FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søn 01. nov 2020, kl. 10:52

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: What-a-watt på man 15. des 2025, kl. 15:32Jeg skrur iallfall av AP når jeg kommer til en sving. Måten Tesla tar svinger på (hvis den da ikke piper, og gir opp) er ubehagelig. Den "hakker" seg igjennom svingen ikke ulikt min sønns første kjøretime. Men han gav da iallfall ikke opp mitt i svingen slik Teslaen kan gjøre.

Funksjonen"Curvant Assistant" trenger vel ikke ytterligere kommentarer. Annet et "ett merkelig påfunn"..

Min Model Y oppfører seg ikke sånn i svinger.

Sitat fra: What-a-watt på tir 16. des 2025, kl. 21:42Delte meninger. Fra Teslarati:

Tesla-analytiker innser én stor ting med aksjen: leveranser mister betydning.

https://www.teslarati.com/tesla-analyst-realizes-one-big-thing-about-tsla-stock-deliveries-losing-importance/

Nei, det er vel generell enighet nå om at Tesla satser på autonomi fremfor å bare produsere biler. Dermed vil leveransetall være mindre relevante.

Ellers blir det som å telle hvor mange DVD'er Netflix leide ut i overgangen til ren digital distribusjon av filmer.

What-a-watt

Så du mener altså at 20 mill. biler er oppnåelig til tross for at de ikke vil prioritere bilproduksjon?

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på tir 16. des 2025, kl. 20:05
Sitat fra: Handyman på tir 16. des 2025, kl. 16:04Har brukt profilsynk mellom flere 3 og Y uten noen problemer. Setter meg inn i lånt bil og alle innstillinger er slik jeg ønsker. Måtte kun justere setene første gangen jeg gikk fra Yen vår til en lånt 3.
Det er jo til og med noen som synes lys og regnautomatikk fungerer bra 🤷🏻
Ja, i vår husstand er vi alle fornøyd med begge deler. Y -21
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

SurSnasen

Sitat fra: emurof på tir 16. des 2025, kl. 21:48Problemet til Waymo er at de ikke klarer å tjene penger.

Problemet til Waymo er at de ikke har solgt FSD-pakker til sine kunder for 50 000 - 100 000 kroner per stykk i 9 år.

Sitat fra: emurof på tir 16. des 2025, kl. 21:53Nei, det er vel generell enighet nå om at Tesla satser på autonomi fremfor å bare produsere biler. Dermed vil leveransetall være mindre relevante.

De lanserte for 9 år siden at alle deres biler ble solgt med fastvare klargjort for full selvkjøring. Man skal vel være temmelig bortreist for ikke å ha fått med seg på 9 år at de satser på autonomi? Sammen med hypingen av Optimus og annet.
Og hvem har vel glemt Musk sin snakk i 2019 om 1 million robotaxier på veien i 2020?

SurSnasen

Sitat fra: Handyman på tir 16. des 2025, kl. 22:24
Sitat fra: Counterpointer på tir 16. des 2025, kl. 20:05
Sitat fra: Handyman på tir 16. des 2025, kl. 16:04Har brukt profilsynk mellom flere 3 og Y uten noen problemer. Setter meg inn i lånt bil og alle innstillinger er slik jeg ønsker. Måtte kun justere setene første gangen jeg gikk fra Yen vår til en lånt 3.
Det er jo til og med noen som synes lys og regnautomatikk fungerer bra 🤷🏻
Ja, i vår husstand er vi alle fornøyd med begge deler. Y -21

Lys fungerer meget bra. Kjapp og responsiv matrix-funksjonalitet. På par med VAG der.

Men regnsensingen er det verre med. Den er elendig. Tørrvisking. Og kan fint la ruta være full av regnvann på motorveien uten å se noen grunn til å ta et sveip eller to eller ti med viskerne.

SurSnasen

Sitat fra: emurof på tir 16. des 2025, kl. 21:35Nei, den har ikke vært innbakt i kursen lenge. Du fikk med deg hvor lang ned aksjen gikk da bilsalget begynte å gå nedover? Kursen i dag kan forklares av autonomi og roboter. Det kunne den ikke sist vi diskuterte dette. Det klarer du vel å se?

Eventuelt at Musk danset jenka med Trump, hadde noen kreative, halvtix'ete håndbevegelser, og var/er litt glad i å fremme ytre kanters meninger?

ToWalkOrDrive

Ser at det er et par forskjellige måter FSD har muligheter gjennom EUS regelverk. Men dette har gjerne vært skrevet om før...?
https://itavisen.no/2025/12/16/tesla-fsd-eu-unntak-artikkel-39/
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Vi har aldri vært plaget med tørrviskibg. Dog er den noe treg til å starte viskerne når man kjører ut av tuneller. Men ikke mye verre enn på Skodaen vi har.
PS: hvis Counterpointer tenkte på auto-fjernlys, så er jeg enig. Det er ikke brukbart.

Massimo

Denne videoen gir HW3-eiere håp. Dette er en fem år gammel, intelbasert Model 3 med FSD 12.6.4, som navigerer gatene i Praha. Utgått hardware og software klarer seg rimelig greit i Europa. Skulle likt å se hvordan bilen oppfører på norske veier.

What-a-watt

Håp om hva? Tror det lengste vi kan håpe på å komme i Europa med HW3 er L2+

(https://www.mobileye.com/blog/understanding-l2-in-five-questions/).

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på tir 16. des 2025, kl. 15:16Profilsynk fungerer så dårlig mellom våere to 3ere at jeg har en lokal profil i bilen til kona.
Enhver justering i hennes bil ødelegger i min bil.
Har testet synk med Juniper, og det er som du beskriver. Tilpasning i Juniper ødelegger innstillinger i min Y -21. Skuffende. Det skjedde ikke med synking med TM3.

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på søn 21. des 2025, kl. 21:42
Sitat fra: Counterpointer på tir 16. des 2025, kl. 15:16Profilsynk fungerer så dårlig mellom våere to 3ere at jeg har en lokal profil i bilen til kona.
Har testet synk med Juniper, og det er som du beskriver. Tilpasning i Juniper ødelegger innstillinger i min Y -21. Skuffende. Det skjedde ikke med synking med TM3.
Har ikke Juniper, hos meg er det to stk TM3. Så det er ustabilt tydeligvis.

What-a-watt

Kommer nok en fiks. Men det kan nok drøye når det gjelder feilretting i software. Hadde en feil for 2 år siden hvor media var helt død. Fikk beskjed om at det ville bli ordnet med en OTA-oppdatering. Og det ble det, men det tok 9 uker....

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på man 22. des 2025, kl. 14:53
Sitat fra: Handyman på søn 21. des 2025, kl. 21:42
Har ikke Juniper, hos meg er det to stk TM3. Så det er ustabilt tydeligvis.
Åpenbart. Dette bør absolutt kunne fikses. Antar at Tesla enkelt kan linke settingene til de ulike modellene.

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på man 22. des 2025, kl. 15:11Kommer nok en fiks. Men det kan nok drøye når det gjelder feilretting i software. Hadde en feil for 2 år siden hvor media var helt død. Fikk beskjed om at det ville bli ordnet med en OTA-oppdatering. Og det ble det, men det tok 9 uker....
For min del har dette vart i hvertfall ett år 🤷🏻

Virker ikke som Tesla jobber veldig hardt med feilretting. Mulig dette er en avdeling i Tesla som det er kuttet i.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA