Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

GeirHM

@emurof, ikke misforstå, jeg er også svært glad i AP og bruker det alltid. Men EAP var jo både AP og svært mye av det som senere er blitt lagt under FSD. Slik at det og bare ha AP i dag blir litt stusselig, ja rent ut litt trist.

@Motorwatt, jeg ville ikke omtalt en teslabruker som superfan. Fotballklubber har fan. Vi kan sammenlignes med de som tidlig skrudde sammen sine egne datamaskiner. Som dem har vi ikke oppfunnet noe som helst, men gjennom å være tidlig ute med noe vi visste ville forandre verden på permanent vis så får vi et slags eierforhold til det som kommer. Men bevares, de datamaskinene vi bygget er skrotet for lenge siden. Og akkurat det er i ferd med å skje med det vi er med på nå også. Det blir allemannseie. Vi er bare ikke riktig der ennå.

Motorwatt

Sitatjeg ville ikke omtalt en teslabruker som superfan.

Det finnes flere graderinger... :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

GeirHM

Du kan ikke fortelle en fan av Vålerenga at du også er det. Men bare når klubben vinner. Han ville bare bedt deg ta toget videre til Åråsen. De kan tenkes å ha slike der. Men de er ikke fan.

Motorwatt

Å straffe en fan (uansett hvem eller hva han/hun er fan av) med en reise til Åråsen er i drøyeste laget. Vålerenga? Fotballinteresserte, fan, superfan (aka. Klanen). Også noen hatere da...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Contango

Sitat fra: emurof på fredag 27. november 2020, klokken 20:57
Sitat fra: Contango på onsdag 25. november 2020, klokken 22:29@emurof, hva tenker du verdien av FSD vil være for deg?

Verdi, på hvilken måte?
Ehh..tror du svarte på det med støtteerklæringen til klimaet...
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

JorEl

Synes faktisk nesten ingen biler med skorstein bak på bilen er kule lenger. Setter pris på en elbil forran meg i en hver kø. ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Contango

#111
Sitat fra: jkirkebo på fredag 27. november 2020, klokken 13:22
Jeg kjøpte FSD sammen med bilen (X75D) i mars 2017, da kostet den like over 25k. Bilen blir nå oppgradert til HW3 og siden jeg har tenkt å beholde den i 5-6 år til føler jeg at det var en god investering for min del. Får nå sentry mode og dashcam med på kjøpet med HW3.
Interessant innlegg. Skjønner den konklusjonen. Men er den ikke betinget av at FSD nå koster mye mer? Ville du betalt med glede 25k for dashcam og sentry mode? For å snu det rundt - du betalte 25k for det jeg betalte 16k for på min gamle bil. Hva syntes du da det tilbudet kom? Forøvrig er det viktig at noen blir «vinnere» for det er på den måten håpet om FSD verdien opprettholdes. Akkurat som i Lotto. Av alle som har kjøpt FSD siden 2017, hvor mange skal vi tro har fått noe verdi ut av funksjonaliteten ved at de fremdeles eier bilen (eller fikk verdien tilbake ved salg), og verdsetter bruken? Det er de færreste jeg spør her som er fornøyd med det de har fått opp til nå. Du og en til (pluss Emurofs idealisme) er det jeg har klart å få med meg. Skal vi være romslige og gjette 20%? Resten håper på noe udefinert fremtidig verdi og, ikke minst, at funksjonaliteten de allerede har betalt for i AP blir levert gjennom FSD. Jeg synes det er et mesterverk fra Teslas side at de har klart å få til dette.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Motorwatt

I tillegg kommer de som i mangel av noe konkret å vise til, har konvertert pris/nytte-verdien av FSD til et bidrag til EMs visjon....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vaduz

Betalte 25k for fsd, ville «være med» på alle oppdateringer fordi jeg synes det er gøy å følge utviklingen. Hadde aldri noen illusjoner om at bilen ville bli selvkjørende så jeg visste hva jeg gikk til. Tror de fleste skjønte det. For meg er det definitivt verdt det med HW3 og spekulering rund fremtidig funksjonalitet!

Forresten, har du kjøpt tesla har du allerede sløst vekk hundre tusener av kroner du kunne gitt til Frelsesarmeen;)

Contango

Sitat fra: Vaduz på lørdag 28. november 2020, klokken 16:45
Forresten, har du kjøpt tesla har du allerede sløst vekk hundre tusener av kroner du kunne gitt til Frelsesarmeen;)
Hehe - sant nok.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

JorEl

Er det noen indikasjon på at de som har FSD, får flere HW-oppgraderinger enn HW3?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Det kan du glemme. Tesla kommer nok ikke til å kalle inn 2-300.000 biler for oppgraderinger utover det de allerede har fått betalt for. Hvorfor skulle de det?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på søndag 29. november 2020, klokken 00:55
Det kan du glemme. Tesla kommer nok ikke til å kalle inn 2-300.000 biler for oppgraderinger utover det de allerede har fått betalt for. Hvorfor skulle de det?
Vel, teknisk sett ble de første FSD bilene solgt med lovnad om hardware oppgradering hvis nødvendig for å klare FSD.

Så hvis også HW3 ikke er bra nok, så må de vel egentlig oppgradere de igjen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

SitatSå hvis også HW3 ikke er bra nok, så må de vel egentlig oppgradere de igjen.

Nei. Fordi det er Tesla som definerer hva som er "bra nok". Definisjonene for hva FSD skal klare har allerede blitt endret flere ganger.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Sitat fra: Motorwatt på søndag 29. november 2020, klokken 00:55
Det kan du glemme. Tesla kommer nok ikke til å kalle inn 2-300.000 biler for oppgraderinger utover det de allerede har fått betalt for. Hvorfor skulle de det?
Tenkte litt på om HW4 kommer før FSD er ferdig utviklet, så vil kanskje ikke FSD-lovnadene kunne gjennomføres. Men jeg er fornøyd med min MCU2/HW3-Tesla, foreløpig :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA