må bety en god del at bilen jo ble veldig kald når den sto parkert. Batteriet holdes jo på minimum rundt pluss fem grader. Det koster.

Jeg forstår ikke hvorfor dere er så opptatt av varmepumpe. Den vil jo trekke strøm. Og bilen har jo et opplegg for å holde bilens batteri på en minimumvarme. Hva mer trenger jeg?

Det jeg lurer på om jeg må få meg et dieselaggregat på hytta som i det minste kan forsyne bilen med nok strøm under oppholdet slik at parkeringen ikke spiser av energilageret i bilen og gjør det mulig å varme den opp også uten å spise av batteriets innhold. Kan disse Hyundai dieselaggregatene som selges av div hyttebutikker til rundt 30k dekke dette behovet, eller må det noe dyrere til for å dekke mitt behov?

https://www.hyttetorget.no/hyundai-aggregat-6300w-elstart-diesel

Ellers til det dere diskuterer så vil jeg si at denne utgaven av X er bedre skrudd sammen enn vår forrige, den skrangler mindre, selv solskjermene er stille i denne. Og den nye fjjæringen i denne er milevis bedre enn den vi hadde som fikk en liten bit grus under hjulene til at det skranglet i jekslene. Denne flyter over alt terreng på nivå med det jeg har prøvd av fossile Mercedes SUVer (det dreier seg strengt tatt bare om en ML 320CDI jeg hadde til låns en uke).

Ellers vil jeg advare mot å massere noen finansminister. Du blir avslørt. Det er omtrent like smart som å få en økologisk spisende sjaman til gjøre din sak til sin og storme finansministerens kontor.




Stig-Arne

Jeg er opptatt av varmepumpe for energibruken for å holde varmen i bilen er betydelig mindre. Noe Teslabjørn har bevist flere ganger i sine tester av Modell3 2021 modell.

Min bil, forvarmet i 20 minutter trekker rundt 3 kW for å holde varmen i ett par minus med meg alene i bilen. Så iløpet av hjemturen som varer i ca 30 min  har den brukt ett par prosent i kun varme på min bil. Mens en varmepumpe muligens hadde. Brukt 0,5 til 1  %.

Derfor mener jeg at varmepumpe er en av de viktigste tingene som kan gjøre Model X mer energi effektiv i kaldt vær.

Øyvind.h

380km på vinteren i relativt streng kulde synes jeg er bra jeg? X er en stor bil med stor kupe. Stort batteri vil også gi størst utslag i reduksjon i tilgjengelige kWh når batteriet er kaldt.
Forbedringene de har gjort på effektivitet virker jo uansett å være mest synlig i lav hastighet på sommeren. Og effektive biler har en tendens til å ta en større smell på vinteren, så 380km synes jeg absolutt er godkjent.
Når det lages en mer effektiv motor-konfigurasjon med mindre spillvarme vil en jo ikke høste den samme gevinsten på vinteren, når en har behov for varme og dermed kan nyttiggjøre seg av spillvarme/ineffektivitet i de eldre bilene.

Du kunne kanskje hentet noen mil ekstra med varmepumpe, men ikke revolusjonerende mye med mindre det er en veldig god pumpe som er perfekt programmert. Varmepumpen er vel så viktig på korte turer der energibehovet til varme er veldig høyt. Det gir kostnadsbesparelser over tid, men de må da regnes mot økte vedlikeholds/reparasjonskostnader i fremtiden. Samt økt pris på bilen. Så reell besparelse er ikke så lett å regne på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: kodax på fredag 15. januar 2021, klokken 12:41
Jeg tror ikke jeg gidder å bytte før enten bilen blir for dyr å eie eller rekkevidden blir ekstremt mye lenger. Jeg er egentlig veldig fornøyd med bilen jeg har, og det du nevner syns jeg egentlig småting som for min del ikke kvalifiserer til bytte. Problemet er at jeg også er glad i ny teknologi, så på ett eller annet tidspunkt har de nok kanskje lagt på så mye at min finansminister også må masseres..

Ser ut til at "ny teknologi" fort kan komme i mars....hvis det er litt sannhet i Refresh-ryktene her:
Tesla Model Y                         2021-

GeirHM

Jeg tror ikke på noen refresh. Grrrr. Og hvis den bare handler om endret retning på skjermen, så er jeg ikke Interessert. Men kommer det et batteri som ikke bare har det hokuspokus jeg har latt meg overtale av, vel, da skyter jeg min selger hos Tesla. Når det kommer til det, så gjør jeg jo heller ikke slikt.

Men Øyvind.H, jeg innser at du har et poeng. Ekte kWt må til for å gjøre en forskjell vinterstid. Jeg hadde lagt for mye vekt på Finnøys oversikt over forskjellige bilers rekkevidde under vinterpendling. Det tabellen viste om forskjell mellom min forrige og min nåværende ble tillagt vekt i statsråd. Opp fra 315 til 412 km ved 90 prosent SoC. Den reelle forskjellen gjør at jeg stiller spørsmål ved merkelappen "Long Range Plus". I det minste på vintern. Og i et hvertfall i Østerdalen. Der er det jo i tillegg så øde og ensomt at selv ikke koronaen får noe tak.

Og jeg lar meg heller ikke imponere av det med varmepumpe. Det går vel med den som vår luft til vann vp hjemme. Når strømmen er dyrest og gradestokken mest blå da får du fint lite gevinst av den.

Men ingen deler vist min nysgjerrighet når det gjelder dieselaggregater som redning på fjellet for en kald Tesla?  Hva vil forbruket av diesel for eksempel være for å etterfylle vårt batteri med circa ti kilowatt på en uke? Og er det i det hele tatt praktisk mulig? (Se link til aggregat i mitt forrige innlegg).

kodax

Dårlig gjort å skyte selgeren for refresh i mars, når avtalen var januar.
(Forøvrig fungerer varmepumpen fint her i mange minus, men så er vel kanskje ikke bergvarme så aktuelt i biler..)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

GeirHM

Bergvarme har som skjøteledning noen klart definerte rekkeviddeproblemer som må løses først. Og folk som bruker pistol skjeler sjelden til kalenderen i outlook for å gønne seg ut av situasjonen. 😊

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA