Leafen lader ikke: 3 blink fra lampa, og alt slår seg av idet viften starter

Startet av Sjalabais, søn 01. nov 2020, kl. 11:31

« forrige - neste »

leafnor

Sitat fra: Sjalabais på ons 30. des 2020, kl. 13:21
Takk! Hovedkabelen gikk av greit. Men nå har jeg styrt med å få av kjølevæskeledningene i tre kvarter og er knapt lengre...og dette etter rikelige mengder med WD40 både i går kveld og i morges.
De er "limt" seg, så ta en tang og bare vri de løse, før du trekker de lett av.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Nååååå, lader jævelen! Som sagt tidligere har jeg aldri vært glad i å mekke, men Leafen er i sin helt egen klasse for jævelskap. Er så forbanna på de som designa dette...blærg. Men, med det sagt, kjempekjekt at det fungerer!!

TUSEN, TUSEN TAKK for masse hjelp! Mye mer enn jeg kunne forvente. Jeg tok masse bilder og tenkte å lage en guide snart. Det er mye luft i kjølevæskesystemet, så jeg tror jeg skal skifte ut væska, bare. Slangene bak måtte jeg også kutte av, så de skal jeg erstatte lel. Puh!
2012 Leaf Tekna

leafnor

Sitat fra: Sjalabais på ons 30. des 2020, kl. 17:57
Nååååå, lader jævelen! Som sagt tidligere har jeg aldri vært glad i å mekke, men Leafen er i sin helt egen klasse for jævelskap. Er så forbanna på de som designa dette...blærg. Men, med det sagt, kjempekjekt at det fungerer!!

TUSEN, TUSEN TAKK for masse hjelp! Mye mer enn jeg kunne forvente. Jeg tok masse bilder og tenkte å lage en guide snart. Det er mye luft i kjølevæskesystemet, så jeg tror jeg skal skifte ut væska, bare. Slangene bak måtte jeg også kutte av, så de skal jeg erstatte lel. Puh!
Gratulerer! God pay-back på innsatsen. Fyll etter med vann, systemet lufter seg selv. Og nyt følelsen av igjen å få ladet bilen. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Jeg var på Biltema og kjøpte blå kjølevæske, nå har jeg tre farger her. :P Etter å ha lest litt på nettet ser jeg at Nissan sin "lifetime"-kjølevæske bør byttes etter 7-9 år, og da er vi midt i. Etter det anbefales å tømme denne hvert femte år. Det er egentlig helt greit, fordi disse kappa slangene mine bak er litt korte og jeg har kjøpt ny som jeg skal klippe til fint og sette inn der. Og så skal jeg klæsje ordentlig med fett på alle disse skruene, eksponerte kanter, og alt mulig annet rart som er nærmest rustet ihjel.
2012 Leaf Tekna

rekorden

Nå har jeg holdt Sjalabais alt for lenge på pinebenken her.
Hentet ombordladeren hos han forrige uke og sjekket den samme kveld. Har dessverre ikke fått fingeren ut til å skrive noe her før nå, mest grunnet mye arbeid den siste uken.

Åpnet opp laderen og så ingen brente komponenter eller svimerker, så håpet om at det skulle være en diode til 50 øre, eller noen kondensatorer til et par kroner mer var da selvsagt håpet.
Målte rundt på 'kjente' komponenter som kunne feile, men fant ingenting galt der.
Fjernet det øvre kortet (er to kort med komponenter) og sjekket om det var mulig å se noe feil på underside av det første kortet, eventuelt om det var noe å se på bunnkortet. Fortsatt ikke noe av interesse.
Flyttet så litt på hele laderen og merket at det var en bit sort epoksy som lå å slang inni der.
Studerte denne biten nærmere og kom frem til at den muligens kunne stamme fra noe som var innstøpt, slik som en større metallklump (kalles 'waffle plate' på annet forum) som sitter helt i bunn av denne kretskorthaugen.
Skrudde så ut det siste kortet der denne klumpen sitter på, og det kom ut ennå en slik epoksybit.
Dessverre så viser det seg at begge disse delene kommer fra den nevnte metallklumpen, og at noe på denne er sprengt.

Ifølge andre forum er det blant annnet noen Mosfet som sitter innstøpt på denne, og trolig ikke mulig å reparere.
Bortimot alle andre deler i laderen kan byttes, men denne enheten som sitter i bunn har jeg ikke klart å finne noen steder. Hvis den hadde vert for salg vil den trolig også koste mye.

Har skrudd laderen sammen igjen og lar den ligge i tilfelle jeg skulle få fatt i en annen enhet med annen feil på, slik at to defekt kan bli en fungerende. Vurderer om jeg skal legge ut en annonse på Finn.no med ønske om å kjøpe eller få defekte ladere, så kanskje jeg kan få satt sammen flere.
Synes ikke laderen var så fryktelig vanskelig å skru på, så fikk litt lyst å få dette til.

Kan legge inn noen bilder senere hvis ønskelig. Har disse liggende på mobil.

leafnor

Hei, rekorden.
På min var det åpenbart den blå kondensatoren som sitte på innerste kortet sprengt.
Har du bilde å legge ut var det fint, jeg forstår ikke helt hvilken komponent du sikter til.
I alle fall, jeg loddet på ny kondensator etter regelrett frest bort den innstøpte som var "sprengt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km

Sjalabais

Så kjekt å få en tilbakemelding - takk for det! Interessant å høre at det var en slik del som røk - er ditt inntrykk at dette er like vanlig som disse kondensatorene? Når du sier sprengt så er det lik svidd? Jeg er også interessert i bilder, og om du kan spekulere litt i årsaken til skaden, eller har lest om det, så hadde det vært interessant også. Bilen ga jo en helt sprø og direkte feil tilbakemelding på antall EVSE ladinger i Leafspy, ellers har jeg ikke fått med meg noe som helst som likner årsak-virkning.
2012 Leaf Tekna

rekorden

Forumet lar meg ikke legge inn bilder direkte, så da må jeg finne ut hvor jeg skal legge de. Skal forsøke i morgen.
Delen som er gåen er den som ligger på under det nederste kortet og er den som får best kjøling av kjølesystemet.
Virker ikke som det er denne som ryker oftest, men forekommer nok relativt ofte da all strøm går gjennom denne og til batteriet.

TB

Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Sjalabais

Forumet lot meg heller ikke bruke vedlegg sist jeg prlvde, bruk imgbb.com og legg de til som bilde med img-bracket istdf. :)
2012 Leaf Tekna

leafnor

Her ser du kondensator "sprengt" på min. Jeg er ikke kompetent nok til å måle på komponenter ellers på kortene, så kan godt være usynlige feil. Freste den bort, og loddet på en ny med samme spec. Ryker lader på bilen en gang til, prøver jeg ført med å sette inn den jeg har reparert (Tror jeg har reparert).
Leaf 2019/Jan 42.000 km

kaiat

Det ser ut til å ha vært varmgang i den store svarte komponenten til høyre over trafoen også? Muligens en spenningsregulator?

Sjalabais

Det blir med en gang mer komplekst når flere komponenter ryker.

Jeg er litt redd for å ta for mye plass her, men spør lel: Etter "operasjonen" er gjettometeret og strekene blitt litt annerledes, takket være en tilbakestilling av bilen. I natt ladet jeg til 100% og etter at kun én strek forsvant, kom varselet "00:10 til 80%". Rakk ikke å ta bildet av det, her mangler to streker:

https://i.ibb.co/0K6WwKy/IMG-20210121-162715.jpg

Slik jeg tolker det, regner bilen disse 80% ift. et friskt batteri på 24 kWt. Men om jeg lader til 80% så mangler det 2-3 ladestreker og det er beregnet ift. faktisk kapasitet på batteriet. Er ikke dét litt rart? Blir det formodentlig samkjørt med nok kjøring?
2012 Leaf Tekna

leafnor

Sitat fra: kaiat på man 18. jan 2021, kl. 10:40
Det ser ut til å ha vært varmgang i den store svarte komponenten til høyre over trafoen også? Muligens en spenningsregulator?
Kan se slik ut på bildet, men det er det der limstoffet den er støpt fast med som er sølt ekstra med. (Måtte faktisk ned å se på den etter denne kommentaren, for så jo unektelig slik ut på bildet.) Tok nytt bilde nå, da vises limet bedre.
Leaf 2019/Jan 42.000 km

kaiat

Lim ja, det høres bedre ut. Så bare litt mer skummelt ut på bildet. :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA