Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

daktari

#510
Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. mai 2021, klokken 08:11
Sitat fra: daktari på onsdag 26. mai 2021, klokken 00:13
Men til @turfsurf, Hvis lidar er perception benchmark, hvor brukte ikke Tesla det for å holde løftet om coast-to-coast julen 2017 eller 2018? Hvorfor måtte Musk snakke ned lidars egenskaper?  Alle visste jo at det kun handlet om å spare kostnader knyttet til behov for økt profitt og et salgbart produkt, FSD. Men de sa ikke det den gangen. Det er paradokset, at de nå indirekte bekrefter det motsatte av det de sa.
Nå er vi inne på spekulasjoner. Som jeg oppfattet bruddet mellom Tesla og MobilEye så var grunnen at MobilEye ikke var ville til å gå så fort frem med utviklingen og utrullingen som Tesla. Det stemmer og godt med EM sin MO.

Har egentlig aldri oppfattet det som at det handlet om kostnader. Jeg tror og at EM genuint tror at Lidar ikke vil være godt nok for selvkjøring, og at kamera er den endelige løsningen. Dette er jo og typisk Tesla, de setter seg ett (gjerne alt for optimistisk) mål, og bryr seg ikke så mye om at veien dit ikke er rett frem.
Bruddet med MobilEye er jo noe helt annet enn RoboTaxi og FSD-strategien. De kunne de begrenset seg til å lage en egen autopilot 2, noe Tesla også faktisk fikk til. Jeg snakker om FSD og Robotaxi og at Tesla ikke ville bruke Lidar til det mer avanserte nivået.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. mai 2021, klokken 08:11
Sitat fra: daktari på onsdag 26. mai 2021, klokken 00:13
Men til @turfsurf, Hvis lidar er perception benchmark, hvor brukte ikke Tesla det for å holde løftet om coast-to-coast julen 2017 eller 2018? Hvorfor måtte Musk snakke ned lidars egenskaper?  Alle visste jo at det kun handlet om å spare kostnader knyttet til behov for økt profitt og et salgbart produkt, FSD. Men de sa ikke det den gangen. Det er paradokset, at de nå indirekte bekrefter det motsatte av det de sa.
Nå er vi inne på spekulasjoner. Som jeg oppfattet bruddet mellom Tesla og MobilEye så var grunnen at MobilEye ikke var ville til å gå så fort frem med utviklingen og utrullingen som Tesla. Det stemmer og godt med EM sin MO.

Har egentlig aldri oppfattet det som at det handlet om kostnader. Jeg tror og at EM genuint tror at Lidar ikke vil være godt nok for selvkjøring, og at kamera er den endelige løsningen. Dette er jo og typisk Tesla, de setter seg ett (gjerne alt for optimistisk) mål, og bryr seg ikke så mye om at veien dit ikke er rett frem.
En annen sak er jo at MobilEye sin roadmap på den tiden, altså høst 2015/vår 2016 var ganske klar på at selvkjøring lå mye lengre frem enn det Tesla/Musk hevdet. Vi ser jo nå at de hadde rett, og tilliten til Musk på dette feltet er ganske tynn hos mange.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Sitat fra: IbizaMan på onsdag 26. mai 2021, klokken 09:54
Sitat fra: kodax på onsdag 26. mai 2021, klokken 09:33
Kan det hende at ingeniørene hos Tesla ikke har sjekket med ekspertene her på forumet ang. pure vision.. :o

Eller at ingeniørene hos Tesla har innsett at kompleksiteten ved for mange sensor innganger blir for høy å håndtere med dagens tilgjengelige compute power og at en forenkling ikke er til å unngå.

Og kanskje er det ikke ingeniørene hos Tesla som tar den endelige beslutningen alene? Kanskje må de forhøre seg med EM eller evt. andre som sitter med ansvaret for andre interesser hos Tesla? Hva vet jeg.....  :)

Eller at noen har fått kniven på strupen med å levere resultater, og konklusjonen er at Visuelle preferanser er enklest å bygge rundt dagens AI?

Bare spekulasjoner selvfølgelig, men som AP har jeg NULL tro på dette utenfor California sine solskinnsdager
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 26. mai 2021, klokken 00:01
Uffda, ryker en stjerne i EuroNcap nå som de disabler mange sikkerhetsfunksjoner pga manglende radar?
Det stod også noe om at "3 og Y kutter radar først fordi det er flest av dem og da tar det kortest tid til vi får verifisert at det funker". Betryggende?
Dette gjelder jo kun USA, så EuroNcap blir neppe berørt...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 26. mai 2021, klokken 10:22
Bruddet med MobilEye er jo noe helt annet enn RoboTaxi og FSD-strategien. De kunne de begrenset seg til å lage en egen autopilot 2, noe Tesla også faktisk fikk til. Jeg snakker om FSD og Robotaxi og at Tesla ikke ville bruke Lidar til det mer avanserte nivået.
Samme teknologien som brukes. Autopilot kan man se på som ett subset av FSD.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. mai 2021, klokken 11:12
Sitat fra: daktari på onsdag 26. mai 2021, klokken 10:22
Bruddet med MobilEye er jo noe helt annet enn RoboTaxi og FSD-strategien. De kunne de begrenset seg til å lage en egen autopilot 2, noe Tesla også faktisk fikk til. Jeg snakker om FSD og Robotaxi og at Tesla ikke ville bruke Lidar til det mer avanserte nivået.
Samme teknologien som brukes. Autopilot kan man se på som ett subset av FSD.
Rimelig stor forskjell på et SAE nviå-2 system og nivå-4/5 selvkjøring. Tesla hadde ikke behøvd det siste. At du klarer nivå 2 er ingen garanti for at man kommer videre.

Jeg er enig hvis man derimot har et nivå 4-system i drift, da kan du derivere deg ned til et nivå-2 system.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Radial på onsdag 26. mai 2021, klokken 10:57
Sitat fra: IbizaMan på onsdag 26. mai 2021, klokken 09:54
Sitat fra: kodax på onsdag 26. mai 2021, klokken 09:33
Kan det hende at ingeniørene hos Tesla ikke har sjekket med ekspertene her på forumet ang. pure vision.. :o

Eller at ingeniørene hos Tesla har innsett at kompleksiteten ved for mange sensor innganger blir for høy å håndtere med dagens tilgjengelige compute power og at en forenkling ikke er til å unngå.

Og kanskje er det ikke ingeniørene hos Tesla som tar den endelige beslutningen alene? Kanskje må de forhøre seg med EM eller evt. andre som sitter med ansvaret for andre interesser hos Tesla? Hva vet jeg.....  :)

Eller at noen har fått kniven på strupen med å levere resultater, og konklusjonen er at Visuelle preferanser er enklest å bygge rundt dagens AI?

Bare spekulasjoner selvfølgelig, men som AP har jeg NULL tro på dette utenfor California sine solskinnsdager
Waymo og andre har jo Nivå-4 selvkjøring i kommerisell drift, så tror det er noe annet. Det spekuleres i om det er mangel på radarer (som jo påvirkes av halvleder-mangel) som gjør at de måtte komme med en løsning på kort sikt.

Når det er sagt så har jeg forståelse av at AEB - automatisk nødbrems - bl.a. leveres av MobilEye basert på kamera og ikke radar. https://www.mobileye.com/our-technology/evolution-eyeq-chip/

Så har vi også opplevd at AP med årene har blitt bedre på å tilpasse farten til biler som forsøker å flette inn, og det er ganske sikkert kamerabasert.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: kodax på onsdag 26. mai 2021, klokken 09:33
Kan det hende at ingeniørene hos Tesla ikke har sjekket med ekspertene her på forumet ang. pure vision.. :o
Har du aldri opplevd bug med kameraene dine?

Skal ikke mer til enn en hvit vegg ved siden av bilen, i visse tilfeller sterk sol, eller litt dugg på dørstolpene, for å få opp feilmeldinger. Og når du virkelig trenger nødbremsfunksjon, stillestående bil foran i tåka, så vil ikke nødsystemene fungere. Dette takler både lidar og radar. Kamera har veldig mye positivt, men har også noen fundamentale utfordringer.

PS: Dette er ikke så rocket science som noen ser ut for å tro. Selv om vi sitter på et forum og synser, så finnes det nok av folk her med kompetanse på området, enten det gjelder koding, automasjon eller annet relevant. Prinsippene går igjen i mange bransjer, og Tesla har heller ikke kaniner i hatten. At Tesla knapt har kommet lenger enn Mobileye fra 2015 beviser litt.

kodax

Jeg jobber selv med både koding og automasjon. Jeg vet at det fins mange andre som jobber med slikt som kan mye som ikke jeg kan. Og så vet jeg at det fins noen som gjerne gir uttrykk for at de kan mer enn andre, selv om de ikke kan det, sørlig på forum;)
Ja, jeg har opplevd at autopiloten svikter, men jeg er også rimelig sikker på at de kan lese mer data ut av bildene enn det de gjør i dag. Om det vil bli bra nok til level 3 er jeg ikke sikker på, men jeg stoler faktisk mer på ingeniørene hos Tesla enn ekspertene her på forumet:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

#519
Trenger vel ikke ingeniørutdannelse for å skjønne at når det er stummende mørkt så ser man ikke noe. Det samme gjelder i tykk tåke, eller når kameraer uten oppvarming er dekket av snø og/eller is. Da kan man like godt være utdannet økonom eller prest....

Etter dette innlegget har jeg fått et PM fra et forum-medlem som gjør at jeg må foreta en korrigering. Prester ser visstnok fra tid til annen lyset. Selv i stummende mørke.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Radial

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 27. mai 2021, klokken 00:45
Trenger vel ikke ingeniørutdannelse for å skjønne at når det er stummende mørkt så ser man ikke noe. Det samme gjelder i tykk tåke, eller når kameraer uten oppvarming er dekket av snø og/eller is. Da kan man like godt være utdannet økonom eller prest....

Man kan faktisk se i mørket med kameraer som har nightvision, Infrarød etc... Men da er man fort på militær-nivå i priser, og om det er duganes til noen form for selvkjøring er vel strengt tatt tvilsomt.

Men ja, dette pure-vision konseptet tror jeg ikke helt på.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Chris Neumann Ruud

Jeg har nevnt det før og sier det igjen: når man skal lage et system som i teorien skal være bedre enn mennesker på spesifikke oppgaver, hvorfor ikke bruke teknologier som gjør ting mennesker ikke kan gjøre, i stedet for å forsøke å emulere det mennesker allerede gjør, bare at emuleringen er dårligere.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Zett

Sitat fra: Radial på torsdag 27. mai 2021, klokken 08:46
Man kan faktisk se i mørket med kameraer som har nightvision, Infrarød etc... Men da er man fort på militær-nivå i priser, og om det er duganes til noen form for selvkjøring er vel strengt tatt tvilsomt.

Men ja, dette pure-vision konseptet tror jeg ikke helt på.

Jeg tenker at det absolutt bør være mulig med kun kamera. Hvilke sensorer bruker din hjerne  når du kjører? Kan man få samme input fra de kameraer som bilen har?

Men jeg tror nok kanskje at autonome biler nok ikke vil kjøre i forhold som vi mennesker av og til kjører i. Jeg har selv hatt noen turer i snøvær hvor sikten har vært så dårlig at jeg nok ikke burde tatt turen.



Handyman

Sitat fra: Radial på torsdag 27. mai 2021, klokken 08:46
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 27. mai 2021, klokken 00:45
Trenger vel ikke ingeniørutdannelse for å skjønne at når det er stummende mørkt så ser man ikke noe. Det samme gjelder i tykk tåke, eller når kameraer uten oppvarming er dekket av snø og/eller is. Da kan man like godt være utdannet økonom eller prest....

Man kan faktisk se i mørket med kameraer som har nightvision, Infrarød etc... Men da er man fort på militær-nivå i priser, og om det er duganes til noen form for selvkjøring er vel strengt tatt tvilsomt.

Men ja, dette pure-vision konseptet tror jeg ikke helt på.
Det er da ikke et mål at bilene skal kunne kjøre i stummende mørke, eller når det ikke er sikt i det hele tatt??
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thalgar

Her er ein video av kva AP-kamera ser i ein amerikansk thunderstorm om natta:

https://www.youtube.com/watch?v=f18ki8ytGi0

Overraskande bra, IMHO.
Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA