Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

alda

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 02. juni 2021, klokken 12:40
Kan de som ikke er FSD-fans også svare? Tar sjansen...

Merkelig at det sammenlignes mot et system som de ikke engang har testet. Tesla FSD er, som de aller fleste vet, fremdeles i beta, og er ikke almen tilgjengelig. Det er for såvidt ikke noen av de andre heller.

SitatKommentarer på det från FSD-fans?
Dårlig analyse!
Att det fortfarande är i beta och nästan inte kan användas är väl en bekräftelse på att Tesla är dåliga på "strategi og utförelse" eller är du imponerad över vad Teslas FSD kan göra IDAG?

Var du FSD-fan eller inte? Lite ambivalent eller??😂😂😂
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Motorwatt

Hehe. Min mening og min erfaring er at Tesla som firma er under pari, EM er langt under, Service er på pari, og bilene er litt over.

Til tross for dette har jeg nylig bestilt en "nr. 2-bil" fra Tesla, denne gangen uten FSD, men med EAP!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

alda

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 02. juni 2021, klokken 13:19
Hehe. Min mening og min erfaring er at Tesla som firma er under pari, EM er langt under, Service er på pari, og bilene er litt over.

Til tross for dette har jeg nylig bestilt en "nr. 2-bil" fra Tesla, denne gangen uten FSD, men med EAP!
Den er god! :+1:
Jag kör så lite, så dristar mig till att behålla min bil minst ett år til efter att garantin går ut i september i år.

När det gäller konkurrenter och FSD-varianter, så har Xpeng sin P7 på gång, med hjälp av teknologi av Nvidia kommer den med level 3 selvkjøring til Norge i høst, skal snart gå att beställa den.

https://www.futurecar.com/4497/Chinas-EV-startup-Xpeng-is-Demonstrating-its-Autonomous-Driving-Capabilities-with-a-7-Day-3000-km-Road-Trip-Through-China

Fin bil som frister - men törs man kinabil?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

JorEl

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 02. juni 2021, klokken 13:19
Hehe. Min mening og min erfaring er at Tesla som firma er under pari, EM er langt under, Service er på pari, og bilene er litt over.

Til tross for dette har jeg nylig bestilt en "nr. 2-bil" fra Tesla, denne gangen uten FSD, men med EAP!
Gratulerer Motorwatt. Kunne nesten tippet at du ikke gikk for FSD ;)
(Selv klarer jeg ikke, å se for meg at jeg skulle kjøpe noe annet enn en Tesla. At bilen er morsom/herlig å kjøre er en ting. Men tanken på en APP som bare virker når trafikken er lav..dessuten har man et velfungerende ladenettverk.)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 02. juni 2021, klokken 12:40
Kan de som ikke er FSD-fans også svare? Tar sjansen...

Merkelig at det sammenlignes mot et system som de ikke engang har testet. Tesla FSD er, som de aller fleste vet, fremdeles i beta, og er ikke almen tilgjengelig. Det er for såvidt ikke noen av de andre heller.

SitatKommentarer på det från FSD-fans?
Dårlig analyse!
Forskjellen er vel at Waymo og andre faktisk kan/vil bevise funksjonaliteten de har sagt de har, mens Tesla har skrytt av og lovet funksjonalitet mange år tilbake (4-5 år iallfall??) som de fortsatt ikke kan bevise.

daktari

Nå er faktisk Waymo i kommersiell drift uten sjåfør i Phoenix, så de har et tilgjengelig system for allmennheten.
Det er 50 square miles for de førerløse bilene deres, det dekker dermed omtrent hele Oslo innenfor Ring 3 vil jeg tro. 5x10 miles er altså 8 x 16 km, så kan hende enda et par km lenger utenfor Ring 3 også.  Merk at mange FSD-fans i USA kaller dette området "tiny" men for meg som ofte sykler til jobb i byen er det rikelig! Kjører aldri taxi så langt som ut av byen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RuneW

Sitat fra: daktari på fredag 04. juni 2021, klokken 16:00
Merk at mange FSD-fans i USA kaller dette området "tiny" men for meg som ofte sykler til jobb i byen er det rikelig! Kjører aldri taxi så langt som ut av byen.

Eneste ulempen er at du må flytte til Phoenix...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

daktari

Merk at hvis du bestiller FSD på din nye S får du ikke robotaxi for de 59.600,-
min utheving:

SitatFremtidig selvkjørende funksjoner
kr. 59.600

All funksjonalitet for Basic Autopilot og Enhanced Autopilot.
Trafikklys og stoppskiltkontroll
Kommende:
Automatisk kjøring i bygater

Funksjonene vi tilbyr i dag krever at sjåføren til enhver tid har kontroll over kjøretøyet, og gjør ikke bilen selvkjørende. På grunn av dagens regelverk vil du måtte bruke for eksempel blinklyshendelen for å aktivere visse funksjoner. Av samme grunn er rekkevidden og manøvrerbarheten ved bruk av Summon begrenset.

For å kunne aktivere nye funksjoner må de oppnå langt større pålitelighet enn menneskelige sjåfører, og dette må dokumenteres gjennom milliarder av kjørte kilometer. I tillegg må funksjonene bli lovlige å bruke, hvilket kan ta lengre tid i noen områder enn andre.

Mens vi utvikler nye funksjoner vil Teslaen din forbedres kontinuerlig gjennom trådløse programvareoppdateringer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Hvordan leser du det ut av det du uthevet/siterte?

Jeg forstår det slik at de endelig (!!) er litt mer tydelige på hva man kan forvente NÅ/IDAG, og ikke forteller så mye om fremtidsvisjonene lenger.

Motorwatt

Kanskje prisforskjellen på FSD (USA 14.000 USD (116.853 NOK) og 59.600 gjenspeiler troen Tesla har på en rask europeisk løsning.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: geear på fredag 11. juni 2021, klokken 21:18
Hvordan leser du det ut av det du uthevet/siterte?

Jeg forstår det slik at de endelig (!!) er litt mer tydelige på hva man kan forvente NÅ/IDAG, og ikke forteller så mye om fremtidsvisjonene lenger.
snu det på hodet:
Det står ikke ett eneste ord om autonomi på nivå 3 eller høyere. Eller robotaxi. Eller at bilen kan hente deg på byen.

Å lese det ut av teksten er jo ren fantasi? Det er de sakene de har twitret om, men det er ikke spec på det du bestiller på hjemmesiden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Motorwatt på fredag 11. juni 2021, klokken 21:31
Kanskje prisforskjellen på FSD (USA 14.000 USD (116.853 NOK) og 59.600 gjenspeiler troen Tesla har på en rask europeisk løsning.
Ja, eller en løsning med SAE nivå 2.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

14000 USD for fsd.... Da kjører nok folk selv, med litt AP hjelp der de trenger det.

Hvis FSD hadde gjort at jeg kan sette destinasjon, lene setet tilbake og ta en blund uten ansvar - da er FSD der den skal være, men det er maaaaaange år til noe som helst system er der.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

mthoring

#553
Sitat fra: daktari på fredag 04. juni 2021, klokken 16:00
Nå er faktisk Waymo i kommersiell drift uten sjåfør i Phoenix, så de har et tilgjengelig system for allmennheten.
Det er 50 square miles for de førerløse bilene deres, det dekker dermed omtrent hele Oslo innenfor Ring 3 vil jeg tro. 5x10 miles er altså 8 x 16 km, så kan hende enda et par km lenger utenfor Ring 3 også.  Merk at mange FSD-fans i USA kaller dette området "tiny" men for meg som ofte sykler til jobb i byen er det rikelig! Kjører aldri taxi så langt som ut av byen.

Det området i Phoenix er ikke på noe som helst vis sammenlignbart med Oslo.

Området er valgt fordi det er en av de mest oversiktlige, enkle og værmessig stabile områdene i USA.

Arstechnica.com har endel interessante artikler om Waymo
https://arstechnica.com/cars/2021/05/why-hasnt-waymo-expanded-its-driverless-service-heres-my-theory/
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

emurof

#554
Sitat fra: daktari på fredag 14. mai 2021, klokken 12:18I referatet fra møtet mellom DMV og Tesla sier en av Teslas direktører 1) vi har ikke autonom teknologi nå, 2) vi trenger å jobbe mye mer for å få en sikkerhetsgrad som kan fungere innen autonomi
3) vi kommer til å si fra til DMV i god tid før vi starter å teste ekte autonomi.
4) "city streets" er ikke autonomi, testes av 70 kunder og ca 1900 Tesla-ansatte.
5) Musk sin twitring "gjenspeiler ikke de tekniske realitetene", sier altså en direktør i Tesla.

Ingen har påstått at Tesla har autonomi nå. Og nei, en direktør i Tesla sier ikke at Musk "gjenspeiler ikke de tekniske realitetene". Det var det DMV som skrev. Og dette er bekreftet:

https://twitter.com/garyblack00/status/1400049043716313091

Slik jeg ser det har du ikke dekning for det du skriver.

Sitat fra: daktari på tirsdag 25. mai 2021, klokken 16:40Det er jo et slags herlig paradoks at de må bruke "gullstandarden" Lidar for å teste om "vision only" holder mål.
Men det er absolutt bra hvis de får det til, skulle gjerne sett de resultatene.

Lidar er ingen gullstandard. Det er bare enda en type sensor som kan brukes til å kryssjekke flere ulike kilder for å se at ting stemmer overens. Igjen, fint om det du skriver kan være etterrettelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA