Elon: "Canada and Norway are next after we get US out of early beta!"

Startet av kodax, man 02. nov 2020, kl. 22:12

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på tor 03. feb 2022, kl. 09:36
Noen flere for dere som har erfaring? Noen av disse forskjellene er nok enkle å tilpasse, mens andre vil by på utfordringer.

De har også slike sjarmerende veier med 3 felt, hvor midtfeltet blir brukt begge retninger (og som blir brukt når man skal ta av til venstre). Begynner å bli noen år siden jeg kjørte der borte, men dette ble jeg ikke komfortabel med...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

SurSnasen

Sitat fra: Motorwatt på tor 03. feb 2022, kl. 09:36
Noen flere for dere som har erfaring? Noen av disse forskjellene er nok enkle å tilpasse, mens andre vil by på utfordringer.

Forkjørsvei vs høyreregel.
Rundkjøringer i alle mulige fasonger og størrelser
Trange veier med passeringslommer
Tunneller i alle fasonger og arter, og gjerne med dugg-utfordringer
Mye mer kupert terreng
Mye mer skiftende lysforhold
Mye smalere veibaner
Langt flere som går og sykler langs veien (veiskulder, veibane)

daktari

Sitat fra: Counterpointer på tor 03. feb 2022, kl. 09:08
Autopilot har til tross for sine åpenbare svakheter langt bedre ulykkesfrekvens enn kjøring uten, i følge Tesla sine egne tall.

Dette blir jo eple mot pære sammenligning da ap har meget begrenset bruksområde hvor typisk ulykkesfrekvens er lav. Men det er likevel et argument.

Siden vi ikke kan stole på tallene så er det heller ikke et argument etter min mening.

Man må kontrollere for  sjåfør (høyt utdannet, godt lønnet jobb vs arbeidsledig eller skiftarbeider som aldri får hvilt ut eller alkis), kjøreerfaring, moderne biler med alt av sikkerhet vs gammel pickup, hvilke veier de kjører på, føreforhold, tid på døgnet, veibelysning eller ikke osv.

Så er det også store forskjeller på en 8-felts motorvei i USA i rushtiden vs autobahn vs norsk rolig motorvei også.

Synes faktisk Teslas omgang med de tallene er grunnleggende uredelig.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på tor 03. feb 2022, kl. 10:57
Autopilot har til tross for sine åpenbare svakheter langt bedre ulykkesfrekvens enn kjøring uten, i følge Tesla sine egne tall.

Dette blir jo eple mot pære sammenligning da ap har meget begrenset bruksområde hvor typisk ulykkesfrekvens er lav. Men det er likevel et argument.

Siden vi ikke kan stole på tallene så er det heller ikke et argument etter min mening.

Man må kontrollere for  sjåfør (høyt utdannet, godt lønnet jobb vs arbeidsledig eller skiftarbeider som aldri får hvilt ut eller alkis), kjøreerfaring, moderne biler med alt av sikkerhet vs gammel pickup, hvilke veier de kjører på, føreforhold, tid på døgnet, veibelysning eller ikke osv.

Så er det også store forskjeller på en 8-felts motorvei i USA i rushtiden vs autobahn vs norsk rolig motorvei også.

Men du kan ikke mene at milioner med kjørte kilometer med vesentlig lavere ulykkesfrekvens er irrelevant.
Dvs du kan selvfølgelig mene det, men det har en viss relevans. Det er ingen som har tall som kan konkurrere, da det ikke er noen annen flåte som innhenter så mye informasjon.

Det er tre posisjoner en kan innta. Grunnleggende negativ, nøytral, grunnleggende positiv. Alle har sin verdi, men jeg velger å hvertfall ikke være grunnleggende negativ. Så litt tro på automatiske systemer har jeg, eller for å snu det rundt, det er utrolig mye dårlige manuelle sjåfører!!

Motorwatt

Jeg vil kategorisere meg selv som "grunnleggende positiv" til autonomi, men til Teslas måte å fronte det på, er jeg "grunnleggende negativ" 🙃

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på tor 03. feb 2022, kl. 11:45
Jeg vil kategorisere meg selv som "grunnleggende positiv" til autonomi, men til Teslas måte å fronte det på, er jeg "grunnleggende negativ"

hELgenen

Så lenge ikke Tesla har erfaringsdata innhentet i Norge for norske forhold på hvordan dette vil fungere i praksis - så har tallene Tesla måtte komme med i dag nesten null verdi.

Tror ikke FSD blir lovlig å bruke i Norge før EU godkjenner det - og selv da kan det drøye mhp. godkjenning i Norge fordi norske veier og norske kjørerforhold er noe helt annet enn i EU igjen

Selv dagens Tesla Autopilot løsning har jo også vist seg svært så uegnet på en del veier i Norge.
Har selv ved 2 anledninger bare siste år sett ulykker som ville vært utenkelig uten Autopilot.
Om det er sjåføren som faktisk har gitt fra seg for mye kontroll i den tro at systemet er bedre enn det faktisk er skal være usagt - men jeg vil tro at trafikkmyndighetene i Norge vil være svært restriktive med å slippe løs en FSD beta i Norge med dagens erfaring med vanlig Tesla Autopilot som grunnlag.

Jeg tror derfor det kan drøye leeeeeenge før vi ser FSD på norske veier

Forøvrig er jeg ingen tilhenger av autonomi - bare så det er nevnt

SurSnasen

Sitat fra: Counterpointer på tor 03. feb 2022, kl. 11:39
Men du kan ikke mene at milioner med kjørte kilometer med vesentlig lavere ulykkesfrekvens er irrelevant.
Dvs du kan selvfølgelig mene det, men det har en viss relevans. Det er ingen som har tall som kan konkurrere, da det ikke er noen annen flåte som innhenter så mye informasjon.

Problemet, eller utfordringen, ligger i tallmaterialet. Slik Tesla presenterer statistikken sammenligner de epler med havregryn. De sammenligner tante Annabelle sin bulking utenfor Walmart med en Tesla på autopilot på fin motorvei. Skal man ha korrekt sammenligning så må man ha like forutsetninger (veistandard, føre, promillenivå etc).
Så er det også verdt å nevne at autopilot, og selv FSD beta, er førerSTØTTEsystemer. Man sammenligner altså situasjoner hvor mennesket alene kjører, mot situasjoner hvor mennesket SAMMEN med maskin kjører. Ville du følt deg trygg dersom du satt på med en bil som kjørte på FSD beta uten fører til å passe på? Likevel vil ganske sikkert Tesla fronte at det er lavere ulykkesrate på FSD beta kontra ulykker ellers. Ut i fra de mange videoene jeg har sett av FSD beta, også 10.9, så er det langt flere situasjoner hvor mennesket avverger farer skapt av maskinen, enn de hvor maskinen avverger menneskeskapte farer.

daktari

Sitat fra: Counterpointer på tor 03. feb 2022, kl. 11:39
Sitat fra: daktari på tor 03. feb 2022, kl. 10:57

Det er tre posisjoner en kan innta. Grunnleggende negativ, nøytral, grunnleggende positiv. Alle har sin verdi, men jeg velger å hvertfall ikke være grunnleggende negativ. Så litt tro på automatiske systemer har jeg, eller for å snu det rundt, det er utrolig mye dårlige manuelle sjåfører!!
Dette er basic forskning, dessverre er tallene ubrukelige.
Det Tesla gjør er som å gi vitaminer til en liten gruppe friske unge mennesker og så sammenligne med en hel befolkning av gamle, som røyker og drekker, og hevde at det er vitaminene sin skyld at de unge ikke får like mye lungekreft og KOLS som alle andre. Det blir for dumt.

Hvis de faktisk hadde sammenlignet maks 4 år gamle biler i samme prisklasse, med samme sikkerhetsutstyr, kjørt på motorvei under samme forhold og av samme befolkningsgruppe så kunne vi sagt noe om AP er bedre eller verre enn andre biler.
Det hadde vært fantastisk hvis de faktisk klarte å vise dette.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

JorEl

SurSnasen:....selv FSD beta, er førerSTØTTEsystemer....
Enig.

Trodde alt ennå var L2? Da er jo dette bare plankekjøring å innføre til Norge? Sjåføren har alt ansvar og maskinen hjelper til.
Det er vel først når Tesla mener deres programvare/fsd-beta er stødig nok til å kvalifisere for L3, at man må søke om godkjennelse? Eller?

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

Selv førerassistent-systemer er underlagt myndighetskrav. I Europa er det en del av typegodkjenningen, og vi er alle kjent med de restriksjonene Tesla-biler har på denne siden av dammen. Hvem tror du har bestemt det? Også i USA har man slike krav. Så EMs tolkning av at man kan legge alt man vil inn i L2 bare man ikke kaller det L3 er selvsagt ikke riktig.

Handyman

Sitat fra: JorEl på tor 03. feb 2022, kl. 18:11
SurSnasen:....selv FSD beta, er førerSTØTTEsystemer....
Enig.

Trodde alt ennå var L2? Da er jo dette bare plankekjøring å innføre til Norge? Sjåføren har alt ansvar og maskinen hjelper til.
Det er vel først når Tesla mener deres programvare/fsd-beta er stødig nok til å kvalifisere for L3, at man må søke om godkjennelse? Eller?
Det er sjelden snakk om en godkjenning i ordets rette forstand. Typegodkjenninger handler egentlig bare om at dokumentasjon. Det er snart ingen myndighet som inspiserer og tilslutt godkjenner noe som helst. Det ansvaret vil de ikke ha. Det er snakk om at bilprodusentene må erklære ansvar og samsvar med lover og regler. Lovverket er i stor grad på plass, så det er stort sett produsentene det står på. I starten blir det svært få strekninger som er aktuelle. Vei med midtdeler ingen myke trafikanter og maks 60km/t.
https://www.tu.no/artikler/neste-ar-kan-det-bli-lov-med-selvkjorende-biler-i-norge/498918
Vi har en lov om utprøving av L3 i norge:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-12-15-112
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Iflg. Elon, så har 60 biler drevet med testing av FSD i Canada, ukjent hvor lenge.
Ikke umulig at tilsvarende testing gjøres her.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Hva får deg egentlig til å tro det? En Twitter fra EM i november 2020 er vel lite å sette tiltro til? Noen flere?

USA og Canada er ganske like. Mye større utfordringer i EU.

Driving in Canada is similar to driving in the U.S. - with a few differences

-Some signs, particularly in Québec, may be in French.
-Some provinces require drivers to keep their headlights on during the day.
-Rapid lane-changes without signaling, and tailgating are common.
-Distances and speeds are posted in metric units. 100 kilometers equals 62 miles.
-On the Island of Montréal, it is illegal to turn right on a red light.
-Many highways do not have merge lanes for entering traffic.
-Radar detection devices are illegal in Canada
-The maximum speed limit in Canada is 50km/hr in cities, 80km/hr on highways, and 100 km/hr on rural highways.

kodax

Sitat fra: Motorwatt på lør 26. feb 2022, kl. 01:21
Hva får deg egentlig til å tro det? En Twitter fra EM i november 2020 er vel lite å sette tiltro til?
Selv om mannen bommer på mye av det han twitrer, så treffer han jo på noe også. Når han skrev at Canada og Norge var neste, så tror jeg han både mente det, og kommer til å prøve å få det til. Canada er den første enkle testen for å se at de klarer å skrive om koden til nye områder, mens Norge fotsatt er verdens elbil-arena, og Tesla er avhengig av mediadekning. I tillegg twitrer han stadig at han digger Norge, så vi er i hvert fall i hans bevissthet.
Og hva får deg egentlig til å tro at de ikke tester FSD Beta her? Du regner med at de har gitt opp? Hvis ikke, så vil jeg jo mene at det er svært sannsynlig at de tester dette i mange land.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA