Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

JorEl

#90
Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 25. november 2020, klokken 22:36
FSD handler om at bilen fornyer seg mye mer enn uten.
Klekt og herlig utsagn :+1:
Edit....eh  :) klokt
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

TøddiVedder

Det som var min tanke når jeg bestilte det. Ikke at jeg tror at denne bilen kommer til å kunne kjøre meg hjem fra fest.
Skal ha bilen lenge og at den fornyer seg jevnlig betyr at behov og lengsel etter å bytte bil reduseres kraftig (håper jeg). Det er verdt de ekstra pengene som FSD koster.
Det er dyrere å bytte bil hyppigere..

Motorwatt

Må ta i betraktning at det ikke er alt som kan oppgraderes over OTA. De som kjøpte bil før mars 2018 sliter allerede med problemer med MCU1, og så får vi se om V11 setter ytterligere restriksjoner på hva MCU1 kan brukes til i forhold til MCU2. Nå snakkes det også allerede om MCU3. S/X har ikke kamera innvendig som TM3 har, og som kanskje eliminerer rattbevegelser som indikasjon på sjåførens tilstedeværelse. 2-3 år frem i tid vil vi garantert ha biler med funksjoner som krever oppgradert hardware.

Fordi jeg er litt for interessert i ny teknologi, beholder jeg aldri en bil lenger enn 2-3 år...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

MCU3 er vel foreløpig bare rykter, og rykter vil det jo alltid være, selv om den også selvfølgelig vil bli byttet etterhvert. Som Elon selv sier:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Contango

Det er mange her som tydeligvis er villige til å betale titusenvis av kroner for noe de ikke vet hva de skal bruke til. Og som erfaringsmessig etter relativt kort tid krever hardware oppdateringer - slik Motorwatt henviser til.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

GeirHM

I riktig gode gamle dager gikk det et skille mellom EAP (enhanched auto pilot) og FSD. Da nøyde de fleste seg med EAP. Det var strengt tatt ikke annet du ble tilbudt enn Matrix sin blå pille for en (mulig) reise inn i fremtiden om du gikk for FSD. Så en eller annen gang høsten 2018 fikk blårussen internt i Tesla balletak på Elon og EAP ble nedlagt. Selv fikk jeg FSD på billigsalg til 16k. Det var det nok mange andre som også gjorde.

Siden er AP blitt en trist sak mens Elon har fylt FSD med alle drømmene sine. Strengt tatt er det bare noen sære nerder som i lukkede nettverk har fått små smakebiter av hva disse svermeriene hans (FSD altså) kanskje kan bli. Vi andre ser på dårlige YouTube videoer og ergrer oss over at vi ikke får være med. Men, vi betaler likevel. Hvorfor?

FSD er sjela i Teslaen din. Hvem pokker vil ha en så dyr bil uten åndsliv? Ikke jeg i et hvert fall. Så jeg betalte blårussen nettopp 60k. For en dust.

Contango

Jeg betalte ogs 16k for FSD - og solgte bilen seks måneder senere uten å få noe igjen for det. Nå betaler jeg heller det det koster om funksjonaliteten en eller annen gang i fremtiden er så fantastisk at det er verdt prisen. Men realistisk sett- jeg strever med å forstå hva det er som skal komme jeg kommer til å verdsette så høyt at jeg bare må ha det. Dessuten har jeg antagelig solgt en eller begge bilene innen den tid.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

o.b.lix

Jeg kjøpte FSD da AP2 ble lansert, riktig nok etter masse tvil og grubling, for jeg innså at den aldri kunne bli Full Self Driving med den hardware bilen hadde, men håpte på delvis selv kjøring en gang.

På den tiden ble det lovet innen et halvt år, nå 4 år senere har jeg i alle fall fått HW3 og bilen er nå endelig bedre enn AP1 på å kjøre mellom linjene i veien, men kan ikke mer enn det.

Så ligger det masse begrensinger i EU, slik at funksjonen som stopper på rødt, men kjører på grønt virker ikke enda, men det er lovet test i Canada over nyttår, og kanskje i Norge også.

Så da blir bilen sannsynligvis litt mer selvkjørende neste år. Men FSD (fullt selvkjørende)? Kanskje med HW5 eller 6 som kommer om en 8-10 år?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jkirkebo

Jeg kjøpte FSD sammen med bilen (X75D) i mars 2017, da kostet den like over 25k. Bilen blir nå oppgradert til HW3 og siden jeg har tenkt å beholde den i 5-6 år til føler jeg at det var en god investering for min del. Får nå sentry mode og dashcam med på kjøpet med HW3.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

emurof

Sitat fra: Contango på onsdag 25. november 2020, klokken 22:29@emurof, hva tenker du verdien av FSD vil være for deg?

Verdi, på hvilken måte?

Sitat fra: Contango på torsdag 26. november 2020, klokken 22:21Det er mange her som tydeligvis er villige til å betale titusenvis av kroner for noe de ikke vet hva de skal bruke til. Og som erfaringsmessig etter relativt kort tid krever hardware oppdateringer - slik Motorwatt henviser til.

Nå er jo FSD-betaen ute og er knallgod, så FSD er faktisk noe reelt nå.

Sitat fra: Contango på fredag 27. november 2020, klokken 12:13Hva med å gi 50k til Frelsesarmeen isteden?

Hva med å bidra til at Tesla klarer å oppnå målet sitt med å akselerere overgangen til fornybar energi og transport, slik at klimaendringene ikke ødelegger planeten for fremtidige generasjoner?

emurof

Sitat fra: GeirHM på fredag 27. november 2020, klokken 12:35Siden er AP blitt en trist sak

Hva mener du? Jeg bruker den daglig og har stor glede av at bilen holder seg på veien for meg, tilpasser farten og holder avstand til bilen foran. Det er mye mindre slitsomt å gjøre med AP.

Motorwatt

Sitat fra: emurof på fredag 27. november 2020, klokken 20:57
Nå er jo FSD-betaen ute og er knallgod, så FSD er faktisk noe reelt nå.
Kommer nok litt an på øynene som ser. Tesla-superfans har ofte et lite annet syn på det som andre velger å kalle realiteter.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA